Antal puttar i snitt 2017

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Mashie

Re: Antal puttar i snitt 2017

Inläggav Mashie » fre 10 nov 2017, 19:58

Verkar som ni inte har haft yips någon gång? Har själv lidit av denna åkomma under några säsonger och det tar tid och tålamod att komma ur det!
Lider med Bunkermannen då jag vet vad han går igenom.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » fre 10 nov 2017, 23:56

Mashie skrev:Verkar som ni inte har haft yips någon gång? Har själv lidit av denna åkomma under några säsonger och det tar tid och tålamod att komma ur det!
Lider med Bunkermannen då jag vet vad han går igenom.

Håller med!

Jag har under ett antal år kämpat mot chip-yips och vågar påstå att jag äntligen besegrat detta spöke!

39 puttar/runda beror troligen risig avståndskontroll på långa puttar följt av brist på självförtroende i de korta puttarna.

Mitt tips för att komma förbi en sån här sak som 39 puttar per runda är att jobba med rytm och tempo i stroket. Var medvetet långsam och mjuk i rörelsen, både framåt och bakåt och ha tålamod i vändningen ! Kan hända att det blir så mjukt att man inte ens accelerar genom träffen vilket förstås är negativt - förutom när man kämpar mot yips!
Det som hjälpte mig var att jag hamnade i ett läge där jag kände att jag var ***för*** mjuk genom träffen och jag tvingades börja trycka till bollen! Svårt att förklara med ord i en skriven text, men... att "överkompensera" rycket genom träffen med att bli för mjuk tvingade mig att ta tillbaka accelerationen genom bollen och när jag började våga det - så började det också vända! Som sagt, svårt att förklara...
Följ min blogg om golf i stort och smått!

http://teebox.blogg.se/

Ny blogg, något gick snett på den gamla och den kunde inte återställas!

Egon

Inläggav Egon » lör 11 nov 2017, 12:10

@AFJ

Gör dig inte dummare än det ser ut.
Jag skrev om lösningen och inte orsaken.. fatta!
Du reptilreagerade.slut

Mentala problem löser man med inövning/omlärning och eftersom hjärnan är så korkad så måste man byta ut det hjärnan pekat ut som orsak. Puttern är det självklara valet och det går alldeles utmärkt att byta tillbaka igen efter ett tag.

Men men, jag talar väl för döva öron... du tror ju att jag skyller på materialet...

Egon

AFJ

Inläggav AFJ » lör 11 nov 2017, 12:52

Egon skrev:@AFJ

Du reptilreagerade.slut

Mentala problem löser man med inövning/omlärning och eftersom hjärnan är så korkad så måste man byta ut det hjärnan pekat ut som orsak. Puttern är det självklara valet och det går alldeles utmärkt att byta tillbaka igen efter ett tag.

Men men, jag talar väl för döva öron... du tror ju att jag skyller på materialet...

Egon

Jag har fattat vad du menar. Det vore bra om förståelsen vore ömsesidig.

Gång på gång på gång så antar du saker om mig och och säger dig veta vad jag tror och vilka kunskaper jag har. Varför kan du aldrig nöja dig med att diskutera sakfrågan?

Jag ifrågasatt ditt förslag till lösning. Jag gjorde det med en smiley för att markera att det var "med glimten i ögat". Jag föreslog en annan lösning.

Då var det du som började veva igång och påstå det ena och det andra om min förmåga att förstå och vad jag tror och inte tror.

Jag är säker på att du har mycket kunskap att dela med dig av och tycker det vore intressantare och trevligare om du gjorde det med sakliga argument hellre än att hacka på mig och min person.

Egon

Inläggav Egon » lör 11 nov 2017, 13:05

AFJ skrev:
Egon skrev:@AFJ

Du reptilreagerade.slut

Egon

Jag har fattat vad du menar. Det vore bra om förståelsen vore ömsesidig.

Gång på gång på gång så antar du saker om mig och och säger dig veta vad jag tror och vilka kunskaper jag har. Varför kan du aldrig nöja dig med att diskutera sakfrågan?

Jag ifrågasatt ditt förslag till lösning. Jag gjorde det med en smiley för att markera att det var "med glimten i ögat". Jag föreslog en annan lösning.

Då var det du som började veva igång och påstå det ena och det andra om min förmåga att förstå och vad jag tror och inte tror.

Jag är säker på att du har mycket kunskap att dela med dig av och tycker det vore intressantare och trevligare om du gjorde det med sakliga argument hellre än att hacka på mig och min person.

Ledsen att du känner så...
Ja, det var min mening att tvåla till din missuppfattning.. men inget mer. Oavsett om jag anser att jag har misslyckats eller ej så gäller din uppfattning.
Sorry!

Det är min utgångspunkt och efter det kan vi skita i resten. Vi kan tom. agree to disagree. Jag känner inte dig så därför agerar jag så korrekt jag kan utan gliringar. Det är kanske inte nice, men ändå.
Jag är nice... egentligen.

Egon

LaSt

Inläggav LaSt » lör 11 nov 2017, 13:34

(Spelade lite golf för 20år sedan. Höll sen upp i drygt 10år men nu börjat spela igen)

Har alltid haft lätt för att putta, fråga mig inte varför. Då, för 20år sedan gick jag med några singelhcp, själv låg jag runt 20.
I slutet på rundan började mina medspelare bli intresserade av min putter och undrade vad det var för mästerverk. Jag
förklarade att jag hittat den utomlands och antydde att den kostade en hel del. De verkade imponerade och jag fick till
och med bud på klubban. Liknande hände ett antal gånger och det för mig konstiga var att det var puttern man var intresserad av.

Eftersom jag alltid haft inställningen att det spelar ingen roll vad man puttar med, man kan ta vilken stålbit som helst. Så
var sanningen att puttern var den absolut billigaste man kunde hitta då, tror den kostade 195kr. Så jag ställer mig nog på
den sida som anser att det sitter i huvudet och inte i materialet hur bra eller dåligt man puttar.

(För övrigt hade jag då typ 5000kr set och 3000kr driver och det hjälpte i för sig inte min dåliga sving)

Egon

Inläggav Egon » lör 11 nov 2017, 14:46

LaSt skrev:(Spelade lite golf för 20år sedan. Höll sen upp i drygt 10år men nu börjat spela igen)

Har alltid haft lätt för att putta, fråga mig inte varför. Då, för 20år sedan gick jag med några singelhcp, själv låg jag runt 20.
I slutet på rundan började mina medspelare bli intresserade av min putter och undrade vad det var för mästerverk. Jag
förklarade att jag hittat den utomlands och antydde att den kostade en hel del. De verkade imponerade och jag fick till
och med bud på klubban. Liknande hände ett antal gånger och det för mig konstiga var att det var puttern man var intresserad av.

Eftersom jag alltid haft inställningen att det spelar ingen roll vad man puttar med, man kan ta vilken stålbit som helst. Så
var sanningen att puttern var den absolut billigaste man kunde hitta då, tror den kostade 195kr. Så jag ställer mig nog på
den sida som anser att det sitter i huvudet och inte i materialet hur bra eller dåligt man puttar.

(För övrigt hade jag då typ 5000kr set och 3000kr driver och det hjälpte i för sig inte min dåliga sving)

Suck...
Påstå inte nåt när du inte begriper..
Det finns väl inte nån sån sida!?

Egon

AFJ

Inläggav AFJ » lör 11 nov 2017, 16:18

Egon skrev:Ja, det var min mening att tvåla till din missuppfattning.. men inget mer.

För egen del så försöker jag - om någon har missuppfattat vad jag skrev - förtydliga och klargöra vad jag menar. Att försöka "tvåla till" någon tycker jag hör hemma på annan plats än i ett diskussionsforum.

Egon skrev:Sorry!

Inga problem, det krävs mer än så här för att få mig på dåligt humör! :-)

Egon skrev:Vi kan tom. agree to disagree.

Absolut - att man har olika uppfattningar är liksom en del i att umgås på ett nätforum.

Egon skrev:Jag känner inte dig så därför agerar jag så korrekt jag kan utan gliringar. Det är kanske inte nice, men ändå.

Att agera korrekt är nice, gliringar är heller inga problem. Det är när du tar till uttryck som "Fatta!" och "Problem med hjärnan" och tilldelar mig åsikter och egenskaper som du inte har någon aning om, som som jag reagerar.

Egon skrev:Jag är nice... egentligen.

Det är jag fullständigt övertygad om. Jag gillar ju att gnabbas med dig, Hofnar och många andra här i forumet. Att vi ibland hamnar på kant är inte hela världen. Träffades vi på första tee så är jag övertygad om att vi skulle ha en trevlig runda!

Ha det gott!
Anders

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » sön 12 nov 2017, 09:04

Puttning handlar så mycket om självförtroende och att vara avslappnad så att rörelsen blir repeterbar = du får längdkontroll.

Tekniskt sett finns ingen metod som är bra för alla, men en lektion, analys med SAM Puttlab så man vet vad som händer och träning på att göra likadant varje gång är de tips som nog ger bäst resultat.

Annars kanske det här kan vara något? https://www.facebook.com/GolfDigest/vid ... 222898729/
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » sön 12 nov 2017, 09:47

Jag är ingen duktig puttare men har en ok lägstanivå. 31,56 puttar i snitt under 2016, 1,96 vid greenträff.
Enda rådet jag kan ge är att kolla siktet. Lägg upp två siktpinnar som en järnvägsräls och slå meterlånga puttar mellan pinnarna och i hål. Det är mycket enkelt att lajna upp putterhuvudet mellan pinnarna och alla puttar ska rulla rakt och gå i mitt i hål. Sen gäller det att minnas vilket grepp och vilken bollplacering som gav bäst rull och att kopiera den uppställningen vid spel.
Nästa övning är att lägga upp åtta bollar i två cirklar kring ett hål, fyra på en och fyra på två meter, och försöka sätta alla i följd. När man står över åttonde putten är det tävlingsfeeling.
Senast redigerad av 2 Strömsborg, redigerad totalt 0 gång.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

LaSt

Inläggav LaSt » sön 12 nov 2017, 14:20

Egon skrev:Suck...

Egon

Jag påstår med ganska stor bestämdhet att det finns en materiel sida angående putterspelet. Dvs att det från bästa tourspelare till sämsta höghcp:are finns en uppfattning att man kan lösa putt problem med att byta putter. I en del fall kan det till och med fungera men långsiktigt är det knappast där man hittar lösningen. Att det sen finns garderober fulla med putters hos både proffs och amatörer gör ju inte påstående sämre.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » sön 12 nov 2017, 15:45

MItt snitt i år är noll puttar. Så jag är åter där jag började. Det första hål jag någonsin spelade (dåvarande ettan på Håmös niohålare) missade jag green kort till höger och chippade in. Sedan har det i princip gått utför men i mina bästa stunder spelar jag fortfarande så.
"Jag har rätt och du har fel. Du har rakt upp och ner fel."

Chris-j

Inläggav Chris-j » sön 12 nov 2017, 17:36

På drygt 600 reggade rundor mot årets senaste 20 är skillnaden inte så stor i puttningen
Räknar eller reggar dock allt som putt när det är den jag håller i handen.
1,85 mot 1,92 / hål och 1,96 mot 2,09 / hål vid GIR.

AFJ

Inläggav AFJ » sön 12 nov 2017, 17:45

Chris-j skrev:På drygt 600 reggade rundor mot årets senaste 20 är skillnaden inte så stor i puttningen

Fast så liten är väl inte skillnaden?

1,85 = 33,3 per runda.
1,92 = 34,6.

Ett drygt slag i snitt per runda är inte obetydligt.

Chris-j

Inläggav Chris-j » sön 12 nov 2017, 18:07

AFJ skrev:
Chris-j skrev:På drygt 600 reggade rundor mot årets senaste 20 är skillnaden inte så stor i puttningen

Fast så liten är väl inte skillnaden?

1,85 = 33,3 per runda.
1,92 = 34,6.

Ett drygt slag i snitt per runda är inte obetydligt.

Sant eftersom jag scorat sämre i år, men man bör beakta det andra i spelet också.
En 2-putt för birdie är bättre än en 1-putt för bogey t.ex. :-)

Egon

Inläggav Egon » sön 12 nov 2017, 23:48

LaSt skrev:
Egon skrev:Suck...

Egon

Jag påstår med ganska stor bestämdhet att det finns en materiel sida angående putterspelet. Dvs att det från bästa tourspelare till sämsta höghcp:are finns en uppfattning att man kan lösa putt problem med att byta putter. I en del fall kan det till och med fungera men långsiktigt är det knappast där man hittar lösningen. Att det sen finns garderober fulla med putters hos både proffs och amatörer gör ju inte påstående sämre.

Ok, jag tog det som att du menade i tråden och då främst det jag skrev (som någon annan massuppfittade).

Ja, jag kan väl för den saken vidhålla att materialet gör skillnad, men det var inte det det handlade om i tråden.

Egon

AFJ

Inläggav AFJ » mån 13 nov 2017, 12:20

Chris-j skrev:En 2-putt för birdie är bättre än en 1-putt för bogey t.ex. :-)

:-)

Tyvärr händer det först nämnda mig bara en gång var 10:e år och det sist nämnda varje runda ...

Och skall man vara lite allvarlig så är väl antal puttar per runda ett av de sämre måtten på ens puttning, speciellt om man som jag träffar väldigt få greener. För min del mäster antal puttar nog mer hur bra jag chippar än hur bra jag puttar.

Fördelen med måttet är ju att det är lätt att räkna.

Chris-j

Inläggav Chris-j » tis 14 nov 2017, 01:50

AFJ skrev:
Chris-j skrev:En 2-putt för birdie är bättre än en 1-putt för bogey t.ex. :-)

:-)

Tyvärr händer det först nämnda mig bara en gång var 10:e år och det sist nämnda varje runda ...

Och skall man vara lite allvarlig så är väl antal puttar per runda ett av de sämre måtten på ens puttning, speciellt om man som jag träffar väldigt få greener. För min del mäster antal puttar nog mer hur bra jag chippar än hur bra jag puttar.

Fördelen med måttet är ju att det är lätt att räkna.

Hela statistikbilden behövs såklart. Satt en eagle från bunker och en birdiechip idag, där sparades normala 4 puttar :-)

AFJ

Inläggav AFJ » tis 14 nov 2017, 11:52

Chris-j skrev:
Hela statistikbilden behövs såklart.

Absolut, problemet för oss amatörer är ju att vi har lite svårt att få alla relevanta uppgifter, "strokes gained" kan vara lite svårt för oss! :-)

För dig, och andra, som träffar många greener så kanske putts per GIR är ett bättre mått. För egen del träffar jag i snitt 3-4 greener per varv och då blir den statistiken så litet urval av puttar, men det är klart över tid så skulle jag ha nytta av den siffran men har inte orkat registrera det.

Chris-j skrev:Satt en eagle från bunker och en birdiechip idag, där sparades normala 4 puttar :-)

Bra jobbat! :-)

Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » tis 14 nov 2017, 17:52

Ett old schooltips som hjälpt mig under -16 o -17 är att titta på bollen och hålla kvar blicken på marken till dess bollen stannat el gått i kopp.
11,6

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 14 nov 2017, 18:01

Harry Friberg skrev:Ett old schooltips som hjälpt mig under -16 o -17 är att titta på bollen och hålla kvar blicken på marken till dess bollen stannat el gått i kopp.

Verkligen! Man känner ju att det går bättre om man inte kollar upp på den jävla bollen :D
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

AFJ

Inläggav AFJ » ons 15 nov 2017, 00:00

AlbertS skrev:
Harry Friberg skrev:Ett old schooltips som hjälpt mig under -16 o -17 är att titta på bollen och hålla kvar blicken på marken till dess bollen stannat el gått i kopp.

Verkligen! Man känner ju att det går bättre om man inte kollar upp på den jävla bollen :D

Men man är ju så dj-vla nyfiken! :-)

Jag har provat att göra som Spieth, kolla på hålet istället för på bollen på korta puttar. Funkar sisådär...

Återgå till "Golfspel"