Golf runt Alicante?

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
AFJ

Re: Golf runt Alicante?

Inlägg av AFJ » fre 18 dec 2020, 10:40

Kalle Vej skrev:
tor 17 dec 2020, 16:44
Tack för ditt fina dokument! Jag har tittat på det tidigare (och dreglat...).

Har du hört några funderingar från britter där nere? Det känns ju minst sagt oroligt för dem med Brexit.
Tack. Det är rätt skoj att underhålla dokumentet - man får tänka till vad man faktiskt tycker om banorna och varför. Jag märker att mina preferenser skiftar lite över tiden.

Jo, nog är det oro bland britterna. De som bor permanent är oroliga och måste nu fixa diverse tillstånd och registrera sig här och där, byta ut körkort mm. Det är en rätt stor grupp!

De som sitter hemma i U.K och bara har Spanien som semesterort är nog också väldigt oroliga för vad som skall hända i framtiden. Det är många praktiska bestyr, kan de ta med hunden? Hur länge får de stanna? Måste de ha mer försäkringar etc?

På kort sikt tror jag det kan bli kaotiskt. På lite längre sikt så tror jag att det kommer att lösa sig på något vis. De två länderna har ju en lång historia av samarbete (och krig) och det är för mycket som står på spel, måste ju vara hundratusentals britter är berörad, så man måste komma överens om enkla regler. Problemet är väl dock att det inte bara är upp till Spanien och U.K, det är nog inte så lätt för ett EU-land att sluta egna inreseregler med ett land utanför.

Brexit och pandemi borde leda till ett ökat utbud av bostäder och sjunkande priser så kanske köpläge om du är spekulant? Å andra sidan, det märks inget av detta än så länge och det byggs friskt med nya bostäder som tycks säljas. De flesta sitter nog lugnt i båten och avvaktar.

För egen del skall jag försöka ordna ett PCR-test inför nästa resa. Det är sannerligen inte gratis. Har sett priser från 1200:- till 2500:-, alltså betydligt dyrare än flygbiljetten som kostade 900:- tur och retur! :-)

Testet får inte vara äldre än 72 timmar vid ankomsten samtidigt verkar de flesta kliniker vilja ha 48 timmar på sig för att analysera testet och maila ut resultatet. Eftersom jag flyger lördag morgon så blir det tajt. Om jag testar mig på onsdag finns det risk att testet är för gammalt när jag landar. Om jag testar mig på torsdag finns det risk att jag inte hinner skriva ut det innan jag åker till Arlanda...

Kalle Vej

Inlägg av Kalle Vej » fre 18 dec 2020, 11:48

AFJ skrev:
fre 18 dec 2020, 10:40
Kalle Vej skrev:
tor 17 dec 2020, 16:44
Tack för ditt fina dokument! Jag har tittat på det tidigare (och dreglat...).

Har du hört några funderingar från britter där nere? Det känns ju minst sagt oroligt för dem med Brexit.
Tack. Det är rätt skoj att underhålla dokumentet - man får tänka till vad man faktiskt tycker om banorna och varför. Jag märker att mina preferenser skiftar lite över tiden.

Jo, nog är det oro bland britterna. De som bor permanent är oroliga och måste nu fixa diverse tillstånd och registrera sig här och där, byta ut körkort mm. Det är en rätt stor grupp!

De som sitter hemma i U.K och bara har Spanien som semesterort är nog också väldigt oroliga för vad som skall hända i framtiden. Det är många praktiska bestyr, kan de ta med hunden? Hur länge får de stanna? Måste de ha mer försäkringar etc?

På kort sikt tror jag det kan bli kaotiskt. På lite längre sikt så tror jag att det kommer att lösa sig på något vis. De två länderna har ju en lång historia av samarbete (och krig) och det är för mycket som står på spel, måste ju vara hundratusentals britter är berörad, så man måste komma överens om enkla regler. Problemet är väl dock att det inte bara är upp till Spanien och U.K, det är nog inte så lätt för ett EU-land att sluta egna inreseregler med ett land utanför.

Brexit och pandemi borde leda till ett ökat utbud av bostäder och sjunkande priser så kanske köpläge om du är spekulant? Å andra sidan, det märks inget av detta än så länge och det byggs friskt med nya bostäder som tycks säljas. De flesta sitter nog lugnt i båten och avvaktar.

För egen del skall jag försöka ordna ett PCR-test inför nästa resa. Det är sannerligen inte gratis. Har sett priser från 1200:- till 2500:-, alltså betydligt dyrare än flygbiljetten som kostade 900:- tur och retur! :-)

Testet får inte vara äldre än 72 timmar vid ankomsten samtidigt verkar de flesta kliniker vilja ha 48 timmar på sig för att analysera testet och maila ut resultatet. Eftersom jag flyger lördag morgon så blir det tajt. Om jag testar mig på onsdag finns det risk att testet är för gammalt när jag landar. Om jag testar mig på torsdag finns det risk att jag inte hinner skriva ut det innan jag åker till Arlanda...
Är det till och med så att du behöver visa upp att du är testad och frisk? :o Vi har diskuterat detta och även funderat på när vaccinet verkligen kommer ifall vissa länder kommer kräva vaccinationsintyg... Det är väl sannolikt rätt troligt om de idag har krav på att man är testad.

Hoppas att lågprisbolagen finns kvar så att det går att flyga ner för en överkomlig peng. När vi åkt kring lucia eller kring nyår och stannat en månad har det varit billigt, eller närapå tokbilligt. Flyget billigt, hyrbilar nästan gratis, lägenhet (vi har bott på Mar Menor) billigt. Vår enveckas klubbresa i mars har normalt kostat mer än denna månad...

AFJ

Inlägg av AFJ » sön 20 dec 2020, 01:38

Kalle Vej skrev:
fre 18 dec 2020, 11:48
Är det till och med så att du behöver visa upp att du är testad och frisk? :o Vi har diskuterat detta och även funderat på när vaccinet verkligen kommer ifall vissa länder kommer kräva vaccinationsintyg... Det är väl sannolikt rätt troligt om de idag har krav på att man är testad.
Ja, Spanien införde krav på att kunna visa upp negativt test som inte är äldre än 72 timmar vid ankomsten. Det var någon gång i slutet av november som det infördes. Lustigt nog gäller det bara flygresenärer, de som kör bil över gränsen tror jag slipper det här kravet (inte helt säker).
Kalle Vej skrev:
fre 18 dec 2020, 11:48
Hoppas att lågprisbolagen finns kvar så att det går att flyga ner för en överkomlig peng. När vi åkt kring lucia eller kring nyår och stannat en månad har det varit billigt, eller närapå tokbilligt. Flyget billigt, hyrbilar nästan gratis, lägenhet (vi har bott på Mar Menor) billigt. Vår enveckas klubbresa i mars har normalt kostat mer än denna månad...
Ja, vi får hoppas att bolagen överlever. Om det gör det så finns det ju ett visst hopp om att de låga priserna består för när resandet väl kommer igång så lär det väl inte nå 100% av tidigare efterfrågan, kanske hamnar på 60-70% under en tid och då finns det ju gott om flygplan som står och kostar leasingpengar som måste upp i luften. Kan bli priskrig.

Nu är det litet löjligt:

- Taxi till Arlanda 550:-
- Två öl och en räkmacka på Arlanda 400:-
- PCR-test 2.000:-

- Flygbiljett tur o retur Alicante med SAS 900:-

Hyrbilspriserna där nere är osannolikt billiga, 3 Euro per dag!

singel

Inlägg av singel » sön 20 dec 2020, 16:37

Själv har jag helt lagt ner planerna på att resa.skulle vi inte göra det?

Old-T

Inlägg av Old-T » sön 20 dec 2020, 20:50

singel skrev:
sön 20 dec 2020, 16:37
Nope!
Att planera en ressa är ju ett av nöjena med resan...

singel

Inlägg av singel » sön 20 dec 2020, 20:57

Old-T skrev:
sön 20 dec 2020, 20:50
singel skrev:
Nope!
Jo,men man ska ju inte resa,då känns det onödigt att planera

Kalle Vej

Inlägg av Kalle Vej » mån 21 dec 2020, 12:04

singel skrev:
sön 20 dec 2020, 20:57
Old-T skrev:
sön 20 dec 2020, 20:50
singel skrev:
Nope!
Jo,men man ska ju inte resa,då känns det onödigt att planera
Jo, men nä! Får/kan/bör man inte resa kan man ju planera/drömma. Jag håller med om att det för egen del känns meningslöst att fundera på vilken starttid man vill ha ett visst datum i mellandagarna... Men man kan ju gissa att tillräckligt många är vaccinerade kring sommaren så då borde man kanske fundera på vart man vill åka i höst. I mitt fall har jag dessutom ett presentkort från resan i mars som jag behöver utnyttja. Resan ska vara bokad innan april men resedatumet kan vara längre bort i framtiden.

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 21 dec 2020, 14:10

Ökad smittspridning i region Valencias (där Alicante ligger) . Tidigare hade man aviserat vissa lättnader i restriktionerna till jul, men för ett par dagar sedan tog man tillbaka löftet och restriktionerna gäller fortsatt, bland annat att man inte får åka in och ur regionen. Det är dock ingen skillnad eftersom alla regioner runt omkring redan har "reseförbud".

Än så länge är banor och restauranger öppna.

Kalle Vej

Inlägg av Kalle Vej » mån 21 dec 2020, 14:46

AFJ skrev:
mån 21 dec 2020, 14:10
Ökad smittspridning i region Valencias (där Alicante ligger) . Tidigare hade man aviserat vissa lättnader i restriktionerna till jul, men för ett par dagar sedan tog man tillbaka löftet och restriktionerna gäller fortsatt, bland annat att man inte får åka in och ur regionen. Det är dock ingen skillnad eftersom alla regioner runt omkring redan har "reseförbud".

Än så länge är banor och restauranger öppna.
Är jag elak om jag säger: "Hoppas du får komma hem igen"? Du kanske hellre vill stanna där nere... Hörde att några sannolikt blir fast i Storbritannien i jul (och framåt).

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 21 dec 2020, 23:32

Kalle Vej skrev:
mån 21 dec 2020, 14:46
Är jag elak om jag säger: "Hoppas du får komma hem igen"? Du kanske hellre vill stanna där nere... Hörde att några sannolikt blir fast i Storbritannien i jul (och framåt).
;)

Jag är hemma i Sverige nu. Har en resa ner bokad 16:e januari. Känns allt mer tveksamt om jag skall åka. Det är väl stor risk att andra länder får samma utveckling som U.K och om Spanien drabbas så vore det trist att bli "inlåst" där nere...

Alanningen

Inlägg av Alanningen » fre 08 jan 2021, 08:40

AFJ skrev:
mån 21 dec 2020, 23:32
Kalle Vej skrev:
mån 21 dec 2020, 14:46
;)

Jag är hemma i Sverige nu. Har en resa ner bokad 16:e januari. Känns allt mer tveksamt om jag skall åka. Det är väl stor risk att andra länder får samma utveckling som U.K och om Spanien drabbas så vore det trist att bli "inlåst" där nere...
Nja, jag sitter hemma i huset och jobbar. Det är grått ute (lite snö på marken just nu), man kan inte göra ngt, det är kallt och vått om man vill ta en promenad. Om jag fick välja att sitta i Spanien och jobba och kunna gå ut och få lite solljus, en ljummen promenad på lunchen och kanske en runda golf på helgerna så hade jag nog inte funderat speciellt länge. Men blir jag sjuk så föredrar jag nog att var här hemma i norden iofs.
Ålands Golfklubb
Hcp 7,9

AFJ

Inlägg av AFJ » lör 09 jan 2021, 18:32

Alanningen skrev:
fre 08 jan 2021, 08:40
Nja, jag sitter hemma i huset och jobbar. Det är grått ute (lite snö på marken just nu), man kan inte göra ngt, det är kallt och vått om man vill ta en promenad. Om jag fick välja att sitta i Spanien och jobba och kunna gå ut och få lite solljus, en ljummen promenad på lunchen och kanske en runda golf på helgerna så hade jag nog inte funderat speciellt länge. Men blir jag sjuk så föredrar jag nog att var här hemma i norden iofs.
Sjukvården är nog inte sämre i Spanien än här hemma - snarare tvärtom. Det var nog 40 år sedan Sverige var ledande inom sjukvården. En gång när jag var där nere blev jag riktigt sjuk, uppsökte lokala sjukhuset, fick träffa läkare inom 60 minuter, mediciner skrevs ut, frisk på 3 dagar. Här hemma brukar väl ett besök på akuten snitta 6-8 timmar innan man får något besked och ofta blir man väl hemskickad med "vänta och se".

Min kompis testades positivt för Corona i november nere i Spanien. Spanska sjukvården ringde hem till honom varje dag i en vecka för att kolla hur han mådde och att han skötte sig och inte bröt karantänen.

Igår testades min 88-årige far positivt för Corona här hemma i Sverige. Tror du någon från den svenska vården kommer ringa hem till honom och höra hur han mår?

Jag har i alla fall avbokat min resa - det är för stor risk för en ny "lock-down" nere i Spanien - dessutom är ju vädret piss där nere för en gångs skull! ;) Så jag får kämpa med den svenska vintern ett tag till.

singel

Inlägg av singel » lör 09 jan 2021, 19:18

Fint av dig.

AFJ

Inlägg av AFJ » lör 09 jan 2021, 20:29

singel skrev:
lör 09 jan 2021, 19:18
Fint av dig.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?

Alanningen

Inlägg av Alanningen » mån 11 jan 2021, 15:05

AFJ skrev:
lör 09 jan 2021, 18:32
Alanningen skrev:
fre 08 jan 2021, 08:40
Sjukvården är nog inte sämre i Spanien än här hemma - snarare tvärtom. Det var nog 40 år sedan Sverige var ledande inom sjukvården. En gång när jag var där nere blev jag riktigt sjuk, uppsökte lokala sjukhuset, fick träffa läkare inom 60 minuter, mediciner skrevs ut, frisk på 3 dagar. Här hemma brukar väl ett besök på akuten snitta 6-8 timmar innan man får något besked och ofta blir man väl hemskickad med "vänta och se".

Min kompis testades positivt för Corona i november nere i Spanien. Spanska sjukvården ringde hem till honom varje dag i en vecka för att kolla hur han mådde och att han skötte sig och inte bröt karantänen.

Igår testades min 88-årige far positivt för Corona här hemma i Sverige. Tror du någon från den svenska vården kommer ringa hem till honom och höra hur han mår?

Jag har i alla fall avbokat min resa - det är för stor risk för en ny "lock-down" nere i Spanien - dessutom är ju vädret piss där nere för en gångs skull! ;) Så jag får kämpa med den svenska vintern ett tag till.
Då jag bor på Åland så har vi det lite annorlunda. Jag vet ingen som någonsin suttit i hela 60 min på akuten. Jag opererades 2019 och jag fick själv välja när jag ville få operationen gjord. Detta var i april och jag kunde vänta ut golfsäsongen och göra det i november. :-) Min dotter hamnade i karantän efter att en kompis testat positivt och vi fick 2 samtal under de 10 dagar som hon satt hemma (frisk) för att följa upp hur hon mådde. Men det är inte det jag tänker på utan att resa till Spanien nu när resor dit inte rekommenderas av myndigheterna betyder att försäkringen kanske inte täcker alla sjukhuskostnader, eller en eventuell dyr hemresa om man blir riktigt sjuk. Jag betvivlar inte sjukvården i Spanien, men när man är sjuk så är hemma oftast bäst.
Ålands Golfklubb
Hcp 7,9

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 11 jan 2021, 17:52

AFJ skrev:
lör 09 jan 2021, 18:32

Angående köer på VC är det anskrämligt dåligt, men jösses vilket resursslöseri om personal ska ringa folk som BORDE veta hur man agerar? Det kanske är så att man generellt tycker att spanjorerna är lite bakom flötet om man inte kan ta en enkel instruktion?
Å andra sidan fick jag en rapport från i våras från ES, då gick befolkningen ut tidigt i grannskapet och kramades och kindpussades innan dagen börjat liksom. För om man inte blir tagen av polisen, ja då har det aldrig hänt!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 12 jan 2021, 00:29

Intressant diskussion men vi börjar fara iväg lite väl mycket från ämnet .

AFJ

Inlägg av AFJ » sön 24 jan 2021, 01:07

Golfbanorna stängda från 21/1 till 3/2 i region Valencias.

Banorna i region Murcia är öppna - men där råder å andra sidan "reseförbud".

Skriv svar