Los Colinas eller Mar Menor

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
hansemansen

Los Colinas eller Mar Menor

Inläggav hansemansen » lör 12 aug 2017, 14:08

Hej!

Skall boka en longstay 28 dgr och har kokat ner möjligheten till antingen Los Colinas eller Mar Menor.

Jag kan fasiken inte bestämma mig för att antingen ha tillgång till 6 banor på MM för 9 Euro/runda eller bara fokusera på som de låter superbanan LC och spela där i lugn och ro 16 rundor.

Någon av er har kanske varit på bägge ställena för att ge mig lite inputs?

Tack! :)

/Hans

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Re: Los Colinas eller Mar Menor

Inläggav Puttaren » lör 12 aug 2017, 18:12

hansemansen skrev:Hej!

Skall boka en longstay 28 dgr och har kokat ner möjligheten till antingen Los Colinas eller Mar Menor.

Jag kan fasiken inte bestämma mig för att antingen ha tillgång till 6 banor på MM för 9 Euro/runda eller bara fokusera på som de låter superbanan LC och spela där i lugn och ro 16 rundor.

Någon av er har kanske varit på bägge ställena för att ge mig lite inputs?

Tack! :)

/Hans

Jag gillar Las Colinas och skulle kunna spela där dagligen, och vill man ha lite variation ligger ju Campoamor "utanför porten" och en del andra banor i närheten. Det är å andra sidan inte så dumt att bo på Mar Menor med det större utbudet av restauranger. Sushin på LC sägs dock vara Spaniens bästa, men jag är ingen fan av rå fisk så ...
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

AFJ

Inläggav AFJ » lör 19 aug 2017, 00:42

Golfbanan Mar Menor är väl helt OK men inget speciellt. Las Colinas är förstås ett par klasser bättre, men att bo uppe på Las Colinas i 4 veckor, nja..

Å andra sidan, du kommer väl att ha hyrbil och då är det som du säger inte långt till andra banor och allmän service.

Om du måste betala 9 Euro per runda på MM (och de andra) och vill spela säg 20 rundor så kostar det 180 Euro. Om du väljer LC så ingår 16 rundor, då har du ju 45 Euro per runda för att komma lika, då kan du ju prova 4 alternativa banor (nästan i alla fall).

PS. Jag har bott i lägenhet en vecka på Las Colinas - bil är ett absolut måste, det är inte gångavstånd till något inom området.

Kalle Vej

Inläggav Kalle Vej » lör 19 aug 2017, 21:25

Jag kan inte ge dig mer info om Las Colinas än du redan har: banan lär vara fantastisk!

Jag skulle inte välja Mar Menor för dess golfbana... Den stora fördelen är givetvis att det är en "komplett" anläggning med det som tillhör golfen plus restauranger, pytteliten affär med det viktigaste och att läget är rätt bra. Med rätt bra menar jag att den ligger några kilometer från närmaste byar (mer utbud på livsmedel, barer och restauranger) och innanhavet, Mar Menor, och dess sandstränder. De andra fem banorna i IRM Golf Experience (fd Polaris World) ligger mer isolerat.

De sex banorna som ingår har alla sina poänger. Jag har varit på plats kring januari (longstay i år och för ett par år sedan, en vecka för drygt ett år sedan plus det som startade mitt intresse för banorna: en vecka med min golfklubb 2010). I januari är det torrt (gräset vilar, har jag fått höra) och lite kallare. Jag har klarat mig med kortbyxor och piké (lite mer under uppvärmning och första hålen).

Condado de Alhama, eller "the Signature Course" är fantastisk! Risk/rewardbana som är riktigt läcker! Här är det knappt att du når närmaste hus ens med en välriktad drive, rakt mot dem! De andra banorna har husen betydligt närmare.

Hacienda Riquelme är, precis som föregående, en mästerskapsbana. Lång att spela, lång att gå (mellan hålen). Trots detta ser man få golfbilar. Några hål som vill käka bollar men otroligt kul layout!

El Valle är nog den som är absolut läckrast när det gäller miljön! Kuperad, lite porösa bergformationer, en del höjdskillnader, flera hål utan påträngande hus. Lite tråkig start med ettan ut, tvåan tillbaka, trean ut och fyran tillbaka. Detta är dock mest tråkigt i banguiden, i verkligheten känns det inte så. Ja just det, ja... Banguider finns ju inga!! Du kan få en banguide på ett A4 som kopierats i oändlighet... Alla tittar på oss och undrar var i hela friden vi fått våra banguider ifrån och de tillhör vår samling som vi vårdar ömt (i svettiga bakfickor när de inte ligger i en låda hemma). Bristen på banguider gäller alla av dessa banor. Våra är ju från 2010.

La Torre är enbart par 68 men det tänker man inte riktigt på! Kul bana med mycket vatten och en del klurigheter (lite risk/reward på par-treorna). Konstigt nog tillhör detta en av favoriterna, men det handlar nog mer om bansträckningen och miljöerna runt banan. Husen är nära, men sällan i spel (kanske lite värre för en vänsterspelare som slicar eller för en hookare).

Mar Menor är på pappret en lite tråkig bana. Nästan platt. Det är ändå så att när man väl går banan så är den tillräckligt kuperad för att skapa en känsla av att inte vara en fotbollsplan eller gammal fd potatisåker... Relativt god känsla av "rum" men oftast hus på ena sidan av fairway. Här finns ett fantastiskt övningsområde som tidigare var hål 7 (??) när banan enbart var nio hål (hål 17-18 var då hål 8-9). Men detta område får man inte använda om man inte har lektioner med Pron! Riktigt synd!! Jag har sett gamla skisser men vet inte när det blev arton hål. Hål 13, 14 och 15 rundar en konstgjord sjö. Snyggt gjort och verkligen i spel (för en notorisk högerspelande slicare).

Saurines är lite "banan som gud glömde"... Nejdå, den är nog egentligen superläcker!! Dessvärre tycker mina klubbor inte om den (de går snett som satan just här ;) ). Tyvärr drabbades denna och framför allt husen kring den av den totala kollapsen i ekonomin! Det står byggkranar och husskelett som vittnar om att det inte gick enligt plan. Banan ligger i vad som kan beskrivas som total öken. Grönt där du ska spela bollen, sand/grus där du inte ska vara. Driving range finns inte utan man värmer upp genom att banka bollen in i ett nät från matta. Övningsgreen finns inte. Enligt uppgift från en vi pratade med är denna bana kvar i Polaris Worlds ägo. De har inte samma penningpåse som de hade från början eller som IRM Golf Experience har nu. Detta innebar att banan var stängd i januari pga allt regnande och översvämningar (lerfloder) i slutet på förra året.

Just i år var det ett problem med regn och framför allt sviterna efter regnet. Mar Menors nionde hål var täckt med lera. La Torres hål 18 och delar av hål 10 (och bunker/wastearean mellan dessa) var hårt drabbade av lerfloden (som leds in här för att "rädda" husen.

Ursäkta den långa texten som egentligen bara vinklar åt ett håll: Mar Menor. Jag skulle personligen, precis som tidigare inlägg, vara tveksam till en enda bana under så lång tid. Vi tänkte spela fler banor i år (förutom de sex som ingår) men det blev bara La Finca eftersom Las Colinas var fullbokad den dagen...

Just det: se till att skaffa golfhäftet http://www.golfhaftet.com/sv/golfbanor/Spanien/. Det finns flera banor här som är med, oavsett om du väljer LC eller MM.

AFJ

Inläggav AFJ » mån 21 aug 2017, 11:25

Bra sammanfattning - håller med om det mesta.

La Torre tycker jag dock är rejält tråkig. Alldeles för nära till husen. En del lite konstiga hål. Tur att inte alla gillar samma banor! :-)

Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » lör 26 aug 2017, 18:42

Samma här. Bra sammanfattning, men jag hade svårt fröer Saurines. Inte min kopp te. Men El Valle var sjukt kul.
11,6

Å fan

Inläggav Å fan » mån 13 nov 2017, 18:20

Åker till Mar menor i slutet av feb, följande banor ingår.

Mar menor
El Valle
La Torre
Saurines
Haciende
Alhama

Kanske är någon så pass vass så det är bättre att spela den två dagar än att besöka samtliga enligt ovan? Hur hade ni valt banor för 5 dagar?

Övriga tips? Vad som helst angående resa/boende/golf/käk etc.

AFJ

Inläggav AFJ » ons 15 nov 2017, 14:22

Å fan skrev:Åker till Mar menor i slutet av feb, följande banor ingår.

Mar menor
El Valle
La Torre
Saurines
Haciende
Alhama

Kanske är någon så pass vass så det är bättre att spela den två dagar än att besöka samtliga enligt ovan? Hur hade ni valt banor för 5 dagar?

Övriga tips? Vad som helst angående resa/boende/golf/käk etc.

Du skriver att ni åker till Mar Menor och att banoran ingår. Men du frågar om boende, ingår inte boende på Mar Menor i paketet?

Jag har inte spelat Saurines men de andra.

Visst är det kul att spela olika banor men samtidigt så är ofta andra varvet på en bana roligare när man vet lite vad som väntar. Så jag skulle nog föreslå att ni väljer ut tre banor.

2 rundor på El Valle för att den är roligast
2 rundor på Mar Menor därför att den är närmast (om ni nu bor på hotellet där)
1 runda på Alhama för att den är rätt cool

Jag skulle i alla fall stryka la Torre från listan, tycker det är för mycket hus för tätt inpå banan.

Om ni inte bor på Mar Menor golf så kan ni nog hoppa över den. Hacienda Riquelme är det inget fel på, ganska brett och stort, kanske lite trist?

I övrigt så är väl det inte så mycket att se och göra i området än spela golf och dricka öl! :-)

En lunch/pilsner på det gamla hotellet/restaurangen Hotel Balneario i Los Alcazázares är inte fel, innergården är fin och uteserveringen vid Mar Menor är trevlig.

Å fan

Inläggav Å fan » tor 16 nov 2017, 11:01

Tack för svar. Jag reder ut otydligheterna.

Boendet ingår, frågan var inte menad i det perspektivet. Mer småtips, typ försök hamna i område C för dit får man använda golfbil eller ta med eget shampoo, det som finns på rummen gjorde mitt hår grönt. :P

Håller med om nytt/andra var, men vi spelar 36 hål per dag och bana.

Just nu ser det ut såhär men det är fortfarande möjligt att göra ändringar.

Valle x 2
Alhama x 2
Torre x 2
Haciende x 2
Mar menor x 2

Ett par i gänget överväger att ta en golffri dag, tolkar dig som att jag bör tipsa dem om att hoppa över Torre isf.

AFJ

Inläggav AFJ » tor 16 nov 2017, 11:46

Å fan skrev:Tack för svar. Jag reder ut otydligheterna.

Boendet ingår, frågan var inte menad i det perspektivet. Mer småtips, typ försök hamna i område C för dit får man använda golfbil eller ta med eget shampoo, det som finns på rummen gjorde mitt hår grönt. :P

Håller med om nytt/andra var, men vi spelar 36 hål per dag och bana.

Just nu ser det ut såhär men det är fortfarande möjligt att göra ändringar.

Valle x 2
Alhama x 2
Torre x 2
Haciende x 2
Mar menor x 2

Ett par i gänget överväger att ta en golffri dag, tolkar dig som att jag bör tipsa dem om att hoppa över Torre isf.

36 hål per dag i februari kan kräva lite planering. Visserligen är det väl lite mindre folk på banorna då men speltempot kan ändå vara lusigt. Det är bara ljust drygt 10 timmar så det gäller nog att ha första rundan vid 8-tiden så ni kan raska på, eftermiddagsrundan kommer nog ta rätt lång tid.

Ja, jag skulle nog skippa La Torre av de alternativen om jag hade en golffri dag. Å andra sidan, som sagt så finns det inte så mycket annat skoj som lockar så varför inte lira alla dagar om kroppen pallar?

Själv kommer jag åka ner någon gång i januari-februari, har inte bestämt ännu (håller till lite norr om Mar Menor). Vädret kan förstås vara lite tuffare så års, viss regnrisk. Gardera också med mössa och varma tröjor i bagen, går man ut tidigt på morgonen kan det vara riktigt kallt. Med lite tur är det shorts och piké som gäller under dagen. Lycka till!

AFJ

Inläggav AFJ » tor 16 nov 2017, 11:53

PS. Mitt omdöme om La Torre grundar sig på att jag bodde där med Golfplaisir 2010 på en resa innan jag skaffade eget hus i Spanien. Jag spelade då La Torre 4-5 gånger. Det var väl inget direkt fel på banan men heller inget som jag minns som fantastiskt bra. Har inte varit där sedan dess så ta inte min bedömning som någon absolut sanning! :-)

En annan sak, ni har väl hyrbil? För banorna ni skall spela ligger rätt långt ifrån varandra.

Å fan

Inläggav Å fan » tor 16 nov 2017, 13:26

Mössa - ja
Hyrbil - ja
Morgonpigg - ja

Tanken är att vi knallar 18 och kör 18 varje dag.

Kalle Vej

Inläggav Kalle Vej » tor 16 nov 2017, 14:42

Å fan skrev:Mössa - ja
Hyrbil - ja
Morgonpigg - ja

Tanken är att vi knallar 18 och kör 18 varje dag.

Ska ni ta två rundor per dag skulle jag rekommendera en bana per dag men jag skulle definitivt välja bort Saurines. Jag, och mina klubbor, är inte överens med den över huvud taget... Den är nog läcker, men, nej...

Jag håller också med AFJ när det gäller El Valle. Kul bana! Bra restaurang!

Du vet ju sedan tidigare inlägg att jag och AFJ tycker olika om La Torre. Däremot måste jag ge AFJ rätt i att husen ligger nära. Tappar du oftast slagen vänster? Då ska du kanske lyssna på AFJ. Gör du som jag och tappar oftast höger? Då får du en blöt boll men slår i alla fall inte in bland husen. Jag gillar den här banan, men accepterar att alla kanske inte gör det. Lite udda med par 68 men det gör den inte enklare.

Jag vill att ni tänker till när det gäller bil: Hacienda Riquelme är lång mellan flera av hålen. Mellan flera hål är det mellan 200 och 400 meter. Den banan tenderar till att ta lång tid pga det. Visserligen kan ni hamna bakom sådana som mig (som vägrar bil)... Förhoppningsvis blir ni då igenomsläppta lika snabbt som om det vore mig ni kommit ikapp :roll: .

Jag tror att ni hamnar där ni hamnar när det gäller boendet på Mar Menor. Vi har bokat via Golf Joy Travel och hamnat på "Residences" alla gånger vilket ligger nästan granne med rangen (nära hål 15). Vissa resebolag verkar hamna vid hål 12. Lägesmässigt är nära hål 15 perfekt. Sol på balkong/altan är nära hål 12 perfekt. "Vårt" läge har varit bättre i förhållande till restauranger, mm, på Mar Menor. Hål 12 ligger närmare restaurangerna som ligger precis utanför grinden vid paddeltennisbanorna.

Ska ni handla mat, kör ut genom porten nämnd ovan, sväng höger i 4 km. Kör till Torre Pacheco och ni kommer direkt till en stor livsmedelsbutik (alla vägar bär till Torre Pacheco, men just denna väg är "bäst" till affären). Den här vägen kommer ni åka varje dag till de andra golfbanorna (fast inte svänga mot TP). Åk mot Balsicas till alla banor utom Alhama (då ska ni fortsätta på vägen ni startat).

Vi stannade vid första macken när vi kommit från flygplatsen. Där köpte vi en karta. GPS är bra men inte hundraprocentig på småvägarna.

Jag är avundsjuk på dig! Det är första gången på fyra år som vi inte åker dit nu i vinter. Har varit på två longstay och en enveckas... Alla gånger kring årsskiftet.

Räkna med att det kan vara frost. Vi har blivit stoppade en gång pga det. Tinade upp efter några timmar. Oftast lätt att byta bana då (förutom att man ska åka till nya banan). Efter någon eller ett par timmar är det riktigt behagligt. Oftast piké och kortbyxor...

Kalle Vej

Inläggav Kalle Vej » tor 16 nov 2017, 15:29

Glömde nämna: Första två åren var vi nästan ensamma på banan. Inte riktigt, men vi hade spelsällskap kanske 5 rundor av ca 30. I vintras var det precis tvärtom. De flesta vi pratade med var överens om att det var ett stort antal som tidigare valt Turkiet som nu valde Spanien istället.

Det kanske inte går så fort som ni vill och ni kanske inte kommer ut som ni vill. Även lågsäsong är det populärt...

Återgå till "Golfresor"