Hur skulle du prioritera mellan dessa banor?

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
gårdemyr

Re: Hur skulle du prioritera mellan dessa banor?

Inlägg av gårdemyr » fre 06 nov 2015, 16:15

Nils77 skrev:Hur är La Cala Asia? ser att den är med på bokade tider för "golfgängets" resa -16.
Jodå den är helt ok också. Som de andra banorna på La Cala är skicket bra och väldigt varierande hål. Dock är det
den "sämsta" banan av dom tre enligt min mening. Kort bana, 5400 meter från gul dock är det väldigt mycket precision från
både utslag och andraslag som gäller. Hål 16 är ingen favorit från min sida, dogleg par 5 med landningsytor som känns som
5-10 meter breda. Hål 2 är också ett riktigt konstigt hål där allting lutar åt vänster om man inte landar bollen på avsatsen
200 meter bort. Dock skulle jag ändå säga att den är värd att testa spela, har man en bra dag är den rolig och det går
att scora rätt lågt. (Tyvärr har dom slopat om banan för 1-2 år sedan och från att ha haft 4 slag, (har hcp 4,5) till nu 2 slag...,
vilket inte alls speglar svårigheten på banan. Hade snarare behövt 5 slag!)

Men värd att testa tycker jag! Bra att veta är att den går att promenera om man vill. Inte att rekommendera om man har problem
med andning eller liknande då det är mycket upp och ner.

Nils77

Inlägg av Nils77 » fre 06 nov 2015, 21:10

gårdemyr skrev:
Nils77 skrev:Hur är La Cala Asia? ser att den är med på bokade tider för "golfgängets" resa -16.
Jodå den är helt ok också. Som de andra banorna på La Cala är skicket bra och väldigt varierande hål. Dock är det
den "sämsta" banan av dom tre enligt min mening. Kort bana, 5400 meter från gul dock är det väldigt mycket precision från
både utslag och andraslag som gäller. Hål 16 är ingen favorit från min sida, dogleg par 5 med landningsytor som känns som
5-10 meter breda. Hål 2 är också ett riktigt konstigt hål där allting lutar åt vänster om man inte landar bollen på avsatsen
200 meter bort. Dock skulle jag ändå säga att den är värd att testa spela, har man en bra dag är den rolig och det går
att scora rätt lågt. (Tyvärr har dom slopat om banan för 1-2 år sedan och från att ha haft 4 slag, (har hcp 4,5) till nu 2 slag...,
vilket inte alls speglar svårigheten på banan. Hade snarare behövt 5 slag!)

Men värd att testa tycker jag! Bra att veta är att den går att promenera om man vill. Inte att rekommendera om man har problem
med andning eller liknande då det är mycket upp och ner.
Tackar .
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Sam

Inlägg av Sam » mån 16 nov 2015, 10:29

Coleburn skrev:
Sam skrev:
Coleburn skrev:För övrigt måste Santana vara en av de absolut mest prisvärda banorna på hela solkusten. Superbt skick, inte ett enda hus runt banan och ett pris som är lägre än många rena "Kalle Anka banor"
Låter riktigt bra.
Antagligen blir det:
Los Lagos (mijas) 18 hål
La Cala, europa 36 hål
Santana 36 hål

Boendet blir i Majas.
Nu ska vi bara kolla priser med bokningsbolagen o deras egna kampanjpriser. Gärna buggy.
Har bara spelat La Cala Europa en gång, men i vårt gäng var vi nog rörande överens om att det inte blir fler gånger. Det var visserligen ett antal år sen, men designen lär ju inte ha ändrat alltför markant.
Visst, lira den, men att lira 36 hål där verkar överdrivet...jag skulle nog hellre spendera en dag på Mijas i så fall.
Tack, vi har förbokat 18 på lördag på Europa. Den andra måste man boka på plats...så det ger oss möjlighet att dra iväg...om den skulle visa sig vara sämre än väntat.
I övrigt kan jag säga att lärde mig nåt gällande banbokning och bolaget som jag använt några gånger Golf in spain. Bolaget hade klart bättre priser än klubbarna när vi spelade söder om Alicante. Nu "missade" de lite rabatter, ok bara 160kr..men ändå. När jag ringde banorna och rekommenderade de att inte boka direkt med dem på telefon utan genom deras hemsida Online bokningen. Klockrent, klart billigast av alternativen vi hade. Mellan 10-20% rabatt.
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Användarvisningsbild
Coleburn

Inlägg av Coleburn » mån 30 nov 2015, 16:26

Sam skrev: Tack, vi har förbokat 18 på lördag på Europa. Den andra måste man boka på plats...så det ger oss möjlighet att dra iväg...om den skulle visa sig vara sämre än väntat.
I övrigt kan jag säga att lärde mig nåt gällande banbokning och bolaget som jag använt några gånger Golf in spain. Bolaget hade klart bättre priser än klubbarna när vi spelade söder om Alicante. Nu "missade" de lite rabatter, ok bara 160kr..men ändå. När jag ringde banorna och rekommenderade de att inte boka direkt med dem på telefon utan genom deras hemsida Online bokningen. Klockrent, klart billigast av alternativen vi hade. Mellan 10-20% rabatt.
Hur var det?
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Användarvisningsbild
Sam

Inlägg av Sam » tor 03 dec 2015, 12:05

Coleburn skrev:Santana alla dagar i veckan :-)
Det är dessutom bara typ 5 min från Mijas bägge banor.

Är målet att spela golf (och inte bara "samla banor"), och ni bor i Fuengirola, så skulle jag köra på:

Dag 1: Torrequebrada
Dag 2: 2* Santana
Dag 3: Mijas los Lagos, Mijas los Olivos

-edit-
Vi kommer att göra en liknande resa i vår, dock 5 dagar, men nuvarande plan är 2 dagar på Mijas, 2 dagar på Santana och 1 premiumbana, ev. Sotogrande
Alltså, Mijas Los Lagos 1 runda ankomstdagen, med buggy. Buggy behövs inte, men det var bekvämt och känns tryggt för att hinna runt en ny bana på under 4h innan solen går ner. Bra skick, några PAR5 som gick o driva på 2, snälla utslag - breda fw generellt. Går absolut att scora. Många fina hål, mjuka greener vilket gav pluggade bollar på PAR3 inspel och bra stop på chipar. Ändå mkt bra rull. 6300m från gul, kändes som vanlig gul på ca 5800meter. Rullar bra på fw. Tyvärr fanns ingen banguide att tillgå.

La Cala Europa, 2 rundor.Buggy ingick.
Korta PAR4 nerför bla hål 1 och 18, kanske fler, minns inte. Några lite svårare hål (konstiga elr bara svåra). Några med lite dolt på utslaget och några med extremt smal landningsyta på par4 340meter. Dramatisk bana och även PAR 3 på över 200m, kul!
Bra skick på banan, lugnt på banan.

Santana, 2 rundor, buggy ingick.
Ingen range, o lite klen anläggning som öppnade 7.30 o vi var där 7.10...starttid 08..ja ja.
Snälla fw även här, går absolut o scora. Bra skick. Några kortare PAR4 och även PAR5 nerför. Kanske den banan som var mest lik en svensk bra bana.

Vi funderade på att byta 2a rundan på Europa men orkade inte jäkta över till annan anläggning, typ Mijas med den korta lunchen på ca 1h. Santana var bäst enligt mig iom att alla 18 hålen var jämnbra jmf med Europa men några svagare hål. Även Mijas hade några hål som var...inte tveksamma men kanske lite tråkiga (nu e jag krass). Därför blir Santana 1a.

Synd att Santanas anläggning är så liten, liten inklämd restaurang mot den lilla lokala vägen dock fanns en lite reception med minimal shop, omkl.rum dock inget övningsområde utan en puttgreen en bit bort, vid nians tee. Om helheten varit bättre skulle man lätt kunna spela banan flera dagar, nu blir det lagom med en dag. La Calas och Mijas anläggningar är bättre. Men, man kan inte få allt. Santanas personal var överlägset trevligast. Bekräftades även av en taxichaufför, La Cala verkade ha olika problem och Mijas var på G...efter en del strul tidigare år.
All tre banorna hade flera riktigt bra och fina hål. Alla banorna är i bra skick. Det var den svaga länken (de svaga hålen) som gjorde skillnad.
Alltså tycker jag ert planerade upplägg för våren låter rätt. Kanske att jag skulle byta bort en dag på Mijas till nåt annat bra, dock inte La cala. Samtidigt kan man ägna en dag var åt Olivos/Lagos.
Sam Snead

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 12 dec 2015, 23:07

Buggy...
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
Sam

Inlägg av Sam » lör 12 dec 2015, 23:29

Anders skrev:Buggy...
jupp...;)
Sam Snead

Skriv svar