Inställda resor på grund av Corona

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Hotwalker

Inställda resor på grund av Corona

Inlägg av Hotwalker » tis 24 mar 2020, 00:26

Det finns naturligtvis värre saker att oroa sig för men det som är förströelse för mig är också någon annans levebröd. Kommande helg skulle jag och en kompis ha åkt till London och spelat Swinley Forest, Huntercombe och The Addington men därav blir intet. Jag har spelat SW och TA (båda är riktigt bra) tidigare men Huntercombe hade blivit en ny bekantskap. Det här är ju lite trist men det kunde vara värre. Är det fler som fått ställa in?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Re: Inställda resor på grund av Corona

Inlägg av Puttaren » tis 24 mar 2020, 08:36

Har påven en lustig hatt?

Fem banor i Tunisien, två lyxresorter på Sardinien och en sväng till Florida. Samt en Algarve-tripp som jag tackade nej till när det började svaja.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 24 mar 2020, 09:48

…undrar om det är Corona-viruset som är problemet eller om det är alla människor som åker omkring med en sjukdom i kroppen som ställer till det för er?

Skulle folk bara lyssna på vad som gäller så tror jag ni hade kunnat åka på era resor utan problem.

Själv så får jag snart inte ens åka till jobbet....
"It's not twist and twist, it's boom-boom"

kajp

Inlägg av kajp » tis 24 mar 2020, 10:25

Problemet med Golfen är inte relaterat till golfen i sig utan till restriktionerna. Hade det inte varit för dem så hade golfen varit perfekt då chansen att blir smittad utomhus är mycket liten. Nä det är bl.a utegångsförbuden som omöjliggör för personal o spelare att ta sig till banan.
Själv skulle jag stanna på Iberiska halvön april ut för att i maj spela mig hemåt längs atlantkusten. Nu stängde det mesta i förra veckan så det blev en snabb mycket surrealistisk hemresa genom Europa. Tomma städer o byar, tomma motorvägar och försökte man svänga av stod där poliser med latexhandskar, munskydd o automatvapen och vände en tillbaka. Betalning av tankning o inköp sker genom en lucka i väggen för in i butiken får man inte komma. Skall man hem så får man passera alla stängda gränser men rätt dokument krävs och både dem o passen synas på en meters avstånd.
Jag blev stoppad 3 gånger i Frankrike och då jag saknade detta dokument höll jag upp ett spanskt, det funkade varje gång :)
Sedan kan man ju fråga sig hur många banor både på kontinenten o här hemma som kommer o ta ekonomisk skada av detta, kanske tur i oturen att säsongen här hemma inte kommit igång ännu.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » tis 24 mar 2020, 18:35

kajp skrev:
tis 24 mar 2020, 10:25
Skall man hem så får man passera alla stängda gränser men rätt dokument krävs och både dem o passen synas på en meters avstånd.
Vad är konkret "rätt dokument" i sammanhanget?
"Vi har varit naiva."

kajp

Inlägg av kajp » tis 24 mar 2020, 18:45

Nick_Corey skrev:
tis 24 mar 2020, 18:35
Vad är konkret "rätt dokument" i sammanhanget?
För att köra in i Spanien och transit krävs att man fyller i ett dokument med passnummer, bil och personuppgifter + en färdplan. Ungefär det samma i Frankrike. Dock verkar Spanien skruva åt det ännu mera idag enligt en apell kl 10,45 Dokumentet i Spanien får man på gränsstationen. Det franska finns att hämta på nätet. https://www.interieur.gouv.fr/Actualite ... Co_Fzvyo7U
Spaniens utrikesdepartement har gått ut med en appell till alla spanska resenärer som vistas tillfälligt i utlandet att återvända omedelbart. Spanska ambassaden i Stockholm tillägger att den nuvarande dispensen för fastboende att ta sig in i Spanien eventuellt inte varar länge till.
Senast redigerad av 1 kajp, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 24 mar 2020, 18:49

Dottern är på väg hem från NZ. Var dagar från att fastna där väldigt länge. Lämnar ett spår av stängda flygplatser bakom sig. Man läser om folk som är fast både här och där.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
Första inlägget på länge 2020-07-11. Golfen under Corona mm.

Zorro

Inlägg av Zorro » ons 25 mar 2020, 10:27

Inga inställda än, men Prag i slutet av April lär ju bli inställt. Även Spanien i Juni är i farozonen.

Kalle Vej

Inlägg av Kalle Vej » ons 25 mar 2020, 14:40

Resan i sig blev inte inställd (eftersom det var färre drabbade per miljon invånare i Spanien än i Sverige när vi åkte).

Det ändrade sig raskt. Helt plötsligt sköt antalet smittade genom taket! Vi hann med torsdagens och fredagens rundor. På lördagen var alla banor i Murcia stängda. På söndagen stängde alla banor (och nära nog allt annat) i Spanien. När vi var där fick vi båda två (jag och min fru) gå till affären men sedan en tid är det bara tillåtet att gå en person från hushållet.

Vi har inte orkat bry oss om att undersöka om vi kan få ersättning för att drygt hälften av golfen försvann. Hälften av betald frukost försvann. Det fanns inga restauranger att äta mat på.

Vi är hemma. Vi är friska. Vi har inte gått i konkurs. Med andra ord rätt lyckliga, egentligen...

golftompa

Inlägg av golftompa » mån 04 maj 2020, 16:03

Är det någon som bokat med Golfeen och fått någon återbetalning av resan?
Vi skulle åka den 1/4 och har ännu inte fått någon återbetalning. Jag får samma svar varje gång jag mailar dom. ”Dom arbetar febrilt med återbetalningar till dom kunder som blivit drabbade”

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » mån 04 maj 2020, 16:22

Inte Golfeen, men Berglunds.

Deras respons: ingen återbet eftersom vi inte bokar hela paketet (resa, rubbet) via dem. Då gäller inte paketreselagen. Vi erbjuds motsv belopp som voucher för ev senare bokning via Berglunds. Som tur är inga stora belopp; det blir cirka en Hammarskjöld per person.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » mån 04 maj 2020, 16:38

Stora Norrland skrev:
mån 04 maj 2020, 16:22

Deras respons: ingen återbet eftersom vi inte bokar hela paketet (resa, rubbet) via dem. Då gäller inte paketreselagen. Vi erbjuds motsv belopp som voucher för ev senare bokning via Berglunds. Som tur är inga stora belopp; det blir cirka en Hammarskjöld per person.
ARN? Gissar att det där inte är okej.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » mån 04 maj 2020, 18:01

Kan kanske vara juridiskt ok, men de har inte haft kostnader så de "skor sig" på oss kan man säga.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » mån 04 maj 2020, 18:21

Stora Norrland skrev:
mån 04 maj 2020, 18:01
Kan kanske vara juridiskt ok, men de har inte haft kostnader så de "skor sig" på oss kan man säga.
Jag skulle nog kolla upp det där. Att döma av vad jag hört av andra arrangörer så betalar man tillbaka en massa pengar enligt lagen.

AFJ

Inlägg av AFJ » tor 07 maj 2020, 21:09

Stora Norrland skrev:
mån 04 maj 2020, 16:22

Jag har ingen koll på paketreselagen men enligt den här informationen:

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... reselagen/

så är det inget krav på att "rubbet" skall ingå, det räcker med två komponenter:

Paketreselagen gäller
Lagen gäller alla paketresor och sammanlänkade researrangemang som du säljer eller erbjuder till försäljning till resenär. En paketresa består av en kombination av minst två olika resetjänster som avser samma resa. Med resetjänst menas:

- Passagerartransport, till exempel flyg eller buss.
- Inkvartering, till exempel hotell eller stuga.
- Hyrbil eller hyra av motorcykel.
- Turisttjänst, till exempel konsert, museibesök eller annan utflykt.

Så om ni har bokat boende och golf borde det väl vara tillräckligt för att lagen skall gälla?

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » tor 07 maj 2020, 21:25

Vi har bokat golf via Berglunds och betalat "handpenning" s.a.s. Bara en "tjänst".
Vår "reseledare" ska försöka kolla med KoV. Det kan vara så att Berglunds borde betala tillbaka, för alla banor vi bokat är stängda vilket borde räknas som inställt arrangemang etc.

EDIT: Flyget blir såklart också inställt men SAS ger ju en voucher på beloppet, alternativt kan man ansöka om återbetalning. Vi får se hur det går med återbetalningen. När det blir ebb i kassan hos flygbolag är inte individuella resenärer prioriterade fordringsägare.
Senast redigerad av 1 Stora Norrland, redigerad totalt 0 gånger.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 07 maj 2020, 23:06

Stora Norrland skrev:
tor 07 maj 2020, 21:25
Vi har bokat golf via Berglunds och betalat "handpenning" s.a.s. Bara en "tjänst".
Vår "reseledare" ska försöka kolla med KoV. Det kan vara så att Berglunds borde betala tillbaka, för alla banor vi bokat är stängda vilket borde räknas som inställt arrangemang etc.
Ja, det låter rimligt. Kan också vara värt att stå först i kön om det blir några pengar. Gissar att det blir en del konkurser i branschen.

alkemi

Inlägg av alkemi » mån 11 maj 2020, 08:35

Skulle åkt med Golfplaisir till Spanien den 21 mars men det blev inställt.
Har fortfarande inte fått tillbaka pengarna. Är det rimligt?
"Vi jobbar febrilt osv....." är svaret vid kontakt med dem.

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » mån 11 maj 2020, 09:31

alkemi skrev:
mån 11 maj 2020, 08:35
Vad som för närvarande är rimligt är nog lite svårt att veta.
Det lär ju ta längre tid än vid en normal återbetalning, både pga mängden ärenden och pga eventuella likviditetsproblem.
Man kan också gissa att alla resefirmor har permitterat så mkt det bara går. Det lär knappast sitta folk 24/7 och tröska ärenden "febrilt".

MIZUNO

Inlägg av MIZUNO » mån 11 maj 2020, 21:23

alkemi skrev:
mån 11 maj 2020, 08:35
Pratade med Golf Plaisir förra veckan med anledning av att vi inte har fått tillbaka våra pengar för resa som skulle ha skett den 11/4. De svarade att de höll på med utbetalningarna för perioden ”slutet av mars”. Den här veckan skulle de börja med resorna i april och vi fick räkna med ytterligare en till två veckor innan våra pengar återbetalas.
Din bästa golfrunda kommer snart att följas av din sämsta. Sannolikheten för den senare ökar med antalet som du berättar om den första...

golftompa

Inlägg av golftompa » tis 16 jun 2020, 19:58

golftompa skrev:
mån 04 maj 2020, 16:03
Är det någon som bokat med Golfeen och fått någon återbetalning av resan?
Vi skulle åka den 1/4 och har ännu inte fått någon återbetalning. Jag får samma svar varje gång jag mailar dom. ”Dom arbetar febrilt med återbetalningar till dom kunder som blivit drabbade”
Nu har pengarna återbetats :D Men dom ville erbjuda oss vouchers och extra presentkort innan dom återbetalade, vi tog pengarna, vi vet inte när och med vilka vi åker nästa gång.

Skriv svar