Golf runt Alicante?

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
AFJ

Re: Golf runt Alicante?

Inläggav AFJ » fre 09 feb 2018, 11:58

Puttaren skrev:Det är just avskildheten hon gillar. Och vi har bil så behöver vi nåt mer än nödhandla (som kan göras på resorten) kan vi köra 5 minuter till närmaste butik. Det ska byggas country club, med inomhuspool, spa och italiensk restaurang till de två restauranger som redan finns.

Egentligen är allt bra med Las Colinas, men mitt problem är att jag ogillar hur de förstör banan med hus för nära hålen (och på 13 i spellinjen). Dessutom har vi faktiskt ingen tid att vara där men hustrun menar att hon ändå ska ha lägenhet ...

Ja, är man OK med avskildheten är nog Las Colinas perfekt. Med bil är det som du säger bara några minuter till "civilisationen". Betydligt bättre läge än GNK (fd IRM) banorna runt Murcia som verkligen ligger "off".

Förstår din synpunkt med hus som kommer för nära. Nästan alla banor här nere har ju det problemet - att det ligger hus väldig nära spelfältet. Vissa banor är det nästan ett skämt hur nära husen ligger. Det var en av fördelarna med Las Colinas - att bebyggelsen låg långt från banan. Samma sak med Lo Romero, inga hus nära. Nu byggs det hus runt Lo Romero och Las Colinas, än så länge med viss måtta men tyvärr så lär det fortsätta nu när bostadsmarknaden har tagit fart igen.

Nåväl, låter som ni tänkt igenom det väl och har frugan bestämt sig så är det väl bara att hänga på! :-)

Bara 5 grader i morse men nu på väg upp - solen strålar, hade varit en perfekt golfdag men nu bär det av till flygplatsen för hemfärd!

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » fre 09 feb 2018, 12:01

"Ni" har inte tid, men frugan kanske har? :D

Egon

Inläggav Egon » fre 09 feb 2018, 13:23

AFJ

Inläggav AFJ » mån 26 feb 2018, 10:23

Puttaren skrev:Ska ned på sportlovet (17-22 feb).

Jag antar att ni fick känna på rätt bistert väder den här gången. Blev det mycket golf spelat eller koncentrerade ni er på lägenhetsjakt?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » mån 26 feb 2018, 12:08

AFJ skrev:
Puttaren skrev:Ska ned på sportlovet (17-22 feb).

Jag antar att ni fick känna på rätt bistert väder den här gången. Blev det mycket golf spelat eller koncentrerade ni er på lägenhetsjakt?

Jag trodde att det skulle bli lite taskigt, men det var tvärtom riktigt fint väder. Vi spelade Las Colinas, Vistabella och Lo Romero. Första dagen var ledig och vikt för lägenhetsvisning (och vi hittade DEN lägenheten - på Las Colinas, tre sovrum, andra våningen, havsutsikt, sol på båda terasserna - men vi får se om finanserna räcker).
* Las Colinas var i gott skick och är en skön bana, om än de byggt in husen för nära på en del ställen (och värre blir det när hela hål 15 får villor längs högersidan). Vi bokade direkt med klubben och det var a big mistake. Hur dyrt som helst för tre spelare med två golfbilar (och jag glömde meddela att grabben bara är 14). Upptäckte efteråt att det finns massor av sätt att få greenfeen billigare (både här och på andra banor).
* Vistabella har öppnat nya hål på andra sidan vägen och är nu 18 hål. Dock var skicket under all kritik, fnösketorrt och fläckvis stampat jordgolv på greenerna (snabbt, men inte särskilt kul med varierad fart). Billigt med twilight-greenfee, men vi gick av efter 12 spelade hål när det var en halvtimme kvar till solnedgången. Varmaste dagen också och shortsen som låg kvar i lägenheten
* Lo Romero var resans behållning. Definitivt min favoritbana här nere, och trots en kylig morgon med regn blev det hur skönt som helst och hela sista nio spelades i stekande sol och go värme.

Vår vanliga indiska restaurang var stängd för säsongen, men King of Tandoori funkade bra. Pizzerian bredvid Stone Grill i Campoamor levererade en klockren salamipizza med paprika och lök, och så körde vi ned till min favvisrestaurang i Cabo de Palos (argentinsk steakhouse). Fick tips om lyxkrogen Cellar Door som ska servera sån där "tv-mat" med en massa smårätter - men till rimliga priser. De hade tyvärr också vinterstängt.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Johan

Inläggav Johan » mån 26 feb 2018, 14:30

Puttaren skrev:min favvisrestaurang i Cabo de Palos (argentinsk steakhouse)

Alltid på jakt efter nya restauranger, vad heter denna förmodade pärla?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » mån 26 feb 2018, 15:00

Johan skrev:
Puttaren skrev:min favvisrestaurang i Cabo de Palos (argentinsk steakhouse)

Alltid på jakt efter nya restauranger, vad heter denna förmodade pärla?

El Rancho de Cabo de Palos. Ligger precis nere i den lilla hamnen (gott om parkeringsmöjligheter) och de grillar över öppen eld. Vi beställde in tre olika såser som vi inte rörde eftersom köttet var så enormt gott i sig. Tog en rätt för två och delade på tre, men det blev ändå över. Jag har varit där ett gäng gånger nu (och kört uppåt timmen för att komma dit) och alltid varit otroligt nöjd. Svensk servitris dessutom när vi var där förra veckan.
http://www.elranchodecabodepalos.com/

/Edit: Nu var vi aldrig på Cellar Door, men vår värdinna menade att den var helt i klass med de Michelin-restauranger hon frekventerade hemma i Belgien - men till en femtedel av priset. https://www.tripadvisor.se/Restaurant_R ... untry.html
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Johan

Inläggav Johan » mån 26 feb 2018, 17:40

Puttaren skrev:El Rancho de Cabo de Palos. Ligger precis nere i den lilla hamnen (gott om parkeringsmöjligheter) och de grillar över öppen eld. Vi beställde in tre olika såser som vi inte rörde eftersom köttet var så enormt gott i sig. Tog en rätt för två och delade på tre, men det blev ändå över. Jag har varit där ett gäng gånger nu (och kört uppåt timmen för att komma dit) och alltid varit otroligt nöjd. Svensk servitris dessutom när vi var där förra veckan.
http://www.elranchodecabodepalos.com/

/Edit: Nu var vi aldrig på Cellar Door, men vår värdinna menade att den var helt i klass med de Michelin-restauranger hon frekventerade hemma i Belgien - men till en femtedel av priset. https://www.tripadvisor.se/Restaurant_R ... untry.html

Stort tack för dessa tips! Hoppas kunna testa av dem snart!

AFJ

Inläggav AFJ » tis 27 feb 2018, 00:38

Kul att ni verkar trivas och att ni har hittat en lägenhet som kan passa.

La Piazza i Fuentes är en av mina favoriter. Lustigt nog är Wienerschnitzeln oväntat bra trots att stället håller "italiensk" stil. Prisvärt och alltid helt OK.

Cellar Door har jag ätit på en gång. Jag skulle inte ge den en Michelin-stjärna men köket är spännande och innovativt. Kanske lite väl innovativt för min konservativa smak. I vart fall en restaurang med ambitioner som avviker från det mesta i området.

Sist jag var nere åt vi en gång på Truffel i La Fuente. Ligger på "baksidan". Liten restaurang med 6-7 bord. Bokning nödvändig. Väldigt trevligt och lite ambitiösare än de flesta. Prisvärt.

Tack för tipset om El Rancho. Skall ner i mars igen - kan nog hinna med ett besök då!

Jag spelade också de nya hålen på Vistabella när jag var där i januari. Jag gillade layouten på dem men då var banan extremt mjuk efter regn. Kändes som de har öppnat den lite för tidigt och illavarslande om greenerna var dåliga nu, för de var rätt OK då. Upplevde också att sträckningen var lite konstig på den nya hålen, risk att få en boll i skallen på ett par ställen och man får gå tillbaka i spelriktningen ett par gånger. Också en väldigt lång promenad mellan sjuan och åttan. Nåväl, bra att det blivit 18 hål - det behövs fler banor i området!

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 27 feb 2018, 08:06

Apropå fler banor så ryktas det om att niohålaren på Las Colinas närmar sig en realisering. Country Club med spa, inomhuspool, större gym och italiensk restaurang är spikad. Man diskuterar med en partner om ett hotell precis efter entrén till området - men det är kanske inte helt positivt för ägare eftersom det lär påverka tillgängligheten.

AFJ

Inläggav AFJ » tis 27 feb 2018, 17:03

Puttaren skrev:Apropå fler banor så ryktas det om att niohålaren på Las Colinas närmar sig en realisering. Country Club med spa, inomhuspool, större gym och italiensk restaurang är spikad. Man diskuterar med en partner om ett hotell precis efter entrén till området - men det är kanske inte helt positivt för ägare eftersom det lär påverka tillgängligheten.

Spännande.

Det florerar ju en hel del rykten och det är svårt att veta vilka som är sanna och också utmynnar i konkreta projekt.

Ett var ju att Vistabella skulle bygga klart sina 18 hål - och det blev verklighet, om än lite försenat.

Ett annat är att Villamartin skall utöka med 18 hål till på marken som ligger bortom tee 2. Det har det talats om i alla sju år som jag varit nere där men inget har hänt.

Jag skulle verkligen välkomna en 9-hålare av god kvalité på Las Colinas. Hotell, tja, men det är nog ändå rätt vanskligt att få lönsamhet i det - men när Turkiet är så instabilt så ökar väl möjligheterna för Spanien att locka till sig golfturister?

Ibland verkar projekten där nere kunna dra ut på tiden hur länge som helst - ibland blir de klara i ett ögonblink.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 27 feb 2018, 17:33

AFJ skrev:
Puttaren skrev:Apropå fler banor så ryktas det om att niohålaren på Las Colinas närmar sig en realisering. Country Club med spa, inomhuspool, större gym och italiensk restaurang är spikad. Man diskuterar med en partner om ett hotell precis efter entrén till området - men det är kanske inte helt positivt för ägare eftersom det lär påverka tillgängligheten.

Spännande.

Det florerar ju en hel del rykten och det är svårt att veta vilka som är sanna och också utmynnar i konkreta projekt.

Ett var ju att Vistabella skulle bygga klart sina 18 hål - och det blev verklighet, om än lite försenat.

Ett annat är att Villamartin skall utöka med 18 hål till på marken som ligger bortom tee 2. Det har det talats om i alla sju år som jag varit nere där men inget har hänt.

Jag skulle verkligen välkomna en 9-hålare av god kvalité på Las Colinas. Hotell, tja, men det är nog ändå rätt vanskligt att få lönsamhet i det - men när Turkiet är så instabilt så ökar väl möjligheterna för Spanien att locka till sig golfturister?

Ibland verkar projekten där nere kunna dra ut på tiden hur länge som helst - ibland blir de klara i ett ögonblink.

Niohålaren är nog kopplad till hotellprojektet gissar jag - för att motivera investeringen. Och för hotellet söker de en partner som vill uppföra och driva det så gissningsvis är det där inget som händer över en natt. Country Club-projektet med innepool och en restaurang till var dock spikat.

Återgå till "Golfresor"