Formtopp, säsongen -18.

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
janne64

Formtopp, säsongen -18.

Inläggav janne64 » tor 11 okt 2018, 14:44

Visst börjar säsongen lida mot sitt slut , ialla fall i norra Svealand (Dalarna )
Och Norrland, klubbarnas tävlingar blir färre o färre.
Det går helt klart mot slutet på detta golfår.
Det är livet det.
( Men visst kan det bli lite ytterligare spel, men inte jättelänge till)
Då tänker jag såhär. Jag är ganska så nöjd med mitt spel i år, håller det hcp jag gick in med i våras.
Med en formtopp mitt i semestern detta år.
Spelade sedan bra ( för mig ) i en månad till.
Och är fortfarande mera nöjd än missnöjd med spelet, det går ju inte att hålla spelet med mycket mindre spel?
Topprundorna :
Var på Botkyrka : i över 30 graders värme , jäkligt kuperat.
Romeleåsen : i över 30 graders värme, jäkligt kuperat.
Abbekås : i över 30 graders värme, 38 poäng. .
Ystad : På deras herrdagsgolf, 76 netto och ca 10:plats som gästspelare. .
Och såklart 69 netto rundan på hemmabanan Säters gk
85 brutto, enda hemmasegerni år.
Har ni "toppform "så där riktigt tydligt, med en jätteskön bollträff , varje säsong?
Senast redigerad av 1 janne64, redigerad totalt 0 gånger.

Gay på banan

Re: Formtopp, säsongen -18.

Inläggav Gay på banan » tor 11 okt 2018, 15:19

Har ni "toppform "så där riktigt tydligt, med en jätteskön bollträff , varje säsong?
Mjä. Kanske inte varje år. Och framförallt inte med jätteskön bollträff. Men ganska ofta har jag en hyfsad formtopp runt gubbaKM. När banan äntligen har hyfsat snabba och hyfsat hårda greener.

Men, som vanligt, lyckan är flyktig.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 11 okt 2018, 15:55

Känner jag inte av ryggen kan en formtopp komma precis när som helst. Som rundan med 6 birdies för en månad sen.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 11 okt 2018, 16:17

Det är som alltid: Det går över. Formtoppar och formsvackor går alltid över. För min del är toppen ofta orsakad av tid för träning och spel samt lektioner. Sen blir det bara spel och varken träning eller lektioner, stress och dåligt fokus - och så kollapsar svingen.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

janne64

Inläggav janne64 » tor 11 okt 2018, 16:21

Så rätt Puttaren!
Det är ju så..
Jag var också under säsongen, riktigt risig i våras också..
Men det är ju bara som vanligt alltså.
Senast redigerad av 1 janne64, redigerad totalt 0 gånger.

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 11 okt 2018, 16:34

Ser inte formtoppen som en tillfällig händelse utan en peak när mängden golf relaterar till formtoppen.
Så för annat än lallarrundor så är det planering för mer lir för att peaka formtoppen som gäller. Eftersom tiden är begränsad, så blir mängden golf som krävs för en formtopp förlagd till Aug-Sept.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

janne64

Inläggav janne64 » tor 11 okt 2018, 17:03

Men det jag menar är ju kanske en topp över lite längre tid.
Inte bara en flytrunda.
Alltså i formtoppen kan du även få några skitresultat, det är ju golf.
Men du vet att du kan få det att stämma, det är ju liksom då du är i form.

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 11 okt 2018, 17:30

Inte bara en flytrunda.
Japp, och för min del sker formtoppen i Aug-Sept med tillhörande peak.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 11 okt 2018, 20:12

Inte bara en flytrunda.
Hade en flera månader lång formtopp fram till slutet på sommaren. Scorade som aldrig förr. Igår blandade jag socket med duffar, toppade chippar och blandad slice och hook. Blä.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 11 okt 2018, 20:40

Har haft två sänkningsrundor i år. Baltic Hills 39p med gänget i början på maj och en 37:a den 18:e september (krävdes 6 birdeis för 79 slag så ni fattar ju hur dom andra hålen såg ut).

Har fått stabilare drive i år. Dessutom lärt mig chippa bättre och sandslagen är väl ok/bra som vanligt. Järnen något sämre, det som kostat. Framförallt inom 100m. Dvs wedgar. Toppar och håller på.

Det är det som är så jävla knäckande. Man har förbättrat i princip alla delar av spelet men går runt på 82-95 varenda jävla gång. Visserligen är ryggen knappast bra, men även när den känns bättre så får man inte ihop det.

Hade det inte varit EG Foursome snart så hade jag slutat för i år, seriöst.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

AFJ

Inläggav AFJ » tor 11 okt 2018, 21:01

Nästan varje år har jag en period på två-tre veckor där spelet flyter och jag gör ett par sänkning näst intill varandra och med många fina rundor runt omkring.

Eftersom jag spelar mycket och registrerar alla rundor så är det rätt skoj att gå in på MinGolf och ta fram kurvan över hcp med startdatum säg 4 år bak i tiden. Jag kan då se ett tydligt mönster där formtoppen oftast kommer i början av juli. Sedan kommer en ofta tung period under sensommar och början av hösten med idel höjningar. På senhösten blir det sen relativt stabilt igen.

Min förklaring är att jag behöver spela mycket för att få ordning på spelet men under sommaren kan det ibland bli lite väl mycket golf och kroppen blir då sliten och det gör ont lite här och där varför spelet blir sämre när det egentligen borde vara som bäst.

Jag tror mina resultat skulle bli mycket bättre om jag skar ner 10-20% av rundorna och la hälften av den tiden på målmedveten träning och den andra hälften på fysträning. Men usch vad tråkigt! :-)

Egon

Inläggav Egon » tor 11 okt 2018, 21:32

Hade ett ofrivilligt betalt sabbatsår från arbete för några år sedan. Tänkte lite i proffsbanor avs. träning och körde range, spel och fys flera dagar i veckan. Efter ett tag ramlade rangen bort och sen fysen... :oops:
Tiden fanns, orken fanns men det blev lite opraktiskt på något sätt. Jag var iofs. van vid fys på EM/kväll och om det hade startat min dag hade det säkert hållt längre. (Jag avundas verkligen de som orkar köra sina pass på morgonen.)
Blev jag bättre då, njae... troligen inte.
Mer spel funkar för mig och då menar jag att varje rond är träning i grunden och bara tävling nån gång.

Egon

falkn

Inläggav falkn » fre 12 okt 2018, 08:49

Jag hoppas jag inlett min formtopp nu. Spelade bra innan semestern i år och sköt 76 brutto (hade då 11 i hcp). Skadade sedan handleden och har spelat uselt fram tills för någon vecka sedan. Gick ett under på nio hål i måndags (2 birdies, 1 bogey) och har tränat mycket pitchar från diverse längder senaste tiden samt har ny driver vilket gett mig lite mer självförtroende från tee. Slår dessutom betydligt längre med den trots kallare temperatur ute. Ligger på en snittlängd på 268m nu senaste 2 veckorna (mätt med Golf Shot). Kan förhoppningsvis bli riktigt bra golf de kommande veckorna. Har bara spelat två säsonger innan men brukar normalt toppa i slutet på september.

Old-T

Inläggav Old-T » fre 12 okt 2018, 10:43

Jag hoppas jag inlett min formtopp nu. Spelade bra innan semestern i år och sköt 76 brutto (hade då 11 i hcp). Skadade sedan handleden och har spelat uselt fram tills för någon vecka sedan. Gick ett under på nio hål i måndags (2 birdies, 1 bogey) och har tränat mycket pitchar från diverse längder senaste tiden samt har ny driver vilket gett mig lite mer självförtroende från tee. Slår dessutom betydligt längre med den trots kallare temperatur ute. Ligger på en snittlängd på 268m nu senaste 2 veckorna (mätt med Golf Shot). Kan förhoppningsvis bli riktigt bra golf de kommande veckorna. Har bara spelat två säsonger innan men brukar normalt toppa i slutet på september.
Snittar på 268m???
Det finns uppenbarligen ingen rättvisa här i livet... ;-)

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » fre 12 okt 2018, 10:45

Snittar på 268m???
Mycket bra. Men är det kanske ett sånt där snitt som Mackan hade på gamla forumet? Där man räknade bort snedträffar och de slag som inte var så långa ... :)

janne64

Inläggav janne64 » fre 12 okt 2018, 10:54

Snittar på 268m???
Mycket bra. Men är det kanske ett sånt där snitt som Mackan hade på gamla forumet? Där man räknade bort snedträffar och de slag som inte var så långa ... :)
Lite "norr" klass :)
268 m i snitt är omöjligt!
Hur långt snittar de bästa proffsen, när alla utslag räknas?

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » fre 12 okt 2018, 11:18

Ser man på andra idrotter så är det väl i alla fall på elitnivå så att man kan ha högst runt fyra riktiga formtoppar på en säsong, oftast färre. Och då pratar vi alltså om folk som lägger ned i stort sett 100% insats på sin idrott.

Efter en riktig formtopp kommer då nästan alltid en rejäl svacka.

En komplett formtopp går inte att nå bara genom mycket spel. Den når man genom målinriktad träning under en längre period.

Sen kan man förstås ändå ha perioder av riktigt bra spel, men de har rätt lite med formtopp att göra.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

AFJ

Inläggav AFJ » fre 12 okt 2018, 11:26

https://www.pgatour.com/stats/stat.101.2018.html" onclick="window.open(this.href);return false;

268 meter är 293 yards vilket ger en plats på den nedre halvan på PGA-touren. Om jag förstår rätt innefattar tour-spelarnas statistik även slag med andra klubbor än driver.

Att en amatör slår 268 meter "i vanliga fall" är väl inte helt osannolikt, men sannerligen inte vanligt! Det finns duktiga junior och golfare som har en elitidrottskarriär inom t ex hockey eller bandy som kan klämma iväg bollen rejält långt.

falkn

Inläggav falkn » fre 12 okt 2018, 11:34

Snittar på 268m???
Nope. Dock spelat några rundor med långa drivar i medvind som säkert dragit upp snittet. Slår ju inte driver på 14 utslag på en runda direkt. Så det baserar sig kanske på 10-11 utslag.

falkn

Inläggav falkn » fre 12 okt 2018, 11:39

Lite "norr" klass :)
De som slår längst ligger runt 320-325 yards i snitt d.v.s. ca 290-295 meter, men där räknas även andra träklubbor in. De har då klubbhastigheter runt 120 mph-strecket (snitt på touren 114 med driver. Jag ligger på 110 med nya stickan.

janne64

Inläggav janne64 » fre 12 okt 2018, 11:43

Snitt!
Det innebär alltså :
Du är över 300 m någon gång?
Och ligger som kortast på 230 m?
Eller?

falkn

Inläggav falkn » fre 12 okt 2018, 11:50

Snitt!
Det innebär alltså :
Du är över 300 m någon gång?
Och ligger som kortast på 230 m?
Eller?
Ja, självklart. Finns ju hål där man landar i lite nedförslut om man carrar 250 typ vilket kan ge extra studs ner alt. om man har bra medvind. 230 är sällan aktuellt om det inte är kraftig motvind eller om det är ett riktigt pisslag.

janne64

Inläggav janne64 » fre 12 okt 2018, 12:27

:D
Du har alltså talangen @
Det har jag aldrig haft.

GB-O

Inläggav GB-O » fre 12 okt 2018, 13:07

Nu har inte janne lämnat arbetsåren bakom sig om jag tolkar honom rätt.
Men en undran: ni som HAR ARBETSÅREN BASKOM ER blir era formtoppar längre än någon enstaka runda eller en - två veckor per år?
Vi som är i den åldern har ju inte arbetet som tynger och stör fokus/koncentration.

janne64

Inläggav janne64 » fre 12 okt 2018, 13:21

Nu har inte janne lämnat arbetsåren bakom sig om jag tolkar honom rätt.
Men en undran: ni som HAR ARBETSÅREN BASKOM ER blir era formtoppar längre än någon enstaka runda eller en - två veckor per år?
Vi som är i den åldern har ju inte arbetet som tynger och stör fokus/koncentration.
Jag har ju 11 år kvar att jobba:)
Synd nog..

Återgå till "Golfspel"