Stad + Golf = ?

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Stora Norrland

Stad + Golf = ?

Inläggav Stora Norrland » tis 02 jan 2018, 15:27

Klurar på en veckas golf-och-mat-och-vin-resa, tillsammans med fru Norrland, till hösten.

Om man vill ha:
  • Stad. Med vettigt utbud av bra restauranger etc. Mat och dryck har minst lika stor betydelse som golfen.
  • Golf. Med enkel access vs staden/boendet (hyrbil kan vara ett alternativ). Behöver inte vara super-duper-banor, men bra skick är ett krav.
  • Vettig flygtid vs ARN. Inte gärna längre än sex timmar. Direktflyg är ett definitivt plus.
  • Behagligt klimat. Kortärmat dygnet runt är i princip ett krav.
  • I mitten/slutet av oktober.
Vart åker man då?

Mallis/Palma har vi provat. Det var bra. Spelade Son Gual, och gillade den. Mat i världsklass.
Dubai/AbuDhabi etc, kan kanske funka men ligger aningen långt bort mht flygtid.
Italien står högt på listan mht mat-och-vin, men jag har ingen direkt koll på golfen där (förutom att Parco di Medici fick tummen ned av polaren).

Budget? Tja, billigt är ju alltid en fördel men ett par tusenlappar hit eller dit spelar mindre roll om det övriga är bra.

Seriösa förslag/rekommendationer, gärna Italien då, mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Stad + Golf = ?

Inläggav Anders » tor 11 jan 2018, 20:01

Klurar på en veckas golf-och-mat-och-vin-resa, tillsammans med fru Norrland, till hösten.

Om man vill ha:
  • Stad. Med vettigt utbud av bra restauranger etc. Mat och dryck har minst lika stor betydelse som golfen.
  • Golf. Med enkel access vs staden/boendet (hyrbil kan vara ett alternativ). Behöver inte vara super-duper-banor, men bra skick är ett krav.
  • Vettig flygtid vs ARN. Inte gärna längre än sex timmar. Direktflyg är ett definitivt plus.
  • Behagligt klimat. Kortärmat dygnet runt är i princip ett krav.
  • I mitten/slutet av oktober.
Vart åker man då?

Mallis/Palma har vi provat. Det var bra. Spelade Son Gual, och gillade den. Mat i världsklass.
Dubai/AbuDhabi etc, kan kanske funka men ligger aningen långt bort mht flygtid.
Italien står högt på listan mht mat-och-vin, men jag har ingen direkt koll på golfen där (förutom att Parco di Medici fick tummen ned av polaren).

Budget? Tja, billigt är ju alltid en fördel men ett par tusenlappar hit eller dit spelar mindre roll om det övriga är bra.

Seriösa förslag/rekommendationer, gärna Italien då, mottages tacksamt.
Matmässigt är jag svag för Rom. Borde vara utmärkt temperatur då. Men mer osäker på hur golfen runt Rom ser ut.
Italien i övrigt, kan inte minnas att det kryllar med banor i Toscana. Sicilien? Spanien har ju banor så det räcker och blir över, men det spanska köket, jo de har goda skaldjur. Men jag har inte ätit så märkvärdigt där. Frankrike är STARKT överreklamerat vad det gäller utemat. Jo, visst, om du går till en Michelinrestaurang i Avignon så lär du inte bli besviken. Men mellan tummen och pekfingret har jag spenderat 4 månader i Frankrike vid olika tillfällen och i olika delar av landet och inte en enda gång ätit särskilt gott på restaurang. Det goda i Frankrike lagar man själv, efter att ha handlat grönsaker på marknaden och köttet hos slaktarn. Och golfbanorna står ju inte som spön i backen. Det är de länder inom flyg och temperaturintervallet du beskrev.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 12 jan 2018, 03:06

Paris och ryder cup-banan.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
erik selim

Inläggav erik selim » ons 17 jan 2018, 13:38

Den banan ligger en bit utanför stan och är rätt så jävla svår och knappast någon naturupplevelse. Tror det finns roligare banor i andra delar av Frankrike. Nu har jag bara spelat där en gång och det var rätt nära inpå deras europatourtävling så ruffen var hög, greenerna hårda osv men jag upplevde att framförallt andra nio var rejält utmanande och hela banan som rätt själlös. Har man över 10 i hcp eller är lite hafsig från tee gissar jag att det inte är någon direkt njutning att spela den. Spelar man den ett par ggr blir den säkert lättare men jag tror man kan hitta mer semesternjutning på annat håll. Har aldrig spelat golf i Sevilla men som stad betraktad är den sjukt trevlig.

AFJ

Inläggav AFJ » ons 17 jan 2018, 21:56

Blir nog tufft att uppfylla kravet om kortärmat dygnet runt i mitten/slutet av oktober.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » ons 17 jan 2018, 22:18

Well, vi får se vad det blir. Sicilien skall läggas till undersökningslistan.
Det finns rätt många kandidater.
Får kanske tidigarelägga ngn vecka för att få bättre temp.

Italien: Palermo, Rom, Florens. Apulien (Bari, Lecce, ...)?
Spanien: Madrid (hellre än Barca). San Sebastian för maten, men klimatet är knappast rätt i oktober.
Portugal: Lissabon. Funchal?
Frankrike: Nice-trakten.
...

AFJ

Inläggav AFJ » tor 18 jan 2018, 10:39

Well, vi får se vad det blir. Sicilien skall läggas till undersökningslistan.
Det finns rätt många kandidater.
Får kanske tidigarelägga ngn vecka för att få bättre temp.

Italien: Palermo, Rom, Florens. Apulien (Bari, Lecce, ...)?
Spanien: Madrid (hellre än Barca). San Sebastian för maten, men klimatet är knappast rätt i oktober.
Portugal: Lissabon. Funchal?
Frankrike: Nice-trakten.
...
Funchal - har varit på Madeira en gång i unga år. Det var i oktober. Vädret var förvånansvärt dåligt, mulet och regnigt på den delen av ön som vi var. Vi kanske hade otur? Golfutbudet är väl begränsat??

Sevilla kan vara en idé. Jag har själv aldrig varit där men sonen (som är rätt kräsen när det gäller historia och arkitektur) var där nyligen och var imponerad över staden. Jag har ingen koll på golfen där, men nog borde det väl finnas banor i närheten. Vädret bör väl vara OK i oktober.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » sön 28 jan 2018, 08:49

Nice lär inte ha bättre golf än toscana, har varit rätt mycket på cote dazur, ingen höjdare. Spelat cannes old, i och för sig en upplevelse men sanslöst lite golf för pengarna.
Väldigt få kommentarer om italiensk golf här, är också lite sugen, italien spöar spanien på det mesta annat. En resort nära rom tillexempel, med bra transfer in till staden vore ju drömmen.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » sön 28 jan 2018, 09:16

Rom eller Lissabon för att checka alla dina boxar. Bra banor, utsökt mat, du väljer själv prisnivå för boendet, bra flyganslutningar.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » sön 28 jan 2018, 09:26

Rom eller Lissabon för att checka alla dina boxar. Bra banor, utsökt mat, du väljer själv prisnivå för boendet, bra flyganslutningar.
Gammal, men fortfarande aktuell: https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... golfbladet" onclick="window.open(this.href);return false;

Lissabon: http://www.golfbladet.se/obrigado-lisboa" onclick="window.open(this.href);return false;
Och: http://www.golfbladet.se/estoril" onclick="window.open(this.href);return false;
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » sön 28 jan 2018, 09:34

Släpper du kravet på kortärmat är Edinburgh ett utmärkt alternativ. Boende i stan eller Kilspindie (Ducks) och banorna i East Lothian via tåg/taxi.

Berlin har färre fina banor men Golf und Landklub Wannsee är en pärla.

Tallinn är en urmysig stad men det är långt därifrån till Pärnu Bay, som är bästa banan.

Madrid kyligt den tiden på året och likt Stockholm värdelöst att försöka köra runt i med all trafik.

Barcelona fint, men Girona bättre. Mindre stad men bättre golf.

Kan trolla fram artiklar på det där om du vill.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » sön 28 jan 2018, 14:06

Till hösten är nog kortärmat, eller i alla fall nästan så varmt, ett krav - men det kommer ju fler tillfällen. :)
Girona skall jag kolla lite på.

Edinburgh finns på att-resa-till-listan sedan tidigare. Inte till hösten, men kanske våren -19.
Duck's inn verkar bra.
Tack för tipset!

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » sön 28 jan 2018, 17:45

Lite alternativ runtomkring där. Mas Nou (No Mas i folkmun pga kuperingen)
Till hösten är nog kortärmat, eller i alla fall nästan så varmt, ett krav - men det kommer ju fler tillfällen. :)
Girona skall jag kolla lite på.

Edinburgh finns på att-resa-till-listan sedan tidigare. Inte till hösten, men kanske våren -19.
Duck's inn verkar bra.
Tack för tipset!
Lästips:
http://www.golfbladet.se/bravo-costa-brava" onclick="window.open(this.href);return false;
Sid 16 o framåt: https://issuu.com/golfbladet/docs/gb_3_2016" onclick="window.open(this.href);return false;

Ska du till Edinburgh föreslår jag att du bokar Muirfield. Och det i *mycket* god tid. Se också om du kan få en tid på Renaissance som är min favorit där.
http://spela-golf.com/golfbladets-artikel-om-skottland/" onclick="window.open(this.href);return false;

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » sön 28 jan 2018, 20:07

...Ska du till Edinburgh föreslår jag att du bokar Muirfield. Och det i *mycket* god tid...
Just nu är det absolut fullbokat ända in i oktober.
Frånsett traditionen och att man beträder "helig" golfmark, är banan spelmässigt så bra som rankinglistor anger?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » sön 28 jan 2018, 23:11

...Ska du till Edinburgh föreslår jag att du bokar Muirfield. Och det i *mycket* god tid...
Just nu är det absolut fullbokat ända in i oktober.
Frånsett traditionen och att man beträder "helig" golfmark, är banan spelmässigt så bra som rankinglistor anger?
Ja. Spelmässigt. Sen är den inte den fräckaste Open-banan eftersom det bara är en massa hål fram och tillbaka på en kulle med en massa ruff intill hålen. Då är Renaissance mycket fräckare. Och Kilspindie. Och North Berwick. Och en massa andra.

Muirfield är ju mycket "bucket list", men jag känner inte något sug efter att åka tillbaka.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » tor 26 apr 2018, 22:14

Jaha. Det blev fler resenärer än bara herr och fru Norrland, och för att passa alla intressenter bestämdes att kosan skall styras mot Palma igen.
Nå, det får väl duga med Son Gual då, och nån runda på ngn av SonVida-banorna, och kanske får Alcanada en chans till så att jag får spela den när den är grön (istf brun).
8-)

pippi

Inläggav pippi » tor 03 maj 2018, 07:50

Oj - nu är jag för sent ute - men hade gärna kastat in Cypern som förslag. Var just där, först några dagar i Larnaca (sol, kulturutflykter o väldigt god mat) o sen en knapp vecka i Paphos med flera banor. Spelade Minthis och Secret Valley - trevliga och med skymningsgf så blev det överkomligt.

Cypern är en ny favorit, inåt ön är det sanslöst vackert!! O att köra i vänstertrafik gick jättebra, det är lugnare och betydligt vänligare på vägarna än i Stockholm!

pippi

Återgå till "Golfresor"