Är det råd?

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Kalle Vej

Är det råd?

Inläggav Kalle Vej » tor 05 apr 2018, 16:35

Är det att anse som råd (regel 8-1) om man i efterhand säger: "Ditt slag till vänster/höger berodde på att du siktade åt det hållet"?

Det är lätt att inse om jag säger det innan slaget slås, då är det definitivt råd och belagt med plikt.

AFJ

Re: Är det råd?

Inläggav AFJ » tor 12 apr 2018, 11:36

Enligt definitionen:

”Råd” är varje anvisning eller förslag som kan påverka en spelare i
hans spel, val av klubba eller sätt att slå ett slag.

Så det borde väl vara ett råd även om det ges efter utfört slag eftersom det kan påverka spelarens fortsatta spel.

Bara en gissning.

Relaterad fundering:

Jag har alltid trott att om en spelare får råd från någon annan så är det plikt både för den som ger rådet och den som tar emot det. Men när jag nu läser reglerna så står det att den spelares som ger råd skall ha plikt. Samt att den som ber om råd skall få plikt. Så om man oombedd får råd från någon så slipper man plikt. Det låter väl i och för sig logiskt...

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tor 12 apr 2018, 13:37

Kalle Vej skrev:Är det att anse som råd (regel 8-1) om man i efterhand säger: "Ditt slag till vänster/höger berodde på att du siktade åt det hållet"?

Det är lätt att inse om jag säger det innan slaget slås, då är det definitivt råd och belagt med plikt.

Om det är ett generellt fel som spelaren gör skulle jag säga att det bör anses som råd enligt decision 8-1/13:

8-1/13Player Giving Opponent or Fellow-Competitor Instruction During Round
Q.
During a round a player tells an opponent or a fellow-competitor that he is overswinging. Is this giving advice in breach of Rule 8-1?

A.
Yes.

https://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/8-Advice-Indicating-Line-of-Play/SubRules/1-Advice#67C6E09D14224DB59458B4C4EEB6AA70

Se även decision 8-1/14 här nedan...

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tor 12 apr 2018, 13:38

AFJ skrev:Jag har alltid trott att om en spelare får råd från någon annan så är det plikt både för den som ger rådet och den som tar emot det. Men när jag nu läser reglerna så står det att den spelares som ger råd skall ha plikt. Samt att den som ber om råd skall få plikt. Så om man oombedd får råd från någon så slipper man plikt. Det låter väl i och för sig logiskt...

Stämmer, se t ex decision 8-1/14:

8-1/14 Competitor, After Finishing Hole, Demonstrates to Fellow-Competitor How to Play Shot

Q.
In individual stroke play, A, who had just holed out on the 7th hole, demonstrated to B, whose ball was just off the putting green, how he should play his chip shot. What is the ruling?

A.
B incurred no penalty as he did not seek advice. A incurred a penalty of two strokes for giving advice to B. As one of the competitors involved (B) had not completed the hole, the penalty would be applied at the 7th hole.

Had both A and B completed the 7th hole, A’s penalty would be applied at the 8th hole.

https://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/8-Advice-Indicating-Line-of-Play/SubRules/1-Advice#56E1B4A5674249709CDC4C3E426C0863

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tor 12 apr 2018, 13:44

AFJ skrev:Enligt definitionen:

”Råd” är varje anvisning eller förslag som kan påverka en spelare i
hans spel, val av klubba eller sätt att slå ett slag.

Så det borde väl vara ett råd även om det ges efter utfört slag eftersom det kan påverka spelarens fortsatta spel.

Bara en gissning.

Ja, i princip (se decision 8-1/13 här ovan för ett sådant exempel), men främst om det avser "generella" fel och inte specifika fall, som t ex Decision 8-1/6:

8-1/6 Asking Opponent or Fellow-Competitor What Club He Used at Previous Hole
Q.
During play of the 6th hole, A asked B what club he (B) had used on the 4th hole, which is a par-3 of a similar length. Was A in breach of Rule 8-1?

A.
No.

https://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/8-Advice-Indicating-Line-of-Play/SubRules/1-Advice#C4804C12BF3D411F84453CD08154DFF2

Samt decision 8-1/7:

8-1/7 After Player Has Played to Green He Asks Opponent or Fellow-Competitor What Club He Used in Playing to Green
Q.
A plays his second shot which lands on the green. B does likewise. A then asks B what club he used for his second shot. Was A in breach of Rule 8-1?

A.
No.

https://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/8-Advice-Indicating-Line-of-Play/SubRules/1-Advice#97556B3F3DC2421D8476254CD3A9CA2A

Kalle Vej

Inläggav Kalle Vej » tor 12 apr 2018, 14:22

Tack för bra svar och länkar! Jag ska läsa vidare ikväll.

Eftersom det tog ett tag att få svar hade jag en fundering på om jag skulle kompletterat min fråga, men jag tyckte egentligen inte det gjorde någon skillnad om jag noterat att min medspelare vridit kroppen från sin tänkta siktlinje eller om han/hon gjort ett tokigt klubbval, slagit inifrån-och-ut, eller vilket fel jag nu ser att han/hon gör. Det tycker jag svaren jag fått visar. Givetvis samma sak om någon talar om för mig...

Anledningen till funderingen var givetvis just formuleringen i regel 8-1 som gjorde mig osäker. Slaget är ju redan gjort, men anser man att det kan påverka under fortsatt spel så blir det ju uppenbart.

Tänk vad många (främst) gamla damer som kan be sin (främst) gamla gubbe att hålla käften! "Dessutom ska du ha plikt för att oombedd gett mig råd,din jäkel!" :evil: :lol: Jag förstår knappt hur de står ut med detta ständiga "gör si, gör så, nu gjorde du fel, osv, osv".

AFJ

Inläggav AFJ » fre 13 apr 2018, 22:05

Tack Nale72 - dina (och andra regelkunnigas) input är verkligen värdefulla!

Återgå till "Regler"