waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
waggle

Re: waggles golf

Inläggav waggle » tis 13 mar 2018, 17:25

0,5 grader? :lol:
Ja, men typ. Fast jag tror det var mer åt 1 grad.

Frågan kvarstår dock.
Säg att jag snittade 1 grad (för flat) på tejpen men på bladet visas ett lodrätt streck. Hur kan det bli så?
Det här testet trumfar tejpen. Här mäter du vid impact och med tejpen mäter du mer all kontakt med underlaget före/efter. Som Jornhona skriver, nån grad hit eller dit är iofs teoretiskt illa men i praktiken blir det inte så om du inte heter Iron Byron. Du anpassar dig. Självklart ska du Lia om ... om du känner för det. Kör dubbeltest nästa gång.

Btw. Jag lovar att mina streck skulle bli ungefär lika och då gräver jag ibland skyttegrav med tån. Jag är 2*flat men efter en liiiten svingjustering märkte jag att standard funkar lika bra och ger mig mer chans att använda sulan. Min draw kommer iofs oavsett om jag har 2-3grader hit eller dit och inte startar jag annorlunda heller.

Egon
Så, det du säger Egon, är att jag ska spela med den här lie-vinkeln eftersom den är tillräckligt bra när jag träffar bollen (jag ser iaf inte något fel på strecket)?

Egentligen kan man nog strunta i lie-tejp under sulan (i det här fallet) eftersom den indikerar hur man slår i backen EFTER bollträff. Tejpen i det här fallet kanske indikerar mer att jag får ”höga händer” (eller nått) efter bollträff och därför gnuggar jag lite längre ut på sulan?
Hur mycket hinner egentligen hända efter bollträff och ner i backen, typ nada...?

Jag får helt enkelt jobba mer på klubbhuvudkontroll för att få bort mina pushar.
Ska försöka rotera bättre och/eller ställa upp med ett mer square klubbhuvud till målet. Lättare skrivet än gjort.

(Jag har fått hjälp med att kontrollera mitt kroppssikte (både på rangen och på banan) och fötter, höft och axlar siktar rätt.)
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 10800 träningsbollar slagna

Egon

Inläggav Egon » tis 13 mar 2018, 19:01

Så, det du säger Egon, är att jag ska spela med den här lie-vinkeln eftersom den är tillräckligt bra när jag träffar bollen (jag ser iaf inte något fel på strecket)?

Egentligen kan man nog strunta i lie-tejp under sulan (i det här fallet) eftersom den indikerar hur man slår i backen EFTER bollträff. Tejpen i det här fallet kanske indikerar mer att jag får ”höga händer” (eller nått) efter bollträff och därför gnuggar jag lite längre ut på sulan?
Hur mycket hinner egentligen hända efter bollträff och ner i backen, typ nada...?

Jag får helt enkelt jobba mer på klubbhuvudkontroll för att få bort mina pushar.
Ska försöka rotera bättre och/eller ställa upp med ett mer square klubbhuvud till målet. Lättare skrivet än gjort.

(Jag har fått hjälp med att kontrollera mitt kroppssikte (både på rangen och på banan) och fötter, höft och axlar siktar rätt.)
Jag säger att du ”kan” och sen får du avgöra om du ”ska”!

Push är en push oavsett varifrån den härstammar.
Jag tycker att en (push)draw är helt ok om man kommer inifrån och likaledes är en (push)fade ok om man kommer utifrån.
Dina ord säger mig att du ligger i farozonen för dubbelmiss (miss åt båda hållen). Inget kan förstöra en score som en sån miss.

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 13 mar 2018, 20:47

Jag tycker att en (push)draw är helt ok om man kommer inifrån och likaledes är en (push)fade ok om man kommer utifrån.
Dina ord säger mig att du ligger i farozonen för dubbelmiss (miss åt båda hållen). Inget kan förstöra en score som en sån miss.

Egon
Ja, mitt val om jag ska. Får se hur jag gör.

Heter det inte pull-fade om man kommer utifrån och skär bollen så den skruvas till höger (högerspelare)?
Och push-fade om man kommer inifrån och skär bollen?

Farozonen... Japp, svänger både åt höger och vänster ibland. Mitt jobb i vår/sommar/höst.

Egon

Inläggav Egon » tis 13 mar 2018, 22:15

Egon
Ja, mitt val om jag ska. Får se hur jag gör.

Heter det inte pull-fade om man kommer utifrån och skär bollen så den skruvas till höger (högerspelare)?
Och push-fade om man kommer inifrån och skär bollen?

Farozonen... Japp, svänger både åt höger och vänster ibland. Mitt jobb i vår/sommar/höst.
Det kanske det gör (?) men du fattar vad jag menar...
Att t.ex komma inifrån ... o sen inte veta om det blir höger eller vänsterskruv är öken för spelet.

Jag siktar konstant höger om flaggan och väntar mig en draw... kommer den inte så ska jag fortfarande hamna spelbart. Är flaggan i högerkant kör jag med sikt på flagga och en miss blir då närmare flagg än ett normalt slag.

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 14 mar 2018, 00:14

Jag siktar konstant höger om flaggan och väntar mig en draw... kommer den inte så ska jag fortfarande hamna spelbart. Är flaggan i högerkant kör jag med sikt på flagga och en miss blir då närmare flagg än ett normalt slag.

Egon
Smart, så kanske jag skulle börja spela. Tack för tipset.

Jag försöker att slå rakt och det bäddar väl egentligen för både höger eller vänster skruv. Mindre smart. :oops:

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 14 mar 2018, 13:08

Konditionspass tre dagar/vecka just nu. Mån-Ons-Fre. Lugnt och skönt. Inomhus på ett löpband där man lätt kan styra uppför eller på platten. Pulsmätning/träning och div. annat tjafs som jag inte har koll på. Många knappar finns det.
Väger precis över min gräns nu så det är dags att springa bort lite vinterskydd så jag kommer i golfbrallorna. :D

Går 5 min
Springer 5 km (6.30 tempo)
Går 5 min

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 14 mar 2018, 22:33

Kl. 17 satt jag på jobbet och såg att solen fortfarande var uppe. "Pling" sa det i mitt huvud och jag tänkte genast, "såklart att jag ska till rangen och slå bollar". :geek:

Hem snabbt som ögat för att packa in grejerna i bilen och sedan iväg till GK. Även om jag var snabb så hann jag trycka i mig en banan, en proteinbar och en halv liter vatten innan jag for ut genom dörren igen.

På GK var jag (konstigt nog) helt ensam och jag kunde parkera precis vart jag ville. Parkett såklart.
Solen var på väg ned och jag skyndade mig att hämta en hink bollar. Efter en fin stretch och 15 wedgar/bollar så gick solen ner bakom skogen. Härligt, tänkte jag, jag fick iaf iväg några bollar innan den försvann. Bra många fler än på länge.

Idag var det fokus på rotation. Jag hittade ju den för ett tag sedan men den försvann nästan lika plötsligt. Jag antar att det blir så när man kommit på något "nytt".

Jag stod över bollen...hmmm, får se nu... upp med klubban...vändning... rotation.. ner med händerna...och på med höger hand...och håll huvudet bakom bollen...slå genom bollen.. kom ihåg en snygg finnsh...
Bläää, inget fungerade som jag ville. Bra bollträff, jo kanske men den där känslan med rotationen då - nej.
Bollarna gick dessutom ut höger och fortsatte. :cry:

....så kom jag till att tänka på Ben H och den där filmen jag skrev om tidigare... ok jag testar.. Upp med klubban... vändningen...rotera.... sååå, nu börjar det hända grejer. Till slut, efter ca. 100 bollar var jag tillbaka i den där goa och sköna känslan igen. Kroppen/axlarna/rotationen driver svingen... VG.

Men vad hände med de andra svingtankarna som jag hade?
Borta... Jag tänkte ju endast på rotation med axlarna och jissus vad mycket bättre det blev. Nästan tårögd.....tills jag kom att tänka på bålen (inte spriten). Hmmm, skulle inte den vara drivande i det här, egentligen???
Och varför tänkte jag axlar...?

Ähh, jag testar... upp med klubban igen... väntade in vändningen...fokuserade på känslan i att rotera med bålen/höften istället för axlarna... WTF??? :shock: :o ....J5....J4... :lol: :lol: :lol: :lol:

Nu var det riktigt mörkt ute och jag stod helt ensam på en rangen ute i skogen. Kuslig känsla men jag var så uppe i varv så jag tänkte inte så mycket på det.

-4 är inte så varmt att träna i, även om man har kläder på sig. Inte överdrivet kallt men högerhanden hade ingen handske så den frös lite. Att toppa en boll i den här temperaturen är oskönt.

Bild

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 14 mar 2018, 22:42

Just det. Jag passade på att tejpa en J8 för att se lie som någon nämnde. Kommentarer?

Blev så här efter 20 slag:
Bild

Bild

Kungen

Inläggav Kungen » ons 14 mar 2018, 23:14

Just det. Jag passade på att tejpa en J8 för att se lie som någon nämnde. Kommentarer?

Blev så här efter 20 slag:
Bild

Bild
1.5* upright så är tourkortet kanske rent av säkrat?

Egon

Inläggav Egon » tor 15 mar 2018, 00:04

Jag förstår att du vill veta och kanske få lite feedback på att du tänker rätt. Problemet är att du kör streck från matta och tejp på lieboard.
Hur hög är din lieboard?
Kompenserade du med att greppa ner?
Förstår du varför dvs. att det förmodligen behövs?
Nej, man ”ska” inte greppa ner men man ”kan”. Om man vet skillnaden mellan att mäta med streck vs lieboard så inser man att ”greppa ner” är det enda korrekta OCH att det adderar en osäker variabel till.
Enkelt uttryckt: Du kan inte räkna dina 2 olika värden som ett.
Ett är fel och ett annat är rätt!

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 15 mar 2018, 09:54

Jag förstår att du vill veta och kanske få lite feedback på att du tänker rätt. Problemet är att du kör streck från matta och tejp på lieboard.
Hur hög är din lieboard?
Hmmm, kanske ~5-8 mm.
Nej. :oops:
Ja, nu när du säger det så... :oops:
Nej, man ”ska” inte greppa ner men man ”kan”. Om man vet skillnaden mellan att mäta med streck vs lieboard så inser man att ”greppa ner” är det enda korrekta OCH att det adderar en osäker variabel till.

Egon
:oops:

Jornhona

Inläggav Jornhona » tor 15 mar 2018, 10:11

En annan sak är att det k a n hända att du svingar brantare(högre händer) för att få ditt märke i sulan. Kan vara.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 15 mar 2018, 10:57

En annan sak är att det k a n hända att du svingar brantare(högre händer) för att få ditt märke i sulan. Kan vara.
Nej, det känns inte helt rätt att slå en boll med huvudsyfte att göra ett märke i sulan. Det blir ett väldigt fokus på att svinga ner mot boarden även om jag fokuserar på att slå bollen som vanligt. Uppställningen känns lite annorlunda och det går väl att likna med en för lång klubba. Höga händer – ja, absolut.

Jag testade även med att tejpa J5 och då såg det mycket bättre ut. Jag slet dock inte lika mycket på tejpen som med J8 men det blev ett märke nära mitten. Kommer in lite flackare med J5...

Nästa gång ska jag försöka att komma ihåg att tejpa och rita på bollen när jag slår bollar från boarden. Som det ser ut nu så kan jag inte jämföra testerna.

Egon

Inläggav Egon » tor 15 mar 2018, 11:09

Hur hög är din lieboard?
Hmmm, kanske ~5-8 mm.
Nej. :oops:
Ja, nu när du säger det så... :oops:

Egon
:oops:
Många :oops: nu, det var absolut inte mitt syfte.
Det jag menar är bara att ibland måste man separera värden/mätningar från annat och ibland måste de in i rätt sammanhang för att få rätt värdering.

Vad är viktigast...
Att bollen går dit du vill eller att din lie-vinkel är rätt?
Du säger att någon kollat ditt sikte... har det gjorts under en rond och kanske mer i slutet när du ligger bra till?

Det som sker på rangen är ett steg i det hela... och det är meningen att man ska ta sitt spel till rangen och öva på det. Ofta blir det så att det filas enormt mycket på saker man inte kan använda eller ens har nytta av på banan.

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 15 mar 2018, 11:40

Många :oops: nu, det var absolut inte mitt syfte.
Det jag menar är bara att ibland måste man separera värden/mätningar från annat och ibland måste de in i rätt sammanhang för att få rätt värdering.

Vad är viktigast...
Att bollen går dit du vill eller att din lie-vinkel är rätt?
Du säger att någon kollat ditt sikte... har det gjorts under en rond och kanske mer i slutet när du ligger bra till?

Det som sker på rangen är ett steg i det hela... och det är meningen att man ska ta sitt spel till rangen och öva på det. Ofta blir det så att det filas enormt mycket på saker man inte kan använda eller ens har nytta av på banan.

Egon
Äh, det blir mest pinsamt när man kommer på sig själv hur pass bra testet egentligen var. Alltså, testet i sig var det inget fel på men det går ju inte att använda informationen i jämförelsen. Såklart.

Det viktigaste är att bollen går dit jag vill men jag vill inte ha något ”fel” på utrustningen som jag behöver kompensera för i svingen för att uppnå detta.

Jag har själv begärt om att bli kollad vid flera tillfällen och under olika tillfällen på året (annars har jag ögon på mig, I know) och siktet verkar det inte vara några större fel på. Jag tror mina puchar ligger i en otillräcklig rotation och därför får jag inte ett square blad i träffen. Som man ser i min video för några år sedan så glider jag nog på höften i vändningen och nedsvingen. Eller så har jag höga händer i träffen. Har nog inget att göra med lie-vinkel.
MEN en flat lie förstärker ju linjen/skruven på bollbanan när jag dunkar i tån varje gång. Det är svårt att slå draw, även om jag kan skruva bollen dit med vilje. Mycket lättare att pusha ut en fade.

Egon

Inläggav Egon » tor 15 mar 2018, 12:29

Utrustningen är viktig men svingen är på de flesta sätt viktigare.
Jag har extrem toe-down på mina wedgar. Det hjälper när jag vill slå slag med låga händer och teoretiskt ska det hjälpa min miss.

Långt vänster är min miss och standard är start höger om siktet och sväng mot målet. Jag siktar därför ytterligare någon meter höger om flagg och har ett mål 2m höger om flagg. Det spelar ingen roll om jag har flat, neutral eller upright... bollen startar likväl höger om målet. Ergo... sving trumfar utrustning men det betyder på inget sätt att utrustningen är oviktig.

Fitting:
Om vi klargör att svingen skapar bollbanan så finns det flera val att göra.
Många fittas irl. dvs. som de råkar slå bollen vid tillfället. Fittern jobbar med de siffror han får ut och försöker anpassa utrustningen så att siffrorna blir bättre och matchar det man vet funkar bra.
Vad händer om personen som fittas sen jobbar med sin sving rangen? Minsta lilla ändring kan ge enorma skillnader och om du t.ex ändrar din uppställning kan det lätt skilja +- 2 grader i behov av lie.

Det jag är en fan av är 2 saker.
1. Man har sin sving och på rangen finslipar man den.
2. Man vill svinga på ett visst sätt, jobbar på det på rangen och fittas med verktyg som medger/skapar denna sving.

Det är kontraproduktivt att ge extrema slicare stängda offset-drivers. Det är den uppenbara fitten ur en synpunkt och bara så fel ur en annan. Att slå 20% rakare om man är 50% offline från början är en teoretiskt stor vinst men knappast något som gör skillnad på banan.
Bättre då att förklara och sedan medvetet styra spelaren, via utrustningen, mot en sving som skapar mindre avvikelse.

Egon

Egon

Inläggav Egon » tor 15 mar 2018, 14:00

Så det du säger Egon, är att fitta en spelare statiskt och sedan får spelaren träna sig till en bra bollbana?
Jag säger att det finns olika vägar att gå.
Folk brukar fråga (på olika forum) om man behöver fittas om när man tränat och blivit bättre.
Det beror på syftet med fitten och om de gjort ett bra jobb eller ej.

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 15 mar 2018, 14:22

Förlåt mig, jag tog bort det tidigare inlägget för jag ville hinna redigera det innan någon svarade.
Så det du säger Egon, är att fitta en spelare statiskt och sedan får spelaren träna sig till en bra bollbana?
Utrustningen är viktig men svingen är på de flesta sätt viktigare.

…..

Det är kontraproduktivt att ge extrema slicare stängda offset-drivers. Det är den uppenbara fitten ur en synpunkt och bara så fel ur en annan. Att slå 20% rakare om man är 50% offline från början är en teoretiskt stor vinst men knappast något som gör skillnad på banan.
Bättre då att förklara och sedan medvetet styra spelaren, via utrustningen, mot en sving som skapar mindre avvikelse.

Egon
Edit:
Vad menar du egentligen, ska man göra någon form av statisk fitting och spelaren får träna sig till en bra bollbana via en korrekt sving?

Lite som PINGs tavla (om jag har förstått den rätt). Man mäter av spelaren, bygger en klubba efter måtten och ”blyar in träffen” med ett lämpligt skaft som TM ”godkänner” (efter div tester för vad spelaren kan prestera i SS)?

Egon

Inläggav Egon » tor 15 mar 2018, 14:59

Nej, jag talar om andra saker.
Det är inte svårt att göra en cf om man har lite kunskap, utrustning och material att testa med. Det betyder att rätt skaft, rätt loft och t.ex lie går att verifiera via mätningar.
Gör man en sån cf och sen inte tar hänsyn till huruvida svingen är hyggligt ok/repeterbar så kan det ge andra effekter.

Enkelt uttryckt: Identifierar man svingfel och vet att personen jobbar på det kan den bästa fitten vara sämre i längden.
Detaljer som skaftlängd och skaftvikt är väldigt avgörande för hur en spelare klarar av att svinga en klubba som t.ex en driver.
Kortare/längre skaft ger helt olika svingbåge och då kan behovet av flex, loft .. u name it ändras.

Egon

Egon

Inläggav Egon » tor 15 mar 2018, 18:39

Jag hittade ett pedagogiskt citat på ett annat forum från en skribent som verkligen har en stor kunskap i ämnet fitting.
Jag tror det kan lugna de flesta tankar och funderingar.
During a real custom fitting, we dont care at all about club spec values, we make trial and errors testing "more or less" until it works as we want it to be.
When the club works, its time to measure all values so we can duplicate it, but we DONT navigate by any club spec as numbers or values during a club fitting since non of this numbers is compatible with human beings.

Club specs belongs in the work shop so we can make 2 exact equal clubs when we know where to go, they have no place in the fitting area, in there we only navigate by "more or less" until it works.
Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 15 mar 2018, 22:00

Det var ju lite på det sättet jag gjorde tillsammans med olika leverantörs-fitters på klubben i somras.

Vi slog med massor av olika skaft och huvuden (som fanns på plats) och sedan tittade vi i TM (try & error). Skaftlängder testade vi också och kom fram till att std. var bra för mig. Både PING och Titleist. 1/4" längre var också ok men mer av en smaksak från min sida. Jag såg tydligen mer bekväm ut med de något längre skaften. Värdena var ganska lika men EN fit brukade sticka ut. Materialet har inte varit samma, någon gång faktiskt. Inte ens nära. Och då hade jag ändå "samma" sving.
Allt från KBS130x till Project X 6.5 till Modus 3 105 x. Riktigt spännande faktiskt.

Vid ett tillfälle fick jag svaret att han inte kunde "skaka" fram så mycket bättre värden än vad jag redan hade med mina nuvarande järn. Det gången fittade han mig med en lättare klubba och på så sätt öka min SS något. Precisionen var den samma, kanske lite bättre. Men 11.000:- för ett set liiite bättre klubbor som knappt var synbart.... Njaee, inte riktigt värt det om du frågar mig...
Det här var som sagt med det materialet han hade med sig (väldigt begränsat). Så frågan är, hur bra värden kan jag få med min nuvarande och framtida sving om vi bara hittar rätt grejer?
Och framför allt, kan vi eminenta missarna?

IBlade med Modus 3 105 x var en riktigt fin kombo. Gick knappt att missa med dem. Synd bara att de kändes alldeles för lätta i mitt tycke (spelar med S400 Tour Issue) men annars gav de riktigt bra resultat i både längd och precision. Jag gillar inte PINGs wedgar och det var bla. därför jag inte gick vidare med dem. Plus lite annat som går att läsa högre upp i tråden.

Hmmm, undrar om jag kan få samma känsla, värden och längder om jag stoppar i samma skaft (fast kanske lite tyngre) i ett set Titleist cb?
(Och för att få reda på det behöver jag åka ända till Matz... för de ingår inte i standardsortimentet)?
Fånigt, tycker jag med dagens fitting-teknik.

Just nu är jag inne i svingtankarnas värld och försöker få i ordning på en del moment. Det passar bra så här års när snön ligger kvar
. Jag har tänkt att pilla med det lite ett tag till, tills jag känner mig hyggligt bekväm eller när våren har kommit. Sedan kanske jag gör ett försök till med en fitting igen men förmodligen blir det bara en lie-justering på mina befintliga stickor. Vi får se....

Hua... så många tankar och så lite verkstad... med det är ju det som är roligt med golf. :D

pstenman

Inläggav pstenman » tor 15 mar 2018, 23:25

Du kommer göra stackarna arbetslösa, all tid som du tar upp å inte köper nåt. Slå till för fan, såväl boll som klubbor. ;) å sluta vela.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 16 mar 2018, 11:19

Du kommer göra stackarna arbetslösa, all tid som du tar upp å inte köper nåt. Slå till för fan, såväl boll som klubbor. ;) å sluta vela.
Om du läser mellan raderna så handlar det egentligen inte om att vela. Det handlar om vad fitters håller på med och hur det nästan alltid ”kommer ut” helt olika kombinationer som tydligen passar mig ”perfekt”. Det gör mig förvirrad och otrygg. Jag har alltid trott att jag har en typ av fit men det kanske är fel?
Det ända som är samma med skaften ovan är ett x i specen. Annars är det ganska olika, skulle jag säga.
Speciellt när jag svingar på samma sätt. Hade jag svingat olika varje gång eller om jag inte kände mig så stabil i svingen skulle jag acceptera det mer.

Sedan är jag nyfiken också och vill lära mig och förstå.

Egon

Inläggav Egon » fre 16 mar 2018, 11:41

Hmmm, undrar om jag kan få samma känsla, värden och längder om jag stoppar i samma skaft (fast kanske lite tyngre) i ett set Titleist cb?
(Och för att få reda på det behöver jag åka ända till Matz... för de ingår inte i standardsortimentet)?
Fånigt, tycker jag med dagens fitting-teknik.

Hua... så många tankar och så lite verkstad... med det är ju det som är roligt med golf. :D
Jag är mer intresserad av det som får en klocka att ticka.
Hur noga behöver man vara och inte minst, hur bra är klubbor byggda.

Jag ser det som att du har ett enda val här. Köp, bygg och testa.

Egon

pstenman

Inläggav pstenman » fre 16 mar 2018, 11:43

Om du läser mellan raderna så handlar det egentligen inte om att vela. Det handlar om vad fitters håller på med och hur det nästan alltid ”kommer ut” helt olika kombinationer som tydligen passar mig ”perfekt”. Det gör mig förvirrad och otrygg. Jag har alltid trott att jag har en typ av fit men det kanske är fel?
Det ända som är samma med skaften ovan är ett x i specen. Annars är det ganska olika, skulle jag säga.
Speciellt när jag svingar på samma sätt. Hade jag svingat olika varje gång eller om jag inte kände mig så stabil i svingen skulle jag acceptera det mer.

Sedan är jag nyfiken också och vill lära mig och förstå.
Men gå till samma OEM fast två olika ställen med två olika fitters då? Tex titleist x2 eller vad du nu vill lira med.

Som jag förstått har du provat Ping och Titleist å fått olika resultat; vilket för mig förefaller korrekt.
Men läst så mkt så kan ha missat eller blandat ihop nåt. :roll:

Eller så skiljer det så lite mellan grejerna så du kan spela med det mesta.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Återgå till "Golfspel"