Royal St Georges - Royal Cinque ports - Princes

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Strömsborg

Royal St Georges - Royal Cinque ports - Princes

Inläggav Strömsborg » tor 13 okt 2016, 11:12

Det lutar åt en resa till Kent i början av december. Hur ska man förhålla sig till de tre banorna i rubriken? Om man måste välja mellan Cinque ports och Princes, vilken tar man? Är St Georges värd stålarna?
Nån som varit där och vet lite bättre?
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Gay på banan

Re: Royal St Georges - Royal Cinque ports - Princes

Inläggav Gay på banan » tor 13 okt 2016, 11:22

Strömsborg skrev:Det lutar åt en resa till Kent i början av december. Hur ska man förhålla sig till de tre banorna i rubriken? Om man måste välja mellan Cinque ports och Princes, vilken tar man? Är St Georges värd stålarna?

Cinque Ports räknar jag som nummer ett. En kanonbana. Ta med inneskor, gärna svarta.
S:t Georges nummer två. Spelas för att ha spelat den. Flera fina hål. Värd pengarna? Sällan prestigebanor är värda sina pengar. Marknaden råder.
Princes nummer tre. Spelas av golfhistoriska skäl. Flera trevliga hål.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tor 13 okt 2016, 11:52

Gay på banan skrev:
Strömsborg skrev:Det lutar åt en resa till Kent i början av december. Hur ska man förhålla sig till de tre banorna i rubriken? Om man måste välja mellan Cinque ports och Princes, vilken tar man? Är St Georges värd stålarna?

Cinque Ports räknar jag som nummer ett. En kanonbana. Ta med inneskor, gärna svarta.
S:t Georges nummer två. Spelas för att ha spelat den. Flera fina hål. Värd pengarna? Sällan prestigebanor är värda sina pengar. Marknaden råder.
Princes nummer tre. Spelas av golfhistoriska skäl. Flera trevliga hål.

Bra, tack, då satsar vi på Cinque ports.
St Georges beror lite på hur väderprognosen ser ut och om vi lyckas få in 36 hål. Hyfsat pris på heldagsgreenfee i december, kan bli bra om allg klaffar.

Har du koll på fler banor där i krokarna? Google maps säger ju inte allt.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 13 okt 2016, 14:23

Strömsborg skrev:Har du koll på fler banor där i krokarna?

Nope. Vi åkte dit för att spela dessa tre

Laka

Inläggav Laka » tor 13 okt 2016, 18:28

[quote=" Har du koll på fler banor där i krokarna? Google maps säger ju inte allt.[/quote]

http://www.centurionclub.co.uk/

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tor 13 okt 2016, 20:48

Laka skrev:[quote=" Har du koll på fler banor där i krokarna? Google maps säger ju inte allt.

http://www.centurionclub.co.uk/[/quote]
Ser onekligen fin ut men den är inte direkt i krokarna. Vi tänkte Englands sydöstra spets.

Hotwalker

Inläggav Hotwalker » sön 16 okt 2016, 15:22

Royal St. George's är enligt mitt förmenade klar etta men Royal Cinque Ports är fördenskull väldigt bra. En som är bättre än den sistnämnda är Rye ca en timme åt sydväst.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » sön 16 okt 2016, 19:01

Hotwalker skrev:Royal St. George's är enligt mitt förmenade klar etta men Royal Cinque Ports är fördenskull väldigt bra. En som är bättre än den sistnämnda är Rye ca en timme åt sydväst.

Vi tänker försöka med 36 hål på st Georges. Beror på väder och på om vi får en tillräckligt tidig starttid. Vi har mindre än nio timmar dagsljus när vi är där.
Till skillnad från Princes och Cinque Ports släpper Georges ut på tian på morgonen för att turisterna ska få in så många hål som möjligt, morgontiderna på ettan är reserverade för medlemmar på alla tre banorna.

Plan B den dagen är 27 hål på Cinque Ports.

Rye är väldigt privat har jag förstått, och apdyr om man lyckas komma ut. De kräver introduktionsbrev osv, orkar inte.

Hotwalker

Inläggav Hotwalker » sön 16 okt 2016, 19:55

När jag spelade Rye för ett par år sedan i mars räckte det med ett artigt mail och £100 (väldigt väl använda pengar). Hur ni än gör blir det bra, sydöstra England är hur charmigt som helst.

Användarvisningsbild
erik selim

Inläggav erik selim » mån 17 okt 2016, 09:40

Hotwalker skrev:Royal St. George's är enligt mitt förmenade klar etta men Royal Cinque Ports är fördenskull väldigt bra. En som är bättre än den sistnämnda är Rye ca en timme åt sydväst.

+1 på Rye. Fantastiskt rolig! Har aldrig spelar Royal St. George's men Royal Cinque Port spöar Princess alla dagar i veckan.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » mån 17 okt 2016, 21:26

Hotwalker skrev:När jag spelade Rye för ett par år sedan i mars räckte det med ett artigt mail och £100 (väldigt väl använda pengar). Hur ni än gör blir det bra, sydöstra England är hur charmigt som helst.

Tror de tar 120 nu, för mycket för 18 hål.
Vår plan i nuläget är onsdag Addington (London), torsdag nån billig bana i anslutning till icke golfrelaterat utflyktsmål, fredag St Georges/Cinque ports beroende på väder osv, lördag golfledigt och söndag Littlestone på väg till flygplatsen.

Nån som lirat New Zealand i London?

Hotwalker

Inläggav Hotwalker » mån 17 okt 2016, 22:15

Jag har inte spelat New Zealand men tror att den är lite svår att komma ut på. En riktigt bra deal är 36 hål på The Berkshire som har två väldigt bra banor, klubben ligger dessutom hyfsat nära Heathrow.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 18 okt 2016, 10:06

Hotwalker skrev:Jag har inte spelat New Zealand men tror att den är lite svår att komma ut på. En riktigt bra deal är 36 hål på The Berkshire som har två väldigt bra banor, klubben ligger dessutom hyfsat nära Heathrow.

Zealand har inte ens en hemsida numera, nzgc.org ligger nere, så jag tror inte de är så lätta att tas med. Vi hinner nog inte köra åt det hållet hur som helst, vi landar 8.30 på Gatwick och ska lira 18 hål där nånstans och sen hälsa på syrran i London innan vi kör österut mot Kent. Alltså behöver vi en bana som ligger mellan Gatwick och London city. Addington är det roligaste vi hittat.
http://golfclubatlas.com/courses-by-country/england/addington1/
Har någon nåt bättre förslag?

Berkshire ser riktigt bra ut, den och Zealand får vi ta nästa gång när vi kör österut.

Hotwalker

Inläggav Hotwalker » tis 18 okt 2016, 19:47

En som jag inte heller spelat men som genomgående får höga betyg av Tom Doak och hans medbedömare är Royal Ashdown Forest som ligger ca 30 min sydväst om Gatwick. Jag har som sagt inte spelat den men det ska det bli ändring på nästa gång jag har vägarna förbi.

Användarvisningsbild
Hogan

Inläggav Hogan » tis 18 okt 2016, 19:52

Hotwalker skrev:En som jag inte heller spelat men som genomgående får höga betyg av Tom Doak och hans medbedömare är Royal Ashdown Forest som ligger ca 30 min sydväst om Gatwick. Jag har som sagt inte spelat den men det ska det bli ändring på nästa gång jag har vägarna förbi.

Backig!

Mashie

Inläggav Mashie » ons 19 okt 2016, 09:46

Några fler tips på banor nära Gatwick, Kingswood en riktigt bra parkbana där inte en bunker ligger fel!
Woking, härlig bana, framförallt sista nio var riktigt bra! Gillade också R Ashdown Forest, gamla banan inga bunkrar, men inte lätt för det, många fina hål. Lite kuperad, Hogan är gammal gubbe så han pallar nog bara backarna på Flommen:-)!

Användarvisningsbild
erik selim

Inläggav erik selim » ons 19 okt 2016, 15:23

Hotwalker skrev:En som jag inte heller spelat men som genomgående får höga betyg av Tom Doak och hans medbedömare är Royal Ashdown Forest som ligger ca 30 min sydväst om Gatwick. Jag har som sagt inte spelat den men det ska det bli ändring på nästa gång jag har vägarna förbi.

Royal Ashdown Forest är svinrolig! Den ligger dessutom i parken där Nalle Puh utspelar sig.

Hotwalker

Inläggav Hotwalker » ons 19 okt 2016, 23:29

Woking har jag spelat, och den är väldigt bra, men den ligger åt fel håll i förhållande till Gatwick och Kent.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tor 20 okt 2016, 18:25

Hotwalker skrev:Woking har jag spelat, och den är väldigt bra, men den ligger åt fel håll i förhållande till Gatwick och Kent.

Vi ska som sagt inom London innan Kent men ska vi hinna lira, umgås med släkten och hinna ut till hotellet i Folkestone innan receptionen stänger hinner vi inte köra några omvägar. Addington ligger på vägen så den får det bli.

Dock har jag gjort en mental lista över Woking, New Zealand och Berkshire, dem betar vi av nästa gång.
Just Woking ser inte bara fantastisk ut, vintergreenfeen är £60! Hur billigt är inte det om man tänker efter? Drygt 600 kr, det tar ju vanliga svenneklubbar i Stockholm i greenfee.

Hotwalker

Inläggav Hotwalker » mån 17 apr 2017, 22:53

Hoppas resan blev lyckad och att du var nöjd med The Addington, det var jag för några veckor sedan.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » sön 18 jun 2017, 18:33

Hotwalker skrev:Hoppas resan blev lyckad och att du var nöjd med The Addington, det var jag för några veckor sedan.

Hallå, såg inte att du skrivit. Hur var Addington på våren?
Vi gillade banan och miljön och de engelska svordomarna skarpt men tyvärr fick vi ronden förstörd av sju minusgrader. Mitt ressällskap härstammar från Holland och där hade det varit den kallaste natten på 50 år, -9. Vi var på plats i god tid och det var plusgrader i luften men när vi slog ut kl 11 var det fortfarande frost i skuggan och marken var frusen över hela banan, även greenerna. Det blev helt enkelt ingen vettig golf där. Vi ska vara glada att de lät oss slå ut alls. Jag är glad över ett sänkt bunkerslag på den korta par 3an och en birdie på det sjuka par 5-hålet, tolvan. Tog en chans med drivern, hittade bollen och hade bara en järnnia kvar.
Hade en hyfsad score på gång ett tag trots frosten men ett par optiska illusioner gjorde att jag skickade två drivar rakt in i skogen. Sen blev det mörkt.

Resten av resan hade vi dock flyt. Sol och vind på Littlestone, habil linksgolf, och på Royal st Georges slog vi ut i gryningen kl 8 och hålade ut i skymningen kl 16 efter 36 hål i tio plusgrader och lätta vindar, i stort sett ensamma på banan. Vi väntade in i det sista med att boka för att säkert veta att vi fick in 36 hål i bra väder. £140 var en grym deal.
Från vanlig klubbtee och i lätt vind var banan angenäm, rent av enkel, jag hade 76 och 75 med dålig puttning, men tittade man bakåt såg man en lång rad med tees torna upp sig. Längst bak och i vind med snabba greener och svåra flaggor skulle jag inte gå under 100.

Återgå till "Golfresor"