Boll markerad på green

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

overdrive
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 29 jul 2013, 09:50

Boll markerad på green

Inläggav overdrive » ons 01 nov 2017, 19:31

Förutsättningen är att bollen har spelats in på en ondulerad green och är markerad och lyft och markerad:

1. Jag försöker återplacera bollen men den stannar inte. Korrekt förfarande är att placera bollen på en punkt så nära det ursprungliga läget som möjligt och inte närmare hål. Hittar en punkt där bollen stannar tar bort markeringsknappen och alla är nöjda och glada.

2. Återplacerar bollen framför markeringsknappen och den stannar. Jag backar någon meter utan att ta bort markeringsknappen för att kolla puttlinjen och då rullar bollen någon decimeter snett framåt och stannar närmare hål. Korrekt är att spela bollen som den ligger. Markeringsknappen har ingen betydelse i det ögonblick som bollen är återplacerad och stannar. Om bollen sedan rör sig ska den spelas från sitt nya läge oavsett om markeringsknappen ligger kvar eller ej.
Om jag återplacerar bollen vid markeringsknappen blir det plikt för rubbad boll i vila och spel från fel läge. Två pliktslagslag.

3. Jag återplacerar bollen och den stannar. Jag lyfter markeringsknappen och backar någon meter för att kolla puttlinjen, Bollen rullar någon decimeter och stannar sedan. Bollen ska spelas som den ligger oavsett om den stannar närmare hål eller ej.

4. Samma som ovan men bollen rullar ned i hål. Bollen är hålad.

Är ovanstående korrekt tolkat utifrån reglerna?

Användarvisningsbild
Nale72
Inlägg: 1384
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 19:38
Ort: Uppsalas periferi

Re: Boll markerad på green

Inläggav Nale72 » tor 02 nov 2017, 17:05

overdrive skrev:Förutsättningen är att bollen har spelats in på en ondulerad green och är markerad och lyft och markerad:


overdrive skrev:1. Jag försöker återplacera bollen men den stannar inte. Korrekt förfarande är att placera bollen på en punkt så nära det ursprungliga läget som möjligt och inte närmare hål. Hittar en punkt där bollen stannar tar bort markeringsknappen och alla är nöjda och glada.


Korrekt enligt regel 20-3 d:

20-3. Placering och återplacering

d. Bollen stannar inte vid placering
Om en boll som placeras inte stannar på den punkt där den placerades,
utgår ingen plikt och bollen måste återplaceras.
Om den fortfarande inte stannar på punkten
(i) utom i ett hinder, måste den placeras på den närmaste punkt där
den stannar och som inte är närmare hålet eller i ett hinder,
(ii) i ett hinder, måste den placeras på den närmaste punkt i hindret
där den stannar och som inte är närmare hålet.

Om en boll som placeras först stannar på den punkt där den placeras
och därefter rör sig, utgår ingen plikt och bollen måste spelas som den
ligger om inte föreskrifterna i någon annan regel gäller.

overdrive skrev:2. Återplacerar bollen framför markeringsknappen och den stannar. Jag backar någon meter utan att ta bort markeringsknappen för att kolla puttlinjen och då rullar bollen någon decimeter snett framåt och stannar närmare hål. Korrekt är att spela bollen som den ligger. Markeringsknappen har ingen betydelse i det ögonblick som bollen är återplacerad och stannar. Om bollen sedan rör sig ska den spelas från sitt nya läge oavsett om markeringsknappen ligger kvar eller ej.
Om jag återplacerar bollen vid markeringsknappen blir det plikt för rubbad boll i vila och spel från fel läge. Två pliktslagslag.


Ja, bollen ska spelas som den ligger enligt sista stycket i regel 20-3 d, se ovan samt decision 20-4/1:

20-4/1 Ball Replaced on Putting Green But Ball-Marker Not Removed; Ball Then Moves
Q.A player replaces his ball on the putting green but does not remove his ball-marker. Subsequently the wind moves his ball to a new position. What is the ruling?

A.Under Rule 20-4, a ball is in play when it is replaced, whether or not the object used to mark its position has been removed. Consequently the ball must be played from the new position - see Decision 18-1/12.

http://www.usga.org/rules/rules-and-decisions.html#!decision-20,d20-4-1

Om bollen felaktigt återplaceras blir det mycket riktigt två slags plikt, för spel från fel plats, se t ex analogt med decision 20-7c/2

20-7c/2 Ball Putted from Wrong Place Lifted and Putted from Right Place

Q.In stroke play, A mistakenly replaced his ball in front of B's ball-marker (which was near A's ball-marker) and putted. The ball came to rest about one foot from the hole. The error was then discovered and A lifted his ball without marking its position, placed it in front of his own ball-marker and finished the hole. What is the ruling?

A.When A replaced his ball in front of B's ball-marker and putted, he played from a wrong place and incurred a penalty of two strokes; the ball was in play (Rule 20-7c).

When A then lifted his ball from where it lay about one foot from the hole without marking its position and did not replace it, he incurred the general penalty (two strokes) for a breach of Rule 20-1 - see second paragraph of Rule 20-1.

Thus, A incurred a total penalty of four strokes.

Andra stycket i regel 20-1 som refereras till ovan:

Bollens läge måste markeras innan den lyfts enligt en regel som kräver
att den ska återplaceras. Om läget inte markeras, får spelaren ett slags
plikt, och bollen måste återplaceras. Om bollen inte återplaceras, får
spelaren den allmänna plikten för brott mot denna regel, men det
utgår ingen ytterligare plikt enligt Regel 20-1.

Om en boll eller bollmarkering oavsiktligt rubbas i samband med
att bollen lyfts enligt en regel eller dess läge markeras, måste bollen
eller bollmarkeringen återplaceras. Det utgår ingen plikt, förutsatt
att bollens eller bollmarkeringens rörelse direkt kan kopplas till själva
markerandet av läget eller lyftandet av bollen. I annat fall får spelaren
ett slags plikt enligt denna regel eller Regel 18-2.

overdrive skrev:3. Jag återplacerar bollen och den stannar. Jag lyfter markeringsknappen och backar någon meter för att kolla puttlinjen, Bollen rullar någon decimeter och stannar sedan. Bollen ska spelas som den ligger oavsett om den stannar närmare hål eller ej.


Korrekt, bollen ska spelas som den ligger enligt sista stycket i regel 20-3 d, se ovan.

overdrive skrev:4. Samma som ovan men bollen rullar ned i hål. Bollen är hålad.


Korrekt, se decision 20-3d/1

20-3d/1 Placed Ball Rolls into Hole
Q.A replaces his ball on the putting green three feet from the hole. Without doing anything to cause the ball to move, it rolls into the hole. Should the ball be replaced or is A deemed to have holed out with his previous stroke?

A.The answer depends on whether the ball, when replaced, came to rest on the spot on which it was placed before it started rolling. If it did, A is deemed to have holed out with his previous stroke. If not, A is required to replace the ball (Rule 20-3d). However, if the ball had been overhanging the hole when it was lifted, the provisions of Rule 16-2 would override those of Rule 20-3d. (Revised)

http://www.usga.org/rules/rules-and-decisions.html#!decision-20,d20-3d-1

overdrive skrev:Är ovanstående korrekt tolkat utifrån reglerna?


Ja, se ovan

overdrive
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 29 jul 2013, 09:50

Re: Boll markerad på green

Inläggav overdrive » tor 02 nov 2017, 19:52

Tack för svar.

Ingen jag pratat med kände till att markeringsknappen ersätter bollen endast när den är lyft och tappar betydelse i det ögonblick bollen återplaceras och ligger kvar. Om bollen sedan rör tror jag många skulle återplacera bollen om markeringsknappen ligger kvar.

Användarvisningsbild
AlbertS
Inlägg: 9270
Blev medlem: mån 09 jan 2012, 20:26
Ort: Karlshamn GK
Kontakt:

Re: Boll markerad på green

Inläggav AlbertS » tor 02 nov 2017, 20:29

overdrive skrev:Tack för svar.

Ingen jag pratat med kände till att markeringsknappen ersätter bollen endast när den är lyft och tappar betydelse i det ögonblick bollen återplaceras och ligger kvar. Om bollen sedan rör tror jag många skulle återplacera bollen om markeringsknappen ligger kvar.

Absolut! Verkligen en tillgång den här tråden!
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Barilla
Inlägg: 367
Blev medlem: tor 28 apr 2016, 12:56

Re: Boll markerad på green

Inläggav Barilla » mån 06 nov 2017, 09:07

overdrive skrev:Tack för svar.

Ingen jag pratat med kände till att markeringsknappen ersätter bollen endast när den är lyft och tappar betydelse i det ögonblick bollen återplaceras och ligger kvar. Om bollen sedan rör tror jag många skulle återplacera bollen om markeringsknappen ligger kvar.



Vad händer om det är som det stod ovan, du låter markören ligga kvar för att gå tillbaka och kolla linjen och eventuellt justera en siktlinje.
Bollen rullar fram 10 cm och siktlinjen pekar helt fel, får du gå fram och markera om bollen och justera siktlinjen?

Användarvisningsbild
Nale72
Inlägg: 1384
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 19:38
Ort: Uppsalas periferi

Re: Boll markerad på green

Inläggav Nale72 » mån 06 nov 2017, 09:42

Barilla skrev:
overdrive skrev:Tack för svar.

Ingen jag pratat med kände till att markeringsknappen ersätter bollen endast när den är lyft och tappar betydelse i det ögonblick bollen återplaceras och ligger kvar. Om bollen sedan rör tror jag många skulle återplacera bollen om markeringsknappen ligger kvar.



Vad händer om det är som det stod ovan, du låter markören ligga kvar för att gå tillbaka och kolla linjen och eventuellt justera en siktlinje.
Bollen rullar fram 10 cm och siktlinjen pekar helt fel, får du gå fram och markera om bollen och justera siktlinjen?


Ja, du får alltid markera om bollen och justera siktlinjen hur många gånger du vill. Förutsatt att det inte bedöms som att du fördröjer spelet förstås.

Alanningen
Inlägg: 158
Blev medlem: tor 03 mar 2016, 14:31

Re: Boll markerad på green

Inläggav Alanningen » ons 15 nov 2017, 11:57

Nale72 skrev:[
20-4/1 Ball Replaced on Putting Green But Ball-Marker Not Removed; Ball Then Moves
Q.A player replaces his ball on the putting green but does not remove his ball-marker. Subsequently the wind moves his ball to a new position. What is the ruling?

A.Under Rule 20-4, a ball is in play when it is replaced, whether or not the object used to mark its position has been removed. Consequently the ball must be played from the new position - see Decision 18-1/12.

http://www.usga.org/rules/rules-and-decisions.html#!decision-20,d20-4-1



Beslutet ovan säger att bollen är i spel då den är återplacerad men med markeringsknappen kvar. Hur går det ihop med tourspelare som återplacerar bollen, kollar linjen och sen vrider bollen för att få siktlinjen rätt? Då måste den ju ses som markerad för att det ska vara tillåtet. Om den är i spel så får du inte ändra bollens läge eller ens vrida den. Samtidigt kan bollen inte vara både i spel och samtidigt markerad? Eller?

Användarvisningsbild
Nale72
Inlägg: 1384
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 19:38
Ort: Uppsalas periferi

Re: Boll markerad på green

Inläggav Nale72 » ons 15 nov 2017, 12:35

Alanningen skrev:
Nale72 skrev:[
20-4/1 Ball Replaced on Putting Green But Ball-Marker Not Removed; Ball Then Moves
Q.A player replaces his ball on the putting green but does not remove his ball-marker. Subsequently the wind moves his ball to a new position. What is the ruling?

A.Under Rule 20-4, a ball is in play when it is replaced, whether or not the object used to mark its position has been removed. Consequently the ball must be played from the new position - see Decision 18-1/12.

http://www.usga.org/rules/rules-and-decisions.html#!decision-20,d20-4-1



Beslutet ovan säger att bollen är i spel då den är återplacerad men med markeringsknappen kvar. Hur går det ihop med tourspelare som återplacerar bollen, kollar linjen och sen vrider bollen för att få siktlinjen rätt? Då måste den ju ses som markerad för att det ska vara tillåtet. Om den är i spel så får du inte ändra bollens läge eller ens vrida den. Samtidigt kan bollen inte vara både i spel och samtidigt markerad? Eller?


Det är tillåtet att rotera bollen när den är markerad enligt decision 18-2/33 (se sista meningen):

18-2/33 Rotating Ball on Putting Green Without Marking Position
Q.
A player rotates his ball on the putting green to line up the trademark with the hole. He did not lift the ball, mark its position or change its position. Is there a penalty?

A.
Yes, one stroke for touching the ball other than as provided for in the Rules (Rule 18-2). Under Rules 16-1b and 20-1, a ball on the putting green may be lifted (or touched and rotated) after its position has been marked. If the player had marked the position of the ball before rotating it, there would have been no penalty.



https://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/18-Ball-at-Rest-Moved/SubRules/2-By-Player-Partner-Caddie-or-Equipment#72FA7D00B7E5457585318265520F53CC

Alanningen
Inlägg: 158
Blev medlem: tor 03 mar 2016, 14:31

Re: Boll markerad på green

Inläggav Alanningen » fre 17 nov 2017, 10:54

Nale72 skrev:
Alanningen skrev:
Nale72 skrev:[
20-4/1 Ball Replaced on Putting Green But Ball-Marker Not Removed; Ball Then Moves
Q.A player replaces his ball on the putting green but does not remove his ball-marker. Subsequently the wind moves his ball to a new position. What is the ruling?

A.Under Rule 20-4, a ball is in play when it is replaced, whether or not the object used to mark its position has been removed. Consequently the ball must be played from the new position - see Decision 18-1/12.

http://www.usga.org/rules/rules-and-decisions.html#!decision-20,d20-4-1



Beslutet ovan säger att bollen är i spel då den är återplacerad men med markeringsknappen kvar. Hur går det ihop med tourspelare som återplacerar bollen, kollar linjen och sen vrider bollen för att få siktlinjen rätt? Då måste den ju ses som markerad för att det ska vara tillåtet. Om den är i spel så får du inte ändra bollens läge eller ens vrida den. Samtidigt kan bollen inte vara både i spel och samtidigt markerad? Eller?


Det är tillåtet att rotera bollen när den är markerad enligt decision 18-2/33 (se sista meningen):

18-2/33 Rotating Ball on Putting Green Without Marking Position
Q.
A player rotates his ball on the putting green to line up the trademark with the hole. He did not lift the ball, mark its position or change its position. Is there a penalty?

A.
Yes, one stroke for touching the ball other than as provided for in the Rules (Rule 18-2). Under Rules 16-1b and 20-1, a ball on the putting green may be lifted (or touched and rotated) after its position has been marked. If the player had marked the position of the ball before rotating it, there would have been no penalty.



https://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/18-Ball-at-Rest-Moved/SubRules/2-By-Player-Partner-Caddie-or-Equipment#72FA7D00B7E5457585318265520F53CC


Tack för svar och hänvisning till beslut. Jaghar lite svårt att greppa hur bollen kan anses vara markerad (efter återplacering) då man roterar bollen men i spel i annat fall? I mitt huvud bör den vara antingen markerad eller i spel. Men jag tänker väl galet. Det känns som att detta verkligen kan resultera i en del diskussioner ute på banan.

Användarvisningsbild
Nale72
Inlägg: 1384
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 19:38
Ort: Uppsalas periferi

Re: Boll markerad på green

Inläggav Nale72 » fre 17 nov 2017, 14:10

Alanningen skrev:Tack för svar och hänvisning till beslut. Jaghar lite svårt att greppa hur bollen kan anses vara markerad (efter återplacering) då man roterar bollen men i spel i annat fall? I mitt huvud bör den vara antingen markerad eller i spel. Men jag tänker väl galet. Det känns som att detta verkligen kan resultera i en del diskussioner ute på banan.


Vissa saker behöver man inte förstå utan bara veta att det är så ;) .

Jag gissar att det kan ha att göra med tidsbesparing. Med bollen markerad får du ju lyfta och sedan återplacera i vilken position/ledd du önskar. Alternativet vore ju att man måste lyfta bollen och sätta ner den, lyfta och sätta ner etc. tills man är nöjd. Det går snabbare att man tillåter att man får vrida på bollen medan den är markerad.

Markeringen är ju också bara till för att man ska veta var bollen ska återplaceras när reglerna tillåter det. Att bollen är markerad betyder väl egentligen ingenting. Markeringen ersätter din boll i spel. Om du rubbar din markeringsknapp får du t ex plikt för det (om du hade fått plikt om du gjort detsamma med bollen). Sedan är det dock att bollmarkeringen inte får exakt samma status som bollen, se bl a t ex:

Plikt för att ha rubbat markeringsknapp:
https://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/20-Lifting-Dropping-and-Placing-Playing-from-Wrong-Place/SubRules/1-Lifting-and-Marking#763BB7ABA720483C8FA760425DA57CE4

Markeringsknappen (eller det man markerat bollen med) ska återplaceras om den rubbas av vind eller tillfälligt vatten och ska inte spelas från sitt nya läge (som är fallet med om detsamma händer bollen, som i denna tråd):
https://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/20-Lifting-Dropping-and-Placing-Playing-from-Wrong-Place/SubRules/1-Lifting-and-Marking#AE68C079A0BB43DFBC3F78980B67A564


Återgå till "Regler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst