Råd ang skada.

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Sawgrass

Re: Råd ang skada.

Inläggav Sawgrass » ons 12 sep 2018, 00:31

En läkare föreslog mig "ligg i ett varmt bad till fingertopparna ser ut som vita russin" för många år sedan. Det skulle mjuka upp skadade stela muskler. :D (Hjälpte faktist lite mot stelheten.)

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » ons 12 sep 2018, 08:35

Hogan skrev:Flera timmars rodelträning rekommenderas. :D

Tror Hogan är ngt på spåret här. Komplettera med häftiga bålvridningsr m tung medicinboll samt snöskottning.
11,6

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » ons 12 sep 2018, 08:57

Egon skrev:Det är precis så det är med de inre stabiliserande musklerna i bålen. De mest uttalade skyddar din ryggrad från en kollaps och andra hjälper till med hållningen så att ditt bålarbete i t.ex en golfsving blir mycket snällare mot den yttre grovjobbande muskulaturen.

Du som har koll på det här med träning... är det nåt särskilt hokus-pokus som behövs för att aktivera / använda / träna de här "inre" musklerna? Jag är i bra fysisk form och har börjat gymma två-tre gånger i veckan och drar i diverse maksiner utan någon egentlig tanke på vilka muskelgrupper som aktiveras, kollar lite på maskinernas bilder och försöker täcka in hela kroppen.

Duger det, eller behövs några särkilda knep för att komma åt de mer stabiliserande, för golfsvingen nyttiga, musklerna?
"Vi har varit naiva."

Egon

Inläggav Egon » ons 12 sep 2018, 21:09

Nick_Corey skrev:
Egon skrev:Det är precis så det är med de inre stabiliserande musklerna i bålen. De mest uttalade skyddar din ryggrad från en kollaps och andra hjälper till med hållningen så att ditt bålarbete i t.ex en golfsving blir mycket snällare mot den yttre grovjobbande muskulaturen.

Du som har koll på det här med träning... är det nåt särskilt hokus-pokus som behövs för att aktivera / använda / träna de här "inre" musklerna? Jag är i bra fysisk form och har börjat gymma två-tre gånger i veckan och drar i diverse maksiner utan någon egentlig tanke på vilka muskelgrupper som aktiveras, kollar lite på maskinernas bilder och försöker täcka in hela kroppen.

Duger det, eller behövs några särkilda knep för att komma åt de mer stabiliserande, för golfsvingen nyttiga, musklerna?

Det är enbart på senare år den där insikten har kommit och jag fick själv ta till specialhjälp trots decennier av styrketräning. Nu är jag hemma i just muskelträning och då var det lättare att ta in det som förklarats mig. Lite självstudier senare och det minsta man kan säga är att träningen kommer i lite en annan dager.
Nåja...

Träning på gym kan aldrig bli fel. Självklart kan och kommer man träna fel men sålänge man inte kör max belastning och 24/7 kommer det ge frukt.
Ang. de stabiliserande musklerna så handlar det om balans och en liten men triggande belastning. Den ska inte förväxlas med styrketräning och dess övningar.

Jag kör saker som:
Raka marklyft (ett ben i taget) med max en liiiten hantel.
Knata runt med en medicinboll rakt utsträckt.
Knäböj eller utfall med samma medicinboll varierat utsträckt framför eller ovan huvudet. Bara några ex. och variationerna är oändliga.

Självklart är det här ett komplement och varken den här eller vanlig träning gör dig skadefri eller bättre på golf. Det syftar till att aktivera/stärka det som är en naturlig koppling och som kanske gått förlorad någonstans.

Egon

Användarvisningsbild
HH+

Inläggav HH+ » fre 14 sep 2018, 16:06

3 veckor sedan nu och sista veckan i något som börjar likna lik(still)stelhet.
Besvären har stillnat av till något som kan liknas med håll i högersidan när jag rört mig en stund.
Prövade chip o putt en halvtimme i går kväll utan större problem.
När jag kommer hem på söndag blir det lite range m 56’an hoppas jag. Mjukt, bara mjukt.
Behöver se bollar flyga.....
If u can't fix it with a hammer, u need a bigger hammer.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » fre 14 sep 2018, 16:54

eftersom golf är en helkroppsrörelse så finns det vinster med att träna helkroppsrörelser i gymmet.
maskiner i all ära men musklerna ska gärna lära sig att samarbeta
gärna med bålmuskulatur inkopplad i alla rörelser på något sätt.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » fre 14 sep 2018, 17:28

HH+ skrev:3 veckor sedan nu ... När jag kommer hem på söndag blir det lite range m 56’an hoppas jag.

Spännande :)

Användarvisningsbild
HH+

Inläggav HH+ » fre 14 sep 2018, 23:55

Gay på banan skrev:
HH+ skrev:3 veckor sedan nu ... När jag kommer hem på söndag blir det lite range m 56’an hoppas jag.

Spännande :)
Tack kompis :)

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » mån 17 sep 2018, 17:10

HH+ skrev:blir det lite range m 56’an hoppas jag. Mjukt, bara mjukt.

Nå ?

Användarvisningsbild
HH+

Inläggav HH+ » mån 17 sep 2018, 17:32

Gay på banan skrev:
HH+ skrev:blir det lite range m 56’an hoppas jag. Mjukt, bara mjukt.

Nå ?

15 bollar varav de första 2 var mjuka :roll:
Idag blev det 15 till nu m j7’an.
Höga m Carry 140 så det verkar ok.
Kvar är en känsla av håll i högersidan men jag hoppas på att kanske våga spela om någon vecka.

Egon

Inläggav Egon » mån 17 sep 2018, 20:06

Spelar inte du höger!?
Känns som om skadan inte är relaterad till golfen utan till nåt annat. För det är ju ”främre” sidan som tar mest stryk av golfsvingen (dvs. det var bl.a därför som V.S tränar/de åt båda håll för att bli någorlunda lika stark/tränad).

Egon

Användarvisningsbild
HH+

Inläggav HH+ » mån 17 sep 2018, 20:31

Egon skrev:Spelar inte du höger!?
Känns som om skadan inte är relaterad till golfen utan till nåt annat. För det är ju ”främre” sidan som tar mest stryk av golfsvingen (dvs. det var bl.a därför som V.S tränar/de åt båda håll för att bli någorlunda lika stark/tränad).

Egon

Spelar höger och skadan är väldigt säkert relaterad till golfen. Det är sättafart på rövenmuskeln....

Egon

Inläggav Egon » mån 17 sep 2018, 21:13

HH+ skrev:
Egon skrev:Spelar inte du höger!?

Egon

Spelar höger och skadan är väldigt säkert relaterad till golfen. Det är sättafart på rövenmuskeln....

Ok!?

Ska på inget sätt förkasta någons svingteknik men ... det låter lite konstigt i mina öron.
Om man roterar bort vänster höft och/eller glider lite med en höftbump... så inte f-n behövs det nåt nämnvärt jobb med höger rövhalva eller bål för att få fart på rotationen!?
Själva bortrotationen av vänstersidan drar med sig armarna och kedjereaktionen är igång. Visst kan man dra på extra med högersidan (och jag vet en som försöker jobba så med inkonsekvent sving som resultat :roll: ) men det är knappast något man skulle gå sönder av.
Jag kan förstå kopplingen/stressen på övre rygg (lats, serratus anterior) om det överdrivs... men inte mer än en indirekt koppling på bål/höft/röv.
Vänster - U bet, höger... not so much.

Egon

Användarvisningsbild
HH+

Inläggav HH+ » mån 17 sep 2018, 23:30

Nåja, rätt eller fel så är det min högra sida som styr/driver allt.
Att det är golfrelaterat kan troligtvis styrkas av att smärtorna började komma på hål sju, men det gick ju så jäkla bra att jag ville slutföra varvet.
Efter 16 klarade jag inte mer.
(Men var fortfarande några bättre än hcp:)

Egon

Inläggav Egon » tis 18 sep 2018, 06:16

HH+ skrev:Nåja, rätt eller fel så är det min högra sida som styr/driver allt.
Att det är golfrelaterat kan troligtvis styrkas av att smärtorna började komma på hål sju, men det gick ju så jäkla bra att jag ville slutföra varvet.
Efter 16 klarade jag inte mer.
(Men var fortfarande några bättre än hcp:)

:D

Egon

Nordan

Inläggav Nordan » tis 18 sep 2018, 13:13

Puttaren skrev:Bästa rådet är att inte ta råd på ett internetforum utan gå och få skadan undersökt. Om det är en riktig bristning i en muskel eller ett muskelfäste bör du nog vidta en riktig åtgärd och inte bara vila.

True förvisso, men om jag skulle dra till med en rätt så kvalificerad gissning skulle jag påstå att rådet du får från doktorshåll kommer att vara exakt detsamma, vila men att inte sitta helt still.
Behandling på något speciellt anmärkningsvärt sätt vid en muskelbristning, vad skulle det vara för en simpel motionär?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
HH+

Inläggav HH+ » tis 18 sep 2018, 15:35

Det är helt ok att be om råd, sedan sållar man agnarna fr vetet.
För min del blev jag mycket nöjd:)

Användarvisningsbild
HH+

Inläggav HH+ » tor 20 sep 2018, 15:56

Så, första sju hålen på en månad spelade.
Slagen helt ok men som vanligt har närspelet mer att önska efter ett uppehåll.
Lite ”håll” i sidan men det får jag nu av en vanlig promenad oxå.
Inväntar med spänning morgondagen.

Återgå till "Golfspel"