Golf runt Alicante?

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Golf runt Alicante?

Inlägg av Puttaren » tis 01 aug 2017, 14:44

Snokar efter hus/lgh i Alicante-trakten. Nån som kan rekommendera Bonalba eller Alenda Golf? Nån annan bana man ska fokusera på? Har planerat ett besök på Las Colinas (varit där förut) men det är ju lite dyrare där.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Re: Golf runt Alicante?

Inlägg av Harry Friberg » tis 01 aug 2017, 19:51

Puttaren skrev:Snokar efter hus/lgh i Alicante-trakten. Nån som kan rekommendera Bonalba eller Alenda Golf? Nån annan bana man ska fokusera på? Har planerat ett besök på Las Colinas (varit där förut) men det är ju lite dyrare där.

Skulle nog undvika boende i direkt anslutning t golfbana. Värdet är helt avhängigt golfbanans popularitet och överlevnad. Bättre då i tätort Alicante el exvis Torrevieja.
11,6

kajp

Inlägg av kajp » tis 01 aug 2017, 20:39

Ladda ner en app som heter expert golf Den är bra o funkar World wide. Eller kolla https://sv.leadingcourses.com/europa+sp ... =alicante/" onclick="window.open(this.href);return false;

jmolndal

Inlägg av jmolndal » tis 01 aug 2017, 21:57

Harry Friberg skrev:
Puttaren skrev:Snokar efter hus/lgh i Alicante-trakten. Nån som kan rekommendera Bonalba eller Alenda Golf? Nån annan bana man ska fokusera på? Har planerat ett besök på Las Colinas (varit där förut) men det är ju lite dyrare där.

Skulle nog undvika boende i direkt anslutning t golfbana. Värdet är helt avhängigt golfbanans popularitet och överlevnad. Bättre då i tätort Alicante el exvis Torrevieja.
Boende runt Alicante golf är bra.Tack vare närheten till Alicante,5 minuter med taxi.Nära till san juan stranden.Där är mycket nybyggen i området.
Hade jag haft råd då skulle jag köpa där i området.Alicante golf är en gammal bana som jag tycker är mycket bra.

Mashie

Inlägg av Mashie » tis 01 aug 2017, 22:01

Lite söderut, La Manga är väl bra?

jmolndal

Inlägg av jmolndal » tis 01 aug 2017, 22:02

Alenda är en bra bana.Bra vägkorssning alldeles bredvid :-)kan ta vägen åt Murcia,Benidorm,Alicante eller madrid.

Komf

Inlägg av Komf » tis 01 aug 2017, 22:03

Spelade Bonalba för två år sedan. Absolut ingen höjdarbana, handlar snarare om en bana i de lägre divisionerna. Funkade dock för att stilla golfbegäret hyggligt under familjesemestern som hade golf långt ner på prioriteringslistan.

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inlägg av Harry Friberg » tis 01 aug 2017, 22:09

Mashie skrev:Lite söderut, La Manga är väl bra?
Jadå, absolut.
11,6

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 02 aug 2017, 18:38

Det är mina "hemtrakter".

Bonalba är en OK layout och ganska "mogen" bana med fina buskar och träd mm. Tyvärr skicket på banan oftast rätt bedrövligt.

Alenda, räkna med att det blåser! Helt OK banan. Inte långt därifrån ligger Font del Lloop. Också OK.

Las Colinas är regionens bästa bana.

Bästa att bo - golfmässigt sett - är nog där jag själv valt att köpa, Los Dolses, söder om Torrevieja. Då når man MÅNGA banor inom 30-40 minuter och har 4 banor inom 10.

Skall man hyra för kortare tid då funkar det bra att bo på en bana men om man skall köpa något - då skulle jag välja att köpa i ett område som inte är direkt knutet till en bana.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 02 aug 2017, 19:41

AFJ skrev:
Det är mina "hemtrakter".

Bonalba är en OK layout och ganska "mogen" bana med fina buskar och träd mm. Tyvärr skicket på banan oftast rätt bedrövligt.

Alenda, räkna med att det blåser! Helt OK banan. Inte långt därifrån ligger Font del Lloop. Också OK.

Las Colinas är regionens bästa bana.

Bästa att bo - golfmässigt sett - är nog där jag själv valt att köpa, Los Dolses, söder om Torrevieja. Då når man MÅNGA banor inom 30-40 minuter och har 4 banor inom 10.

Skall man hyra för kortare tid då funkar det bra att bo på en bana men om man skall köpa något - då skulle jag välja att köpa i ett område som inte är direkt knutet till en bana.
Jag vill gärna ha utsikt. Havsutsikt helst, men annars berg och vidder. Finns det där i krokarna? Los Dolses ska jag googla.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 02 aug 2017, 22:40

Puttaren skrev: Jag vill gärna ha utsikt. Havsutsikt helst, men annars berg och vidder. Finns det där i krokarna? Los Dolses ska jag googla.
Jag ser havet från takterrassen men skall man ha riktig bra utsikt så skall man nog närmare havet. Jag har ca 3 km.

Fördelen med området strax söder om Torrevieja är att det golfmässigt är nära nog optimalt.

Du när banorna runt Alicante på strax under timmen. El Plantio, Alicante golf, Alenda, Font del Lloop, Bonalba.

Du har Murcia-banorna på 30-45 minuter.

Du har 4 banor i närområdet, Villamartin, Las Ramblas, Campoamor och Las Colinas

Du har La Finca, La Marquesa, Vistabella och någon till på 20-30 minuter norrut. Roda, Lo Romero och några till på samma avstånd söderut.

Totalt ca 30 banor inom en timme. Prisnivån är vettig, runt 50 Euro, Las Colinas sticker ut och kostar väl ca 80.

Jag har en kompis som har sin lägenhet norr om Alicante. Trevligt, havsnära, grym utsikt. Men betydligt mera magert med utbud av banor.

Allt är förstås en avvägning och det blir alltid kompromisser. Lyckat till. Om du kommer ner och vill reka området så tveka inte att skicak PM, jag är där från och till under höst-vinter-vår.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 02 aug 2017, 23:38

AFJ skrev:
Puttaren skrev: Jag vill gärna ha utsikt. Havsutsikt helst, men annars berg och vidder. Finns det där i krokarna? Los Dolses ska jag googla.
Jag ser havet från takterrassen men skall man ha riktig bra utsikt så skall man nog närmare havet. Jag har ca 3 km.

Fördelen med området strax söder om Torrevieja är att det golfmässigt är nära nog optimalt.

Du när banorna runt Alicante på strax under timmen. El Plantio, Alicante golf, Alenda, Font del Lloop, Bonalba.

Du har Murcia-banorna på 30-45 minuter.

Du har 4 banor i närområdet, Villamartin, Las Ramblas, Campoamor och Las Colinas

Du har La Finca, La Marquesa, Vistabella och någon till på 20-30 minuter norrut. Roda, Lo Romero och några till på samma avstånd söderut.

Totalt ca 30 banor inom en timme. Prisnivån är vettig, runt 50 Euro, Las Colinas sticker ut och kostar väl ca 80.

Jag har en kompis som har sin lägenhet norr om Alicante. Trevligt, havsnära, grym utsikt. Men betydligt mera magert med utbud av banor.

Allt är förstås en avvägning och det blir alltid kompromisser. Lyckat till. Om du kommer ner och vill reka området så tveka inte att skicak PM, jag är där från och till under höst-vinter-vår.
Verkar också lite mer naturskönt norr om Alicante men jag har ju ett visst golfintresse. Ska ned 14-20 september och bl.a. reka på Las Colinas. Lite dyrt där dock.

AFJ

Inlägg av AFJ » tor 03 aug 2017, 07:06

Puttaren skrev:Verkar också lite mer naturskönt norr om Alicante men jag har ju ett visst golfintresse. Ska ned 14-20 september och bl.a. reka på Las Colinas. Lite dyrt där dock.
Helt korrekt. Runt Torrevieja är nog regionens egentligen tristaste natur. Kollar man på en klimatkarta så klassas området också som öken! Fördelen är att det nästan alltid är bra golfväder. Kommer man upp mot Benidorm och norr om det så är det betydligt grönare. En annan nackdel med Torrevieja området är att vissa områden har en väldigt trist bebyggelse. Själva Torrevieja är knappast någon arkitektonisk pärla och en del av områdena runt omkring är brutalt trista. Det gäller att kolla runt och hitta ett område som man trivs i. Själv föll jag för Los Dolses och Villamartin främst för närheten till golf men också för att just dessa områden hade en typ av bebyggelse som jag gillade.

Las Colinas är dyrt och det ligger ju lite off om man tänker på service såsom affärer och restauranger. Jag tycker det är perfekt för den som har riktigt gott om pengar och kan köpa sig en lyxig villa vid banan och gillar att åka ner för att bara spela golf. Som objekt för en familj där inte alla är golfare tycker jag det är helt fel.

När jag köpte 2013 var jag övertygad om att när jag var på plats skulle spela golf varje dag. I takt med att kroppen blir äldre och jag tillbringar mer tid där så har jag dragit ner golfandet till att spela 2 av 3 dagar och då är det ju trevligt om vilodagen kan användas till andra aktiviteter och då är det förstås en fördel med närhet till sol, bad, shoping eller vad man nu önskar.

Märkligt nog är det ganska ont om objekt med direkt havskontakt, reglerna har varit hårda och den mesta bebyggelsen ligger en bit från havet. Ett undantag är ett nybygge i Punta Prima strax söder om Torrevieja. Ett par riktigt höga hus direkt vid stranden. Kan vara värt att kolla om man gillar havsutsikt och nära till golf. Karraktären är dock kanske inte den charmigaste.

Lycka till med letande, själv är jag nere nästa gång i oktober.

raggesteros

Inlägg av raggesteros » tor 03 aug 2017, 07:39

AFJ skrev:
Puttaren skrev:Verkar också lite mer naturskönt norr om Alicante men jag har ju ett visst golfintresse. Ska ned 14-20 september och bl.a. reka på Las Colinas. Lite dyrt där dock.
Helt korrekt. Runt Torrevieja är nog regionens egentligen tristaste natur. Kollar man på en klimatkarta så klassas området också som öken! Fördelen är att det nästan alltid är bra golfväder. Kommer man upp mot Benidorm och norr om det så är det betydligt grönare...
Jag var en vecka i Dénia (https://www.google.se/maps/place/D%C3%A ... d0.1050557" onclick="window.open(this.href);return false;) och slogs av att det var ett helt annat klimat där än kring Torrevieja. Grön och frodigt och allmänt en mycket trevligare stad än det lite småsjaviga Torrevieja. Bra restauranger (Bl.a. 1 3-stjärnig, 1 2-stjärnig och 1 1-stjärnig. https://www.viamichelin.com/web/Restaur ... ante-Spain" onclick="window.open(this.href);return false;) och en häftig "små"båtshamn. Berg och havsutsikt får du på köpet.Dock är golfutbudet betydligt skraltigare än kring Torrevieja (http://www.golfinspain.com/eng/golf-map/?filters" onclick="window.open(this.href);return false;[golf]=true&show-lists-status=0&a=searchGolfByMap&address=39.002074%2C-0.630811&z=9&lang=eng&sw=38.466456,-1.597608&ne=39.533667,0.335986&show-prices=true&golf-from-date=03/08/2017&pax=2&maxprice=1000& ). (Copy/Paste hela URL:en då [golf] ingår i URL:en och stökar till BBCoden)
Nuclear-powered vacuum cleaners will probably be a reality in 10 years

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 03 aug 2017, 09:37

raggesteros skrev:
AFJ skrev:
Helt korrekt. Runt Torrevieja är nog regionens egentligen tristaste natur. Kollar man på en klimatkarta så klassas området också som öken! Fördelen är att det nästan alltid är bra golfväder. Kommer man upp mot Benidorm och norr om det så är det betydligt grönare...
Jag var en vecka i Dénia
Vilka banor spelade du? Jag har sneglat på La Sella och Oliva Nova samt Villaitana längre ned mot Benidorm. Runt dessa finns fina lägenheter lite högre upp som därför har fin utsikt.

Grönare natur betyder naturligtvis mer nederbörd (duh), men jag är inte sämre än att jag kan sitta inne de dagar det är nederbörd och spela golf de dagar det är fint.

Eftersom vi främst ska vara där vintertid är det mer intressant hur kallt det blir på vintern - skiljer det nåt från Benidorm, Denia, Valencia jämfört med Alicante, Torrevieja, Murcia? Jag var i Murcia nu i vintras och hade 20-25 grader på dagarna - sånt gillas!

raggesteros

Inlägg av raggesteros » tor 03 aug 2017, 10:09

Puttaren skrev:
raggesteros skrev:
Jag var en vecka i Dénia
Vilka banor spelade du? Jag har sneglat på La Sella och Oliva Nova samt Villaitana längre ned mot Benidorm. Runt dessa finns fina lägenheter lite högre upp som därför har fin utsikt.

Grönare natur betyder naturligtvis mer nederbörd (duh), men jag är inte sämre än att jag kan sitta inne de dagar det är nederbörd och spela golf de dagar det är fint.

Eftersom vi främst ska vara där vintertid är det mer intressant hur kallt det blir på vintern - skiljer det nåt från Benidorm, Denia, Valencia jämfört med Alicante, Torrevieja, Murcia? Jag var i Murcia nu i vintras och hade 20-25 grader på dagarna - sånt gillas!
Det var ingen golfresa så jag spelade bara två varv på La Sella. En helt OK bana. 27 hål, men 9 renoverades när jag var där. Jämfört med banorna runt Torrevieja skulle jag klassa den som bättre än Villamartin, men väl bakom Las Colinas. Jämförbar med t.ex. La Finca och Campoamor om mitt minne av dessa banor är korrekt.
Nuclear-powered vacuum cleaners will probably be a reality in 10 years

Egon

Inlägg av Egon » tor 03 aug 2017, 12:50

Puttaren skrev:
Det kan skilja 10 grader mellan costa tropical och costa del sol på vintern och costa blanca vill jag inte ens tänka på. Det borde vara helt ute ur bilden.
Har inte varit där själv men får en massa "elaka" rapporter därifrån varje vinter. :(

Egon

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 03 aug 2017, 12:57

Egon skrev:
Puttaren skrev:
Det kan skilja 10 grader mellan costa tropical och costa del sol på vintern och costa blanca vill jag inte ens tänka på. Det borde vara helt ute ur bilden.
Har inte varit där själv men får en massa "elaka" rapporter därifrån varje vinter. :(

Egon
Nu är jag inte med. Tropical? Vad är det för Costa?

AFJ

Inlägg av AFJ » tor 03 aug 2017, 16:49

Egon skrev:
Puttaren skrev:

Egon
Förstår inte riktigt vad du skriver. Menar du att Costa Blanca har det sämsta vinterklimatet? Jag skulle säga tvärtom - det är ju den säkraste regionen för vintergolf på det spanska fastlandet.

AFJ

Inlägg av AFJ » tor 03 aug 2017, 16:57

Jag bodde en vecka på Villaitana för några år sedan innan jag köpte eget boende. Den stora banan är riktigt bra, den lilla ett skämt. Anläggningen har bytt ägare på senare tid och jag har hört att banan är fortsatt rktigt fin men att man höjt greenfee nivån - om jag minns rätt...

Har en kompis i hemmaklubben som köpt boende i Denia - han är supernöjd och är tillfreds med att spela i princip en och samma bana varje dag.

Min sambo (som inte spelar golf) gjorde utflykt till Denia i våras med sina polare i ett par dagar. De var väldigt nöjda med restauranger mm.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 03 aug 2017, 18:27

AFJ skrev:
Egon skrev:
Puttaren skrev:

Egon
Förstår inte riktigt vad du skriver. Menar du att Costa Blanca har det sämsta vinterklimatet? Jag skulle säga tvärtom - det är ju den säkraste regionen för vintergolf på det spanska fastlandet.
Så har jag också uppfattat det. "Baksidan" av Spanien skyddas från det värsta Atlantvädret. Tittade på lite ställen i Portugal, men det är ingen vinterdestination. Frös som en hund i Algarve för ett par vintrar sedan medan det varit svettigt värre i Murcia, Alicante, La Manga etc. när vi varit där.

Eriksson

Inlägg av Eriksson » tor 03 aug 2017, 19:23

Vi var nyss i Gran Alacant precis söder om Alicante och flygplatsen. Smidigt nära flygplats med bra förbindelser med buss till flygplats och Alicante. Bor havsnära men högt dvs med utsikt. Osäker på avstånd till golf då denna resa var solsemester. Priserna kändes spontant ganska humana.

AFJ

Inlägg av AFJ » tor 03 aug 2017, 20:43

Eriksson skrev:Vi var nyss i Gran Alacant precis söder om Alicante och flygplatsen. Smidigt nära flygplats med bra förbindelser med buss till flygplats och Alicante. Bor havsnära men högt dvs med utsikt. Osäker på avstånd till golf då denna resa var solsemester. Priserna kändes spontant ganska humana.
Närmsta bana blir nog El Plantio som ligger nära flygplatsen. Även Alicante Golf, Bonalbo, Alenda och Font del Lloop är inom hyfsat avstånd.

T-bone

Inlägg av T-bone » tor 03 aug 2017, 21:36

Hur fungerar det med greenfee mm där om man köper något ställe? Är det betalning per runda som gäller eller finns det paket för de med semesterhus eller liknande? Någon form av ”distansmedelmskap”?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 03 aug 2017, 22:14

T-bone skrev:Hur fungerar det med greenfee mm där om man köper något ställe? Är det betalning per runda som gäller eller finns det paket för de med semesterhus eller liknande? Någon form av ”distansmedelmskap”?
Eller riktiga medlemskap?

Skriv svar