Tips på golfbanor i norra Skottland

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Kodiak

Tips på golfbanor i norra Skottland

Inlägg av Kodiak » fre 24 aug 2018, 19:49

Hej

Vi är några som varit ett par gånger till St Andrews men som nu är lite sugen på något annat i Skottland.

Någon som har tips på banor. De dyrare och mest kända som tex Castle Stuart, Royal Dornoch, Cruden Bay osv har vi väl lite koll på men skulle vilja få tips på mindre kända och kanske lite billigare pärlor som ni stött på genom åren. Visst det kommer säkert bli någon av de kända också men en byhåla med 50 invånare och en hyfsat bra golfbana för några tior (£) skulle ju verkligen kunna förgylla resan.

Några tips?

Användarvisningsbild
frebo

Re: Tips på golfbanor i norra Skottland

Inlägg av frebo » fre 24 aug 2018, 20:32

Fortrose & Rosemarkie GC var en liten fin och och rolig bana när vi var där för drygt 12år sedan...

Lite norr om Inverness, man spelar ut mot en fyr och sedan in igen. Finns en riktigt trevlig pub i närheten som hette The Plough Inn, så skottskt det kan bli.
Min sämsta dag på golfbanan är ändå bättre än min bästa dag på kontoret...

Kodiak

Inlägg av Kodiak » fre 24 aug 2018, 21:04

frebo skrev:Fortrose & Rosemarkie GC var en liten fin och och rolig bana när vi var där för drygt 12år sedan...

Lite norr om Inverness, man spelar ut mot en fyr och sedan in igen. Finns en riktigt trevlig pub i närheten som hette The Plough Inn, så skottskt det kan bli.
Spännande, 15:e äldsta golfklubben i världen. Tack för tipset!

Cajsa

Inlägg av Cajsa » mån 27 aug 2018, 22:52

På ön Mull, på västkusten ligger en riktig liten pärla, Tobermory, iofs bara nio hål men man går de gärna två gånger. När vi var där löste man gf i byn, som då för tio år sedan kostade den 12£ för en hel dag, nu såg jag att de höjt till 20£. Efter nio käkade vi lunch och sedan var det dags för nio nya. Vi var nästan ensamma på banan, ingen stress och lite som golf var i början av 80-talet. Den vackraste utsikt man kan tänka sig och fantastiskt skick. Sägs vara en av de bästa nio-hålsbanorna i Skottland och en av mina bästa banupplevelser - och då har jag spelat iaf 150 banor varav ett femtiotal utomlands.

Vägen ut till Mull höll ingen hög standard, lite ”singel track road” som det ibland är i Skottland...kan ju vara bättre idag- men belöningen var riklig. Underbar by, fin bana och sedan bodde vi på en pensionat som höll mycket hög klass på mat och logi. Dessutom ett mycket trevligt whiskydestilleri.

Kodiak

Inlägg av Kodiak » mån 27 aug 2018, 23:09

Cajsa skrev:På ön Mull, på västkusten ligger en riktig liten pärla, Tobermory, iofs bara nio hål men man går de gärna två gånger. När vi var där löste man gf i byn, som då för tio år sedan kostade den 12£ för en hel dag, nu såg jag att de höjt till 20£. Efter nio käkade vi lunch och sedan var det dags för nio nya. Vi var nästan ensamma på banan, ingen stress och lite som golf var i början av 80-talet. Den vackraste utsikt man kan tänka sig och fantastiskt skick. Sägs vara en av de bästa nio-hålsbanorna i Skottland och en av mina bästa banupplevelser - och då har jag spelat iaf 150 banor varav ett femtiotal utomlands.

Vägen ut till Mull höll ingen hög standard, lite ”singel track road” som det ibland är i Skottland...kan ju vara bättre idag- men belöningen var riklig. Underbar by, fin bana och sedan bodde vi på en pensionat som höll mycket hög klass på mat och logi. Dessutom ett mycket trevligt whiskydestilleri.
Tack för tipset! Låter som det jag söker, finns det fler banor på ön? Nackdelen är väl att inte är så nära någonting :D Vi får se om det går att hitta en resrutt där http://www.tobermorygolfclub.com/index.htm passar in. Låter onekligen som en upplevelse...

Cajsa

Inlägg av Cajsa » ons 29 aug 2018, 23:04

Kanske en hjälp...

http://www.isle-of-mull.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

De finns fler banor på ön men de har jag tyvärr inte spelat.

Kodiak

Inlägg av Kodiak » tor 30 aug 2018, 18:08

Cajsa skrev:Kanske en hjälp...

http://www.isle-of-mull.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

De finns fler banor på ön men de har jag tyvärr inte spelat.
Toppen!

AIK-Nikke

Inlägg av AIK-Nikke » sön 09 sep 2018, 23:57

Brora är en rätt intressant upplevelse :)

classic

Inlägg av classic » sön 06 jan 2019, 21:24

Norr och norr men i oktober 2018 bodde vi och spelade runt North Berwick. En hela radda med trevliga banor. North Berwick Golf Glub var värd varje pund men den som gav mig mest var Dunbar. Glen Golf Club är en annan höjdare.

Kan även rekomendera det B&B som vi hade:
http://www.stmargaretsbandbnberwick.co.uk/

Kodiak

Inlägg av Kodiak » mån 07 jan 2019, 06:25

classic skrev:
sön 06 jan 2019, 21:24
Norr och norr men i oktober 2018 bodde vi och spelade runt North Berwick. En hela radda med trevliga banor. North Berwick Golf Glub var värd varje pund men den som gav mig mest var Dunbar. Glen Golf Club är en annan höjdare.

Kan även rekomendera det B&B som vi hade:
http://www.stmargaretsbandbnberwick.co.uk/
Tack! Jodå det området finns på radarn även om vi till nästa resa siktar på mer norrut...

Skriv svar