costa blanca området

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
duffaren

costa blanca området

Inläggav duffaren » tis 13 nov 2018, 17:48

Hej.
Någon som har några tips på banor att spela i february.
hellre lång å sne än kort och rak

AFJ

Re: costa blanca området

Inläggav AFJ » tor 15 nov 2018, 00:49

Las Colinas - för att den är bäst
La Finca - för att den nästan är lika bra
Lo Romero - för att den är nästan lika bra och dessutom billigare
El Valle - för att den är kul
Las Ramblas - för att få ett tillfälle att rensa bollfacket från gamla hittebollar

(Är själv nere från slutet av januari början av februari)

Alanningen

Inläggav Alanningen » fre 16 nov 2018, 11:36

Jag kom hem därifrån igår.
La Finca var en häftig upplevelse som rekommenderas.
Campoamor är ok, men 14 fairways som alla lutar från höger till vänster blir lite segt.
Las Ramblas är lite av en Kalle Anka bana, men kan vara riktigt skoj om man spelar bra och har kikaren med.
Vistabella har jag inte spelat. Men jag träffade på flera som starkt rekommenderade den.

duffaren

Inläggav duffaren » sön 18 nov 2018, 23:21

Tack för info. ska dit 9-14 feb.
Hinner man 36 hål om man går?
Är det vanligt med hel dags greenfee?

Alanningen

Inläggav Alanningen » mån 19 nov 2018, 12:35

Tack för info. ska dit 9-14 feb.
Är det vanligt med hel dags greenfee?

Du hinner med 36 hål om du går ut tidigt om ni lyckas få tillräckligt exakt starttid för andra ronden. Det är högt tryck på banorna och kan vara ont om tider ifall du inte förbokar i god tid. Kanske det är bättre i februari.
Jag har inte träffat på dagsgreenfee på de banor jag spelat. Det har alltid varit greenfee 18 hål och ibland 9 hål. Kolla med Galaxy, dom kan ha rätt bra erbjudaden ibland. https://www.galaxygreenfees.com/

duffaren

Inläggav duffaren » tis 20 nov 2018, 08:32

Supertack :D

AFJ

Inläggav AFJ » tis 20 nov 2018, 10:17

Här kan du kolla en tabell för solens upp- och nergång:

https://www.timeanddate.com/sun/spain/t ... &year=2019

I mitten av februari så är det drygt 10,5 timmar och man kan nog spela 10-20 minuter efter att solen gått ner så med god planering kan du hinna med 36 hål. Om ni har någon av dagens första starttider så kan ni nog ta er runt snabbt men från 9-tiden och framåt får ni räkna med att en rond tar minst 4:30 på de populära banorna.

Om ni har bil eller inte gör ingen större skillnad eftersom de aldrig brukar vara några som helst problem att ligga i rygg på framförvarande även om de har bil och man själv går. Enda gången ni tidsmässigt har nytta av bil är väl om ni går någon av de första starttiderna och kan blåsa på ordentligt. Enda banan som är riktigt jobbig att gå är nog Las Colinas - de andra klarar ni av utan bil (jäg är 58 bast och långt ifrån fit men går alltid alla banor).

För att hinna två rundor bekvämt skulle jag föreslå att ni bokar den absolut första tiden. Lite träligt att gå upp tidigt och det lär krävas mössa, tröjor, vantar och till och med långkallingar då det kan vara bara några enstaka plusgrader på morgonen så års (har faktiskt varit med om förskjuten start på grund av frost i februari). Men det är ju en rätt häftig känsla att gå ut först i arla morgonstund!

Eller så gör ni som alla andra turister/pensionärer i området - njuter av livet, tar det lugnt, lirar 18 hål, tar en pilsner, tar det lugnt, tar en pilsner till! Golf är ju lite som alkohol, en halv flaska vin kan kännas lite för lite, men en hel är absolut för mycket så nöj er med 18 hål per dag! :-)

duffaren

Inläggav duffaren » ons 21 nov 2018, 23:32

AFJ. Tack för underbart förklarat spel😁.
Vi får se hur vi gör.

Återgå till "Golfresor"