Banor som verkligen överaskat er vid första anblick ...

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
janne64

Banor som verkligen överaskat er vid första anblick ...

Inläggav janne64 » mån 12 feb 2018, 20:32

Banor som man verkligen känt att här vill jag ut o spela på direkten. ..
Som man varit lite skeptisk till.
Men när man rullat in med bilen och sett klubbhus osv.
Verkligen blivit så där löjligt sugen...
Jag har några. :
AskersundsGK, norra änden på Vättern
En undangömd pärla, som man bara häpnade när man kom fram till.
Lilla Vik , Österlen. ..
Kändes som att här hade man anor ifrån förr och den var jäkligt kul.
Örbyhus, mitt i Uppland. . .
Frun hade pratat om den efter en tjejavslutning.
Men jag bara neeej, men det blev ju jaaaa. .
En av de banor som jag inte trott något på .men vad fel man kan ha.
Vilka har ni blivit mest "förvånade" över på ett positivt sätt?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Banor som verkligen överaskat er vid första anblick ...

Inläggav AlbertS » mån 12 feb 2018, 20:50

Håller absolut med om Askersund, däremot lilla vik .. kan hända vi kom in på fel ställe på nåt vis men vi gick förbi en massa hus bara.. inte alls speciellt imponerande entré.

Isaberg GK var kärlek vid första ögonkastet. Likt Sölvesborg GK kommer man in och allt bara är golf runtomrking en innan man ens betalat greenfee. PGA National är en mäktig WOW-känsla när man svänger in på vägen som tar en fram till det magnifika klubbhuset med massor av golf runtomkring.

Ölands GK är otroligt mysig. Parkeringen lite på "baksidan av hotellet" men när man kommer runt till klubbhusentrén och första 9 hålen... jävlar va mysig anläggning, man bara vill stanna =) Lite samma sak på Ekerum men inte alls mysfaktor, snarare stureplansfaktor.

Idrefjäll med sin inramning av renar, berg, landsortsklubb med trevliga människor.. Hade inte hört så mycket om den men hela resan var värt det direkt vid ankomst.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

janne64

Inläggav janne64 » mån 12 feb 2018, 20:57

Isaberg och Sölvesborg är ju banor jag vill testa...
Pga , jag förstår vad du menar..
Men en sådan anläggningen har man ju "krav" på ifrån början. .
Det hade inte jag med de andra...

Användarvisningsbild
Coleburn

Inläggav Coleburn » mån 12 feb 2018, 23:24

Mälarö GK (Skytteholm) första gången jag var dit!
Synen från backen när man ser öppna "linksliknande" golfhål breda ut sig, och vägen sen svänger in mellan dem och fram mot klubbhuset. Det gav verkligen känslan av "här vill jag vara".
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 12 feb 2018, 23:49

Kåbo... Vilken pärla den var!
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Nordan

Inläggav Nordan » tis 13 feb 2018, 17:25

Salem...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
bombmannen

Inläggav bombmannen » tis 13 feb 2018, 18:22

Första gången man svänger av vägen in mot Sand GC kittlade lite extra när man ser hål 1. Sen när man kommer fram till klubbhuset och ser ytterligare några hål så förstärktes känslan ytterligare.
Tycker du inte som mej, tycker du fel

Jornhona

Inläggav Jornhona » tis 13 feb 2018, 18:59

Konstig tråd.. :|
Ingen eller alla banor jag besökt har väl framkallat den känslan.
Snarare är det vid ett flertal tillfällen man åkt till en bana med lägre förväntningar,fnyst åt ladan de kallar klubbhus för att sedan bli glatt överraskad väl ute på banan.
Många gånger har dock det motsatta inträffat,höga förväntningar som inte kunnat infriats.

Var i Spanien för några år sen och tränade i en vecka, på La Manga.Förväntningarna var stora då jag läst mig till att det skulle vara en "fiin" klubb.
Väl där( i Februari) visade sig bermudagreenerna vara sig mer eller mindre ospelbara.Som betong med stimp på mellan 14 och 15. Varken Norra eller Södra banan var därmed speciellt rolig att spela. Efter en 104 runda på Södra och en 96 runda på Norra(42 puttar i snitt), så spelade jag Västra banan.
Västra banan ligger lite längre från kusten och har inget bermudagräs. Klubbhuset :roll: var en liten Pub/restaurang utan någon vid anblicken koppling till golf. Förväntningarna var låga så in i.. Banan däremot var underbar från första till sista hål En av de roligaste jag spelat hittills.
Skicket var Svensk högsommarbana utan väta,gräset grönt och saftigt.Greenerna runt 9-10 på stimpen och en layout med risk/reward på de flesta hålen.
17.e(tror jag) var extra spektakulärt. Utslag från upphöjd tee,30-40 meter närmare bestämt.. 8-)

Sorry om jag är lite ot.. :oops:

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 13 feb 2018, 19:03

Första gången man svänger av vägen in mot Sand GC kittlade lite extra när man ser hål 1. Sen när man kommer fram till klubbhuset och ser ytterligare några hål så förstärktes känslan ytterligare.
Håller med. Däremot var man nära att ringa polisen och anmäla en misshandel efter rundan ;)

Egon

Inläggav Egon » tis 13 feb 2018, 20:09

Tönnersjö.
Första hålet/n är tråkiga men på första eller andra greenen (kommer inte ihåg riktigt) så viker man in åt höger över en bäck. Transport till en par3 som känns lite bättre och sen står man och blickar upp mot en låååång par5 som är allt annat än ful. Om himlen spricker upp, som den gjorde första gången jag var där, på det hålet... så blir man bara salig.

En skitbana i det ”elitistiska” golf-Halmstad men ack så spelbar och funktionsduglig.

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tis 13 feb 2018, 20:22

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 2 Hofnar, redigerad totalt 0 gång.
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 13 feb 2018, 20:24

Tönnersjö.
Första hålet/n är tråkiga men på första eller andra greenen (kommer inte ihåg riktigt) så viker man in åt höger över en bäck. Transport till en par3 som känns lite bättre och sen står man och blickar upp mot en låååång par5 som är allt annat än ful. Om himlen spricker upp, som den gjorde första gången jag var där, på det hålet... så blir man bara salig.

En skitbana i det ”elitistiska” golf-Halmstad men ack så spelbar och funktionsduglig.
Väldigt trevligt klubbhus(-område). Du tänker på 1:an, en relativt kort par5 som viker höger på slutet över bäcken (9:e går på andra sidan). Dock är det uppförsbacken på hål 3 och 5 som får mig att inte åka dit ;-)

Egon

Inläggav Egon » tis 13 feb 2018, 22:53

Tönnersjö.

Väldigt trevligt klubbhus(-område). Du tänker på 1:an, en relativt kort par5 som viker höger på slutet över bäcken (9:e går på andra sidan). Dock är det uppförsbacken på hål 3 och 5 som får mig att inte åka dit ;-)
Fast 3:an (par5 om jag minns rätt) är ju gudomligt vacker från tee. Just 5:an är väl ett skithål utan dess like.. men bättre det än intetsägande hål. Säga vad man vill om Tönnersjö... men de har gjort det intressant och ”bra” med små medel.
Förhörde mig tom. om ett jobb de annonserade ut där nyligen. Just det var inget för mig men tanken var lockande. ;)

Egon

South

Inläggav South » tis 13 feb 2018, 23:46

Bild
Bild
Bild
Viken ar verkligen fantastisk. Framfor allt din bild nummer 2 nar man star pa tredje tee och slar rakt over forsta green. Konstigt att forbundet inte overoses av anmalningar om farligt spel dar....

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 14 feb 2018, 13:21

Viken ar verkligen fantastisk. Framfor allt din bild nummer 2 nar man star pa tredje tee och slar rakt over forsta green. Konstigt att forbundet inte overoses av anmalningar om farligt spel dar....
Det beror nog på att det mest är golfare som hålls där.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 14 feb 2018, 21:55

Det beror nog på att det mest är golfare som hålls där.
Jag vet inte om de var golfare eller inte men när jag var där och skulle slå ut på trean var det jävligt många av dem. Fyra på andra tee, fyra på första green och fyra på fairway och man förväntas skicka en spoon rakt ut i folkmassan. Fattar inte hur det är tänkt. Banan är väl byggd för en tvåboll i timmen.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 14 feb 2018, 22:21

Jag vet inte om de var golfare eller inte men när jag var där och skulle slå ut på trean var det jävligt många av dem. Fyra på andra tee, fyra på första green och fyra på fairway och man förväntas skicka en spoon rakt ut i folkmassan. Fattar inte hur det är tänkt. Banan är väl byggd för en tvåboll i timmen.
Är man bara medveten om förutsättningarna och uppmärksam (vilket man alltid ska vara när man är ute på en golfbana) så är det ingen fara.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tor 15 feb 2018, 11:24

Några jag känt mig omedelbart positiva till, och jag är rätt svårflörtad (Bara Kåbo jag tappade häcken av dock, och av speciella skäl)

1. Mölle
2. Ekerum
3. Hammarö
4. Åtvid
5. Trosa

Ingen i Stockholm faktiskt fast jag spelat alla som fanns 95 typ. Västerled är väl bäst där, utan att vara så där helt wow. Mälarös greener är(var) trevliga också, gillade rullen på dem. Men någon vacker bana, inbjudande estetiskt, finns inte i Stockholm. Inte ens de ute på öarna
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Modegurun

Inläggav Modegurun » tor 15 feb 2018, 12:11

Bild
Bild
Bild
Vilken bana är det här?

Chris-j

Inläggav Chris-j » tor 15 feb 2018, 14:51

Bild
Bild
Bild
Vilken bana är det här?
Helsingborgs GK / VIken

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 15 feb 2018, 15:35

Och Helsinborgs GK/Viken är inte så fin i verkligheten som på bilderna. Förvisso lite charmig, men inte alls så fin som bilderna antyder. Reklambilder helt enkelt.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

raggesteros

Inläggav raggesteros » tor 15 feb 2018, 16:57

Och Helsinborgs GK/Viken är inte så fin i verkligheten som på bilderna. Förvisso lite charmig, men inte alls så fin som bilderna antyder. Reklambilder helt enkelt.
En bra fotograf kan få vilken skitbana som helst att se inbjudande ut. Och tvärtom.
Nuclear-powered vacuum cleaners will probably be a reality in 10 years

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 15 feb 2018, 18:12

Bild
Bild
Bild
Bild

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 15 feb 2018, 18:17

Underbara reklambilder.

Även när man varit där och sett verkligheten blir man längtansfull.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mashie

Inläggav Mashie » tor 15 feb 2018, 23:48

Vad än Gayen tycker så är Viken en pärla!

Återgå till "Golfspel"