Frankrike

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Sohlberg

Frankrike

Inläggav Sohlberg » sön 22 apr 2018, 09:45

Hej alla reskunniga!

Fick en kombinerad vin/golf resa av min fru när jag fyllde 40 som vi ska planera tillsammans!

Har ni några tips på ställen i Frankrike?

Mvh

Alanningen

Re: Frankrike

Inläggav Alanningen » fre 11 maj 2018, 08:00

robmel

Inläggav robmel » mån 21 maj 2018, 20:45

Alanningen skrev:http://www.lesbordes.com/

:P
Var sugen på det där till jag såg att de listade flygtider med privatjet...
Följer tråden för att se om det dyker upp något lite mer plånboksvänligt golftips i Frankrike! :)

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » mån 21 maj 2018, 21:56

Gillar Paris. National och Chantilly samt lite stadsvandring. Annars är Biarritz väldigt trevligt liksom Nice och Cannes.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Kalle Vej

Inläggav Kalle Vej » fre 25 maj 2018, 12:49

Jag har rest en hel del i Frankrike, däremot bara två gånger kombinerat med golf. Då inte kombinerat med vin...

Nåja, ett tips som jag kan rekommendera är en liten stad som heter Troyes. http://www.tourisme-troyes.com. En stad med ett riktigt gammalt centrum där du hittar sneda och vinda hus vilande mot varandra. Här får du hålla tillgodo med Champagne, men det är ju vin det också ;) Vi spelade lite golf och den enda minnesvärda (hmm, nåja) banan var Golf de Troyes - la Cordelière. http://www.golfdetroyeslacordeliere.fr. En liten bana (par 72, 5896 m) i en slottspark. Svårt att säga vad som var speciellt men slottet är förstås en liten del av det. Inte den mest fantastiska bana, men trevlig...

En lustig detalj i sammanhanget var att vi kom körande i vår (rätt) nya Volvo. Vi trodde nog att det skulle stå mängder med dyra, fina, bilar. Vår var nog dyrast! Vi blev informerade om att det var dyrare att spela vår nästa runda, som ju var på helgen. För all del, den var lite dyrare men det märktes definitivt på parkeringen! Vår bil var nog billigast den dagen :shock:

Det finns någon, eller några, banor till men den andra vi spelade har jag helt glömt. Förutom en ögreen och diverse hittebollar med Champagnereklam på... Lite för mycket bubbel under rundan, kanske :roll:

Vill man, så är en utflykt till Paris bara två timmar bort.

Jag har också spelat golf i Normandie, men här får ni nog dricka cider. Normandie ska man givetvis besöka om man är det minsta intresserad av vad som hände kring slutet av andra världskriget. Det är svårt att inte bli påverkad av minnescentret och den amerikanska kyrkogården https://www.abmc.gov/cemeteries-memorials/europe/normandy-american-cemetery. Varför inte Mullbärshamnen i Arromanches? http://en.normandie-tourisme.fr/arromanches-564-2.html. Golf i närheten är Omaha Beach http://www.golfomahabeach.fr/. Några hål med fantastisk utsikt men kanske ingen bana som direkt fastnat i minnet. Därmed inte sagt att den är dålig...

Lycka till med ert reseplanerande! Bon voyage!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 25 maj 2018, 13:16

Har även jag rest mycket i Frankrike men spelat lite golf.
Rent allmänt, västkusten känns Nordeuropa. Är man i Bretagne eller Normandie är det inte mycket som känns annorlunda mot Tyskland eller England. Skönt tempo, folk kör ungefär som hemma. Mycket att se om man gillar fortifierade städer vid havet, minnen från kriget, D-day och liknande. La Rochelle är en härlig hamnstad, härliga skaldjurstallrikar och åk gärna därifrån ut på Ile de Ré. Då är man ju i trakten av Bordeaux, som jag tyvärr inte besökt. Biarritz torde väl vara bra golfmässigt. Men annars noll koll på golfen

Sydost, Medelhavet och Alperna. Skithäftig del av Europa. Har kompisar, fransmän, som bor i Grenoble och de vill inte bo någon annan stans. På sommaren har de någon timme till skidåkning d'ete, Härliga vandringar i Alperna, bland annat Europas Grand Canyon, Gorge du vedron och någon timme till cote d'azur. Grenoble är en häftig stad, väl värd ett besök om man är i krokarna. Hela centrala stan helt bilfri. Känsla gå omkring på avenyerna. Här har jag faktiskt spelat golf, nere i Cannes-Medallieu old course. Rätt häftigt med en golfklubb mitt inne i stan. Lite enahanda golf, men det är känsla just i och med att man ibland går på trottoarerna för att komma till nästa hål. Eller åker färja. Skall man bo här skall man hyra hus uppe i bergen. Galet vackra utsikter ned mot medelhavet även om man är uppe i alperna.

Paris på sommaren är verkligen summer in the city. Själv är jag en hettahatare, spelar sällan golf då det är varmare än 18. Men var i Paris ´10 mitt under en värmebölja. Det var uppe i 38 grader. Och det var enda gången jag uppskattat storstad i hetta. Skall du se ett museum i europa, se Musee d'Orsay, och det även om du inte är van med konst. Det var fotbolls-VM, man satt på små barer med folk från hela världen som tjoade eller stönade. Kan inte golfen, men många här brukar skriva varmt om banor runt huvudstaden. I och med att det är en fin present kanske du kan unna dig Golf National, om det nu går att lira på greenfee där? Vilken jävla bana, då man ser den på TV i alla fall. Men vet att det finns ännu högre rankade banor i Paristrakten.

Puttaren lär väl veta det mesta om golf i Frankrike.

Men ett härligt land att vara i. Språket är en barriär som blir allt mindre, och har man lite skolfranska är det ännu roligare. Folk är trevliga och hjälpsamma om man själv håller sig cool och tar saker med humor(ja, till och med i Paris). Fantastisk mat, framför allt om man handlar själv på de fantastiska marknaderna och butikerna och lagar hemma. Mycket att se, både i Paris och på andra ställen.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Kalle Vej

Inläggav Kalle Vej » fre 25 maj 2018, 13:25

Anders skrev:...Sydost, Medelhavet och Alperna. Skithäftig del av Europa...

Håller verkligen med! Det är här jag tillbringat mest tid (mest kring Medelhavet). Mycket att se i form av natur och gamla saker från romartiden.

Anders skrev:...Men ett härligt land att vara i. Språket är en barriär som blir allt mindre, och har man lite skolfranska är det ännu roligare...

Håller med här också! I Paris är det helt lugnt med engelska. Övriga landet är det inte några stora problem. Det finns dock en stolthet!! Kan du, på franska, fråga om personen pratar engelska har du förmodligen redan gjort deras dag!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 25 maj 2018, 13:43

Lite kuriosa om språket och engelskan: Hade mycket att göra med fransmän av generation X som pluggade samtidigt med mej, de var utbytesstudenter där jag läste som jag blev god vän med, och var sedan på besök flera gånger hos dem, i Grenoble och Rennes. Nu pratar vi alltså riktigt välutbildade fransmän, och då man var på fest där nere kunde ibland 80% inte överhuvudtaget kommunicera på engelska. Det var ingen stolthet. De kunde inte, de skämdes. Jorå de fick lära sig engelska från sjuan, men det var grammatikaliska regler och glosor. De HÖRDE aldrig engelska, så de var helt enkelt pinsamt dåliga. Det fanns undantag förstås, mina vänner pratade lika bra som jag, men då var tjejen jag kände engelskalärare och killen ingenieur(och all deras kurslitteratur var på engelska).

Nu lär det väl vara skillnad, misstänker att millenials pratar och förstår även om det säkert finns en stolthet, men man kan tänka på det då man träffar fransmän som är 50+. De KAN ofta helt enkelt inte engelska. Franskan är så stor (och så viktig) så de behöver inget annat.

Finns det något som är odrägligt med fransmännen, och då tror jag att jag kan räkna in alla jag träffat, så är det att de har en alldeles överjordisk beundran för det egna språket. Som egentligen är vulgärlatin, som spreds av typ pensionerade legionärer som fick en plätt land i Gallien.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Kalle Vej

Inläggav Kalle Vej » fre 25 maj 2018, 13:56

Anders skrev:Lite kuriosa om språket och engelskan: Hade mycket att göra med fransmän av generation X som pluggade samtidigt med mej, de var utbytesstudenter där jag läste som jag blev god vän med, och var sedan på besök flera gånger hos dem, i Grenoble och Rennes. Nu pratar vi alltså riktigt välutbildade fransmän, och då man var på fest där nere kunde ibland 80% inte överhuvudtaget kommunicera på engelska. Det var ingen stolthet. De kunde inte, de skämdes. Jorå de fick lära sig engelska från sjuan, men det var grammatikaliska regler och glosor. De HÖRDE aldrig engelska, så de var helt enkelt pinsamt dåliga. Det fanns undantag förstås, mina vänner pratade lika bra som jag, men då var tjejen jag kände engelskalärare och killen ingenieur(och all deras kurslitteratur var på engelska).

Nu lär det väl vara skillnad, misstänker att millenials pratar och förstår även om det säkert finns en stolthet, men man kan tänka på det då man träffar fransmän som är 50+. De KAN ofta helt enkelt inte engelska. Franskan är så stor (och så viktig) så de behöver inget annat.

Finns det något som är odrägligt med fransmännen, och då tror jag att jag kan räkna in alla jag träffat, så är det att de har en alldeles överjordisk beundran för det egna språket. Som egentligen är vulgärlatin, som spreds av typ pensionerade legionärer som fick en plätt land i Gallien.

Blev det några kvar? :lol:
Bild

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 26 maj 2018, 11:58

:)
Dom är inte kloka, dom där fransmännen...

Faktum är att jag lärde mig franska med Asterix. Läste inte i skolan, men tjejen(nuvarande frugan) hade en massa Asterix på franska, sen hon läste där. Skitkul sätt att lära sig. Läser nu faktiskt hyfsat, gör mig förstådd och kämpar med att förstå. Franskan är latinarnas svar på Danskan(lite per definition faktiskt).

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » lör 26 maj 2018, 17:41

Precis tillbaka från Royal Mougins. Rekommenderas varmt. Riktigt bra boende, fin bana, pool, god mat på resorten och så kulinariska höjdpunkter i Mougins (byn) där det också finns ett fantastiskt museum.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Sohlberg

Inläggav Sohlberg » ons 06 jun 2018, 13:01

Tack för era förslag! Nu har jag/vi mycket mer att gå på då vi inte hade nått innan :)

Kom gärna med mer förslag!

Ni som spelat mycket golf utomlands, hur är det med hcp’en! Finns/är det nått krav på hur högt hcp man får ha?

Tack på förhand

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 07 jun 2018, 00:15

Sohlberg skrev:Tack för era förslag! Nu har jag/vi mycket mer att gå på då vi inte hade nått innan :)

Ni som spelat mycket golf utomlands, hur är det med hcp’en! Finns/är det nått krav på hur högt hcp man får ha?

Tack på förhand

Om du kommer som betalande gäst och har ett minimum av hum om hur man uppför sig på en bana samt inte spelar alltför långsamt är det ingen som frågar efter ditt handicap.

Kalle Vej

Inläggav Kalle Vej » tor 07 jun 2018, 07:07

Puttaren skrev:
Sohlberg skrev:Tack för era förslag! Nu har jag/vi mycket mer att gå på då vi inte hade nått innan :)

Tack på förhand

Om du kommer som betalande gäst och har ett minimum av hum om hur man uppför sig på en bana samt inte spelar alltför långsamt är det ingen som frågar efter ditt handicap.

Jag har ofta förberett innan resan: Jag skickade ett mail, talade om hur läget var och kollade om de hade några tider de rekommenderade för oss eller tider som de ville vi skulle undvika. Vi reste med barn och hade ibland samma typ av bekymmer. Handicapgräns eller inte; precis som Puttaren antyder, betalande gäster är (nästan) alltid välkomna om man inte sabbar rytmen.

Återgå till "Golfresor"