Golf runt Alicante?

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Egon

Re: Golf runt Alicante?

Inläggav Egon » tor 03 aug 2017, 22:17

Förstår inte riktigt vad du skriver. Menar du att Costa Blanca har det sämsta vinterklimatet? Jag skulle säga tvärtom - det är ju den säkraste regionen för vintergolf på det spanska fastlandet.
Så har jag också uppfattat det. "Baksidan" av Spanien skyddas från det värsta Atlantvädret. Tittade på lite ställen i Portugal, men det är ingen vinterdestination. Frös som en hund i Algarve för ett par vintrar sedan medan det varit svettigt värre i Murcia, Alicante, La Manga etc. när vi varit där.
Då har ni uppfattat det hela fel. Naturligtvis kan det vara varmt varsom i Spanien men det är varmare på costa tropical pga. det microklimat som finns där. Jämför med växtzoner i SE ... men mer skillnad.
Läs på så vet ni sen. Costa blanca är inte ett säkert kort om man vill ha över +10 på vintern.

Egon

AFJ

Inläggav AFJ » fre 04 aug 2017, 23:16

Hur fungerar det med greenfee mm där om man köper något ställe? Är det betalning per runda som gäller eller finns det paket för de med semesterhus eller liknande? Någon form av ”distansmedelmskap”?
Eller riktiga medlemskap?
Jag har valt att betala greenfee per runda eftersom jag vill pröva på alla banor i regionen.

Jag har inte örnkoll på de olika medlemskapen men generellt tycker jag det verkar vara rätt dyrt att betala årsavgift för en klubb och en del kräver aktieköp. Jag har också hört om klubbar där medlemmarna helt plötsligt har fått restriktioner på hur många rundor de kan spela per vecka. Detta därför att ägaren av klubben har så bestämt! Det funkar inte riktigt lika som i Sverige...

Ett år köpte jag ett paket med 25 greenfeebiljetter som gällde på 3 banor i min närhet (La Finca, Villamartin, Las Ramblas). Priet var 850 Euro, dvs 34 per runda. Problemet var att biljetterna var personliga och bara giltiga i ett år. De var dock justa och jag fick använda de sista biljetterna en bit in på nästa år.

Det finns en hel del olika möjligheter till rabatter. Mas Amigos är en "svenskförening" som har avtal med nästan alla banor i området. Rabatten är dock ganska blygsam. En del banor erbjuder rabatt om man bokar via nätet. Banorna runt Murcia (gamla Polaris) heter nu IRM eller NGK och där är ordinarie greenfee över 80 Euro, men bokar man via nätet så är det 56, typ.

Bottom-line, för en härdad Stockholmare så finner jag prisnivån runt Alicante som rimlig, speciellt när man räknar in priset för pilsnern efter rundan! :-)

AFJ

Inläggav AFJ » fre 04 aug 2017, 23:48

Då har ni uppfattat det hela fel. Naturligtvis kan det vara varmt varsom i Spanien men det är varmare på costa tropical pga. det microklimat som finns där. Jämför med växtzoner i SE ... men mer skillnad.
Läs på så vet ni sen. Costa blanca är inte ett säkert kort om man vill ha över +10 på vintern.

Egon
Även Torrevieja har mikroklimat. Enligt den spanska växtodlingsbok som vi köpte på den lokala trädgårdscentret har vi ökenklimat runt Torrevieja. Den zonen sträcker sig bara några mil runt Torrevieja. Det syns ju rätt tydligt när man spelar banorna utanför Murcia, t ex El Valle, som mest liknar något i Arizonas öken.

Jag vidhåller att det är allmänt känt att Costa Blanca har bra väder, Torrevieja i synnerhet. Hur många vinterdagar har du spenderat i Alicante-regionen?

Jag kollade min egen "logg". Jag har 42 dagar de senaste åren som jag varit nere i januari månad. Vad jag kan minnas har jag spelat en dag i totalt pissväder. Det var en tävling på La Finca för några år sedan. 6-7 grader och spöregn. Det var så onormalt dåligt väder att folk talar om den tävlingen än idag.

Jag minns också en blåsig dag på Alenda där solen visserligen sken men det var så kallt att jag valde att ha mössa och fleecetröja.

Kanske har det varit någon mer kylig dag men min vintergolf har i huvudsak spelats i shorts, piké och eventuellt tröja. Dagstemperaturen brukar ligga runt 14-15 grader men det är inte ovanligt att det går över 20 även på vintern. Innan jag köpte huset där nere var jag lite orolig för vädret men det har verkligen levererat. Varmare på vintern än jag trodde. Däremot blåser det mer än jag trodde det skulle göra och inte sällan är det riktigt tuffa vindförhållanden som sätter spelet på prov!

Något att tänka på vid köp av bostad är dock att man får ett bra värmesystem. Nätterna är kalla på vintern och bor man nära kusten är det dessutom väldigt fuktig och rått. Jag köpte ett hus med vattenburen centralvärme - ganska ovanligt men väldigt skönt på vinterhalvåret. Husen saknar ju normalt sett all den isolering som vi har här hemma.
Senast redigerad av 1 AFJ, redigerad totalt 0 gånger.

AFJ

Inläggav AFJ » lör 05 aug 2017, 09:13

Karta över nederbörden i Spanien:

http://www.winestats.info/wordpress/wp- ... infall.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Egon

Inläggav Egon » lör 05 aug 2017, 20:54

Man kan tro att vi har pissa längst tävling... men inte..
Costa blanca och costa del sol är finemang och varmt o skönt. Nu visade det sig att puttis ville veta lite mer, kanske få lite grönska och sånt utöver värmen. Eftersom jag suttit med farsgubben och rekat hus/platser i Spanien så hade jag lite info i bakhuvudet.

Costa tropical ligger öster om costa del sol och väster om costa blanca. Denna ca. 4 mil långa kuststräcka är enda platsen i Europa där man kan odla tropiska frukter.

http://www.nerja-holidays.com/Hem-Infor ... limat.html
http://www.123minsida.se/nerja/14456060

Egon

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » mån 07 aug 2017, 13:26

Torrevieja har i snitt 320 soldagar/år. Min familj och jag har varit där sedan 2002, så jag antar att jag kanske har lärt mig lite om regionen. Golfmässigt är Torre, eller om man vill bo 5-10 mil söder om staden, optimalt. Vill man ha lite grönare, ska man inte bo i Torre, då passar exvis Nerja bättre.
11,6

AFJ

Inläggav AFJ » mån 07 aug 2017, 21:45

Det kan skilja 10 grader mellan costa tropical och costa del sol på vintern och costa blanca vill jag inte ens tänka på. Det borde vara helt ute ur bilden.
Har inte varit där själv men får en massa "elaka" rapporter därifrån varje vinter. :(
Costa blanca är inte ett säkert kort om man vill ha över +10 på vintern.
Costa blanca och costa del sol är finemang och varmt o skönt.
Du får ju Donald Trump att framstå som en logisk och konsekvent sanningssägare! :-)
Nu visade det sig att puttis ville veta lite mer, kanske få lite grönska och sånt utöver värmen.
Så vitt jag kan se frågade Puttaren om vädret.

När det gäller grönska och andra saker har jag redan sagt att Torrevieja området har mycket att önska. Det är förstås en trade-off, varmt, inget regn innebär många golfdagar men förstås mindre grönska.

Egon

Inläggav Egon » mån 07 aug 2017, 22:03

Du får ju för f-n inte sammanställa en massa citat... :roll:
Jodå, vi snackar piss-små skillnader och det är väl forumet i ett nötskal. Skyldig! :oops:

Som sagt, skillnaden är några mil, lite skyddande bergsmassiv och detta skapar microklimat. Enl. uppgift ska costa tropical ligga några grader lägre i temp sommartid och högre vintertid. Lika många soldagar, behagligare klimat och finare natur. Win Win... men förmodligen en piss i Nilen om inte golfen duger.

Egon

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 31 aug 2017, 19:27

Nu är det klart. Jag bor några nätter på Las Colinas och kollar lägenhet där, men eftersom det ska bli mest ett vinterboende så är det större sannolikhet att vi tar något med utsikt längre ut mot havet. Bokat en runda på Campoamor också - hur är den jämfört med t.ex. Villamartin och de andra i just de krokarna?

Något tips på vad man mer ska göra där? Det stora köpcentret ska vi kolla, promenera vid havet (kanske bada - Las Colinas har ju beach club) och försöka spana så mycket lägenhet vi kan där i området. Hittat några billiga lgh, men jag vill hellre betala lite extra och få schysst isolering, uppvärmning och kvalitet.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Alanningen

Inläggav Alanningen » fre 01 sep 2017, 14:30

Jag drar ner på måndag 5 dgr. Bor precis vid Villamartin. En polare har lägenhet där. Vi ska lira Villamartin på tisdag är planen, men vad det blir sen är inte planerat än. Jag är sugen på Las Colinas, men vi får se vad greenfeen är. Någon som vet hur dom ställer sig till nybörjare? En som är med oss så jobbar sig ner från 54 mot 36 just nu och det vore slött om han fick vara caddie. Vad jag har hört så får man spela bara man betalar greenfee. Stämmer det?

AFJ

Inläggav AFJ » fre 08 sep 2017, 21:35

Jag drar ner på måndag 5 dgr. Bor precis vid Villamartin. En polare har lägenhet där. Vi ska lira Villamartin på tisdag är planen, men vad det blir sen är inte planerat än. Jag är sugen på Las Colinas, men vi får se vad greenfeen är. Någon som vet hur dom ställer sig till nybörjare? En som är med oss så jobbar sig ner från 54 mot 36 just nu och det vore slött om han fick vara caddie. Vad jag har hört så får man spela bara man betalar greenfee. Stämmer det?
Jag kan inte minnas att jag har varit med om att man frågar efter hcp i Spanien. Vilket väl är det samma som i Sverige egentligen. Visst, vi "kräver" väl golf-id men någon identitetskoll görs ju aldrig.

Jag har hört talas om att man ibland plockat folk av banan, men då har det varit extrema fall med 4-bollar där ingen kan lira golf överhuvudtaget.

Las Colinas är ju dock "lite finare" än de andra bollarna så det kan kanske kännas lite obekvämt för en ren nybörjare att ge sig ut där. Banan är ju dock rätt generös.

Villamartin är inte den bästa nybörjarbanan tycker jag. Rätt smalt och trixigt och alltid helt knökfullt.

Vistabella ligger 15-20 minuter från Villamartin, bara 11 hål (men med dubbla tees så man kan spela 18). På den banan är det många nybörjare som spelar, dock är den rätt "elak" mot nybörjare då det är mycket bunkrar.

La Marquesa passar nybörjaren (men är rätt skruttig tycker jag). El Plantio vid flygplatsen är också bra nybörjarbana. Campoamor ligger ju nära Villamartin och är också rätt så lättspelad för nybörjare.

Men, området där nere är egentligen perfekt för nybörjare. Tempot är makligt, banorna "lagom" och de flesta som spelar är glada pensionärer som inte ha så bråttom. En hackande 36+ hcpare kommer att smälta in fint i mängden! :-)

Vet inte om säsongen har sparkat igång riktigt för fullt ännu men räkna med att det kommer vara svårt att få de tider som ni vill ha med så här kort varsel.

EDIT: Ser nu att jag svarar på ett gammalt inlägg! Hur gick det?

Mannen

Inläggav Mannen » lör 09 sep 2017, 19:27

Min absoluta favoritbana i området ät Las Colinas, men jag skulle aldrig vilja bo där. Helt off. Andra banor jag gillar är Los Romero (mest prisvärd) och La Finca. Las Ramblas sista nia gillar jag, men finns en blinda hål på första nian. Campamour är en hotell/turistbana, som jag inte gillade. Alla slag på skrå.

Avseende boende, så är det rätt dött i Torrevieja under vintern. Försök hitta ett område som har lokala pubar och restuaranter öppna.
Många nere i centrala staden stänger.

Men leta som sagt boende som har närhet och utsikt, om du nu söker det. Jag gillar norra delen av Torrevieja, den som angränsar till La Mata.

Eller så hittar man något i närheten av Zenia, där man har närhet till all shoping och inte allt för långt ner till stranden.

Alanningen

Inläggav Alanningen » mån 11 sep 2017, 08:00

Jag kan inte minnas att jag har varit med om att man frågar efter hcp i Spanien. Vilket väl är det samma som i Sverige egentligen. Visst, vi "kräver" väl golf-id men någon identitetskoll görs ju aldrig.

Jag har hört talas om att man ibland plockat folk av banan, men då har det varit extrema fall med 4-bollar där ingen kan lira golf överhuvudtaget.

Las Colinas är ju dock "lite finare" än de andra bollarna så det kan kanske kännas lite obekvämt för en ren nybörjare att ge sig ut där. Banan är ju dock rätt generös.

Villamartin är inte den bästa nybörjarbanan tycker jag. Rätt smalt och trixigt och alltid helt knökfullt.

Vistabella ligger 15-20 minuter från Villamartin, bara 11 hål (men med dubbla tees så man kan spela 18). På den banan är det många nybörjare som spelar, dock är den rätt "elak" mot nybörjare då det är mycket bunkrar.

La Marquesa passar nybörjaren (men är rätt skruttig tycker jag). El Plantio vid flygplatsen är också bra nybörjarbana. Campoamor ligger ju nära Villamartin och är också rätt så lättspelad för nybörjare.

Men, området där nere är egentligen perfekt för nybörjare. Tempot är makligt, banorna "lagom" och de flesta som spelar är glada pensionärer som inte ha så bråttom. En hackande 36+ hcpare kommer att smälta in fint i mängden! :-)

Vet inte om säsongen har sparkat igång riktigt för fullt ännu men räkna med att det kommer vara svårt att få de tider som ni vill ha med så här kort varsel.

Vi spelade Las Ramblas 2 ggr. Vi skulle egentligen spelat Villamartin dag 2, men vi blev inte utsläppta på banan utan golfskor?? Vi var helt korrekt klädda i övrigt, men dom hade krav på golfskor. Jag hade lämnat dom hemma med klubborna och hyrde golfset där nere. Då det är torrt tycker jag det funkar hyfsat med ett par vanliga skor. Däremot så spelar det ingen roll vad du har för handicap eller om du ens kan spela, det är bara att betala och sen gå ut. (förutsatt att du har golfskor... :-) ) Compamore hade "vintergreener" då dom jobbade på dom vanliga greenerna så den var inget alternativ. Compamore hade också extremt slitna, våta och smutsiga rangebollar så det gick inte ens att träna på rangen. Las Ramblas var en rolig upplevelse då den är väldigt kuperad och ondulerad. Men det krävs laser för att scora då avstånd saknas i princip helt. Man slår många slag över raviner, skog och vatten utan att ha någon koll på avstånden om man inte har laser.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » mån 11 sep 2017, 10:26

Vi spelade Las Ramblas 2 ggr. Vi skulle egentligen spelat Villamartin dag 2, men vi blev inte utsläppta på banan utan golfskor?? Vi var helt korrekt klädda i övrigt, men dom hade krav på golfskor. Jag hade lämnat dom hemma med klubborna och hyrde golfset där nere. Då det är torrt tycker jag det funkar hyfsat med ett par vanliga skor. Däremot så spelar det ingen roll vad du har för handicap eller om du ens kan spela, det är bara att betala och sen gå ut. (förutsatt att du har golfskor... :-) ) Compamore hade "vintergreener" då dom jobbade på dom vanliga greenerna så den var inget alternativ. Compamore hade också extremt slitna, våta och smutsiga rangebollar så det gick inte ens att träna på rangen. Las Ramblas var en rolig upplevelse då den är väldigt kuperad och ondulerad. Men det krävs laser för att scora då avstånd saknas i princip helt. Man slår många slag över raviner, skog och vatten utan att ha någon koll på avstånden om man inte har laser.
Vi har en tid bokad på Campoamor på fredag men det låter som att vi ska boka om. Villamartin eller Las Ramblas? Vi bor också på Campoamor-hotellet, men där stannar vi nog (bara en natt, sen Las Colinas). Har villamartin/Las Ramblas hotell?
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

jmolndal

Inläggav jmolndal » mån 11 sep 2017, 12:07

Vi har en tid bokad på Campoamor på fredag men det låter som att vi ska boka om. Villamartin eller Las Ramblas? Vi bor också på Campoamor-hotellet, men där stannar vi nog (bara en natt, sen Las Colinas). Har villamartin/Las Ramblas hotell?
Till Romero är det bara ca:10 minuter med bil från Campoamor.Det är en bra bana.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » mån 11 sep 2017, 12:14

Till Romero är det bara ca:10 minuter med bil från Campoamor.Det är en bra bana.
Bättre än Las Ramblas eller Villamartin? Två greenfee plus golfbil för 90 Euro på Las Ramblas, 100 Euro på Villamartin.

jmolndal

Inläggav jmolndal » mån 11 sep 2017, 12:33

Bättre än Las Ramblas eller Villamartin? Två greenfee plus golfbil för 90 Euro på Las Ramblas, 100 Euro på Villamartin.
Jag tycker Efter Colinas är Romero nr:2.Las Ramplas bör man spela några gånger eftersom den har många utslag som du inte ser var du ska slå.Men för matchspel är den mycket bra.Villamartin är okey.det var längesen jag spelade den.
Romero har snabba och bra greener.Du blir inte besviken.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » mån 11 sep 2017, 12:41

Jag tycker Efter Colinas är Romero nr:2.Las Ramplas bör man spela några gånger eftersom den har många utslag som du inte ser var du ska slå.Men för matchspel är den mycket bra.Villamartin är okey.det var längesen jag spelade den.
Har med frugan och vi ska kolla boende. Om du skulle välja mellan Las Ramblas och Villamartin, vilken skulle du då välja?

jmolndal

Inläggav jmolndal » mån 11 sep 2017, 12:49

Har med frugan och vi ska kolla boende. Om du skulle välja mellan Las Ramblas och Villamartin, vilken skulle du då välja?
Las Ramplas.Jag har spelat den många gånger.Sist slåg jag bort bara 2 bollar :-)

Johan

Inläggav Johan » mån 11 sep 2017, 13:13

Om du skulle välja mellan Las Ramblas och Villamartin, vilken skulle du då välja?
Las Ramblas.

Spelade både för några år sedan och min minnesbild är som följer. Villa Martin, tråkig vanlig bana utan några som helst överraskningar. Las Ramblas,ligger i en ravin med blinda utslag och stora nivåskillnader. Vissa tycker just det är Kalle Anka-varning men jag tycker den är spektakulär.

Nu valde ju du mellan dessa två banor men jag hade, 7 dagar i veckan, valt La Finca före dessa två, pga välvårdad och roliga hål som utmanade mig som 20-hcpare iaf.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » mån 11 sep 2017, 13:51

Om du skulle välja mellan Las Ramblas och Villamartin, vilken skulle du då välja?
Las Ramblas.

Spelade både för några år sedan och min minnesbild är som följer. Villa Martin, tråkig vanlig bana utan några som helst överraskningar. Las Ramblas,ligger i en ravin med blinda utslag och stora nivåskillnader. Vissa tycker just det är Kalle Anka-varning men jag tycker den är spektakulär.

Nu valde ju du mellan dessa två banor men jag hade, 7 dagar i veckan, valt La Finca före dessa två, pga välvårdad och roliga hål som utmanade mig som 20-hcpare iaf.
Tack. Spelade La Finca sist. Bor vid kusten och tänkte spela där innan vi ska till Las Colinas.

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » mån 11 sep 2017, 15:28

Efter Colinas är Romero min favorit. Över 6 000 meter från gul = ingen munsbit precis.

OBS glöm inte att boka golfbil på Las Colinas, det är rejäla avstånd mellan hålen.
11,6

AFJ

Inläggav AFJ » mån 11 sep 2017, 22:12

Las Ramblas är nog den bana jag spelar mest frekvent när jag är nere, ligger bara 5 minuter med bil från radhuset. Skicket är oftast bra eller väldigt bra, priset rimligt. MEN banan har en hel del märkliga hål så det krävs guidning eller att man spelar ett par varv. Jag vet att Progolfer (som var aktiv på forumen tidigare) ansåg att det var en riktigt Kalle Anka bana och den absolut sämsta i regionen. Jag håller inte med men förstår varför han kritiserade den. Det är lite speciell... :-)

Villamartin är väl en av de äldsta banorna i regionen. Att det har varit värd för en ET-tävling känns rätt ofattbart när man ser på den med dagens ögon. Greenerna är bra men bunkrarna är riktigt öken. Även den har en par tveksamma hål men är rätt OK.

Lo Romero är ett säkert val, nästan alla gillar den. Från gul kanske den är lång men som vanligt där nere så står nästan alltid tee kulorna framför ordinarie tee så längden är knappast något problem, speciellt nu när banorna lär vara rätt hårda med mycket rull efter en varm och torr sommar.

Campoamor, bra nybörjarban men i ärlighetens namn är det nog restaurangen som är bäst på anläggningen... (Har inte provat hotellet, det är nog bra)

Range-bollar - om de är dåliga på Campoamor så är det usla på Villamartin. Har de fixat bollautomaten på Campoamor? Sist var det självplock som gällde... Men i övrigt är faktiskt träningsområdet på Campoamor rätt OK men en hyfsade möjligheter för att pitcha och putta i lugn och ro. Perfekt en varm septemberkväll innan solen går ner!

Golfskor, har varit med om det på La Torre. Vi hade varit där en vecka och skulle åka hem, betalade för en sista runda innan bussen skulle gå till flyget. Grabben 15 bast hade packat ner golfskorna och kom till tee i gympadojor. Det blev nobben, golfskor var krav! Vore ju bättre om marshalss höll koll på speltempot istället för vad folk har på fötterna..

AFJ

Inläggav AFJ » mån 11 sep 2017, 23:05

Här är en länkt till mina personliga tankar om banorna runt Alicante:

http://orrspelet.se/bilder/public/uploa ... gionen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dokumentet är i första hand tänkt som vägledning för de släktingar och vänner som hyr vårt radhus i Los Dolses men kan kanske vara till nytta även för någon annan så var så god. Synpunkter och rättelser mottages gärna!

Morgon på Las Colinas:

Bild

kajp

Inläggav kajp » tis 12 sep 2017, 00:24

Det snöade faktiskt i Alicante i februari förra året det har aldrig hänt på Algarve . :)

Återgå till "Golfresor"