Golfpaket: Knistad, Hooks eller St Jörgen

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Goldwin

Golfpaket: Knistad, Hooks eller St Jörgen

Inläggav Goldwin » tor 11 okt 2018, 16:05

För nästa års finalresa i kompisgängets tour faller det min lott att boka bana. Hade oturen att vinna:).

Finalspelet är över 2 dagar och normalt har vi följande önskemål:
[*]Boende på banan. Gångavstånd till träningsområde och Första tee.
[*]Frukost, lunch och 3-rätters middag på banan. Gångavstånd från boendet.
[*]Hotel, lägenhet eller stuga, men gärna med något stort rum som rymmer oss alla för prisutdelning m.m.
[*]2-3 timmar biltur från Karlstad.

Tidigare har vi varit på ställen som Lundsbrunn, Omberg, Vidbynäs och senast Landeryd.

Jag har kollat runt lite och hittat följande alternativ:
[*]Knistad Herrgård
[*]Hooks Herrgård
[*]St Jörgen

Prismässigt hamnar paketet med 2 greenfee, 2 frukost, 2st 3-rätters middag, 2 övernattningar på 3-4.000 kr.

Synpunkter på alternativ. Förslag på fler alternativ?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Re: Golfpaket: Knistad, Hooks eller St Jörgen

Inläggav Puttaren » tor 11 okt 2018, 16:09

För nästa års finalresa i kompisgängets tour faller det min lott att boka bana. Hade oturen att vinna:).

Finalspelet är över 2 dagar och normalt har vi följande önskemål:
[*]Boende på banan. Gångavstånd till träningsområde och Första tee.
[*]Frukost, lunch och 3-rätters middag på banan. Gångavstånd från boendet.
[*]Hotel, lägenhet eller stuga, men gärna med något stort rum som rymmer oss alla för prisutdelning m.m.
[*]2-3 timmar biltur från Karlstad.

Tidigare har vi varit på ställen som Lundsbrunn, Omberg, Vidbynäs och senast Landeryd.

Jag har kollat runt lite och hittat följande alternativ:
[*]Knistad Herrgård
[*]Hooks Herrgård
[*]St Jörgen

Prismässigt hamnar paketet med 2 greenfee, 2 frukost, 2st 3-rätters middag, 2 övernattningar på 3-4.000 kr.

Synpunkter på alternativ. Förslag på fler alternativ?
Av dina alternativ är Knistad bäst om man fokuserar på maten, Hook bäst om man gillar spa (bra käk också) tätt följt av St Jörgen som dock har en undermålig bana.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se" onclick="window.open(this.href);return false;

trickard

Inläggav trickard » tor 11 okt 2018, 16:29

Håller med Puttaren på alla punkter. Så även om jag inte tillför något nytt har du åtminstone en bekräftelse på att en till har samma uppfattning.
Just nu har jag en riktigt bra formsvacka

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 11 okt 2018, 18:35

hooks har också två banor, kan ju också vara roligt. har alltid haft trevligt på deras parkbana =)

Du har två timmar upp tilll Kongsvinger GK i Norge. En av de bästa upplevelser på en golfbana jag någonsin haft. Tips tips. vet inte hur du löser boendet där men det lär väl finnas nåt hotell. Dock inte promenad till första tee, men väl ett minne för livet.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 11 okt 2018, 18:37

Hook ska också bygga om sin skogsbana. Kolla det innan du bokar. Den är bäst där.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tor 11 okt 2018, 22:48

Var på Knistad utan golfklubbor i början av veckan. Käket där håller verkligen högsta klass, jag var lite osäker på status efter att inte ha varit där på flera år - men de levde upp till höga förväntningar.

Har spelat banan för mycket länge sedan, men minns inte så mycket. En liten promenad på banan gav dock lust till spel. Klassisk parkbana med väldefinierade klipplinjer, snygg bunkersättning och maffiga träd.
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Claesson77

Inläggav Claesson77 » fre 12 okt 2018, 15:34

Inte st Jörgen... ;)
Bollen är rund!

Goldwin

Inläggav Goldwin » lör 13 okt 2018, 10:01

hooks har också två banor, kan ju också vara roligt. har alltid haft trevligt på deras parkbana =)

Du har två timmar upp tilll Kongsvinger GK i Norge. En av de bästa upplevelser på en golfbana jag någonsin haft. Tips tips. vet inte hur du löser boendet där men det lär väl finnas nåt hotell. Dock inte promenad till första tee, men väl ett minne för livet.
Jag håller med om Kongsvinger. Har spelat där 2 gånger och gillar verkligen den banan. Jag kollade om det fanns boende på banan och det finns det inte tyvärr. Närmast är en kamping men det passar inte oss. Sedan har de ett samarbete med Kongvinger Festningen hotel och resort, typ 15-20min bort. Där kunde vi bo men de kunde inte fixa transport vilket jag frågade om. Men man får lite kultur på köpet. Men vi vill gärna bo på banan så det gick bort.

Goldwin

Inläggav Goldwin » lör 13 okt 2018, 10:03

Jag var mest inne på Knistad och det verkar som flertalet tycker detsamma. Men jag hör inget om banan. Vi förväntar oss inte Bro Hof klass men en bra bana vore trevligt. Någon som kan recensera banan?

Användarvisningsbild
bombmannen

Inläggav bombmannen » mån 15 okt 2018, 10:29

Spelat ett gäng rundor där i år, och banan är väl inget att skriva hem om. Väldigt beige om du frågar mig. Tycker nog det är en av Skaraborgs tråkigaste faktiskt. Genomsläpp är extremt sällsynt och min jobbarkompis som är medlem där säger att han troligtvis aldrig har sett ett genomsläpp där.
Maten och boendet är ju riktigt bra, men dyrt.
Tycker du inte som mej, tycker du fel

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » mån 15 okt 2018, 15:07

Jag var mest inne på Knistad och det verkar som flertalet tycker detsamma. Men jag hör inget om banan. Vi förväntar oss inte Bro Hof klass men en bra bana vore trevligt. Någon som kan recensera banan?
Inget av dina förslag har väl banor som man kissar på sig av direkt. Skogsbanan på Hooks är nog bäst om än inget särskilt spännande. Ett annat alternativ, ännu bättre boende och riktigt bra mat samt en helt OK bana (i mitt tycke roligare än Knistad) är Vara-Bjertorp.

Användarvisningsbild
bombmannen

Inläggav bombmannen » tis 16 okt 2018, 02:40

Inget av dina förslag har väl banor som man kissar på sig av direkt. Skogsbanan på Hooks är nog bäst om än inget särskilt spännande. Ett annat alternativ, ännu bättre boende och riktigt bra mat samt en helt OK bana (i mitt tycke roligare än Knistad) är Vara-Bjertorp.
+1 på den. Vara är en mkt bättre bana med suveräna greener
Tycker du inte som mej, tycker du fel

Goldwin

Inläggav Goldwin » ons 17 okt 2018, 14:53

Tackar för tips. Jag ska kolla Vara-Bjertorp. Har ett svagt minne av att jag har spelat den för några år sedan. Har för att den var platt och lite konstig logistik. Man gick bakåt på några hål för att komma till nästa tee. Avslutningen var häftig med vatten och mycket som kan hända.

Är maten på Bjertorp slott jämförbar med Knistad herrgård?

Jockee72

Inläggav Jockee72 » ons 17 okt 2018, 16:13

Ett annat förslag skulle kunna vara Lanna lodge, Örebro, bra bana, bra boende, vet inte hur maten är. Dessutom kort resa från Karlstad

Goldwin

Inläggav Goldwin » mån 22 okt 2018, 10:00

Ett annat förslag skulle kunna vara Lanna lodge, Örebro, bra bana, bra boende, vet inte hur maten är. Dessutom kort resa från Karlstad
Bra förslag, men det ingår oftast som en deltävling under säsongen.

Goldwin

Inläggav Goldwin » mån 22 okt 2018, 10:25

Vad säger ni om Sand golfclub?

Bättre bana. Trevligt boende på Herrgården med samlingsrum, vilket är trevligare än att alla är utspridda i dubbelrum.
Hur är maten?

Lite längre att åka men det funkar.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 22 okt 2018, 13:16

Sand är en trevlig men svår bana som tål att spelas flera gånger. Klubbhusets krog är om jag minns rätt i rätt stram stil och lite opersonlig. Men värt att kolla upp! Ett extra varv på Jönköping gk rekommenderas varmt!
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inläggav Egon » mån 22 okt 2018, 21:12

Sand är en upplevelse och om det totala skicket är viktigt lär den inte göra någon besviken.

Det tråkiga med Sand är annars omgivningen. Det finns banor med vacker tallskog, öppna landskap och havet som granne men sly, sumpmark och snårig blandskog gör ingen glad. Dock... tittar man bara på hålen och det sceneriet så är de böljande vackra... bara att hålla ner blicken och inte låta den vandra för mycket. ;)
Skulle hemskt gärna spela den igen o igen o...

Egon

Egon

Inläggav Egon » mån 22 okt 2018, 21:19

Bättre bana. Trevligt boende på Herrgården med samlingsrum, vilket är trevligare än att alla är utspridda i dubbelrum.
Hur är maten?

Sand är väl närmre än Hook!?

Egon

Goldwin

Inläggav Goldwin » ons 24 okt 2018, 09:18

Hur är maten?

Sand är väl närmre än Hook!?

Egon
Helt rätt Egon, men Knistad och Vara-Bjertorp är närmre än Sand:). Just nu ligger Vara-Bjertorp bäst till.

Sand har jag spelat 2 gånger och gillar verkligen banan. Kommer dock inte ihåg hur maten var.

Återgå till "Golfresor"