Golf runt Alicante?

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
AFJ

Re: Golf runt Alicante?

Inlägg av AFJ » fre 07 dec 2018, 15:21

Detta verkar ju vara ytterligare en möjlighet att boka.

https://www.ontee.com/sv/

Har bara kollat som hastigast men priserna verkar vara i paritet med klubbarnas egen on-line bokning.

Den stora fördelen med ontee är att det finns kartfunktioner och att det är mycket lättare att kolla upp flera banor betydligt enklare än med banornas system. Väldigt värdefullt när det gäller just Alicante-regionen där det ofta är fullt på banorna och man får leta en del innan man hittar en tid och bana som passar.

Har inte provat ontee själv - men skall kola lite mer noga inom de närmsta dagarna för bokningar i januari-februari.

duffaren

Inlägg av duffaren » fre 14 dec 2018, 09:51

provade nu när jag bokade för vår 5 runde sväng.
Fick det inte att funka. Försökte kontakta support.
Men vart inte hjälpt.
Hoppas det går bättre för er.
hellre lång å sne än kort och rak

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 22 jan 2019, 23:44

Håller på och packar väskan inför morgondagens resa till Alicante. Har bokat lite starttider nu i helgen, det var ganska enkelt att få starttid - det är ju den absoluta lågsäsongen så här års.

Vid en hastig koll så verkar det som om de flesta banor höjt sin greenfe med ca 5 Euro för 2019.

Nu håller jag bara tummarna för drägligt väder!

Kalle Vej

Inlägg av Kalle Vej » fre 25 jan 2019, 14:09

AFJ skrev:
tis 22 jan 2019, 23:44
Håller på och packar väskan inför morgondagens resa till Alicante. Har bokat lite starttider nu i helgen, det var ganska enkelt att få starttid - det är ju den absoluta lågsäsongen så här års.

Vid en hastig koll så verkar det som om de flesta banor höjt sin greenfe med ca 5 Euro för 2019.

Nu håller jag bara tummarna för drägligt väder!
Det var inga problem med starttider de fyra veckor vi var där (vi spelade IRM-banorna, det blev faktiskt inga andra). Under våra 20-21 rundor uppskattar jag att vi hade sällskap 2/3 och att vi var ensamma 1/3. Vi drabbades inte heller av galet långa rondtider, men visst var det svårt att komma under 4 timmar. Det gjorde vi när vi var själva och inga framför oss (eller blev igenomsläppta). Normaltiden var nog 4,5 timma.

Det kommer bli en förändring: IRM är numera (sedan årsskiftet) bara Alhama, El Valle, La Torre och Hacienda Riquelme. Mar Menor och Saurines är ett "eget" bolag. Den enda nackdel vi märkte just nu var att vi inte kunde gå in i shoppen och boka alla sex banorna. Det har givetvis varit en fördel tidigare. Med telefonen i hand minskar förstås nackdelen. Största problemet var att de inte kunde/ville boka mer än två dagar framåt.

Vad som händer längre fram vet ingen (i alla fall ingen av de som jobbar i respektive Proshop) som vi pratat med. Arrendet på hotellet i Mar Menor går ut i mars. Hur det påverkar visste ingen. Jag vet i alla fall att vi bokat in oss fyra gånger på Mar Menor tack vare tillgången till de sex banorna (och bra allmän service på området). Egentligen de fem banorna, för Saurines vill jag inte spela (jag gav den ytterligare ett försök i år men nu har jag bestämt mig för att inte spela den igen). Blir det så att boende på Mar Menor enbart får spela (gratis) på MM och Saurines kommer antalet besökare rasa!! Vi åker inte dit i alla fall...

Hoppas du får en bra tid i Spanien, AFJ! Vi drabbades av regn en dag. Lite kallt ibland men definitivt varmare än i Sverige!

AFJ

Inlägg av AFJ » sön 27 jan 2019, 19:37

Tack för infon om IRM/GNK.

Har spelat Lo Romero, Las Ramblas och La Finca med min kompis som är och hälsar på. Alla banorna i riktigt fint skick med bra rull på greenerna. Speltempot har varit gott och på samtliga rundor har vi fått sällskap med trevliga medspelare.

Ganska blåsigt men strålande väder och kortbyxorna har varit på.

Snart kommer sambon ner och då blir det lite mindre golf men La Torre, El Valle och Villamartin är bokade innan det bär hemåt.

AFJ

Inlägg av AFJ » fre 15 feb 2019, 14:34

Så hemma i Sverige igen. Blev en extra vecka då gasbrännaren i radhuset behövdes bytas ut. Trist utgift men samtidigt så fick jag en vecka till i solen och slapp värsta snökaoset i Stockholm! :-)

Spelade Lo Romero flera gånger, alltid i fint skick och kul att spela. Skulle dock gärna bygga om hål 11 och 13 om jag ägde en stor bulldozer! :-)

Hade inte spelat Alenda på länge och eftersom jag hört mycket gott om den och den var värd för Q-school i höstas så blev det ett återbesök. Lite besviken på skicket, inte alls på topp men tack vare gott spelsällskap var det en trevlig rond i hård vind.

La Finca, Villamartin, Las Ramblas var alla i fint skick. Även El Valle var fin men där blåste det så mycket att det var på gränsen till ospelbart men bollar som blåste av green etc.

Nio rundor, sju i kortbyxor, en med mössa på. Vädret får med beröm godkänt.

Inledde ett samarbete med en nyutbildad pro. Tog ett par lektioner, det känns bra. Ser fram emot nästa besök!

AFJ

Inlägg av AFJ » tor 21 mar 2019, 23:39

Spelade New Sierra Golf idag. En 9-håls bana som ligger på vägen mot Murcia i närheten av La Torre. Banan har nyligen fått nya ägare och man har påbörjat ett arbete med att rycka upp den från ett rätt nergånget skick.

Skicket på banan var godkänt och greenerna var mycket bra, bland de bättre jag spelat här nere. Banan är platt och mycket lätt att gå. Greenområdena inte så jättespännande. En del av hålen har väldigt breda fairways som skapar lite känsla av "flygfält" men några hål har lite mer karaktär. Det två par 3-hållen tycker jag var fina med lagom längd och lite vatten som krydda.

Vi spelade bara 9 hål men spelar man 18 så är det alternativa tees så man får lite variation. Banan är rejält lång, vit tee 6678 meter, gul 6082 och röd 5352 meter!

Rangen var rätt OK men bollarna dåliga. Övningsgreenen och chip greenen i fantastiskt bra skick.

Klubbhuset är en mycket enkel barack.

Greenfee för 9 hål 23 Euro och 38 för 18 hål. Det måste man betrakta som prisvärt med tanke på hur fina greenerna var.

En perfekt bana om man t ex vill spela 9 hål ankomst eller avresedag.

Som nybörjarbana är den bra eftersom den är så bred och inte har några riktigt besvärande hinder (även om längden är mesta laget). För den som älskar att bomba på från tee funkar den också tack vare sin längd och bredd.

Det blir ingen favoritbanan men jag kommer säkert att spela den igen - åtminstone så länge greenfee ligger på denna tilltalande nivå.

AFJ

Inlägg av AFJ » lör 20 apr 2019, 13:48

Jaha, så har då vädret här nere svikit för första gången! Det har nu regnat kontinuerligt i drygt två dagar. I natt stormade det så att jag vet inte vad. Åkte ut idag med bilen och kameran för att dokumentera eländet. Jag vände tillbaka efter 10 minuter, såg flera bilar som fastnat i pölarna och ville inte ta någon risk. Det skall fortsätta i två dagar till!! Gissar att en del banor får skador där det bildas forsar som kan skada bunkrar etc, men det brukar ju torka upp ganska snabbt.

Rätt surt att sitta här nere i 13 grader och spöregn och inte kunna göra någonting alls när man vet att hemma i Stockholm är det 20 grader och öppna banor!

Har tävling på Vistabella på tisdag, hoppas det slutat till dess...

Glad Påsk på er Alla!

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » lör 20 apr 2019, 15:05

Glad påsk på dig!
Expressen beskriver gitt påskväder:
"Semesterparadisen Torrevieja och Alicante har träffats av stora mängder regn, hagel och hårda vindar på uppemot 80 kilometer i timmen."
Du får väl trösta dig med en rotblöta inomhus. ;)

AFJ

Inlägg av AFJ » sön 21 apr 2019, 01:08

Sawgrass skrev:
lör 20 apr 2019, 15:05
Du får väl trösta dig med en rotblöta inomhus. ;)
Ja, det hade ju varit OK att festa till lite som plåster på såren om det inte vore för att jag är inne på en antibiotika kur efter att ha dragit på mig en dunderförkylning nere i Prag veckan innan...

Det värsta regnet avtog under eftermiddagen idag, men det skall komma mer både söndag och måndag.

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » sön 21 apr 2019, 01:40

Äh, jag kollade när jag fick penicillin precis före midsommar etn gång: "Du tål mindre, men förstör inte effekten av penicillinet" var svaret. Det var många år sedan, men ett rättesnöre jag gärna kör på. :)

PS. https://www.1177.se/Stockholm/fragor--s ... ehandling/ DS.

AFJ

Inlägg av AFJ » sön 21 apr 2019, 17:56

Tack Sawgrass - din omtanke värmer!

Kan behövas här nere nu, det var uppehåll i ett par timmar i förmiddag men nu är regnet i full gång igen.

Jag har en golflektion inbokad i morgon förmiddag, det är inomhus - känns bra! Enda problemet är väl om vägen dit kommer att vara framkomlig...

På tisdag är jag bokad för spel - till dess MÅSTE det sluta regna! :-)

Tur man har Cmore här nere - får hänga i soffan och hålla tummarna för Alex ikväll!

harlequine

Inlägg av harlequine » tis 07 maj 2019, 22:59

Ursäkta om detta anses som trådkapning!!!
Jag och några bekanta kommer åka till Alicante i oktober. Har ni på forumet tips på bra höstbanor? Tar även gärna emot tips på boende typ villa med 10 sängplatser. :D

AFJ

Inlägg av AFJ » tor 09 maj 2019, 22:23

harlequine skrev:
tis 07 maj 2019, 22:59
Jag och några bekanta kommer åka till Alicante i oktober. Har ni på forumet tips på bra höstbanor? Tar även gärna emot tips på boende typ villa med 10 sängplatser. :D
Vet inte om det finns några speciella höst tips men oktober är en fin månad där nere. Vädret brukar vara perfekt. Räkna med att det kommer vara helt fullt på alla banor så att boka i god tid är ett måste. Är ni dessutom ett stort gäng och behöver 2-3 starttider efter varandra är det dags att börja boka nu!

Här är mina personliga tankar om banorna där nere:

http://orrspelet.se/bilder/public/uploa ... gionen.pdf

När det gäller villor med många sängplatser så vet jag att det finns ett alternativ i "mina" trakter. Det är två villor som byggts ihop med ett stort uterum. Så man har en gemensam matsal/vardagsrum och så tror jag det är 6 sovrum. En kompis hyrde det för att hysa gäster till sitt 60-års kalas. Tror det var rätt prisvärt. Kan försöka få fatt i en adress om det kan vara av intresse.

Kalle Vej

Inlägg av Kalle Vej » fre 10 maj 2019, 12:50

AFJ skrev:
tor 09 maj 2019, 22:23
harlequine skrev:
Vet inte om det finns några speciella höst tips men oktober är en fin månad där nere. Vädret brukar vara perfekt. Räkna med att det kommer vara helt fullt på alla banor så att boka i god tid är ett måste. Är ni dessutom ett stort gäng och behöver 2-3 starttider efter varandra är det dags att börja boka nu!

När det gäller villor med många sängplatser så vet jag att det finns ett alternativ i "mina" trakter. Det är två villor som byggts ihop med ett stort uterum. Så man har en gemensam matsal/vardagsrum och så tror jag det är 6 sovrum. En kompis hyrde det för att hysa gäster till sitt 60-års kalas. Tror det var rätt prisvärt. Kan försöka få fatt i en adress om det kan vara av intresse.
Wow! Tack för bra lista på golfbanor! Jag trivs ju också i området...

AFJ

Inlägg av AFJ » fre 10 maj 2019, 18:59

Kalle Vej skrev:
fre 10 maj 2019, 12:50
Wow! Tack för bra lista på golfbanor! Jag trivs ju också i området...
Kul att du gillade den. Började skriva med tanke på att ge lite tips för kompisar som eventuellt skulle hyra mitt lilla radhus. Nu har det inte blivit så, men det är lite kul att hålla kolla på banorna. Har några kvar innan jag betat av alla i närområdet.

Det som är glädjande är att de flesta banorna blivit bättre de senaste åren.

Nackdelen är att prisnivån höjs i samma takt.

Men i jämförelsen med golfen nere på Costa del Sol så är det nog ändå rätt prisvärt i trakten runt Alicante.

harlequine

Inlägg av harlequine » fre 10 maj 2019, 21:02

AFJ skrev:
tor 09 maj 2019, 22:23
harlequine skrev:

Superbra info om de olika banorna!!! Tar gärna emot info om boendet, alltid bra med flera alternativ.🙏😀

AFJ

Inlägg av AFJ » sön 12 maj 2019, 18:28

Här är länk till huset som jag nämnde:

https://www.homeaway.se/semesterhus/p24 ... Dates=true

Gångavstånd till fyra olika lokala centrum där det finns affärer, bageri, restauranger och pubar.

Alanningen

Inlägg av Alanningen » mån 13 maj 2019, 08:52

AFJ skrev:
sön 12 maj 2019, 18:28
Här är länk till huset som jag nämnde:

https://www.homeaway.se/semesterhus/p24 ... Dates=true

Gångavstånd till fyra olika lokala centrum där det finns affärer, bageri, restauranger och pubar.
:-) Jag håller till på Calle Gibraltar när jag är där nere. Efter golfen är det alltid en pils på La Rioja bar som gäller.
Eckerö GK, Åland
Hcp 8,6

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 13 maj 2019, 09:39

Alanningen skrev:
mån 13 maj 2019, 08:52
:-) Jag håller till på Calle Gibraltar när jag är där nere. Efter golfen är det alltid en pils på La Rioja bar som gäller.
Då är vi nästan grannar. Jag har mitt radhus på Calle Bellota på andra sidan kanalen. Har dock aldrig varit på La Rioja Bar. Första pilsnern efter rundan brukas tas i klubbhuset, nummer två och tre intages på uteplatsen hemma vid! :-)

Bor du i Linnea Sol?

Alanningen

Inlägg av Alanningen » mån 13 maj 2019, 13:59

AFJ skrev:
mån 13 maj 2019, 09:39
Alanningen skrev:
mån 13 maj 2019, 08:52
Då är vi nästan grannar. Jag har mitt radhus på Calle Bellota på andra sidan kanalen. Har dock aldrig varit på La Rioja Bar. Första pilsnern efter rundan brukas tas i klubbhuset, nummer två och tre intages på uteplatsen hemma vid! :-)

Bor du i Linnea Sol?
Tyvärr är det inte min lägenhet, utan en polare som jag brukar besöka med jämna mellanrum för att spela golf. Ja, det är Linnea Sol. Bredvid La Rioja bar finns en restaurang Gran China som kan rekommenderas. Den ser inte mycket ut från gatan, men maten är riktigt bra. 3-rätters meny med anka som huvudrätt inklusive en halv flaska vin brukar hamna på ca €8 plus lite dricks.
Eckerö GK, Åland
Hcp 8,6

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 13 maj 2019, 17:14

Alanningen skrev:
mån 13 maj 2019, 13:59
Tyvärr är det inte min lägenhet, utan en polare som jag brukar besöka med jämna mellanrum för att spela golf. Ja, det är Linnea Sol. Bredvid La Rioja bar finns en restaurang Gran China som kan rekommenderas. Den ser inte mycket ut från gatan, men maten är riktigt bra. 3-rätters meny med anka som huvudrätt inklusive en halv flaska vin brukar hamna på ca €8 plus lite dricks.
OK.

Tack för tipset om kines - jag brukar gå till FaLiDu, tvärs över kanalen från Rioja C. Maten är kanske den allra bästa men den energiske lilla kinesiskan som driver stället är rätt komisk. Prisnivån helt OK. Förutom den halv-flaska vin som ingår i menyn får varje sällskap med sig ytterligare en gratis pava vin i handen när man går. Tänk om Stockholmskrogarna skulle börja med det! :-)

Alanningen

Inlägg av Alanningen » tis 14 maj 2019, 07:25

AFJ skrev:
mån 13 maj 2019, 17:14
Alanningen skrev:
mån 13 maj 2019, 13:59
OK.

Tack för tipset om kines - jag brukar gå till FaLiDu, tvärs över kanalen från Rioja C. Maten är kanske den allra bästa men den energiske lilla kinesiskan som driver stället är rätt komisk. Prisnivån helt OK. Förutom den halv-flaska vin som ingår i menyn får varje sällskap med sig ytterligare en gratis pava vin i handen när man går. Tänk om Stockholmskrogarna skulle börja med det! :-)
Tack för tipset! Jag åker ner i september nästa gång så vi får ta och testa FaLiDu.
Eckerö GK, Åland
Hcp 8,6

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 15 maj 2019, 06:54

Alanningen skrev:
tis 14 maj 2019, 07:25
Tack för tipset! Jag åker ner i september nästa gång så vi får ta och testa FaLiDu.
Skickade ett PM till dig angående restauranger i området.

Skriv svar