Förboka era golfbagar

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
kajp

Förboka era golfbagar

Inläggav kajp » tor 08 nov 2018, 18:59

Många golfresenärer har det sista nekats ta med sina golfbagar på flyget. Bl.a med SAS. Senast i förrgår nekades flera som skulle resa från Arlanda till Faro. De som inte förbokat/förbetalt fick lämna sina bagar på Arlanda. Till råga på allt får de betala förvaring där på 125 kr per dygn och hyra klubbor här nere på Algarve. Enligt de passagerare vi talat med var det upprorsstämning på Arlanda och på planet hela resan ner.
Så se till o kolla upp vad ni bokat.

Användarvisningsbild
singel

Re: Förboka era golfbagar

Inläggav singel » tor 08 nov 2018, 19:09

Varför bokar man inte golfbag när man ska resa?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 08 nov 2018, 19:21

För att SAS tillåter "kanske" att 20kg bagage räknas som antingen väska eller bag. Men för att garantera att man får ta med grejerna måste man kontakta SAS innan resan numera. Varför inte bara ändra så man kan kryssa i vid bokning? Jag förstår de upprörda människorna och det är dålig pr för SAS.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Hogan

Inläggav Hogan » tor 08 nov 2018, 22:20

SAS + inga problem.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 08 nov 2018, 22:36

kajp

Inläggav kajp » tor 08 nov 2018, 23:57

SAS + inga problem.
Good luck:)

Alanningen

Inläggav Alanningen » fre 09 nov 2018, 09:41

Bagen är förbokad för imorgon! 8-) Sol, golf och Sangria!!

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » fre 09 nov 2018, 10:03

...Senast i förrgår nekades flera som skulle resa från Arlanda till Faro. De som inte förbokat/förbetalt fick lämna sina bagar på Arlanda...
Mht att SAS "nya" bagaregler varit i drift sedan i maj, så kanske dessa resenärer inte varit riktigt uppmärkamma på vad som gäller?
Jag reste själv i maj, med SAS, med nya regler, och informationen om de nya reglerna var tillgänglig/känd/meddelad flera månader före min resa.

Oavsett vem som felat är det såklart jobbigt för de som drabbas av bagagetjorv, men när det gäller SAS och golfbag enligt ovan så har resenärerna själva en skapligt stor del av "skulden", tänker jag...

Nordan

Inläggav Nordan » fre 09 nov 2018, 10:21

ja sas har ju verkligen inte jobbat för att hamna på plussidan den senaste tiden, bag eller inte...

En god vän skulle resa utomlands på höstlovet och fick snällt stanna hemma för att sas, när passagerarna satt i planet, tydligen ställde in det.
Passagerarna blev erbjudna att bo på hotell över natten för att sent dagen efter inse att det inte skulle till att bli någon ny resa, utan lovet fick spenderas hemma.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nordan

Inläggav Nordan » fre 09 nov 2018, 10:22

Många golfresenärer har det sista nekats ta med sina golfbagar på flyget. Bl.a med SAS. Senast i förrgår nekades flera som skulle resa från Arlanda till Faro. De som inte förbokat/förbetalt fick lämna sina bagar på Arlanda. Till råga på allt får de betala förvaring där på 125 kr per dygn och hyra klubbor här nere på Algarve. Enligt de passagerare vi talat med var det upprorsstämning på Arlanda och på planet hela resan ner.
Så se till o kolla upp vad ni bokat.
Då kommer kärnfrågan: Var utrymmet för baggage fullt? Fanns det inte kapacitet i vikten för planens framförande för att få in några golfbagar?

Jösses...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

kajp

Inläggav kajp » fre 09 nov 2018, 11:34

3 plus kunder fick meddelande från SAS två dagar innan avresa att det inte fanns plats för deras golfbagar på planet trots att de förbokat dem.
En hel dag gick åt till att konversera med SAS men först kl 17 dagen innan avresa meddelade SAS att deras bagar skulle komma med.
En annan resenär fick både SMS och mail nr han satt på planet att bagen inte kom med, trots att den var incheckad Hur det gick sedan vet jag inte. Andra fick som jag skrev i första inlägget lämna sina bagar på Arlanda mot dagsavgift. Så allmänt rörigt.

Perra11

Inläggav Perra11 » fre 09 nov 2018, 12:25

3 plus kunder fick meddelande från SAS två dagar innan avresa att det inte fanns plats för deras golfbagar på planet trots att de förbokat dem.
En hel dag gick åt till att konversera med SAS men först kl 17 dagen innan avresa meddelade SAS att deras bagar skulle komma med.
En annan resenär fick både SMS och mail nr han satt på planet att bagen inte kom med, trots att den var incheckad Hur det gick sedan vet jag inte. Andra fick som jag skrev i första inlägget lämna sina bagar på Arlanda mot dagsavgift. Så allmänt rörigt.
Men vilken fasa! Det finns ju inga garantier även om gör allt rätt. Dvs betalar för sig och förbokar bagen i god tid.

Föranmälan av golfbagar/cykelväskor och annat specialbagage togs väl fram för att SAS ska kunna beräkna hur mycket bagage som förväntas dyka upp. I ovanstående exempel måste de fuckat upp helt.

Jag har bokat nästa år med SAS. Bokade plus för att få med golfbagen och har föranmält (och fått accepterat) att golfbagen ska med.
Nu ska jag inte till någon utpräglad golfdestination, så jag hoppas allt ska gå bra och att det inte är så mycket specialbagage. Får jag inte med mig bagen på min drömresa får jag spader. På riktigt.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 09 nov 2018, 13:38

Fick precis svar av sas att dom inte kan garantera att jag får ta med min bag på flyget. Skall ringa kundsupporten och hitta en lösning.

Kalle Vej

Inläggav Kalle Vej » fre 09 nov 2018, 16:16

Det här är ett elände! 2010 åkte vi med golfklubben (drygt 20 pers) till Alicante (och vidare till dåvarande Polaris World). Samtidigt med oss åkte ett gäng från en golfklubb i Stockholmstrakten (30-40 pers). 2/3 av golfbagarna lämnades på Arlanda!! Samtliga var givetvis förbokade. Den gången var det förvisso inte SAS utan Norwegian.

Ett elände att inte få med sig sina klubbor! Ännu värre när det inte finns hyrset till alla när man kommer fram och ca 30 pers ska hyra klubbor. Jag och min fru fick dela på ett sätt. Missförstå mig inte, jag tycker om min fru, men våra bollar tycker nog inte om varandra. Vi är alltid på varsin sida av fairway...

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » fre 09 nov 2018, 18:45

Om man inte får med golfbagen trots att man förbokat...så blir man nog en liiiten aning irriterad.
(och det flygbolaget skulle hamna i livstids karantän, om jag blev drabbad)

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » fre 09 nov 2018, 18:51

Från länken AlbertS la in
"Bagage som väger mycket eller är extra stort (t.ex. sportutrustning) eller kräver särskild hantering (t.ex. vapen) anses vara specialbagage och måste begäras och bokas i förväg för att garantera transporten. För alla avgångar från och med den 1 maj 2018 måste transport av skid- och snowboardutrustning, cyklar och golfutrustning begäras och godkännas i förväg. Ändrad bagageregel"
Det understrukna gäller alltså inte? J-vla SAS. :evil:

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 09 nov 2018, 19:23

Sawgrass. Precis, jag är dessutom bara ute sådär 10 månader i förväg och det skulle förvåna mig om planet var ens halvbokat.

AFJ

Inläggav AFJ » lör 10 nov 2018, 11:30

Att döma av inläggen här i tråden så har både SAS och Norwegian syndat - sätter man de bolagen på sin svarta lista blir det tufft att göra några golfresor överhuvudtaget från Sverige...

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » lör 10 nov 2018, 13:47

Att döma av inläggen här i tråden så har både SAS och Norwegian syndat - sätter man de bolagen på sin svarta lista blir det tufft att göra några golfresor överhuvudtaget från Sverige...
Det finns många bolag utöver SAS och Norw som flyger från ARN (tex BA/Thai/KLM/American/TAP/Lufthansa/AirFrance/Emirates/Finnair/Qatar/Swiss/Turkish/...) så det ordnar sig. Hittills har min bag fått åka med, med både SAS och Norw.

AFJ

Inläggav AFJ » lör 10 nov 2018, 23:37

Det finns många bolag utöver SAS och Norw som flyger från ARN (tex BA/Thai/KLM/American/TAP/Lufthansa/AirFrance/Emirates/Finnair/Qatar/Swiss/Turkish/...) så det ordnar sig. Hittills har min bag fått åka med, med både SAS och Norw.
Visst jag överdrev, men när det gäller de mest populära resmålen som Spanien och Portugal så blir ju utbudet av resor kraftigt reducerat om man stryker SAS och Norwegian.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » sön 11 nov 2018, 01:56

Visst jag överdrev, men när det gäller de mest populära resmålen som Spanien och Portugal så blir ju utbudet av resor kraftigt reducerat om man stryker SAS och Norwegian.
Så är det kanske, men "money talks" är ju det som gäller. Gillar man inte SAS eller Norw service så bör man ju åka med ngt annat bolag. Att knyta näven i fickan ger inga resultat utöver egen frustration.
Samma resonemang gäller för övrigt de flesta (alla?) varor och tjänster.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 11 nov 2018, 02:07

konstigt hur ett lågprisbolag som ryan air kan ha så bra service med golfbagar. man bara klickar i att man vill ha med den när man bokar biljetten så är saken biff.

sas: hur svårt kan det vara? jag betalar gärna för att få ta med den, jag fattar att den tar plats. men för fan, fixa.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 11 nov 2018, 11:57

Drog en rövare och försökte en gång till och jodå, nu får den plats har jag fått ”bekräftat”. Albert är inte övertygad. Men nu har jag åtminstonde ett mail att peka på.

Perra11

Inläggav Perra11 » sön 11 nov 2018, 18:09

Jag har flugit SAS med otympligt sportbagage säkert 30 gånger. Förbokat och har aldrig haft problem.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 11 nov 2018, 19:36

Jag har flugit SAS med otympligt sportbagage säkert 30 gånger. Förbokat och har aldrig haft problem.
Sedan i maj?

Återgå till "Golfresor"