waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
harlequine

Re: waggles golf

Inläggav harlequine » tor 17 maj 2018, 21:19

Big Berra skrev:
waggle skrev:Chippträning kl. 20.

"Måndags"-gruppen hade en kort samling och tränaren gick igenom grunderna för chippning.
Efter det ställde han ut några hinkar på ”svåra” lägen, som vi skulle slå ifrån med olika klubbor.
Ett läge i tjock ruff, ett i nedförslut (med en föreställd bunker framför oss) och ett i tajt läge (typ foregreen). Sedan avslutade vi grupp-träningen med chip från ruffen över ett dike till närmaste flaggan. :?

Ruff
Jag tyckte det gick hyggligt för mig i ruffen men tränaren ville att jag skulle ha mer fart i klubbhuvudet och få upp bollen högre, även på de korta slagen. Jag stod tydligen ganska smalt mellan fötterna och han ville att jag skulle ta en bredare stance och ta i mer?

Nerförs-läget
Det här hade jag lättare för än ruff-läget men det kräver mycket träning om man skulle hamna i ett liknande läge på banan och ha en bunker framför sig. För där gäller endast ETT försök. Bollen ska ju upp från ett nedförslut och man får inte försöka hjälpa klubban på något sätt genom att tex skopa, för det går typ inte. Det gäller att verkligen luta sig med lutningen och jag stod nog med 90% av vikten på den främre foten. Bollen satte jag lite bakom mitten av stancen. Blev ganska bra efter ett tag (~40 bollar).

Tajt
Det platta och tajta läget var lättast (för mig). Det är där ifrån jag brukar träna min chippning så jag kände inte direkt att jag hade ett problem där (nåååja). Med ”lättast” menar jag inte att det är ett lätt läge men om jag måste välja ett av de tre lägena så är det här enklast att slå ifrån. Jag slog både låga som rullar ut och korta som stannar. För de låga slagen hade jag bollen längre bak i stancen och för de höga så flyttade jag fram den.
Lite som han på filmen här. https://www.youtube.com/watch?v=IvmHU5Hcs2k

Kändes väldigt stabilt för stunden men det krävs massor av övning för att man ska kunna bli riktigt vass på det här slagen. När man tränar teknik så krävs det också många bollar och det är inte alltid så poppis på en övningsgreen som denna (där andra kanske träningar puttning).

Avslutningen
Var en rolig lek. Speciellt att höra alla rangebollar som plumsade i diket precis framför oss. Det blir tydligen lite mer press för vissa spelare när de ska slå över ett hinder och tänker ”jag får inte hamna i diket”. Eller så var det egentligen ingen förändring, bara att resultatet blev tydligare. Normalt så tränar man ju med plan mark framför green och där kan ett dåligt slag bli ett bra resultat. En duff eller topp från det här läget kostar en boll.

Jag kan rekommendera denna typ av träning och speciellt i grupp. Det är roligt att höra andra svära åt samma saker som en själv.

Sedan blev den en rågad hink punchade J7or på rangen. Gött. :D

Chippträning kan man nog aldrig få nog av, ett slag som jag tycker blir svårare och svårare för varje år.
I fjol höst gick det lite bättre, då träffade jag greenen nästan varje gång jag chippade :)
I junioråldern fram till man var ungefär 35 år var det det enklaste slaget, blev det inte chip+enputt var man rejält besviken. Därefter har det gradvis övergått till det överlägset svåraste slaget.

Just nu är det så illa att om det inte finns något vettigt alternativ till att chippa är det nästan bättre att spela iväg bollen 70-80 meter från greenen och slå nästa slag därifrån eller avsiktligt slå ned i en greenbunker. cyips. Gissningsvis skulle det vara bra för de andra om jag tränade i grupp, då finns det alltid någon som är sämre.

Prova använda en Chipper...

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 17 maj 2018, 21:30

harlequine skrev:Prova använda en Chipper...

Nej tack. :lol:
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 10360 träningsbollar slagna

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 18 maj 2018, 17:27

Närspelsträning

Nedförsläge - chip
Jag började lite försiktigt med 60-gradaren och slog till en och samma flagga på övningsgreen. Det var nedför hela vägen ner till 2m kvar, då planade green ut. Jag tränade på ett slag som landade en bit in på green och rullade ner mot flaggan och ett annat slag som carrade nästan hela vägen till flaggan. Det här var de två slagen jag övade på i måndags men nu var det dags att testa på lite längre avstånd (20m?). Jag tror faktiskt jag fick bäst resultat genom att landa bollen där framme än att behöva beräkna för en nedförs-”rull”. Båda slagen var svåra och det var bra övning.

Uppförsläge - chip
Nästa läge var från ett svagt uppförslut ganska nära green.
Antingen vikten på de främre benet och typ hugga in i bollen eller så lutade jag kroppen med lutningen och slog bollen som vanligt. Med 60-gradaren blev det betydligt svårare att hitta rätt längd eftersom jag var tvungen att svinga mer från det läget (än vad avståndet till flaggan). Bollbanan blev väldigt hög och jag fick nästan ingen rull alls. En lösning var att ta en klubba med mindre vinkel och på så sätt få en lite lugnare sving med mer rull på green. Kändes bättre så.

Jag provade även att chippa bollar från ett från-lut. Alltså att bollen ligger lägre än fötterna och det var minsann inte helt enkelt.

Vi har fem olika flaggplaceringar på vårt övningsområde och jag testade att slå en boll mot varje flagga och (såklart) ju längre bort flaggan stod desto svårare var den att pricka. Efter några varv (omgångar) så blev det bättre men här finns det massor att göra.... Gå på känsla eller med den "mekaniska klockan" i svingen?

En liten miss av mig var att jag tränade teknik samtidigt som jag vill träna på längdkänslan och jag är inte så säker på att det är bra att blanda de här två delarna. Jag tror att, vill man träna längderna så bör man nog göra det med en boll från olika lägen. Vill man träna teknik så kan man ösa på med bollar från ett läge men kanske inte blanda och tro att man blir bättre på båda. Framförallt inte på längdkänslan.

Korta inspel
Jag började från 50m (trodde jag med mitt ögonmått) och halsvingade med min 56a. Det brukar iaf vara en halvsving och avståndet var lagom för att komma igång med svingrörelsen. När jag hade slagit ett bollrör (25 bollar) och såg att de flesta bollarna låg kort på green så mätte jag avståndet med min laser. 70m till flaggan. OK… :?
Jo, jag kunde ha märkt något på första slaget men nu var det mer teknikinriktad träning så det kvittade egentligen.
Jag tog sedan fram en annan klubba (52an) och ”halvsvingade” 25 bollar till och hittade en rhythm och tajming som jag gillade. Från det här avståndet körde jag några omgångar till innan jag gick vidare till 115m.

Ytterligare några meter bort
Från 115m slår jag med min pw och då har jag en bekväm (full) sving från det här avståndet.
Det är superbra att träna från gräs. Rangemattor i all ära men gräs är fn det bästa. Man får grymt bra feedback och kände mig förhållandevis trygg över bollen. När jag slog från det här avståndet blev det mer svingträning och jag kunde träna på greppet, uppställningen, känna att jag stod rätt under fötterna, sikta mha en siktpinne, tempot och verkligen känna efter vad som hände i svingen. Jag tränade på starten, vändningen, nersvingen, och avslutet. Ja, faktiskt hela GUBBS och mer där till. Det blev ett gäng bollar från det avståndet och det var superhärligt. Sedan var det dags att samla in torvorna, lägga dem på plats och åka hem.

En fin träningsdag.
Bild
Senast redigerad av 2 waggle, redigerad totalt 0 gång.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » fre 18 maj 2018, 23:15

Jag gillar att du lägger stor vikt vid rytm, tajming och känsla! =)
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 19 maj 2018, 20:53

Snabbare greener idag

Jaha, då var en runda spelad igen och i morse åkte jag till rangen och värmde upp. Det var tidigt (för mig) och det kändes inte som att kroppen ville vara med till en början. Det här är ett moment som jag tränar på, att komma tidigt och värma upp, även om jag är supertrött.
De första 20 wedgarna på rangen slogs med gummiarmar.
Nästa omgång slogs med J7 och de kändes betydligt bättre. Det blir oftast stabilare när man får lite tryck i slagen. Sedan några hybrid och jag avslutade med driver.

Jag gick vidare och avslutade uppvärmningen med några puttar. Jag fick då en mindre chock när jag upptäckte hur snabbt det var på green. Tidigare har det känts som typ 6 på stimpen men i morse kändes det som 11 (min upplevelse). Inte helt lätt att putta bra längder när det varierar så mycket mellan gångerna. Min första (4m) övningsputt för dagen gick 2m förbi och då brukar jag normalt vara kort. :shock:

Första hålet
Upp på första tee och slog ut en ProvettX med driver idag. En riktigt härlig boll vill jag lova.
Bollen landade i FW-bunkern (250m bort) men det spelade mindre roll. Jag slog fram mig med en sjua och sedan upp på green. Lång, uppe på den övre plattan (fel klubbval). Flaggan stod på den nedre. Jag slog en fjutt-lös putt som blev tre meter för lång. Tillbaka med två putta och en boggie. Surt.

Annars fungerade utslagen bra. Både järn och driver men framförallt min hybrid (18°). Inspelen från fw var hyggliga men många var aningens korta. Längderna kunde varit något bättre om jag fick önska. Jag skriver hyggliga för att jag är nöjd men det finns alltid förbättringspotensial. Vissa kallar det för "uppförsbacke", jag kallar det "sporre" - jag vill bli bättre.

Trotts chippträning tidigare i veckan så fungerade den inte optimalt när jag låg utanför green på banan. Det var framförallt längderna på de korta chipparna som inte stämde. Bite-en var det inget fel på men man ska upp på green också, för att det ska ge något. Med väldigt snabba greener (min upplevelse) så hjälpte inte min putt-träning heller från tidigare i veckan.

Slaglängder - fler greenträffar
Jag behöver testa, mäta och träna på mina slaglängder med samtliga klubbor. Nu börjar det bli så pass varmt ute att det är läge för en mätning. Jag känner inte alls att jag har koll på dem just nu och det blir lite av en chansning när jag slår mina inspel.

Jag träffade fw 71%, fick ihop 10 GIR (56%) och hela 38 puttar. Såklart man ska putta mycket när greenerna är så fina och hårda. :oops:

Idag upptäckte jag även några mentala delar jag behöver jobba med. Stress är en sak men saker jag stör mig på behöver jag få ur mitt huvud när jag spelar. Jag vill kunna spela golf och ha roligt, inte fundera på annat. Alla andra gör som dom vill och det är inget jag kan ändra på.
Jag kan bara påverka mitt eget beteende.

Bollen - ProvettX
Bollen höll hela vägen till hål 18.
Jag ville testa drivern i motvind och bollen orkade precis över vattenhindret för att sedan landa i slänten bortom och rullade ner i skiten. Den "kändes" fortfarande hård men annars var den kanon. Absolut mitt andra alternativ.

Idag var det blå himmel och solskyddsfaktor 30, nu är det snart sommar. :D

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » mån 28 maj 2018, 16:08

Spelet på banan tar sig men puttningen laggar.

Dags för spel
För att träna på ”tidiga” mornar så bokade jag in mig 08.00 (för mig är det tidigt).
Jag kom i tid även denna gång och jag hann faktiskt med hela den planerade uppvärmningen. Sving, chip och puttning.
När jag kom fram till tee skulle jag spelat med tre okända spelare men en hade tydligen redan hoppat av så vi blev tre i bollen. Jag ska erkänna att jag var lite nervös redan på rangen. Inte för de jag skulle spela med utan på förväntningarna av mitt eget spel. Jag svingar mer och mer konsekvent och det ger en viss trygghetskänsla när jag står vid bollen. Jag ska inte skriva att jag bemästrar min sving men den känns iaf tryggare än i fjol. Jag vet nu att jag har en naturlig fade och nu (sedan någon vecka eller två) har jag kommit så långt fram i min utveckling att jag kan spela med den.

Bollval
Jag spelade med provett på de första 9 och sedan bytte jag till provettx. X är skönare men resultatmässigt så tror jag det kvittar. Det blir ett lite bättre ljud i x-bollen när man slår ut med drivern. Det står även ett "X" på den och det gillar jag.
Jag gillar även NXT Tour S (svart siffra) men det fick stanna kvar i bagen som reserv denna gång.
Nästa steg är att se de här bollarna i en monitor. Jag vill se om det skiljer i spinn, launch eller i längd. Beroende på det så har jag min boll.

Spelet
Utslagen med drivern kan ibland skena iväg när jag vill för mycket men det slutade inte i några katastrofala försök. Ibland i semi eller i värsta fall i ruffen men även därifrån går det att göra par. Oftast berodde missarna på att jag siktade på mitten och fadade ut den en aning. Det positiva med det var att jag fick lära mig vad ”flyers” var. Jag har även fått lära mig när jag behöver ta en klubba extra in till green. Hoppas bara att jag kommer ihåg tills nästa gång?

Det långa spelet var bra om man bortser ifrån de (en klubba) korta inspelen jag gjorde. Det hände faktiskt på flera hål och det kostade ett slag nästan varje gång (chip+2putt). Riktningen var ok men slaglängderna är inte avstämda ännu och det är något jag behöver göra om jag ska kunna känna mig säker på mina inspel. När jag kommer fram till en greenträff så ligger bollen inte långt ifrån nedslagsmärket. Det betyder att, vill jag komma närmare flaggan behöver jag våga mer och lita på mina slag. Det går inte längre att spela "safe". Fler greenträffar och bättre puttning ger lägre score. Det vet vi ju all nu? ;)

Väl på green så puttade jag faktiskt ganska illa. Jag tycker det är lite konstigt, för när jag står på övningsgreen så känns det bra och jag har sällan fler än två puttar från 10m men när jag är på banan känns det ibland omöjligt att nå fram med den första. Det kan bero på att jag har för lite erfarenhet av banan jag spelar på. Eller så beror det på att jag tränar fel?

Istället för att gå runt på green med 4 bollar (det är ju så mysigt) borde jag kanske träna med endast en boll?
Jag borde träna (känslan) med en boll, även från de längre avstånden och jag borde försöka göra det svårare för mig när jag tränar så jag lär mig en känsla från alla lägen. Det är lätt att bara stå och ”mata” puttar på green men det är väldigt sällan det faktiskt ger något. Om man inte ska träna stroket, förstås. Mängd (bollar) för teknik och en boll för känsla?

Något jag lagt märke till (en tränare sa) är att ha huvudet stilla när jag puttar. Iaf så pass mycket att jag inte tjuvkikar när jag slå puttern. Då blir det en aning stabilare slag, det gäller bara att lita på känslan och putta men det är inte så lätt för en gammal skytt som alltid haft sitt mål i siktet. Jag hörde en intervju med Tiger (någon gång) där han berättade att han puttar till ”bilden”. På nästa träning vill jag försöka "ta en bild" i sinnet när jag står över bollen och försöka utveckla det här framöver. Blir spännande…

pstenman

Inläggav pstenman » mån 28 maj 2018, 17:48

Vissa tittar ju bara på hålet när dem puttar, andra bara boll. Det är nog väldigt individuellt.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 28 maj 2018, 19:12

waggle skrev:Det står även ett "X" på den och det gillar jag.

Exakt så är det. Golfen i sin helhet. Känns det bra, är det bra.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 29 maj 2018, 12:09

Gräsrangen öppen
Jag kom till rangen och hällde upp hinken i bollrännan som ligger framför mattan. Strax efter kom en kompis och frågade var jag höll på med. ”Jag ska träna”, svarade jag. ”Jo, men ser du inte skylten att gräsrangen är öppen”, sa han. :D

Jag plockade upp bollarna och gick ut på gräsrangen. Kändes lite läskigt. På banan fungerar det hyggligt men på rangen slår man ju flera bollar efter varandra. Kan jag verkligen lyckas fler gånger direkt efter varandra? Tänk om jag duffar? Tänk om all träning inte gett något och min ”bollträff” inte skulle vara så bra som den kändes på mattan, för den är ju ändå lite förlåtande?
Äh, jag kör på som vanligt, tänkte jag. Proffsen kan ju, då kan jag med. :?

Jag började (som Tiger) med 56an och slog iväg några bollar lite mjukt. Kändes bra. Gräs… Mmmm.. Slog några till och det gick fortfarande bra. Bytte till J8 och siktade mot en ”green”. Bra bollträff och fin bollbana. Några toppar men jag var ju fortfarande inte helt uppvärmd. Slog några till (30) innan jag bytte till hybriden. Kändes fortfarande lite stelt (kanske borde strechat innan) men med en längre klubba så kände det bättre och jag fick till en skön känsla. Fick inte riktigt till det i början men efter ett tag så kommer kroppen igång och då faller allt på plats.

Jag bytte ner till J7 som är min ”svingträningsklubba”. Ju fler bollar jag slog desto mer kom jag in i min sving. Oftast går det några bollar innan jag kommer på vad jag ska göra för att få till svingen på ett bra sätt för mig. Jag vrider upp mot högerfoten, känner ett bra stöd, släpper ner händerna och roterar med kroppen. Inte så avancerat men tydligen tillräckligt för att inte komma ihåg det från gång till gång. När jag väl gör rätt så kännds det lika stabilt som en stridsvagn (smidig som en katt).

Jag lade ut en siktpinne (för syns skull) och hade en tydligt mål med slagen. Började nu efter 50 bollar känna mig varm i kroppen och rörelsen kändes friare. Hade en bollträff jag inte tidigare känt. Eller så lät bollträffen annorlunda när det ekade i väggarna, eftersom jag stod på en annan plats än jag normalt brukade göra. Eller var det för att jag stod på gräsrangen som det kändes annorlunda. Till skillnad mot mattan så kändes det bättre att stå i gräset och slå. Stabilare på något sätt och jag antar att inte marken rör sig på samma sätt som mattan. Alltså, mattans ”gräs” känns svampigt mot när man står på det riktiga gräset. Kanske därför jag kände mig som en stridsvagn (stabil)?
Hela svingen kännas riktigt tillförlitlig och bra. Jag fick till balansen genom slagen och jag kunde stå lugnt och fint uppvriden efter slaget. Jag behövde inte jobba för det. Efter bollträffen så kom klubban upp av sig själv. Den här känslan har jag letat efter länge och nu fanns den här, äntligen. Gu va härligt.

Nåväl, svingen kändes grym igår och jag ville helst inte sluta slå bollar. Det var en sån där drömkväll med solen uppe, blå himmel och temperaturen var perfekt. Svingen fungerade perfekt… fn, att man behöver gå vidare till nästa del av träningen. Grabben stod lite lägre bort med sin träningsgrupp så jag hällde över mina resterade bollar till honom och gick vidare till övningsgreen. Tack, sa han och sken upp som en sol. :lol:

Putt-träning
Ja, ni som läst tidigare inlägg kan inte undgått att jag behöver träna puttning. Igår var det dags för en efterlängtad träning på green. Jag hade med mig x-bollen.

Tränaren hade förberett fyra stationer.
1. Längdkontroll från tre olika avstånd mot ett område (även kallad idioten)
- Det satt tre peggar på en linje. Avståndet var 1m, 3m, 5m.
- Jag fick ha två bollar och skulle puttarna över ett snöre och stanna bollen i ett område som var 30cm djupt
- När jag klarat det från 1m så fick jag avancera till 3m. Sedan 5m.
- Missade en av bollarna längden så fick jag börja om från 1m.

2. Putta igenom en grind mot ett hål och sänka puttern. Två stationer med olika lutningar. (Bollstart)
- Ganska basic. Jag utgick från en pegg som satt 3m från hål.
- Jag fick leta upp en lämplig linje och sätta upp en grind 50cm från peggen
- Sätt så många puttar genom grinden som möjligt.

3. Nedförsputt mot hål för att känna hur löst man kan slå den
- Jag fick slå så lösa puttar som möjligt men de fick inte gå i. Målet var att stanna kort i linjen
- Tre olika lägen, och jissus vad det rullade igår

4. Sikta på en pegg och låta bollen falla i hål (fall)
- Från ca 4m la jag ner en boll
- Klev bakom och såg en linje
- Gick fram mot hålet och satte ner en pegg som jag skulle sikta på
- Slog putten och hoppades på det bästa

Det var en bra putt-träning och jag fick några aha-upplevelser. Även om jag gjort några liknande övningar tidigare så har de inte varit lika strukturerade som den här gången. Skönt med några övningar i bagaget. Ettan kommer jag att köra ofta. Tvåan lika så, ska bara försöka hitta en sån där fin grind som han hade. Peggar fungerar också men det ser inte lika tourigt ut.

Jag fick positiv feedbak på min uppställning och min teknik. Mer mängd (gör samma sak varje gång) och träna in längdkänslan, det var hans output. Bra.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 01 jun 2018, 13:08

Träning - närspel
Chip, bunker och inspel stod på schemat.

Jag kom till GK igår och det var nästan tomt på folk. +23C och ingen tränar puttning?
Knappt några på rangen och heller inte några på kortkolsbanan. Trist tänkte jag och gick upp till övningsområdet uppe i skogen istället.

Chip
Jag började med att chippa, utför en hal green som uppvärmning. Även om det är ett övningsområde så har vi ganska bra fart på green. 60 gradaren och sedan 56an. Jag testade att slå både höga och låga med varierande resultat. Det här är något jag behöver förbättra och det märktes tydligt. Låga, som rullar ut gav bäst resultat oavsett om jag slog med 60 eller 56an. Det blir bättre spinn i de låga och det ser ganska proffsigt ut när de slås. ;)

Bunker
Jag slängde ner 3 bollrör i bunkern. Jag valde först en lång flagga och sedan en kort. Jag funderade hur den här med bounce fungerar. Ni vet, det där som alla pratar om. ”use the bounce”.
Efter ett tag så testade jag att göra som Phil visar i en av sina videos. Jag öppnade upp bladet max och svingade. Ingen hit. Det blev något konstigt med greppet och det kändes alldeles annorlunda. Det var som att vikten av klubbhuvudet styrde på något sätt… eller nått.
Sedan (med ett toköppet klubbhuvud) så tänkte jag bara på svingen som vanligt och kopplade bort klubbhuvudets vinkel och drog till. Popp, rakt upp i luften. Shit, vilken höjdare. Landade mjukt. Jag drog bara till sulan i sanden så hoppade bollen upp på green, lite förskönat beskrivet. Härligt slag. Längdkänslan var helt kass men roligt ändå att hitta något nytt, frågan är om det är rätt?

Inspel
Jag klev ur bunkers och gick vidare till 65m. Därifrån slog jag med 56an. Det gick åt två rör på den distansen. Lite varierande resultat men de flesta stannade på green.

Nästa avstånd blev 115m och nu var det full sving som gällde. Jag har sagt det tidigare och det är otroligt skönt att stå och träna på gräs in till en green. Full spetta med wedgen och torvorna flyger snyggt. Det blir så verkligt på något sätt. Resultatet var ungefär det samma som från 65m. Konstigt nog.

Utanför green - ruffen
Jag chippade ett rör från ruffen. Den var riktigt tjock och jag använde mig av min nya upptäckt som jag hittade i bunkern. Aha, nu gick det även att slå höga men korta chippar som landade ”mjukt”. Även här var längkänslan lite off men det tar väl sig med tiden jag övar?

Puttning
Jag tog med grejerna och gick tillbaka til klubbhuset. Där utanför har vi en riktigt fin övningsgreen som är lite snabbare än den här jag var på nyss.
Jag använde två bollar och körde två övningar innan jag åkte hem. Jag började med längdkontroll och puttade mot ett hål från tre olika längder. ~2-4-6m. Regeln var att jag inte fick bli kort, inte mer än 0.5m bred och inte längre än 0.5 m lång. Missade jag något så behövde jag börja om från 3m. 6m är ingen lek. Lite för hårt slagen putt och bollen rullade igenom gränsen på baksidan. Liiiite för lös putt så stannade bollen precis kort. Om en av bollarna gick i hål fick jag gå vidare till nästa avstånd.

Den andra övningen gick ut på att putta ifrån fyra olika platser 1m från ("kvadraten") hål. Ganska enkel men ändå något man ska göra på en träning för att känna sig säkrare på de korta puttarna. Mot slutet (21.30) kom myggen och jag la ner träning för den här dagen. Kortbrallor var ingen hitt vid den tiden.

Bild

Gräsrangen
Sist men inte minst blev det även ett par smällar på gräsrangen den här gången också. När den väl är öppen gäller det att passa på. Gu va härligt. ;)

Myskväll på GK med fokus på känsla.

(bollrör = 25 bollar)

(edit: stavning)
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 06 jun 2018, 18:11

Det blev 1h putt, tillsammans med min grabb och vi hade superroligt på green. Han går i golfskolan och hade några utmaningar han ville testa på mig. :D

Längdkontroll
Vi satte upp en bana på green och puttade in i ett mål gjort av 4 peggar. Jag passade på att testa honom på bollar men utan att säga något till honom. Jag lade dit en nxt tour och han puttade ett tag med den. Sedan gav jag honom en nxt tour s och den gillade han bättre, eftersom den var mjukare. Efter ett tag slängde jag fram en Tour Soft men den ville han inte alls ha. Den var tydligen för mjuk och okontrollerad.
"Den sticker lite väl snabbt och jag vill gärna slå till lite med puttern", sa han. Då fick han testa en x boll och den var tydligen ok men han frågade snart efter den där andra (nxt tour s) som han tyckte var bäst.
Spännade att vi tyckte lika när det gällde puttning och de olika bollarna. Han har bra smak. ;)

Jag åkte så klart på stryk i puttning (han har ett bra HCP) och blev skyldig honom en glass (piggelin). Men innan vi köpte den så gick vi till rangen och slog några bollar. Han hade såklart en ny utmaning till mig och jag fick springa ut med en tom hink på hans sw-avstånd ute på rangen.
"Den som träffar hinken får en glass och eftersom jag redan har en så får jag välja fritt i glasslådan om jag vinner", sa han.
"Om du sätter den i hinken får du välja fritt i lådan men om du träffar kan du få levla upp till en Twister", sa jag.
"Ok, deal", sa han.

Innan vi åkte hem hade han träffat hinken 4 gånger och jag fick snällt köpa en större glass till honom.
En väldigt rolig dag på GK.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » ons 06 jun 2018, 20:33

:D

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 12 jun 2018, 10:22

Vi var på GK i god tid och innan grabbens träning började så blev jag såklart utmanad på puttning med knack, igen. Han har en bra känsla och det går bra för honom att putta. Så pass bra att hans mamma har köpt ett paket Piggelin och lagt in i frysen hemma. Hmm, två mot en?

Mycket sand blir det
När hans träning var slut så började min. Det här hade jag sett fram emot sedan länge och passet var önskat av mig. Genom att bli bra ur bunkern så tror jag att scoren kan bli bättre på sikt. Detta eftersom jag ofta slår ett bunkerslag och två-puttar (i bästa fall). Igår var det bunker-pass med PRO - grundteknik.

Jag började med att krattade i ordning bunkern så förutsättningarna blev de bästa. Det är alltid så här i övningsbunkern, ingen krattar efter sig och egentligen spelar det ju inte så stor roll. Det är ju en övningsbunker och ingen blir ju drabbad på samma sätt som på banan.

Jag hällde ur en hink och började slå bollar. Jag har tidigare haft två olika tekniker och den ena har jag beskrivit sedan tidigare. Den är lite mer oberäknelig och svår att kontrollera. Den ”nya” tekniken, som jag ”hittade” för någon vecka sedan var jag fortfarande lite osäker på och ville verifiera den med tränaren.

Jag visade mina tankar (praktiskt) och berättade hur jag kände inför de två olika teknikerna. Den ena kändes okontrollerad och den andra som var okänd. När jag slog några bollar med den okontrollerade tekniken så lät tränaren ungefär så här, hmmmrrffhhh….?
Risken med den här tekniken var att klubban kan gräva ner sig och bollen kommer inte ur, det andra är att man tar den för tunt och typ toppar den. Inget av slagen är bra och tränaren förstod min oro.

När jag sedan öppnade upp bladet rejält, särade på stancen, sänkte händerna och (för en gång skull lyckades) rotera fint med kroppen så landade jag bollen mjukt på green. ”BRA”, sa han. ”Helt rätt och så ska du göra i fortsättningen”.
OK, tänkte jag. Hur fn gjorde jag. :?

Allt annat var bra. Jag hade bollen bra i stancen, vikten på rätt ställe, greppet bra, och starten bra. Det kanske var nog bara rotationen som var det svåra för mig. När jag efter några bollar senare inte fick till längderna så fick jag kommentaren. ”Lugn och fin nu, det går inte på en dag. Nu har du en fin grundteknik och behöver bara träna mer så kommer det andra också.”

Nästa steg var att slå pluggade bollar. Riktigt pluggade. Inte stampade men ordentligt nere i sanden. Det var samma grund som tidigare men skillnaden var i att justera bladet och stancen. Bollen behöver ”poppas” för att det ska vara möjligt at få den fram till green. Det tog några försök innan jag hittade något och man behöver inte vara rätt för att ta i. Snarare tvärt om. Fegar du så händer inget alls. Det gäller att soppa på ordentligt så den kommer ur, sedan kan man finjustera siktet och längderna. Lite samma sak som med det första slaget men ivrig som jag är när jag får lära mig något nytt så vill jag kunna direkt. ”Lugn och fin”, sa han bara. Tålamod.

Efter ca. 150 bollar i bunkern var det ganska skönt att få komma ut och testa på lite chippar istället. Jag varierade längderna och slog både höga och låga, precis som jag lärt mig sedan tidigare. Den ena som jag kallar ”lågt rullande” (bump and run?) och den andra som är lite mer en flopp. Jag tror man får bäst kontroll med den låga som rullar ut och det är nog den jag kommer att slå de flesta gångerna när jag är ute. För, den här floppen är mest för att jag ska kunna slå över en greenbunker och kunna stanna snabbt på en flagga som står kort. Annars känns den nästan onödig. Den är också nödvändig i tjock ruff. Det finns ju liksom ingen vits att slå en lobb när man kan rulla bollen hela vägen? Däremot så använder jag inte J8 som många andra. Jag tycker den är lite okontrollerad och istället slår jag med 60 eller 56. Det känns mer som jag nyper till bollen och det känns mer kontrollerat så. Det här är förmodligen en vanesak och jag har vant mig med mina wedgar och så får det bli för nu. Jag har ju även min 52a som jag ibland använder runt greenerna. Den fungerar fint om det är längre avstånd.

Tillbaka ner i bunkern igen och jag fortsatte fila på min nya teknik. Det är ganska roligt att stå där och jag förstår inte varför det är så få som gör det. Det är nästan bara nybörjarkurserna som gör det, annars står den där tom. Jag tycker det är ett viktigt slag om man vill hålla scoren nere. Förr eller senare ligger bollen där i bunkern och då gäller det att känna sig säker. Vi behöver göra en ”sandy” för att klara oss. Målet är såklart att stanna bollen så nära pinnen men igår nöjde jag mig med att komma ur och landa den i närheten av green. Jag får nog fila mer på det här fram över.

Rangebollarna samlades upp och jag är väl inte direkt känd för att hälla tillbaka dem i maskinen igen. Även om klockan var mycket så kunde jag fortfarande se mattan så jag slog iväg ett gäng. Tränade halvsvingar (min känsla) med J7. De blev några stycken…med smör på... ;)

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 13 jun 2018, 14:11

Jag försöker att inte träna varje dag då det snabbt kan bli slitsamt för kroppen. Förra året hade jag ont lite överallt och i år har jag lyckats hitta en bra balans mellan träning och vila som gör att jag håller bättre. Igår blev det dock ett undantag och jag var på rangen, trotts en sliten kropp.

Tanken med passet var att bara svinga lite och slå några bollar. Jag ville även kolla min slaglängd med wedgarana igen och verifiera att jag fått rätt mått. De här klubborna är viktiga. Det kändes stelt i kroppen sedan helgen och jag ville mjuka upp mig.

Jag försöker att ha två slaglängder/wedge (egentligen varje klubba) och försöker hålla mig till dessa. Om det blir ett annat avstånd på banan så kör jag på känsla. Så har jag alltid gjort tidigare och det har gått hyggligt bra hittills men det håller förmodligen inte i längden. När man kommer ner i hcp så räcker det inte att landa i närheten av green. För att kunna prestera behöver man landa på green (helst) och det underlättar såklart om man kan hitta till flaggan redan på inspelet. Det låter mycket nu och jag är verkligen inte där ännu men min önskan är att jag kan nå en hygglig nivå med fler greenträffar och så småning om kunna landa närmare flaggan. Utan att ta några onödiga risker. Otroligt svårt.

Jag värmer nästan alltid upp med en wedge (som Tiger) och sedan tar jag min uppåt. Igår började jag med J7 och chippade iväg några bollar. Sedan ökade jag succesivt svingen och slog längre och längre. Jag svingade upp till min halvsving men egentligen tror jag att min rörlighet gör detta till de flesta andra spelares fullsving. Jag fick iaf den kommentaren vid ett annat tillfälle då jag tränade på samma sak. När jag skriver halvsving så är det min känsla. Inte som det ser ut framifrån. Dagens mål var att hantera både höga och låga slag. De höga var lättare att slå än de låga men jag lyckades med båda.

Jag tycker ändå att jag kommer framåt med min sving och jag har hittat ett sätt att få iväg bollen på. Jag gör det iaf konsekvent och det tycker jag räcker så länge. Jag slår några duff och några toppar ibland men inget som är katastrof. Det är ingen ide att pilla med en massa svingtankar när det är sommar, då kommer bara svingen ”rasa” och säsongen går åt pipan. Jag har sedan tidigare satt upp ett mål om att träna närspelet i år så svingen (utvecklingen) får vänta, iaf de stora ändringarna som ev. är på väg in. Just nu är det mycket känsla och tajming i svingen. Jag försöker tänka på sekvens också men det är svårt att blanda allt. Om jag tar en sak i taget så blir det mycket bättre.

Olika bollar
Ibland hittar man en ”riktig” boll ibland rangebollarna i hinken. Igår hittade jag en Bridgestone som jag tror hette ulisoft eller liknande. Och ifrån att slagit samma bollbana (med rangebollar) i ca. 100 bollar så kom jag fram till den här bollen. Jag mins någon tidigare diskussion ang. bollar och hur de passar olika spelare men eftersom jag inte sett så markant stor skillnad på de bollarna jag har i bagen så har jag heller inte lagt märke till det så mycket, tills nu. Alltså, den här Bridgestone bollen, den ville verkligen till månen och med massor av spinn. Det var helt otroligt vad hög den blev. Snacka om skillnad. Nu förstår jag vad diskussionen gick ut på. Nu börjar jag förstå det här med boll-fitting. Vad som är bäst är en annan sak men det blev väldigt tydligt att olika bolltyper skapar olika bollbanor. Spännande.

Tyngre skaft
Igår fick jag möjligheten att testa en J7 med X100 skaft i. Jissus vilken skön klubba/skaft. Den var tung som ett as (mot mina) men jag hittade ett riktigt skönt tempo med den. Bollträffen var superskön men efter ett tag kände jag hur kroppen började säga ifrån. De där extra grammen gör sig påminda om man svingar med fart och inte har muskler för det. Konstigt nog så kändes X100-skaften mjuka mot mina, på ett bra sätt. Jag undrar hur t ex JT orkar med sina klubbor. Jag menar, han är ju inte direkt stor. Det är här säkert en träningsfråga och hade jag varit starkare så hade jag nog struntat i de få längdmetrarna jag tappar pga. vikt. En ”armsving” är inte att tala om här. Man behöver rotera med kroppen och ta bra stöd från marken om man ska få fart på den här skiten. Jag fick lite av samma känsla som när jag testade KBS 130x. Ruggigt sköna och stabila skaft, MEN aningens för tunga att svinga en hel säsong. Det kanske är så att jag svingar lite felaktigt och behöver korrigera på vägen ner och då är ett tyngre skaft svårare och jobbigare.
Förmodligen svingar proffsen så pass mycket effektivare än jag att de kan hantera de tyngre och stabilare skaften bättre.
Jag bytte tillbaka till mina vanliga stickor och slog vidare. Lättare och kanske en aning vispiga (eftersom jag slagit med ett tyngre skaft precis innan) men sååå sköna.

Jag har även hittat tillbaka till en ny liten detalj när jag tränar svingen. Jag tar greppet som vanligt men sedan släpper jag på tummen och pekfingret (helt) på den nedre handen. Det kan upplevas lite ”sladdrigt” i början men det blir en sån fantastisk skön känsla när man träffar bollen. Jag vet egentligen inte vad den är bra för, jag kommer bara ihåg att jag sjort den tidigare. Har ni inte testat det, gört bara.

Jag passade på att kolla bollträffen mha en white-board-penna och den sitter i mitten. 8-10 smällar i rad och det var endast ett bollmärke. När jag slog ytterligare en så missade jag lite i svingen och bollträffen satt lite ut mot tån. Ingen katastrof men jag undrar hur det egentligen fungerar för de där ”Brejan”-klubborna. Sitter verkligen träffen i mitten varje gång?

Efter allt detta avslutades passet med ett gäng 52or mot en flagga på ett perfekt avstånd. Den här gången hade jag både tummen och pekfingret på greppet. På vägen ner kan man skjuta på lite med den handen. Så där så att man riktigt nyper till bollen. Jissus vad sköna bollträffarna blev. Svingen satt som en smäck och avslutet kändes lika snyggt som ett tourproffs. Gu va härligt. :D

(Edit: stavning)

GB-O

Inläggav GB-O » ons 13 jun 2018, 15:59

Lyrisk berättelse.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » mån 18 jun 2018, 11:31

Helgen blev inte riktigt som planerat men jag fick in ett träningspass och en 18-håls runda.

Jag märker att svingen kommer igen i allt jag gör på träningen. Med det menar jag att den känns igen i alla de olika slagen jag slår. Det spelar egentligen ingen roll om det är driver eller ett kortare inspel – svingrörelsen är fortfarande den samma (min känsla).

I februari hade jag en svinglektion med min tränare, där vi gick igenom vad jag behövde förbättra för att jag skulle få en mer hållbar och repeterbar sving på längre sikt. I torsdags (bara 4 månader senare) kände jag en rörelse som påminde om det vi gjorde i svingstudion.

I lördags kom jag loss och kunde träna chip och inspel och det var när jag kom ut till både 50m och (kanske framförallt) 70m som jag hittade samma känsla igen. Jag brukar slå ett bollrör från varje avstånd innan jag byter men hittar jag något skönt så fortsätter jag gärna några gånger till. ;)

I det här fallet hittade jag en avslutning i svingen som vi (jag och min tränare) pratat om vid flera tillfällen.
Jag visar en bild som beskriver min känsla. Jag säger absolut inte att jag svingar som han på bilden men om ni tittar på den 3e positionen så förstår ni säkert hur jag menar?
Bild

Eftersom jag inte lyckats återskapa svingen under hela året (2018) så bestämde jag mig till slut att inte leta mer. Jag bestämde mig för att svinga med det jag hade och ta ett omtag i höst istället. Detta var också överenskommet med min tränare.
Men så stod jag där och slog bollar, letade egentligen bara efter en renare bollträff och försökte att inte hugga så mycket på bollen. Efter ett tag så hade jag ett avslut i svingrörelsen som jag kände igen från lektionen i vintras. Jag kände mig även stabil i min rörelse och jag funderade på vad jag gjorde som kändes så bra. Jag hittade något i starten och på vägen upp som kändes bra. En nyckel för mig är att vänta in vändningen och låta nedsvingen komma när kroppen är redo för den. I nedsvingen gör jag inte så speciellt mycket, utan släpper ner händerna och roterar. En teknik-drill-sak som jag gjort de senaste passen var att släppa på den undre handens tumme och pekfinger – det fungerar för mig. Det blir ett bra temo i svingen och det blir även lättare att hålla sekvensen. Känna klubban.
Allt det här hittade jag igen när jag gjorde mina inspel från 70m. Det var t.o.m. så att torvorna blev tunnare och det var inte längre obekvämt att slå flera bollar från samma plats och eftersom det kändes relativt stabilt och roligt så avancerade jag bort till 90m.

På samma sätt slog jag iväg bollarna men la inte så speciellt mycket energi på riktningen. Även om jag siktade in mig på en flagga så var det inte mitt primära mål att pricka den. Jag ville hitta rörelsen som jag nyss känt och detta med samma klubba som från 70m. För att komma till 90m behövde jag svinga upp lite längre men utan att ta i mer på nedvägen. När jag lyckades så kände jag mig så där stabil som jag beskrev tidigare – en tank på ett flygfält. En nyckel tror jag ligger i när jag släpper ned klubban och tajmar det bra med rotationen. Jag samlade in bollarna (bollrör är väldigt smidigt) och gick vidare till 115m.

Under hela passet så stod den en far och en son och tränade chippar på andra sidan/delen av green. Den här greenen är väldigt bred och det får plats 5 flaggor på den. Eftersom de står på min vänstra sida så kände jag inte att de var i fara men eftersom jag skulle vidare längre bort (från green) så gick jag dit och frågade om det kändes OK för dem.
”Ja, ingen fara för oss”, fick jag som svar. De stod ändå 50m vänster om mig och från 100m ska det mycket till om jag missar så illa. Men för att var hygglig så ställde jag naturligtvis frågan.
Från 115m behövde jag byta klubba och jag hoppades innerligt att samma känsla skulle komma tillbaka. När jag slår så här så känns det som jag kommer in mer bakifrån på bollen och inte så mycket ovanifrån. Det känns som klubban planar ut bättre och det känns som min kropp roterar automatiskt när jag gör rätt. Jag lyckades igen. och igen. Lite till höger och lite vänster men det rör sig inte om några jätte bräddningar. Bollarna låg fortfarande på green. Jag märkte tydligt att längderna blev något annorlunda. Även bollbanan blev annorlunda. Kändes bra i hela kroppen. Och jag som inte ens skulle leta efter det här men av någon anledning kom det bara naturligt. Inte riktigt som en våt dröm men lite åt det hållet. Hoppas det håller i sig…

När jag (efter ett gäng bollar) kände mig färdig med inspelen så stannade jag till på vår fina övningsgreen. Den var hård och kortklippt, precis som jag vill ha den. Där tränade jag på några olika puttlängder från fasta avstånd och försökte hitta en skön känsla. Jag jobbar nästan uteslutande med längdkänsla nu och det känns bra att inte behöva fokusera på mål hela tiden. Jag sätter upp ett målområde och tränar på att få in bollarna där. När jag har klarat ett avstånd med 4 bollar så går jag vidare till nästa. När jag klarat av alla de olika avstånden med samtliga bollar så kör jag några ramdom från de olika. Känns bra just nu men jag har en grej jag behöver förbättra.

Jag avslutade passet med en hink på rangen. Jag testade fler (framförallt längre) klubbor med min nyfunna känsla. Det gick bra och jag lyckades, helt utan att tänka på det, slå draw. Nu gör jag inte det här överdrivet bra men bara att avslutningen blir den samma (nästan) varje slag gör att det känns rätt. Jag har inte verifierat det här ännu och det återstår att se. Jag har iaf tagit ett steg åt något håll och det återstår att se om det blev rätt. Olidligt spännande. ;)

Innan jag satte mig i bilen så gick jag in i shopen för att snacka med min tränare.
Som tur var fanns han på plats. Jag berättade min nya upplevelse och att det bara tog 4 månader att hitta till det vi pratade om för länge sedan. Även om jag inte har leta efter den (aktivt) så fanns den bara där, typ, på ett naturligt sätt. Då skrattade han bara och sa, ”Ja, ibland tar det tid att hitta.”

Här nedan länkar jag även in några filmer där spelaren slår på det sättet som jag eftersträvar (känsla). Åter igen, jag svingar inte så här men titta noga på avslutningen, där hans höger arm är rak i uppvridningen och rotationen är perfekt. Gu va tjusigt det ser ut. ;)

Endast för att beskriva vad jag menar med finnishen.
Stinger Punch Draw
https://youtu.be/FNh6mGTfK-w?t=51

Nu återstår det bara några fler repetitioner och kämpaglöd så har jag nog något att gå vidare med. Underbart. :D

pstenman

Inläggav pstenman » mån 18 jun 2018, 11:56

Men hur gick rundan?
Linköpings GK - 16.1

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » mån 18 jun 2018, 17:43

För er som läst i tråden tidigare har jag lovat mig själv att komma i tid till mina spel på banan. Kommer jag sent till morgonrundorna så hinner jag inte stretcha och då är kroppen sängstel när jag ska slå ut. Inte helt opti, för mig. Dessutom kan jag strecka mig eller gå sönder på något annat sätt och den risken vill jag inte ta. Jag har faktiskt (kommit succesivt) börjat stretcha (5 min) hemma innan jag åker till GK och de gånger jag hunnit med detta så har det känts väldigt rörligt i svingen. Konstigt.

I lördags satte jag klockan på 6.30 och det är sovmorgon mot normalt. Som så många andra här kollade på helgens major (fn visste att jag skulle satt Koepka etta) men gick ändå och la mig hyggligt.

I min rutin ingår chip, range och puttning. Så även denna gång. Jag hittade tillbaka till samma sköna känsla som dagen innan. Jag hittade inte helt dit men förhoppningsvis väldigt nära. Bollbanan var bra. Det var iaf min känsla. Jag menar, klockan var ju typ i ottan så helt lika kan det ju inte kännas som en varm och mysig eftermiddagsträning.

Jag började med 56an, sedan J8, J5, hy, driver. Sedan några J8 igen och avslutar med en wedge. Och just den här med min avslutning i söndags så kom jag helt oplanerat in på att slå riktigt höga men korta lobbslag. På rangen. Jag hade tydligen bestämt mig för att träna in några korta lobbslag innan jag skulle gå och putta. Snygga slag men vad skulle jag med dem till…nu?

På puttingsgreen 15 min innan start och det är nog mer tid än jag haft någonsin. Kändes faktiskt riktigt skönt att vara där i god tid och inte behöva stressa. Jag kände ett lugn och jag kunde träna in mina längder som jag brukar på träningen. Vilken tur att jag kom i god tid. Det här lugnet satt även i sig under hela rundan.

Ut med en driver på ettan, mitt i gatan. Ett transportslag fram till innan vattnet och sedan ett kortare inspel som gick ner i den vänstra bunkern. Jag hörde någon kommenterade ”bunkern” (på ett muntert sätt), men jag sken upp som en sol. Äntligen fick jag testa mina nya kunskaper på banan. Jag gick ner i bunkern, hmmm, får se nu… När jag stod över bollen så tänkte jag efter om allt är på sin plats… ja, precis som på träningen. Tjoff, ur flyger bollen fint, checkar och rullar ut fint på green. Vilken lycka, jag vågade och det fungerade. :D

Även om jag hade några missar på rundan så tyckte jag inte att det var någon fara alls. Ett transportslag rullade över ett dike men bollen låg bra. Framför bollen stod ett träd och en greenbunker med en hög kant låg i vägen för green. Trädets grenar hängde ner lågt och jag kunde inte slå någon höjdare. Jag ”chippade” (60m) med 48an, använde velodromen på green och stannade en bit ifrån flaggan. Snyggt slag med bra fantasi, om jag får säga det själv.

Utslaget på hål 15 gick åt ett håll jag aldrig slagit en boll tidigare (på det hålet). Jag ändrade spelstrategi på tee och det kanske gjorde att jag tappade fokus för en stund. Jag fick droppa, slog in med J5 och lyckades rädda en boggie.

En annan ”miss” (hål 16) kom från att jag drev igenom fw. Den planerade skruven kom aldrig och slaget blev spikrakt, svinsnyggt slag men bollen stannade i en bunker. Ifrån fw-bunkern (120m och medvind) slog jag ett mindre bra slag som stannade till höger i semi. Fw-bunkerslag är något jag behöver öva.
Med en bunker och en kulle i vägen för green behövde jag alltså slå någon specialare. Ok, tänkte jag. Jag som precis hade tränat på det där coola slaget som Phil och Tiger brukar slå runt green. Ni vet det där jag beskrev på rangen innan jag gick till övningsgreen på uppvärmningen. Ja, va fn, klart jag ska testa. Och nu ska vi veta att jag ligger på mitt PB och spelar – sedan hål 5. Många hade nog fegat ur och spelat safe men jag tog chansen och testade mina färdigheter.
Jag öppnade upp bladet typ 89 grader. Öppnade stancen, satte greppet och drog till med full sving. Shit, bollen gick spikrakt upp i luften och landade på green mellan kullen och flaggan. ”Jag klarade det”, skrek jag inombords. Hahaaa… Överexalterad så puttade jag några extra gånger, men det var det värt. Ett TV-slag. Från mig… :D

Under hela rundan tränade jag på att hålla ner bollbanan med drivern och svingade ganska lugnt. Tills hål 17. Där var det medvind och jag märkte på de andra i bollen, här skulle man tydligen ta i. Jag sopade på ordentligt och fick en lyckoträff. Seee yaaaa… Spikrak igen och bollen flög såklart genom fw ännu en gång för att stanna i fw-ruffen. När jag kom fram till bollen så låg den väldigt bra men jag laddade iaf inför en flyer som aldrig kom. Typiskt, när jag väl tänkte på den (flyer) så kom den inte. Inspelet blev en aning kort på green så jag fick putta från 15m och lite lätt uppför med en sidolutning från höger/vänster. Bollen stannade ca. 1m (förbi) från hål (gick på tour-sidan) – par. Bra puttning.

Jag brukar inte hålla koll på mina missar men jag registrerar dem lite svagt i minnet (eller på en lapp) för att komma ihog vad jag behöver förbättra. Det är inget jag tänker på när jag spelar, utan det tar jag efteråt. Fokus är alltid på nästa slag och vad jag behöver göra för att komma till hål på så få slag som möjligt. Med beskrivningarna (mina missar) ovan så vill jag bara berätta, att även om man slår ett skitslag så går det att rädda situationen ändå. Skadan behöver inte alltid bli så stor men jag märker att det påverkar scoren mer och mer ju lägre hcp man har. Det finns inte mycket till godo och marginalerna börjar bli små. Och det är just det som är roligt, utmaningen.

På hål 18 visste jag att jag låg bra till (mot mitt hcp). Detta trotts mina missar. Jag kände fortfarande ett skönt lugn och hade väldigt gott humör inombords. Jag tänkte inte så mycket på mina tidigare slag (det gör jag sällan), utan jag tänkte på mitt nästa och fokuserade framåt. För mig handlar det om att finnas i nuet. Jag kände att min sving fungerade från träningen dagen innan och mina klubbor gick som en varm kniv i smör (eller nått). Strategiskt så slog jag ut med en riskmedveten Hy (18 grader). Bollen stannade där jag brukar slå in den till green. Eftersom bollen ligger på ett halvavstånd så är det ett svårt slag. Dessutom vaktar vattnet bakom hela green så en topp är inte att föredra. Jag har tidigare varit feg (eller snarare oaktiv) på de här slagen och duffat. Den här gången hade jag bra fokus och jag gick igenom vad jag behövde göra. Jag sa till min kompis "jag slår in den mellan bunkrarna så kan jag 2-putta för par". ”låter som en bra plan”, svarade han. Inspelet med min wedge blev exakt som planerat. Istället för att dumdristigt försöka slå över greenbunkern så valde jag rätt väg in. Jag landade på green och tog vägen mellan bunkrarna och 2-puttade för par. Yes I did it. Grymt roligt.

Under hela rundan så tyckte jag spelet fungerade bra. Min strategi var planerad, mina utslag gick bra och mina inspel gick bra. Något som jag lagt tid på de senaste dagarna (veckorna) var puttningen och det visade sig vara en bra satsning. Jag har tränat en del chip runt green och även den färdigheten fick jag användning av. Ingen 3-putt, bara en sån sak. Dessutom några en-puttare och det är ju aldrig fel.

När jag kom in efter rundan hittade jag min tränare. Jag berättade om mitt äventyr och att svingen även fungerade på banan. Då sträckte han upp handen och vi gjorde "high Five". "Jag är glad för din skull", sa han med ett leende.

Det blev sänkning och det är resultatet av en bra träningsperiod. Jag kände även hur skönt det var att gå upp i god tid och vara förberedd utan att behöva stressa till första tee. Det här är några av de delarna jag vill fortsätta med…

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 28 jun 2018, 11:18

Inte så lätt som man tror.

Under de senaste dagarna har jag stått på både rangen och green.
Sedan sist har jag stått på rangen och letat febrilt efter känslan som jag hade på banan och som jag tidigare även hade under mina träningspass. Den där ”high five”-känslan som jag hittade när jag tränade på vårt inspelsområde. Den som jag tidigare skrev om. Lite märkligt att den bara kan försvinna…

För några dagar sedan stod jag svingstudion och fick se mig själv på film när jag svingade i TM.
Jag har inte aktivt tränat in ett nytt rörelsemönster i svingen även om tankarna alltid har funnits där sedan ”fixa min grundsving” -lektionen i våras. På filmen såg jag att min gamla sving fortfarande fanns kvar. Ryggkrumningen är inte helt så illa som tidigare men den finns fortfarande där. Framförallt när jag drog på med max fart i svingen så kunde jag se hur jag ”krummade” ryggen en aning för mycket (för min smak). Tränaren tyckte dock att jag hade gjort framsteg men att jag kunde skärpa till det ytterligare om jag ville fortsätta jobba på det ”nya”. Jag föreslog att jag skulle fortsätta med den här förändringen lite senare i höst och tränaren tyckte nog att det lät som en bra ide. Samtidigt tänker jag att det är varmt och skönt nu på sommaren och lättare att stå och drilla på rangen i +20 än +5. Svårt val?

I samban med detta (och som även är kopplat till ovannämnda) fick jag även ett påpekande att min bakre fot släpper tidigt. Det är inte så ”illa” som JT (hoppas jag) men tillräckligt för att inte stå på hela foten när jag klappar till. Får jag fast den i backen så blir även det andra (krumningen) bättre, frågan är nog bara hur jag ska känna (eller göra) för att det ska vara möjligt?

Jag tror inte att lösningen ligger i att försöka hålla kvar hälen (för det är väldigt svårt). Jag tror mer på ”orsak och verkan” och någonstans i svingen behöver jag göra något annorlunda för att få till en stabilare stance genom tillslaget. Vi provade att lägga en wedge under hälen men det fungerade inte. Jag tror det är något i mitt rörelsemönster som jag behöver ändra. För mig räcker det inte med att känna ”står kvar”. Det blir för stelt och känns orörligt. Jag tror jag behöver starta nersvingen på ett annat sätt om jag vill ha kvar foten i backen?

Han kommenterade även att jag tappade lite fart (swing speed). Han menade på att jag ”kastar” klubban för tidigt och det kan nog vara själva grundorsaken till allt i det ovannämnda i svingen (min analys). Det känns logiskt på något sätt. Jag räddar förmodligen bollträffen genom att göra en ”early extension”, det är ju en reaktion av något slag.

När jag sedan sänkte farten (kändes för mig som att jag svingade i 60%) och svingade som vanligt så såg det superbra ut (ur det perspektivet på filmen). Jag funderar däremot över, varför gör jag så bra saker när jag svingar ”halvsvingar” och blir det så ”off” (enligt mig) när jag slå ”fulla slag” (min känsla)?
(Slagen är ju inte ”fulla” = att jag tar i allt jag kan, de är ”fulla” på ett sätt som - en full uppvridning).
Kan det vara så att jag startar nedsvingen med fel kroppsdel (ar) för att kunna hålla kvar hälen i tillslaget? Beror det kanske vad som är rotationsmotorn?
DJ slår ju hyggligt och han lyfter på hälen. Så... det kanske inte är så himla fel som jag tror ändå. Det kanske är något annat som orsakar det här med en krummande rygg?
Ska man verkligen aktivt skjuta ifrån med den bakre foten?
När ska man skjuta ifrån?
Hur ska man skjuta ifrån?
Hur får man röven att stanna kvar på linjen genom svingen?
Finns det olika sätt och alla är bra?

Bara som en sidonotis, kan jag säga att det suger musten ur en när man står på range-mattorna och tränar sving. Jag har slagit några bollar hittills i år och det är MYCKET bättre (för kroppen) att slå från gräs. Av någon okänd anledning får jag även till min finish när jag står på gräs. Den får jag kämpa för när jag står på mattan.

Kämpar på...

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 28 jun 2018, 21:11

waggle skrev:
I det här fallet hittade jag en avslutning i svingen som vi (jag och min tränare) pratat om vid flera tillfällen.
Jag visar en bild som beskriver min känsla. Jag säger absolut inte att jag svingar som han på bilden men om ni tittar på den 3e positionen så förstår ni säkert hur jag menar?
Bild

Eftersom jag inte lyckats återskapa svingen under hela året (2018) så bestämde jag mig till slut att inte leta mer. Jag bestämde mig för att svinga med det jag hade och ta ett omtag i höst istället. Detta var också överenskommet med min tränare.
Men så stod jag där och slog bollar, letade egentligen bara efter en renare bollträff och försökte att inte hugga så mycket på bollen. Efter ett tag så hade jag ett avslut i svingrörelsen som jag kände igen från lektionen i vintras. Jag kände mig även stabil i min rörelse och jag funderade på vad jag gjorde som kändes så bra. Jag hittade något i starten och på vägen upp som kändes bra. En nyckel för mig är att vänta in vändningen och låta nedsvingen komma när kroppen är redo för den. I nedsvingen gör ja rg inte så speciellt mycket, utan släpper ner händerna och roterar.

Lite fundersam, är det inte mycket fokus vad som ska ske sedan, typ avslutningsposition. Varför inte vad som sker innan, resten är bara en effekt av det som sker innan händelsen.
+1 på denna Jag hittade något i starten och på vägen upp som kändes bra
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tor 28 jun 2018, 22:21

Nils77 skrev:
waggle skrev:
Bild

Men så stod jag där och slog bollar, letade egentligen bara efter en renare bollträff och försökte att inte hugga så mycket på bollen. Efter ett tag så hade jag ett avslut i svingrörelsen som jag kände igen från lektionen i vintras. Jag kände mig även stabil i min rörelse och jag funderade på vad jag gjorde som kändes så bra. Jag hittade något i starten och på vägen upp som kändes bra. En nyckel för mig är att vänta in vändningen och låta nedsvingen komma när kroppen är redo för den. I nedsvingen gör ja rg inte så speciellt mycket, utan släpper ner händerna och roterar.

Lite fundersam, är det inte mycket fokus vad som ska ske sedan, typ avslutningsposition. Varför inte vad som sker innan, resten är bara en effekt av det som sker innan händelsen.
+1 på denna Jag hittade något i starten och på vägen upp som kändes bra

Det är en alldeles lysande tanke att sträva efter en viss slutposition. Man måste göra en massa bra saker på vägen dit och det är lätt att hitta känslan för vad man behöver göra - utan att bli för teknisk i sin tanke inför slaget. Testa, helt klart en riktigt bra grej! =)

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 28 jun 2018, 22:30

Fortfarande slutpositionen är ett resultat av det som hände innan.
Fungerar som tankemodell, dock när man läser waggle så vet han inte varför slutpositionen blev det som eftersträvades.
Blir nästan omöjligt att hitta dit utan ett ständigt provande/dagens swing effekt.

Jag prova, nope har valt den vägen pron gett mig.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 29 jun 2018, 21:26

Nils77 skrev:Blir nästan omöjligt att hitta dit utan ett ständigt provande/dagens swing effekt.

Jag tror det här är ett ganska vanligt fenomen på rangen dvs. "Känna på dagens svingeffekt".

Jag har pratat med tre olika tränare om mitt "problem". En säger "var mer aktiv i rotationen", den andra säger "mer lag" och den tredje "stå kvar med hälen". Alla tre ska tydligen lösa samma "problem".

Inte helt lätt...

pstenman

Inläggav pstenman » lör 30 jun 2018, 22:25

waggle skrev:
Nils77 skrev:Blir nästan omöjligt att hitta dit utan ett ständigt provande/dagens swing effekt.

Jag tror det här är ett ganska vanligt fenomen på rangen dvs. "Känna på dagens svingeffekt".

Jag har pratat med tre olika tränare om mitt "problem". En säger "var mer aktiv i rotationen", den andra säger "mer lag" och den tredje "stå kvar med hälen". Alla tre ska tydligen lösa samma "problem".

Inte helt lätt...

Kanske man ska ha 1 (EN) tränare, och lyda denne, så löser det sig.
Jag tvivlar på att nån tourspelare, som du ju brukar använda i dina jämförelser i swing osv, har mer än 1 (EN) tekniktränare för att utveckla sin golf.
På samma sätt som fotbollsspelare har en tränare för sin spelteknik, eller en manager för taktiken.

Våga lita på vad den du tycker mest om säger å håll fast vid det.
Tänker att 100% ger mer än 3x33% för en stabil utvecklingskurva avseende golf.
Samt att det blir enklare för dig att fokusera till max på vad denne ENDA säger.
Linköpings GK - 16.1

pstenman

Inläggav pstenman » lör 30 jun 2018, 22:27

PS: ibland fnissar jag åt hela topic "Vackla/Vingla/Vifta golf".
Linköpings GK - 16.1

Återgå till "Golfspel"