Föranmäld Sällskapsrond

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Hofnar

Re: Föranmäld Sällskapsrond

Inläggav Hofnar » fre 13 okt 2017, 11:06

Nordan skrev:
Hofnar skrev: hur ser ni på oss som helst spelar match när vi inte är tvungna att spela slagspel (dvs när det inte är KM eller någon annan singeltävling)? Missköter vi våra handicap?

Min åsikt om detta är att man inte missköter sitt hcp, inte direkt iallafall, främst eftersom ni inte har ett bra verktyg för det.
Men ponera att man spelar flertalet rundor som match. Jag gissar att ju mer man spelar desto bättre blir man sannolikt. Säg att man spelat 20 rundor match, och man spelar bra, visst man vet kanske inte exakt hur man spelat mot slopen, men man vinner flertalet, då gissar jag att man har ett större underlag till justering än den som spelat en onsdagstävling.

Man kanske ska införa en generell sänkning för en spelad match, hur mkt kanske skall ha att göra med resultatet?
Det går säkert att hitta en fin formel på det.

Enligt USGA:s regler ska man registrera "scorer" även om man spelat match. Riktigt vad jag tycker om det et jag inte. När jag spelar match så har jag inte en tanke på min score annat än att jag vill vinna åtminstone ett hål fler än den andre killen...
"Jag har rätt och du har fel. Du har rakt upp och ner fel."

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 13 okt 2017, 13:50

Nordan skrev:
DCI981 skrev:@Nordan

Möjligen var jag otydlig men det var det jag menade med att man kan spela på sitt hcp trots att man inte har 36p varje gång då banan kan spelas lätt ibland och svår ibland. Slopen anpassas ju inte beroende dom yttre förhållandena eller hur banan är uppsatt för dagen.

Då tolkar jag det som att vi menar samma sak egentligen?

Jag tror det.

Nordan

Inläggav Nordan » fre 13 okt 2017, 15:16

Hofnar skrev:
Nordan skrev:
Hofnar skrev: hur ser ni på oss som helst spelar match när vi inte är tvungna att spela slagspel (dvs när det inte är KM eller någon annan singeltävling)? Missköter vi våra handicap?

Min åsikt om detta är att man inte missköter sitt hcp, inte direkt iallafall, främst eftersom ni inte har ett bra verktyg för det.
Men ponera att man spelar flertalet rundor som match. Jag gissar att ju mer man spelar desto bättre blir man sannolikt. Säg att man spelat 20 rundor match, och man spelar bra, visst man vet kanske inte exakt hur man spelat mot slopen, men man vinner flertalet, då gissar jag att man har ett större underlag till justering än den som spelat en onsdagstävling.

Man kanske ska införa en generell sänkning för en spelad match, hur mkt kanske skall ha att göra med resultatet?
Det går säkert att hitta en fin formel på det.

Enligt USGA:s regler ska man registrera "scorer" även om man spelat match. Riktigt vad jag tycker om det et jag inte. När jag spelar match så har jag inte en tanke på min score annat än att jag vill vinna åtminstone ett hål fler än den andre killen...

Hmm, det blir ju märkligt, eller märkligt och märkligt, men det finns ju en MÄNGD scenarier som "omöjliggör" detta.

Ex. Du och jag spelar match en vardageftermiddag på en i pricip folktom bana. Vi står på 6:e hålet, en par 4. Du slår ut en spoon mitt i FW, jag slår en Drive, OUT, min provisoriska slår jag out även den. Skall alltså slå mitt femte från tee.
Jag ger dig hålet, för från 145m borde du göra bogey som SÄMST. Vad blir din skrivna score?
Eller menar man här alltså, att man skall (måste?) spela klart hålet istället för i normala fallet under matchspel, du plockar upp din boll och vi går till nästa tee?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » fre 13 okt 2017, 16:10

Nordan skrev:Jag ger dig hålet, för från 145m borde du göra bogey som SÄMST. Vad blir din skrivna score?

Enligt USGA skall du nu ärligt uppskatta vilket resultat du borde göra från det läget och sedan nedteckna det.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 13 okt 2017, 16:15

Gay på banan skrev:
Nordan skrev:Jag ger dig hålet, för från 145m borde du göra bogey som SÄMST. Vad blir din skrivna score?

Enligt USGA skall du nu ärligt uppskatta vilket resultat du borde göra från det läget och sedan nedteckna det.

Där har vi lösningen! Istället för att hålla på och regga en massa ronder och ta upp en massa bandbredd och datorkapacitet så tar man helt enkelt ett scorekort från hemmabanan, fyller i den score man ärligt bedömer att man borde ha och så sätts handicapet efter det. Suveränt!

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » fre 13 okt 2017, 16:19

Hofnar skrev:så tar man helt enkelt ett scorekort från hemmabanan, fyller i den score man ärligt bedömer att man borde ha och så sätts handicapet efter det.

Många som spelat golf flera år kan sin hemmabana så bra att de nästan på slaget när kan förutsäga vilket resultat de kommer att ha en given dag.

Egon

Inläggav Egon » fre 13 okt 2017, 16:32

Gay på banan skrev:

Precis och om du bryter mot en regel och blir diskad på hålet ska du skriva upp dina "två poäng" som resultat.

Egon

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 13 okt 2017, 16:40

Gay på banan skrev:
Hofnar skrev:så tar man helt enkelt ett scorekort från hemmabanan, fyller i den score man ärligt bedömer att man borde ha och så sätts handicapet efter det.

Många som spelat golf flera år kan sin hemmabana så bra att de nästan på slaget när kan förutsäga vilket resultat de kommer att ha en given dag.

Undrar när man når den insikten...när man tittar på scorerna på hemmabanans tävlingar så är det inte speciellt många som är konsekventa undantaget några få...men å andra sidan kanske definitionen för många kan variera.

Ett enkelt svar på TS fråga är ju:

-Visst kör vi hcp grundande idag?

-Självklart!

-Okej då skriver jag 34p på mig och du skriver 35p så kan vi spara 4.5h, vi kör väl tee it forward i Giten?

-Visst

-Kanon, då går vi till 19:e så kan du betala för pilsnerbollen på 14:e.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » fre 13 okt 2017, 17:19

Typ vunnen match sänkning med 0,1 förlorad match höjning med 0,1. Typ liksom. Låter det rimligt?

Uppskatta score låter vanvettigt.

Partävlingar: båda sänks med 0,1 per poäng över 36 i foursome, greensome och fyrboll bästboll. Inga höjningar.
Okunskap är inget argument.

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 13 okt 2017, 17:54

Hilding Bladh skrev:Typ vunnen match sänkning med 0,1 förlorad match höjning med 0,1. Typ liksom. Låter det rimligt?

Partävlingar: båda sänks med 0,1 per poäng över 36 i foursome, greensome och fyrboll bästboll. Inga höjningar.

Varför skulle hcp:et bero på hur pass bra eller dåligt ens motståndare spelar?

Lika konstigt vore det väl att sänka eller höja någon i en lagtävling då det lika gärna kan vara en som spelar bra eller bägge spelar dåligt men lyckas matcha varandra bra.

Finns det ingen gräns på hur pass rättvist och komplicerat det ska vara för en enkel hobby som golf?

LaSt

Inläggav LaSt » fre 13 okt 2017, 18:07

Vill man ha en hcpgrundande runda under Match då är det bara att räkna Poäng. Annars inte. Inte så svårt ;)
För övrigt behöver du väl inte ens håla ut för att räkna PB.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » fre 13 okt 2017, 18:44

LaSt skrev:Vill man ha en hcpgrundande runda under Match då är det bara att räkna Poäng. Annars inte. Inte så svårt ;)

Ska man ha poäng får man nog fan håla ut... Och då spelar man inte match. Det ör olika regelverk som gäller.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 13 okt 2017, 18:49

Hilding Bladh skrev:
LaSt skrev:Vill man ha en hcpgrundande runda under Match då är det bara att räkna Poäng. Annars inte. Inte så svårt ;)

Ska man ha poäng får man nog fan håla ut... Och då spelar man inte match. Det ör olika regelverk som gäller.

Rekommendationen om sså många hcp-ronder som möjligt är förmodligen ännu ett led i SGF:s kampanj mot matchspel.

LaSt

Inläggav LaSt » fre 13 okt 2017, 19:37

Hilding Bladh skrev:

Men man behöver inte håla ut för att räkna PB.

Inget jag skulle göra men vill man kan man förstås räkna/spela PoängBogey under en Match.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » fre 13 okt 2017, 19:42

LaSt skrev:
Hilding Bladh skrev:

Men man behöver inte håla ut för att räkna PB.

Inget jag skulle göra men vill man kan man förstås räkna/spela PoängBogey under en Match.

Så att vaddå? Ska du ha poäng ska du håla ut. Det blir nog i alla fall inga sänkningar om man får noll poäng varje gång man får en putt skänkt. Nog är det bäddat för hcp-mygel då.

Användarvisningsbild
pstenman

Inläggav pstenman » fre 13 okt 2017, 19:53

Man kan ju dela alla hål.
Bråvikens GK - 16.7
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Nordan

Inläggav Nordan » mån 16 okt 2017, 10:33

DCI981 skrev:
Hilding Bladh skrev:Typ vunnen match sänkning med 0,1 förlorad match höjning med 0,1. Typ liksom. Låter det rimligt?

Varför skulle hcp:et bero på hur pass bra eller dåligt ens motståndare spelar?

Lika konstigt vore det väl att sänka eller höja någon i en lagtävling då det lika gärna kan vara en som spelar bra eller bägge spelar dåligt men lyckas matcha varandra bra.

Finns det ingen gräns på hur pass rättvist och komplicerat det ska vara för en enkel hobby som golf?

För mig spelar det föga roll om rättvist eller komplicerat, mest att om man ska köra med det argumentet "jag spelar mest match" och spelar ganska mkt golf, då är jag tämligen säker på att man normalt scorar ganska bra i förhållande till sitt hcp.
Dessutom vore det väl ganska bra att känna lite normal tävlingsnerv vid matchspel då det står en ev sänkning på gång.
Exakt HUR det skulle vara, som HB föreslagit, eller om man vill ha differensen spelarna emellan, det är för mig rätt egalt, bara man får bort "jag spelar bara match" argumentet.
Jag tror att ju mer man spelar, desto bättre/stabilare blir man.

Två spelare med samma hcp:
En spelare som lirar 45 rundor match och 5 rundor PB eller en spelare som lirar 10 rundor PB, vem har egentligen bäst underlag till att ha ett korrekt hcp?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » mån 16 okt 2017, 15:42

Jag hade 39 poäng idag. Tur man föranmäler alla rundor... :roll:

GB-O

Inläggav GB-O » tis 17 okt 2017, 17:17

Lugn flickor och pojkar snart kommer nya regler och då slipper vi all anmälan utan kan gå direkt till registrering efteråt.
Inte behöver du ta ur flaggan på green i rädsla för att träffa den.
Superba grepp för golfens heliga ko: hastigheten.

Om några år kanske många suckar "tänk på den tiden när golfspel var golf".

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 18 okt 2017, 18:23

GB-O skrev:Lugn flickor och pojkar snart kommer nya regler och då slipper vi all anmälan utan kan gå direkt till registrering efteråt.
Inte behöver du ta ur flaggan på green i rädsla för att träffa den.
Superba grepp för golfens heliga ko: hastigheten.

Om några år kanske många suckar "tänk på den tiden när golfspel var golf".

Varför skulle man vara rädd för att träffa flaggan?

GB-O

Inläggav GB-O » ons 18 okt 2017, 21:37

Vid puttning från greenytan.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 18 okt 2017, 21:48

GB-O skrev:Vid puttning från greenytan.

Hur f*n ska man slå en putt för att träffa flaggan? Och slår man den så dåligt så är väl det att man träffar flaggan ens minsta problem? Man får ju i alla fall ingen plikt.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » ons 18 okt 2017, 21:58

Hofnar skrev:
GB-O skrev:Vid puttning från greenytan.

Hur f*n ska man slå en putt för att träffa flaggan? Och slår man den så dåligt så är väl det att man träffar flaggan ens minsta problem? Man får ju i alla fall ingen plikt.

:lol: :lol: :lol:

(Men flaggstången....)

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 19 okt 2017, 09:15

GB-O skrev:Inte behöver du ta ur flaggan på green i rädsla för att träffa den.

Håller med. Äntligen återgår golfen till sitt ursprung, att man får putta med flagga/flaggstången i. Den här parentesen att flaggan/flaggstången måste tas ur, äntligen försvinner.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 19 okt 2017, 09:19

Gay på banan skrev:
GB-O skrev:Inte behöver du ta ur flaggan på green i rädsla för att träffa den.

Håller med. Äntligen återgår golfen till sitt ursprung, att man får putta med flagga/flaggstången i. Den här parentesen att flaggan/flaggstången måste tas ur, äntligen försvinner.

Själv uppfattar jag matchspelet som det ursprungliga.

Återgå till "Golfspel"