Skottland Aberdeen till Dornoch

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Swing Of Beauty

Skottland Aberdeen till Dornoch

Inlägg av Swing Of Beauty » tis 21 jan 2020, 17:21

2019 flögs det till Aberdeen för 8 rundor torsdag 29-3 - måndag 1/4.

Dag 1: Murcar på fm och Cruden Bay på em.
Dag 2: 2 varv på Castle Stuart uppe i Inverness.
Dag 3: 2 varv på Royal Dornoch.
Dag 4: Royal Aberdeen på fm och Trump Aberdeen på em.

Det var mid season med lägre greenfee på en del av banorna. High season startade 1 april på några av dem och vi behövde inte anvnda slagmattor på någon bana.

Murcar vill jag absolut spela igen. Här slog jag bort flest bollar då det var lite smalt på sina håll. Range och övningsområdet var uppskattat.

Cruden Bay var resans besvikelse. De hade haft problem med havsvatten som blåst in över banan och saltet hade förstört ett par greener. Provisorisk green på kisthålet 14:e och dåliga greener överlag. Ingen rabatt för skicket och ingen förvarning om tuff vinter. Otur med skicket, men kommer antagligen åka hit igen.

Castle Stuart. Fantastisk anläggning. Lättspelad links med helt makalösa vyer. Man såg snötopparna i högländerna på andra sidan bukten. God frukost och lunch samt utomordentligt trevlig värdinna. Omklädningrumm med utsikt i värdsklass. Man kunde stå i duschen och spana ut över rangen där folk tränade. Vill absolut tillbaka hit.

Royal Dornoch. Fantastisk bana. Bodde på hotellet precis brevid. Förväntningen var nog lite för höga här och vi tänkte att detta skulle vara resans solklara höjdpunkt. Så det var svårt att bli positivt överraskad. Hotellpersonalen var inte på tårna och vi fick frukosten senare än beställt. Slagbur till uppvärmning och seg lunchpersonal i klubbhusrestaurangen. Det kändes som att de inte hade startat upp säsongen riktigt. Fisken var slut och så vidare. Tveksam om jag spelar här igen.

Royal Aberdeen. Spelade här senast som studentmedlem 2004-2005. Kärt återseende. Tyvärr blåste det lite för mycket. Alltså det är kul med vind och första 9 minus hål 8 spelades i medvind. Men det blir lite för svårt när svingen inte levererar i motvinden. Plus för giftbagen man fick i klubbens tartan. Vill definitivt spela igen.

Trump Aberdeen. Amerikansierad links likt Castle Stuart. Helt fantastisk bana. Tyvärr blåste det även här så mycket att det var ett skämt. På 4:ans inspel testade jag i princip alla järn i bagen på inspelet bara för att se vilken klubba man skulle ha slagit för att träffa green. Även här plus för giftbagen. Minus för att det var svinkallt i duschen.

I år går resan mot St Andrews fast i juni/juli istället ihopp om bättre väder. På Murcar sken solen och sista dagen blåste nästan bort. Vi kommer vilja samla ihop banorna geografiskt så att det blir mindre tid i bilen. Jag kommer även se till att träna löpning eller gå mycket innan för fötter och vader mådde inte bra av gå från gymträning till 8 rundor på 4 dagar. Rejäl kramp i vaderna på Castle Stuart redan.

Vi fick inte tilldelning på lottningen nu i oktober och tänkte chansa på ballot eller nattkön till Old Course. 2-boll. Vilka fler banor bör spelas i området? 3 nätter denna gång så 6+ rundor. Solen går ner mycket senare så det kan bli 54 hål någon dag.

Gay på banan

Re: Skottland Aberdeen till Dornoch

Inlägg av Gay på banan » tis 21 jan 2020, 17:43

Swing Of Beauty skrev:
tis 21 jan 2020, 17:21
20På 4:ans inspel testade jag i princip alla järn i bagen på inspelet bara för att se vilken klubba man skulle ha slagit för att träffa green.
Hur långt var det till greenens mitt? Vilken klubba använde du? Vilken klubba skulle det egentligen varit?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tis 21 jan 2020, 17:45

Swing Of Beauty skrev:
Vilka fler banor bör spelas i området?
Three day ticket tog vi när Old Course var stängd. Spela hur mycket du vill på alla Links Trust-banorna (utom Old). 36-45-36 kändes i fötterna.

Generellt tycker jag att man ska spela New Course och Jubilee Course - de två bästa banorna i stan. Castle Course är älska eller hata - jag är i den senare kategorin. Kingsbarns är ett absolut måste (särskilt om man gillar Castle Stuart). I krokarna (en bit att köra) finns Carnoustie där Championship Course är en äkta pärla för den som kan lite golf, men annars inte är så "fin" som de andra eftersom det i princip helt saknas utsikt.

Ett tips är nya Dumbarnie Links som verkar bli nåt i hästväg och ska öppna i vår. dumbarnielinks.com

För egen del skulle jag - med era förutsättningar - hålla mig i St Andrews. Boka med spela-golf.com så får ni schysst boende och bra transfer. Ni går utan vidare till alla banorna eller tar shuttle/taxi i nödfall. Stan har massor av bra restauranger och pubar, det finns ett golfmuseum och för den som har kontakter kan man slinka in i R&A:s klubbhus - det är en upplevelse utöver det vanliga. Missa inte heller panoramabaren längst upp i Old Course Hotel. Dyra drinkar, men fantastisk utsikt.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Forzza

Inlägg av Forzza » tis 21 jan 2020, 19:39

Puttaren skrev:
tis 21 jan 2020, 17:45
Swing Of Beauty skrev:
Three day ticket tog vi när Old Course var stängd. Spela hur mycket du vill på alla Links Trust-banorna (utom Old). 36-45-36 kändes i fötterna.

Generellt tycker jag att man ska spela New Course och Jubilee Course - de två bästa banorna i stan. Castle Course är älska eller hata - jag är i den senare kategorin. Kingsbarns är ett absolut måste (särskilt om man gillar Castle Stuart). I krokarna (en bit att köra) finns Carnoustie där Championship Course är en äkta pärla för den som kan lite golf, men annars inte är så "fin" som de andra eftersom det i princip helt saknas utsikt.

Ett tips är nya Dumbarnie Links som verkar bli nåt i hästväg och ska öppna i vår. dumbarnielinks.com

För egen del skulle jag - med era förutsättningar - hålla mig i St Andrews. Boka med spela-golf.com så får ni schysst boende och bra transfer. Ni går utan vidare till alla banorna eller tar shuttle/taxi i nödfall. Stan har massor av bra restauranger och pubar, det finns ett golfmuseum och för den som har kontakter kan man slinka in i R&A:s klubbhus - det är en upplevelse utöver det vanliga. Missa inte heller panoramabaren längst upp i Old Course Hotel. Dyra drinkar, men fantastisk utsikt.
jag tycker det är suddigt från panoramabaren, men det kan väll bero på att man slunkit in på donvegan innan🍺🏌️🍦

Swing Of Beauty

Inlägg av Swing Of Beauty » ons 22 jan 2020, 13:45

Gay på banan skrev:
tis 21 jan 2020, 17:43
Swing Of Beauty skrev:
20På 4:ans inspel testade jag i princip alla järn i bagen på inspelet bara för att se vilken klubba man skulle ha slagit för att träffa green.
Hur långt var det till greenens mitt? Vilken klubba använde du? Vilken klubba skulle det egentligen varit?
Kommer inte ihåg avståndet exakt. 130 meter kanske. Putter hade nog varit rätt klubba. Allt annat ställde sig upp i vinden.

Swing Of Beauty

Inlägg av Swing Of Beauty » ons 22 jan 2020, 14:02

Puttaren skrev:
tis 21 jan 2020, 17:45
Swing Of Beauty skrev:

Tack! Castle blir man ju nyfiken på bara för att se vad du menar. Ska spela Nacka GK i år av samma anledning. Dumbarnie hade varit fint att ta sista dagen på vägen ner mot Edinburgh

overdrive

Inlägg av overdrive » fre 31 jan 2020, 15:32

Ska ni vara tre nätter i St Andrews är deras Three day advanced booking ticket överlägsen. Ni kan förboka en runda per dag och ytterligare runda dagen innan spel. Håller med Puttaren om att New och Jubilee är bäst, men till skillnad från honom gillar jag Castle. Spela alla tre. Köp direkt från St Andrews. Mer info här https://www.standrews.com/play/offers-p ... mited-golf

Boende bokar ni genom en förfrågan här https://www.stayinstandrews.com/enquire/. Kostnad för ett dubbelrum på b&b 100-110£/natt på gångavstånd från banorna.

Transfer bokar ni här http://www.standrewsairporttransfer.co.uk/. De ordnar också transport till Castle Course. Tar sju min.

Har använt detta upplägg ett antal gånger. Funkar perfekt och blir såklart betydligt billigare än att gå genom en researrangör.

manget

Inlägg av manget » fre 31 jan 2020, 15:43

overdrive skrev:
fre 31 jan 2020, 15:32
Ska ni vara tre nätter i St Andrews är deras Three day advanced booking ticket överlägsen. Ni kan förboka en runda per dag och ytterligare runda dagen innan spel. Håller med Puttaren om att New och Jubilee är bäst, men till skillnad från honom gillar jag Castle. Spela alla tre. Köp direkt från St Andrews. Mer info här https://www.standrews.com/play/offers-p ... mited-golf

Boende bokar ni genom en förfrågan här https://www.stayinstandrews.com/enquire/. Kostnad för ett dubbelrum på b&b 100-110£/natt på gångavstånd från banorna.

Transfer bokar ni här http://www.standrewsairporttransfer.co.uk/. De ordnar också transport till Castle Course. Tar sju min.

Har använt detta upplägg ett antal gånger. Funkar perfekt och blir såklart betydligt billigare än att gå genom en researrangör.
Snyggt, tack för info!

Swing Of Beauty

Inlägg av Swing Of Beauty » mån 10 feb 2020, 11:21

Är det någon som vet hur enketl/svårt det är att boka in sig andra rundan på 3 day ticket i St Andrews? Tänker på banorna New, Jubilee och Castle. Åker sista helgen i Juni och vi kommer hänga på låset för att komma ut på Old Course, fredag eller lördag. Beroende på hur det går så kommer vi antagligen boka av och om på de andra banorna.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » mån 10 feb 2020, 12:07

Swing Of Beauty skrev:
mån 10 feb 2020, 11:21
Är det någon som vet hur enketl/svårt det är att boka in sig andra rundan på 3 day ticket i St Andrews? Tänker på banorna New, Jubilee och Castle. Åker sista helgen i Juni och vi kommer hänga på låset för att komma ut på Old Course, fredag eller lördag. Beroende på hur det går så kommer vi antagligen boka av och om på de andra banorna.
Jag var där en helg i september när R&A hade tävling på Old Course (så den var inte tillgänglig för nån). Inga problem att få tider på nån av banorna.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Swing Of Beauty

Inlägg av Swing Of Beauty » mån 10 feb 2020, 17:40

Tack Puttaren!

det ser ut att bli:

Torsdag em: Elie
Fredag: Old Course eller Castle, New, Jubilee
Lördag: Old eller Castle, New, Jubilee
Söndag: Kingsbarns och Dumbarnie

Jag har spelat Old Course en gång 2005 och hade turen att spela med en medlem som visade spellinjer från tee. Det var verkligen uppskattat. Hur är det med de andra bonorna? Lyx eller absolut nödvändigt med Caddie?

Old Course går ju att spela i datorspelsvariant.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » mån 10 feb 2020, 18:01

Swing Of Beauty skrev:
mån 10 feb 2020, 17:40
Tack Puttaren!

det ser ut att bli:

Jag har spelat Old Course en gång 2005 och hade turen att spela med en medlem som visade spellinjer från tee. Det var verkligen uppskattat. Hur är det med de andra bonorna? Lyx eller absolut nödvändigt med Caddie?

Banguide räcker gott om du bara vill ta dig runt, men en caddie är ju en upplevelse i sig. Jag skulle aldrig personligen betala för att spela Castle Course (knappt ens spela den om det var gratis) eftersom det verkligen inte är min typ av bana. Cirkus och spektaktulära vyer, javisst - men inte en bra bana. Där kan en caddie dock vara bra att ha - sist jag var där sa han på nian att "the green is 39 yards deep and the pin is 40 on" (stod en yard in på 18 - dubbelgreen där).

Användarvisningsbild
Forzza

Inlägg av Forzza » mån 10 feb 2020, 18:15

Puttaren skrev:
mån 10 feb 2020, 18:01
Swing Of Beauty skrev:
Tack Puttaren!

det ser ut att bli:

Banguide räcker gott om du bara vill ta dig runt, men en caddie är ju en upplevelse i sig. Jag skulle aldrig personligen betala för att spela Castle Course (knappt ens spela den om det var gratis) eftersom det verkligen inte är min typ av bana. Cirkus och spektaktulära vyer, javisst - men inte en bra bana. Där kan en caddie dock vara bra att ha - sist jag var där sa han på nian att "the green is 39 yards deep and the pin is 40 on" (stod en yard in på 18 - dubbelgreen där).
gnällspik😝 Castle är kanon man måste tänka lite 🍦

overdrive

Inlägg av overdrive » tis 11 feb 2020, 19:06

Swing Of Beauty skrev:
Vi är ett gång på åtta som varit i St Andrews fem år i rad. Vi har aldrig haft problem att komma ut en andra runda på både Jubilee, New och Castle. Man kan boka på plats dagen innan spel. Om ni vill spela Old ska ni så klart först prova balloten. Ni anmäler er två dagar innan spel via hemsidan eller appen. Kommer ni ut på OC så lägg de extra punden som en caddie kostar.

manget

Inlägg av manget » ons 12 feb 2020, 10:33

overdrive skrev:
tis 11 feb 2020, 19:06
Swing Of Beauty skrev:
Vi är ett gång på åtta som varit i St Andrews fem år i rad. Vi har aldrig haft problem att komma ut en andra runda på både Jubilee, New och Castle. Man kan boka på plats dagen innan spel. Om ni vill spela Old ska ni så klart först prova balloten. Ni anmäler er två dagar innan spel via hemsidan eller appen. Kommer ni ut på OC så lägg de extra punden som en caddie kostar.
Ni som har lirat med caddie på OC, går det att säga på ett ungefär hur många slag det går att spara på att får rätt linjer på puttar och från tee osv? Förstår att det skiljer sig från spelare till spelare, men har ni upplevt att det gör märkbar skillnad på scoren?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 12 feb 2020, 15:19

manget skrev:
ons 12 feb 2020, 10:33
overdrive skrev:
tis 11 feb 2020, 19:06
Swing Of Beauty skrev:
Ni som har lirat med caddie på OC, går det att säga på ett ungefär hur många slag det går att spara på att får rätt linjer på puttar och från tee osv? Förstår att det skiljer sig från spelare till spelare, men har ni upplevt att det gör märkbar skillnad på scoren?
Första gången jag var där slog jag en bra järntvå på ettan och sen en wedge lite långt på green. Ställde mig bakom bollen och tittade mot hål, måttade runt 40 cm mellan händerna och frågade caddien om jag skulle hålla upp den ungefär så mycket. Ja, sa han och pekade 40 cm på *andra sidan* om hålet. Du tjänar mycket på en bra caddie. Sköt 73 i rejäl vind där sist med "The Tay Seal", en riktigt gammal räv på bagen.

manget

Inlägg av manget » ons 12 feb 2020, 16:32

[/quote]

Första gången jag var där slog jag en bra järntvå på ettan och sen en wedge lite långt på green. Ställde mig bakom bollen och tittade mot hål, måttade runt 40 cm mellan händerna och frågade caddien om jag skulle hålla upp den ungefär så mycket. Ja, sa han och pekade 40 cm på *andra sidan* om hålet. Du tjänar mycket på en bra caddie. Sköt 73 i rejäl vind där sist med "The Tay Seal", en riktigt gammal räv på bagen.
[/quote]

En no-brainer med andra ord! Tack för input

Användarvisningsbild
erik selim

Inlägg av erik selim » fre 28 feb 2020, 14:23

Forzza skrev:
mån 10 feb 2020, 18:15
Puttaren skrev:
mån 10 feb 2020, 18:01
Swing Of Beauty skrev:
Tack Puttaren!

det ser ut att bli:

gnällspik😝 Castle är kanon man måste tänka lite 🍦
Är 100% på Puttarens sida här. Castle är en riktig skitbana ovärdig Links Trust och de enda tankarna jag får är att de borde gräva upp skiten ;)
Sen har den ju ett väldigt väl fungerande syfte då den fungerar som något slags turistfälla för att hålla asiater, amerikaner och nordbor borta från Eden, New och Jubilee . Det ska sannerligen inte underskattas för de som bor där.

Skriv svar