Medlemskap i bana nära Lund

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Modegurun

Medlemskap i bana nära Lund

Inläggav Modegurun » mån 01 jan 2018, 21:53

Lutar åt en flytt till Lund inom sinom tid. Har redan börjat fundera på vilken bana som då ska bli ens hemmabana. Har inte spelat någon av banorna i krokarna så är helt grön på området. Har ändå relativt höga krav så det verkar som att t.ex. Lunds Akademiska Golfklubb försvinner då den enligt Google-sökningar har tröga greener, undermåliga fairways och tee's i samma stil.

Kommer köra motorcykel ut till klubben och ha bagen stående i skåp där. Vilka alternativ finns det? Barsebäck, Elisefarm, Kävlinge, Eslöv? Vilka fler?

AFJ

Re: Medlemskap i bana nära Lund

Inläggav AFJ » mån 01 jan 2018, 22:01

Det är väl alltid trevligt om hemmaklubben har två banor så man inte tröttnar. Jag har ingen superkoll på Skåne. Kanske PGA i Bara är ett intressant alternativ. Bokskogen minns jag som trevlig och fin klubb. Men båda dessa kanske är för långt bort? (Landskrona verkar också vara en trevlig klubb men också lång resväg).

MrSpock

Inläggav MrSpock » mån 01 jan 2018, 23:28

Jag bor i Lund och valde Eslöv när jag bytte för några år sedan. För mig var det viktigt att banan låg hyfsat nära och till Eslöv är det 12 minuter med bil.

Å andra sidan verkar det på mig som skicket på Lunds har blivit bättre på senare tid, de har fått mer och bättre personal. Det är nog bäst att du besöker banorna när säsongen börjat.

Kävlinge är också trevlig. Till Bokskogen är det c:a 25 minuter med bil vilket var för långt för mig med begränsad tid.

Hälge

Inläggav Hälge » tis 02 jan 2018, 04:14

Kävlinge, lätt bästa alternativet i närområdet. Välskött och trevlig att spela. Lunds Akademiska är inte bra, oavsett vad som sägs. Klubben ligger under nedläggningshot, dels pga ekonomi och även från kommunens sida där miljönissarna vill återställa naturskyddsområdet.

Användarvisningsbild
pstenman

Inläggav pstenman » tis 02 jan 2018, 10:49

Kävlinge var en mycket fin upplevelse.
Gillade även Sjöbo där varje hål är inramat av skog å man ser knappt andra golfare under rundan, mycket rofyllt.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Kungen

Inläggav Kungen » tis 02 jan 2018, 19:57

Tycker att övriga forumister ringat in det hela väldigt väl men vill ändå ställa en motfråga. Vad innebär "relativt höga krav" för dig? Förhoppningsvis mer än en rimlig stimp o stenfria bunkrar.

GB-O

Inläggav GB-O » tis 02 jan 2018, 20:12

.......... och vilka banor i närheten har orimlig stimp och stenar i bunkrarna?

Cajsa

Inläggav Cajsa » tis 02 jan 2018, 20:56

Gjorde en liten undersökning när jag själv flyttade för några år sedan. Valet blev då Malmö -Burlöv då den är lättillgänglig vid infarten i norra Malmö, har 27 hål och numera i väldigt bra skick. Alternativet var Barsebäck.
Eslöv, Lund, Kävlinge, Vellinge och Rönnebäck har bara 18 hål. PGA är fin men dyr. På Örestad är några slingor inte så bra och Bokskogen, dit tar det för lång tid att åka på periodvis väldigt små vägar.
Nu beror det ju på hur mycket du spelar på din hemmabana och om du som jag gärna spelar 9 hål efter jobbet. Då skall det vara lätt att komma ut och inte för långt att köra.

Kungen

Inläggav Kungen » tis 02 jan 2018, 21:16

Cajsa skrev:Gjorde en liten undersökning när jag själv flyttade för några år sedan. Valet blev då Malmö -Burlöv då den är lättillgänglig vid infarten i norra Malmö, har 27 hål och numera i väldigt bra skick. Alternativet var Barsebäck.
Eslöv, Lund, Kävlinge, Vellinge och Rönnebäck har bara 18 hål. PGA är fin men dyr. På Örestad är några slingor inte så bra och Bokskogen, dit tar det för lång tid att åka på periodvis väldigt små vägar.
Nu beror det ju på hur mycket du spelar på din hemmabana och om du som jag gärna spelar 9 hål efter jobbet. Då skall det vara lätt att komma ut och inte för långt att köra.

Nja, Rönnebäck ingår i Hinton med Kvarnby och Sofiedal eller vad möget heter. Ingen höjdare trots den heliga mångfalden.

Användarvisningsbild
HH+

Inläggav HH+ » ons 03 jan 2018, 02:01

Akademiska, Eslöv o Bokskogen blir väldigt kladdiga vid regn.
Elisefarm är en underbar bana tycker jag i motsats till de flesta, väldigt få medlemmar vilket gör att man alltid kommer ut lätt men å andra sidan är det svårt att hitta kompisar där.
Kävlinge har lyft sig rejält men lider av att bara ha 18 hål och en range som man inte kan slå träklubbor på.
PGA är kostsam och har få medlemmar, lite kal o blåsig för min smak men alltid kanonskick.
Barsebäck där jag själv är medlem har 36 hål, kostar 10k/år, oftast ganska bra skick o har seeside, park o skogshål. Tåler regn extremt bra då den ligger på ren sand. Ca 25 km fr Lund.
Örestad, trång o full m fågelskit.
Malmö-Burlöv trevlig men kommer man ut?

Och sedan har vi Hinton Golf med Sina tre banor, ganska udda design men enl mitt tycke kul att spela. Bra greener på Rönnebäck men tröga på Sofiedal o Kvarnby.

Mitt val hade stått mellan Hinton o Barsebäck.
If u can't fix it with a hammer, u need a bigger hammer.

falkn

Inläggav falkn » tor 04 jan 2018, 08:39

Är själv medlem på Malmö-Burlöv sedan jag började spela för 1½ år sedan. Väldigt trevlig bana där kvalitén har ökat sedan jag själv blev medlem. Har 27 hål som alterneras så där alltid finns en 18-hålsslinga och en 9-håls med bollränna (tidsbokning på helger). Tål generellt vatten väldigt bra jämfört med banor som Bokskogen. Träningsmöjligheterna är väldigt bra med stor driving range med mycket mål samt närspelsområde och stor puttinggreen. Har numera även belysning över hela rangen och övriga träningsområdena.

Nackdelen är att det kan vara svårt att hitta tidiga starttider på helger om man inte är ute i god tid, typ onsdag under högsäsong.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tor 04 jan 2018, 10:34

HH+ skrev:Akademiska, Eslöv o Bokskogen blir väldigt kladdiga vid regn.
Elisefarm är en underbar bana tycker jag i motsats till de flesta, väldigt få medlemmar vilket gör att man alltid kommer ut lätt men å andra sidan är det svårt att hitta kompisar där.
Kävlinge har lyft sig rejält men lider av att bara ha 18 hål och en range som man inte kan slå träklubbor på.
PGA är kostsam och har få medlemmar, lite kal o blåsig för min smak men alltid kanonskick.
Barsebäck där jag själv är medlem har 36 hål, kostar 10k/år, oftast ganska bra skick o har seeside, park o skogshål. Tåler regn extremt bra då den ligger på ren sand. Ca 25 km fr Lund.
Örestad, trång o full m fågelskit.
Malmö-Burlöv trevlig men kommer man ut?

Och sedan har vi Hinton Golf med Sina tre banor, ganska udda design men enl mitt tycke kul att spela. Bra greener på Rönnebäck men tröga på Sofiedal o Kvarnby.

Mitt val hade stått mellan Hinton o Barsebäck.

Finfin sammanfatning.

Det där med kort range på Kävlinge har jag inte tänkt på, men det var ett par år sedan jag spelade den. Hur som helst trevlig. Ett plus på Barsebäck är att det numera tydligen inte är någon extra förhöjd första årsavgift som det om jag förstått det rätt varit tidigare, men det där har säkert HH+ koll på.
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
HH+

Inläggav HH+ » tor 04 jan 2018, 12:52

Stämmer, ingen förhöjd förstaårsavgift sedan 3-4 år.
If u can't fix it with a hammer, u need a bigger hammer.

South

Inläggav South » tor 11 jan 2018, 22:53

Ett alternativ ar medlemskap i antingen Lund eller Kavlinge och sedan kan du pynta typ 1500 eller 2000 spann for att fa spela fritt pa den andra banan hela sasongen. Narheten och traningsmojligheterna pa Lund slar Kavlinge ratt rejalt medan Kavlinge ar spelbar under en langre period (tank tidig var/sen host och veckorna fore midsommar nar ruffen pa Lund gor den ospelbar).

Batigolf

Inläggav Batigolf » tor 11 jan 2018, 23:14

Har Kävlinge fått bort kadaver-förbränningsanläggningen som låg granne med banan? Det luktade galet äckligt när jag var där för ca 5-7 år sen men medlemmen sa att anläggningen skulle stänga.

Holkaren

Inläggav Holkaren » fre 12 jan 2018, 22:22

Välj inte Eslöv, Lund eller Örestad. Eslöv och Örestad är bland de tråkigare golfsverige har att erbjuda. Hade nog valt Elisefarm själv, finns pengarna så är Barsebäck ett utmärkt alternativ. Har dessvärre aldrig varit på Kävlinge.

Modegurun

Inläggav Modegurun » lör 13 jan 2018, 01:18

Holkaren skrev:Hade nog valt Elisefarm själv, finns pengarna så är Barsebäck ett utmärkt alternativ. Har dessvärre aldrig varit på Kävlinge.

Jag kan absolut tänka mig att lägga dom pengar som Barsebäck kostar, men det är snarare en fråga om tiden finns än om pengarna finns. Btw, kostar inte Elisefarm ungefär i krokarna av vad Barsebäck gör?

Karlsson

Inläggav Karlsson » tis 06 feb 2018, 23:58

Bott i närheten och spelat golf där i 20 år. Spelat alla banorna som nämnts. Varit medlem i Kävlinge, Eslöv, Barsebäck och Rönnebäck. Hoppas jag kan ge dig lite insikt.

Lunds akademiska har en fördel och det är att det är nära. Ruffen får inte klippas under stora delar av säsongen vilket gör banan mer eller mindre ospelbar. Den blir även väldigt blöt och skicket är inte helt bra.

De flesta malmöbanorna räknar jag bort på grund av avstånd men du missar inte mycket kan jag lova. De som ligger hyfsat nära är Malmö Burlöv och PGA.
Malmö Burlöv tycker jag är en riktigt dålig bana layoutmässigt, skicket är inget vidare heller vad folk än säger.
PGA må se ganska tråkig ut på TV men den är grym. Skicket är fantastiskt stora delar av året och det är en tuff bana som inte har så många medlemmar. enda nackdelen är priset som ligger på 15k/år.

Eslöv har jag varit medlem i men lämnade på grund av skicket som var så uselt för ett par säsonger sedan att man skämdes när man tog dit folk.

Kävlinge är en klubb jag har varit medlem i några säsonger tidigare och det är en riktigt bra bana på många sätt. Layouten är väldigt bra och den är utmanande på ett rättvist sätt. Skicket är bra och jag har inget att klaga på när det kommer till självs banan. Rangen är dock för kort och jag kan inte slå träklubbor där. Jag har tränat det på intilliggande golfklubbar så det stör mig inte jättemycket.

Örestads GK är bara tråkig. Tråkig layout och tråkigt skick.

Barsebäck har jag varit medlem i tidigare och det är en riktigt bra klubb. Priset är mitt emellan PGA och en standard bana i Skåne. Lätt värt pengarna enligt mig. Två riktigt bra 18-hålsbanor som har grym layout med riktigt bra skick oftast. Bra träningsmöjligheter och en trevlig klubb i allmänhet.

Således skulle jag rekommendera PGA, Barsebäck och Kävlinge. Priset skiljer sig men så gör även värdet du får.

Återgå till "Golfspel"