PGA Catalunya

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Användarvisningsbild
The Pin Splitter

PGA Catalunya

Inlägg av The Pin Splitter » tis 25 feb 2014, 21:34

Tjena!

Ska åka dit i slutet av mars. Fyra dagar och 36 hål varje dag på anläggningens två banor. Inget festande, bara golf. Åker med en polare. Har ni några tips? Det finns väldigt lite info om banan trots att det är en mästerskapsbana.
Karsten Manufacturing Corp/PING Golf
2201 West Desert Cove
Phoenix, AZ 85029

DCI981

Re: PGA Catalunya

Inlägg av DCI981 » tis 25 feb 2014, 21:59

The Pin Splitter skrev:Tjena!

Ska åka dit i slutet av mars. Fyra dagar och 36 hål varje dag på anläggningens två banor. Inget festande, bara golf. Åker med en polare. Har ni några tips? Det finns väldigt lite info om banan trots att det är en mästerskapsbana.
Inga tips men jag önskar dig en fantastiskt trevlig upplevelse har några kompisar som spelat den bättre av banorna i vinterskick men även då var dom lyriska över den. Den andra banan var enligt uppgift skapligt enkel men ändå bra.

micwes

Inlägg av micwes » tis 25 feb 2014, 22:42

Jag skall dit i mitten av april, så lämna gärna dina synpunkter om banan!

Användarvisningsbild
The Pin Splitter

Inlägg av The Pin Splitter » ons 26 feb 2014, 00:02

Tack ska ni ha!

Självklart kommer jag att skriva en liten recension. Forumet saknar en sådan :)

Tanken föddes då man förra året kunde flyga Ryanair från Västerås (jag bor i närheten) till Girona flygplats, varifrån det är ca en mil till anläggningen. Nu flyger vi Norwegian från Arlanda till Barcelona.
2201 West Desert Cove
Phoenix, AZ 85029

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » ons 26 feb 2014, 00:04

"Golfbanor vi spelat" ser fram emot din uppfattning om banorna! :)

Klubblös

Inlägg av Klubblös » tor 27 feb 2014, 13:42

PGA Catalunia är en helt underbar anläggning för golf, däremot inget vidare om ni tänker "parta" på nätterna 8-)

Stadium course är mästerskapsbanan, mycket bra !
Tour course är kortare och enklare att spela men är väldigt trevlig.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 27 feb 2014, 16:46

Mycket bra spel- och träningsanläggning. Gå när ni spelar så får ni också ett gratis fyspass. Utmärkt mat i klubbhuset och på hotellet. Bor ni i lägenhet och inte har hyrbil så kan det ta ett tag att komma till klubben - värt att tänka på om ni har tidig starttid.

Lägg gärna en eftermiddag/kväll på att besöka närliggande Girona (förslagsvis i taxi så att ni kan uppleva de gastronomiska höjdpunkter som bjuds med katalansk mat och goda viner.

Fråga gärna mer specifikt om du undrar något, har relativt bra koll.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
The Pin Splitter

Inlägg av The Pin Splitter » fre 28 feb 2014, 20:55

Tackar!

Vi har hyrt en liten Opel Astma (eller liknande). Tror vi ska bo på resorten, i dubbelrum. Låter bra att det inte golfbilstvång. Inget parta på nätterna är planerat, polaren och jag tänker att det ska bli en flygande start på säsongen och att vi ska komma tillbaka brunbrända och giftiga för att krossa allt motstånd, men man vet ju aldrig...

Har festat, druckit och ätit tillräckligt i Barcelona och på Costa Brava :D

På klubbens hemsida står det att man ska ha medlemsbevis och handicapbevis - räcker det med låtsaskreditkortet som man får av klubben?
2201 West Desert Cove
Phoenix, AZ 85029

enputt

Inlägg av enputt » fre 28 feb 2014, 22:12

Puttaren skrev:Mycket bra spel- och träningsanläggning. Gå när ni spelar så får ni också ett gratis fyspass. Utmärkt mat i klubbhuset och på hotellet. Bor ni i lägenhet och inte har hyrbil så kan det ta ett tag att komma till klubben - värt att tänka på om ni har tidig starttid.

Lägg gärna en eftermiddag/kväll på att besöka närliggande Girona (förslagsvis i taxi så att ni kan uppleva de gastronomiska höjdpunkter som bjuds med katalansk mat och goda viner.

Håller med ganska jobbig att gå om man inte är vältränad. annars super fin.

micwes

Inlägg av micwes » tor 10 apr 2014, 20:53

Nästa vecka bär det äntligen av mot Girona för en runda på vardera banan. Jag hade hoppats att "The Pin Splitter" skulle ha skickat en recension av banorna. Men än är det inte för sent!

Bite

Inlägg av Bite » tor 10 apr 2014, 23:23

Puttaren skrev:Mycket bra spel- och träningsanläggning. Gå när ni spelar så får ni också ett gratis fyspass. Utmärkt mat i klubbhuset och på hotellet. Bor ni i lägenhet och inte har hyrbil så kan det ta ett tag att komma till klubben - värt att tänka på om ni har tidig starttid.

Skall dit i slutet av april. Du får gärna recensera anläggningen. Hoppas även att det blir tid över till Girona, så bra restaurangtips mottages :D
/ Bite - 4,5

Pingo

Inlägg av Pingo » sön 13 apr 2014, 10:54

Precis hemkommen från en vecka på Costa Brava. Spelade tre rundor på PGA Catalunya (2 Stadium, 1 Tour) + några andra banor i området.

Man ser att de håller på att förbereda inför Europatourtävlingen. Grävskopor och full aktivitet vid 18:e green. Möjligen för att bygga en läktare? Greenerna var även lätt dressade (vid en av rundorna) vilket man informerade om vid klubbhuset. Även den mesta delen av rangen var avstängd i fredags då man fräst bort gräset och nya rullar gräs var på plats för utrullning. En liten del av rangen - längst till vänster - var dock öppen med "fria bollar" så man behövde ingen pollett (normalt 4 euro för ca 40-50 bollar) just den dagen.

Finns ett fint övningsområde för chip, bunkerträning (olika typer av bunkrar/sand) och puttning till höger när man knallar bort till rangen som inte får missas inför rundan.

Greenerna var klippta till 10 på stimpen enligt informationstavlan, var dock varsam med nedförsputtarna på de ytor som exponeras hårt av solen och därmed blir extra hala t.ex. 9 och 10 på Tour (färskast i minnet). För mig är det stor skillnad i svårighet mellan banorna. Tour känner jag att jag "behärskar" och att jag styr spelet, medans på Stadium känns det som att åka berg och dalbana - det är bara att hålla sig fast och åka med. För mig svårt att rädda paret om inspelet missar greenen. Treputten låg också nära till hands vid flera tillfällen. Hur som helst är Stadium ett mkt bra test på hur långt man har kommit som golfspelare och det är bara att inse att man fortfarande har mkt att lära.

Hoppas ni får fint väder och njutbara rundor.
/Pingo

micwes

Inlägg av micwes » mån 21 apr 2014, 10:46

Nu är jag tillbaka i Sverige efter en vecka i Barcelona/Girona. En kanonresa på alla sätt. Vi började med tre dagar i centrala Barcelona. En otroligt mysig stad som har allt. Sen hyrde vi bilar och körde upp till Platja d'aro där vi bodde på fantastiska Silken Park Hotel San Jorge, som ligger 2 m från havet. Kan verkligen rekommenderas. Det tog ca 25 min att köra till PGA Catalunya.

Vi började med att spela Tour course. En bra bana, men inget särskilt. Många av hålen var väldigt lika. Det gick ner & sen upp. Vi gick för att få lite motion och det fick vi verkligen. En riktigt kuperad bana. Nästa dag blev det Stadium Course. Detta är en grym bana! Otroligt vacker i superskick. Inte ett enda dåligt hål. Greenerna var lite väl snabba för oss som till vardags spelar på normalbanor i Sverige, men det var kul att prova på hur proffsen kan ha det när man har en nerför putt på fel ställe. 15-18 maj spelas Europa touren här. Intressant att se hur de spelar banan. En anläggning som jag definitivt hoppas komma tillbaka till.

Användarvisningsbild
The Pin Splitter

Inlägg av The Pin Splitter » fre 12 sep 2014, 23:25

Hepp!

Märker att jag inte har skrivit någon recension. Kan instämma i vad de andra säger: Tour är en mycket bra och behaglig bana, som kanske är lite enahanda eftersom (jag tror det var) sex hål gick fram och tillbaka över samma ravin. Men banan är bra, mycket bra. Greenområdena är väldigt intressanta och inte alltför svåra. En svårighet är, som någon påpekade att greenerna är snabba. Det var de även i mars. Stadium Course är sjujävla svår. Den är också fantastiskt, fantastiskt bra. Den är precis lika fantastisk som den ser ut på bilderna ni kan googla fram.

Hotellanläggningen är lyxig. Den är byggd och inredd i tidig 2000-talstil, komplett med rader av kvadratiska höga blomkrukor med vitmålade pinnar, glasdörrar, beiga soffor, betong, träpaneler och svarta stengolv. Kändes nästan som en parodi. Hoppas den blir byggnadsminnesförklarad så att ingen river detta ängsliga damtidningshotell. Restaurangen är mycket bra med samma sorts mat, dvs crossoverkök. Vi lyxade till det en av dagarna och åt var sin kruka med foie de gras. Mycket gott. Ät gärna där. Restaurangen är inte så dyr. I baren kan man hänga med andra medelålders skandinaver. Vi drack mycket öl med några söta finskor. Banrestaurangen, eller vad man ska kalla den, är också bra med fina clubsandwichar och bocadillos, tapas och hamburgeresa. Vi smällde i oss en halva rosé var på luncherna mellan varven och det var fantastiskt att sitta där och titta ut över banan. Kyparen kunde säga "Hej du gamle galosch" på svenska. Mycket kul.

Efter att ha spelat 36 hål per dag och hängt på golfanläggningen någon kväll kände vi oss lite trötta på golf, mat byggd på höjden, finskor och pinnar i stora krukor och åkte ned till byn Caldes de Malvella. På inrådan av den mycket vänliga taxichauffören Luis åkte vi till en av byns två restauranger där vi åt en magisk griskind och ett lätt porlande rödvin som enligt kyparen "var gjort för griskind". En av mina bästa måltider någonsin.

Vi åkte med AKI Golf travel som var mycket bra. De fixade så vi kunde spela 36 hål per dag utan extra kostnad. De var något strul med våra bokningar av starttider, men det löste AKI galant. Det var billigt också.

Åk dit
2201 West Desert Cove
Phoenix, AZ 85029

Användarvisningsbild
hio11

Inlägg av hio11 » tis 14 jul 2015, 00:20

Precis bokat weekendresa med avfärd i oktober. Hoppas vädret blir bra och golfenspelet finns på plats så jag kan utmana banorna.
Vi hoppas hinna med 7 ronder på på 4 dagar och jag hoppas på 4 stadium och 3 tour så mycket annat än golf blir det inte...

Ni som varit där är den uppdelningen vettig eller ska man spela ännu mer på stadium? Vi som åker har hcp 4.4 och 6.6 men spelar mer nog mer som hcp 8-9...

Galet sugen på att åka redan nu!

Bite

Inlägg av Bite » tis 14 jul 2015, 21:26

hio11 skrev:Precis bokat weekendresa med avfärd i oktober. Hoppas vädret blir bra och golfenspelet finns på plats så jag kan utmana banorna.
Vi hoppas hinna med 7 ronder på på 4 dagar och jag hoppas på 4 stadium och 3 tour så mycket annat än golf blir det inte...

Ni som varit där är den uppdelningen vettig eller ska man spela ännu mer på stadium? Vi som åker har hcp 4.4 och 6.6 men spelar mer nog mer som hcp 8-9...

Galet sugen på att åka redan nu!
Har spelat Stadium 9 rundor och tour 8. Tycker att ni skall spela 5+2 om ni har möjlighet. Staduim
är ett "monster" som man vill ge sig på direkt efter att man blivit förnedrad. Bästa rond på Stadium 80 och sämsta 91 tror jag... :D. Spel från Gul Tee är ungefär lika lång som en Svensk Bana från vit fast smalare och med saftig hög Bermudaruff (även runt greenbunkrarna) :shock:

Handikapp ungefär som ni.

Golfbil rekomenderas.
/ Bite - 4,5

Användarvisningsbild
hio11

Inlägg av hio11 » tis 20 okt 2015, 11:05

Tillbaka till Stockholm efter en långhelg på PGA Catalunya så jag får skriva lite om erfarenheterna här.
Vi var där 9-12 oktober och hade fokuset helt på att spela golf och inga andra aktiviteter inbokade.

Vi åkte i svinottan från Arlanda och landade i Barcelona kl 11:15. Det tog lite tid men tillslut hade vi fått vårt bagage och hyrbil. Det tog 1:15h att ta sig mellan flygplats och golfbanan och det kan vara bra att ha med lite kontanter för diverse motorvägsavgifter.

Efter incheckning på hotellet var det med raska steg ner till golfbanan (5min promenad) för att lämna in vouchers och kolla upp starttiderna vi hade. Det visade sig vara ett bra drag för på 5 av 7 ronder hade våra tider korrigerats 10min framåt eller bakåt.
Hotellet var fräscht med bra frukost. Vi käkade lunch och kvällsmat på golfklubben som hade humana priser.

Vi hade en starttid på fredagen 13:30 och två på lördag, söndag och måndag. Vi gick ut som första eller andra boll på morgnarna vilket var 7:40 och 7:50 och vid 7:40 var det så mörkt att man inte såg bollen utan fick höra och gissa om man slog den rätt eller fel. 7:50 däremot såg man bollen hjälpligt och 7:55 var det ljust och fint. Vi fick höra av några norrmän att 14:40 var för sent att gå ut för då hann det bli mörkt innan man hann runt hela banan. På eftermiddagarna hade vi starttider typ 14:00 men vi ändrade dessa efter att vi kommit in efter första ronden.
Stadiumbanan spelades ganska långsamt, speciellt på eftermiddagarna så rondtider på 4:45+ var att räkna med då. Morgnarna var klart bättre då vi spelade runt på 3:10-3:20.
Vi gjorde så att vi körde golfbil på morgonen och hyrde (dåliga) vagnar på eftermiddagarna. Detta så att vi kunde komma in tidigt, käka lunch, dricka rosé, boka om eftermiddagens starttid och ändå inte stressa eller sitta av dötid.
Vädret vi hade var 12-13 grader i svinottan och 23-25 grader och sol mitt på dagen.
Man kunde lämna bagen vid klubben så togs den hand om och stoppades in i ett kameraövervakat förråd över natten och var sedan framställd på ett annat kameraövervakat ställe på morgonen, detta var klart uppskattat för det var tråkigt att släpa vagnbagen mellan hotellet och banan.

Banan var oerhört kuperad. Jag har inte spelat något som tillnärmelsevis är lika kuperat. Detta tillsammans med solen gjorde att man fick sköta sitt vätskeintag ordentligt på eftermiddagen när vi drog vagnarna och gick i backarna. Då var fika-bilarna som sålde mackor, dricka, vatten och öl mycket välkomna. Man kan inte dricka vattnet i kranarna på resorten så att fylla på sina vattenflaskor på toan var inte att rekommendera.
På måndagen gick vi ut 07:40 med bil. Kom in 10:50. Bokade om starttid till 11:20 då vi gick runt banan med ett pensionärspar i bil. Kom in 16:10. Duschade och lämnade resorten för hemfärd 16:30. Vi var vid hyrbilsstället på flygplatsen 18:00 (lite mer trafik) och checkade in 18:30 på flyget som lämnade Barcelona 20:10.

Detta om resans tekniska detaljer. Banorna då?

Stadium är som någon skrev ovan ett monster. Från gul tee 6100m. Alla hål inramade av höga tallar och korkekar, en hel del vatten och bunkrar med mjölig sand, samt strävt bermudagräs runt fw och tätt inpå greenerna.
Man måste ligga på rätt ställe (fw) och spela in sig på rätt sida på greenen för att kunna göra par. Väldigt kuperad. Missar fw blir man straffad för det är svårt att komma i närheten av pinnen. Missar man lite till kostar det ännu mer. Man får helt enkelt inte missa på fel sätt på banan för då är dubbelbogeyn eller sämre ett faktum. Jag har ett gäng 3-puttar från 6-7m pga svåra pinplaceringar och svåra greener. Par är man riktigt nöjd med på alla hål. Inför varje slag var man medveten om att man var tvungen att prestera och slappnade man av eller slarvarde lite bet banan tillbaka med en dubbelbogey. Jag skulle säga att i princip alla hål är väldigt bra golfhål där vissa är grymt bra och utslagsgivande. 3:an är ett snygg par 5:a med härlig risk/reward-green. 9:an är ruskigt svår. 11 är 13 vackra som få. Men kontentan är att det är svårt att spela banan om man inte har sitt spel helt på topp. Många inspel var 160-180 m mot en green som man måste ligga på rätt ställe på...
Mina resultat på stadium var mellan 84-95. Tilläggas kan väl göras att jag drev bollen ganska bra men slog risiga järnslag och har hcp 4.4.

Tour är generösare. Från gul tee 5500m
Betydligt kortare bana med vidare ytor att landa på från tee. Lite öppnare men framförallt snällare greener, större och plattare och snällare greenområden. Även denna bana är mycket kuperad, och rolig att spela. Jag trodde nog att Tour skulle vara "sämre" än vad den var men det var även den en bra bana.
Mina resultat här var 74, 77

Skicket på banorna var när vi var där inte helt top-notch. Greenerna på eftermiddagarna hade väldigt mycket spikmärken för greenerna var mycket mjuka (men snabba). De var så mjuka att även om jag slog Hy3 in mot en green från 200m låg bollen kort om nedslagsmärket.
En tråkig sak var att man bytte inte hålplaceringar någon gång på hela helgen, vilket gjorde att det var lite trötta hålkanter på sista ronden vi spelade. Dock var både hålkanter och området runt hålet finfint på morgonrundorna.

Det finns ett grymt närspelsområde med bunkersand från banan, St Andrews, Pebble Beach, Augusta och Hawaii. Detta område hann vi inte han testa på någonting för vi spelade golf så mycket vi hann och däremellan åt och drack vi. Hotellet var lite småtomt på kvällarna och min spelpartner hade sett framemot finskorna som The Pin Splitter skrev om ovan men de lös med sin frånvaro till hans besvikelse.

Lee

Inlägg av Lee » mån 14 dec 2015, 14:47

Vi var där exakt samma tid förra året och hade 5 dagar varav 3 med 36 hål bokat. hälften på stadium hälften på tour

Skick: Var ok, men första dagen var vi inte superimpoinerade men det hade varit väldigt dåligt väder innan vi kom. det blev bara allt bättre och sista dan var det super

Stadium är GRYM, bästa banan jag spelat, och då är jag en relativt kortslående 11 hcp, men räkna med tufft spel, jag hade spoon in på flera hål. men låt er inte avskräckas utan ta det för vad det är och att du får igen det på slopen. 36 hål på en dag kräver dock golfbil om du inte är bergsget, ditt spel kommer bli bättre av det

Tour: första varvet var vi inte så imponerade men sista rundan sista dagen så hade vi kommit att gilla den lilla banan ordentligt. ett snällt, inte lika visuellt vacker bana men när man tänkte efter så var alla hål riktigt kul, och de premierade lite andra saker än stadium, dock fortfarande väldigt strategisk och mycket risk/reward men mer om vinklar än längd. Vi "vaskade" en tour-runda på mellandagen då vi inte orkade med 3x36 i rad

Övningsområden i värdsklass

Klubbhus i världsklass och med roligare mat än hotellet

Hotellet är ok men trist. trist bar, trista soffgrupper trist barmeny, trist matsal (lysrör i taket) trist avskalad barcelonadesign, ok mat till ok pris men inte mer. bra frukostbuffe men inget spektakulärt. Men va fan, ni är väl inte där för hotellet! längre till girona än man tror så det blev inte många utflykter för oss, efter 36 hål på stadium är man inte så mycket för kvällsäventyr..

Vi kommer åka tillbaka!!

fredrik44

Inlägg av fredrik44 » lör 10 nov 2018, 12:19

Någon som har tips på hur man kan spela och/eller bo här till rabatterat pris?
Erbjudanden osv?

kajp

Inlägg av kajp » lör 10 nov 2018, 14:26

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » lör 10 nov 2018, 15:28

fredrik44 skrev:
lör 10 nov 2018, 12:19
Någon som har tips på hur man kan spela och/eller bo här till rabatterat pris?
Erbjudanden osv?
Maila roland@spela-golf.com
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

fredrik44

Inlägg av fredrik44 » sön 11 nov 2018, 13:38

Tack för tipsen!

Skriv svar