Dagens runda

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Sam

Re: Dagens runda

Inläggav Sam » mån 08 okt 2018, 21:02

Gårdagens runda, kommiteégolf på hemmaplan. Trevligt med att träffa alla som deltar i det ideella arbetet på klubben. Det bjöds på god mat efter spelet. Mitt spel var hyggligt i sju hål, sedan knappt ett vettigt slag! synd då banan är i sådant fint skick, greenerna i grymt bra skick, 10,5 på stimpen, jämna dessutom, härligt!! Blir nog några varv till nu på höstkanten!
Kul o höra om skicket, vi ska lira den på fredag! Vi gillar den skarpt. Inte bara o panga på som på hemmabanan med breda fairways.
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Mashie

Inläggav Mashie » mån 08 okt 2018, 21:53

Gårdagens runda, kommiteégolf på hemmaplan. Trevligt med att träffa alla som deltar i det ideella arbetet på klubben. Det bjöds på god mat efter spelet. Mitt spel var hyggligt i sju hål, sedan knappt ett vettigt slag! synd då banan är i sådant fint skick, greenerna i grymt bra skick, 10,5 på stimpen, jämna dessutom, härligt!! Blir nog några varv till nu på höstkanten!
Kul o höra om skicket, vi ska lira den på fredag! Vi gillar den skarpt. Inte bara o panga på som på hemmabanan med breda fairways.
Kul! Hoppas greenerna håller samma fart på fredag, det var vältat både lördag och söndag, därav farten:-)!

Nordan

Inläggav Nordan » ons 10 okt 2018, 09:21

Vidbynäs södra.
Ny putter, otroligt taggad!

Ger bort en bogey på ettan efter fw träff och en så nära man kan komma sh*#k ut i högerruffen.
Sen 4 raka par med bra spel OCH puttning!

Hamnade till slut på +3 och 36 puttar. Kanske några puttar fler än önskat , men puttarna var generellt bättre, dvs, för mig fler enkla puttar, och de tre treputtarna var på tian efter ett kasst bunkerslag. På tolvan efter att ligga kort på green med flaggan lång. Den kan man ju "acceptera".
Och den sista på 17:e efter att ha legat till höger på green med flaggan vänster, dvs en svår förstaputt som inte är otroligt att det blir en treputt.

Det jag tar med mig är den bättre puttningen, att jag oftare och oftare får backspinn, vilket jag måste börja att räkna med som potentiellt.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » ons 10 okt 2018, 13:20

Vidbynäs södra.
På tolvan efter att ligga kort på green med flaggan lång. Den kan man ju "acceptera".
Och den sista på 17:e efter att ha legat till höger på green med flaggan vänster, dvs en svår förstaputt som inte är otroligt att det blir en treputt.
Ja, de treputtarna kan man acceptera
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nordan

Inläggav Nordan » ons 10 okt 2018, 15:16

Vidbynäs södra.
På tolvan efter att ligga kort på green med flaggan lång. Den kan man ju "acceptera".
Ja, de treputtarna kan man acceptera
Puh!

tack!

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » sön 14 okt 2018, 19:41

Under ... slog man 15 bra slag ... Men tyvärr 70 andra också
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » sön 14 okt 2018, 20:06

Räckte det mot Primus?
"I do not trust doctors. They are like golfers. Every one has a different answer to your problems."
Seve Ballesteros

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » sön 14 okt 2018, 20:20

Kul! Hoppas greenerna håller samma fart på fredag, det var vältat både lördag och söndag, därav farten:-)!
Lidingö var i kanonskick. Vilken dag vi fick, sol, 18 grader, 2-3m/S. Treboll och vi bara gick o njöt.
Mitt absolut sämsta hål är 2an, vet inte om jag gjort bättre än en bogey på den. femman och 15 är de jag mest går o laddar upp mig för, de inspelen är riktigt utmanande, att få bollen att stanna på de greenerna krävs allt rätt gällande längd, höjd och placering på landningen.
Riktigt roliga hål där birdiekänsla infinner sig på tee är åttan, 10an, 14 och 17.
Det mest oväntat svåraste hålet på mina ca 6-7 rundor är hål 11 - 110meter nerför. Nu har jag börjat träffa green på den, men där har jag chokat mig ordentligt. Haft svårt med klubbvalet och att slå ett bra slag helt enkelt.
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » sön 14 okt 2018, 20:44

Efter ca sex månaders gräslig puttning kröp jag till korset och plockade fram den äldsta klubba jag äger och den enda jag nånsin betalt fullpris för - en Ping My Day som jag degade hutlösa 1295 kr för i mitten av 90-talet. Stora pengar för nån i yngre tonåren.
Hur som helst, har nu 45 hål i följd utan treputt. Inte så märkvärdigt i ett större perspektiv men ett fantastiskt trendbrott för mig.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » sön 14 okt 2018, 20:48

Räckte det mot Primus?
På vissa partrehål använde Primus bara ett slag :-(

Då förstår du

punchfade

Inläggav punchfade » mån 15 okt 2018, 08:50

Osportsligt.
Hio: 2
Albatross: 1

Nordan

Inläggav Nordan » mån 15 okt 2018, 09:21

Årets sista? Vi får se.
Grispholms gk, lite håriga greener, ganska bra fw´s, men katastrofala tee´s.
Jag kände mig som grädde på moset lite hängig och trög, den ihållande förkylningen är nog att tacka för det?
Stoppade i en äldre cobradriver i bagen som jag hittade i förrådet, det skulle jag nog inte ha gjort...

Ämnet för dagen blev lite fairways och många bunkerslag, och bästa puttningen på läääänge!
Startar med en dubbel efter en drive till vänster och efter en dålig J8, följt av slarv. Därefter kommer det 5 raka par efter lite blandat men stabilt spel. Hamnar i en svacka med en dubbel, trippel och en bogey för 44 ut och inte en enda träffad fairway. Det hade kunnat vara ett par slag lägre om man hade fått en av kantstrykarna att istället gå i istället för ur, men alla slag måste ju räknas tyvärr...
Andra nio var bättre 40 slag, det var två birdies och tre träffade fairways. Den första birdien var med en chip, så det gjorde ju även att puttstatistiken ser riktigt bra ut med de 32 nedplitade i kortet. 33-34 kanske hade varit ett mer realistiskt resultat.

Något som är ett problem är att jag emellanåt tappar fokuset på de små sakerna.
Hål 7, en lite knepig par 4. Slår en dålig drive till vänster, lite turligt läge för jag har ett slag framåt, men greenen är lite halt dold. Slår ett halvdant slag som går mot höger greenbunker, och har igen tur med läget, och det är här jag tappar fokuset, för den efterföljande chippen är sååå kort att det renderar i dagens enda treputt.
På 8an slår jag från bunker till bunker, som slås kort för att behöva chippas som duffas i motgräset innan man ligger på green på fem efter ytterligare en chip....

Vad tar man med sig, ett färre antal puttar, att jag skall spela vidare med min driver som jag spelat med hela säsongen och en hel del bra wedgear och att fokusera!

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 15 okt 2018, 10:06

Gårdagen, hackade runt 9 hål från röd tee, endast järnlir. Finns att jobba på.. När man väl får till lite fart på klubban så ökar spridningen rent proportionellt.
6 Gir
2 Greenbunkers
1 Boll försvann in i skogen och hittades inte..
Puttade hyggligt.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » mån 15 okt 2018, 16:45

Osportsligt.
Du har förstått.

Tack.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » mån 15 okt 2018, 17:26

Årets sista? Vi får se...
Årets sista? På en latitud söder om hufvudstaden? :shock:

Egon

Inläggav Egon » mån 15 okt 2018, 19:21

De 2 senaste rundorna har ett mönster framträtt som blir synligare vartefter säsongen lider. Jag orkar inte hålla ihop det i 18 hål.
I början av säsongen har jag 5-6mån av styrketräning i kroppen och det håller orken uppe liite bättre.

Lördags: Fuktiga greener på morgonkvisten så nån putt gick väl åt skogen där... +4 efter nio och +13 efter 18.
Söndags (tävling): +3 efter nio vilket var ok och sen tappade jag 3 till fram till 15... dubbel, dubbel och trippel... :oops:

Egon

Nordan

Inläggav Nordan » tis 16 okt 2018, 08:37

Årets sista? Vi får se...
Årets sista? På en latitud söder om hufvudstaden? :shock:
Nåja, så otroligt mkt söder befinner jag mig inte, och det är den nalkande frosten som stoppar spelet oftast skulle jag påstå.
Sen har jag andra förpliktelser, tyvärr...

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tis 16 okt 2018, 15:22

Vet inte riktigt vad som händer nu... Underbar höstrunda på Vallda i morse. Stabil från tee, bara en miss men den kostade liksom inget. Stabilt även in mot green utan att få den där riktigt "goa känslan". Slog upp några nära, satte några puttar och vips 71 slag med känslan av... 77? Kul förstås, och Vallda är riktigt fin! =)
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » tis 16 okt 2018, 15:31

Passa på att njuta! Det går över. 8-)

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tis 16 okt 2018, 18:45

Ja, det gör ju det! :D
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » sön 21 okt 2018, 19:17

Årets sista på hemmaplan. Skrapade ihop en 79:a trots eländig puttning. :)

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » sön 21 okt 2018, 20:25

... började med par, par, birdie, par, vad som får anses som ganska bra, och första nio avslutades med par, par.
Sen gick det åt helvete ...

Alanningen

Inläggav Alanningen » mån 22 okt 2018, 06:41

I går, söndag:
11:30 Konstaterar att jag hinner med en 9:a så jag slänger in lite lunch
12:00 hoppar i bilen
12:30 anländer till banan och går direkt till 1:a tee
13:25 hålat ut på 9:an (spelade igenom en 4-boll på 8:an)
13:55 hemma igen

Det är lyx att kunna spela en 55 minuters 9:a mitt på dagen en söndag.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » mån 22 okt 2018, 08:47

Gårdagens runda på hemmaklubben Husby. Hösten sätter sina spår på banan som är fuktig och lerig på sina ställen. Fairways är skurna på sina ställen och det är långt långt från den bana som bjöd på 200-metersslag med järnåttor i somras.

Greenerna mår fortfarande bra och var faktiskt riktigt snabba i den värmande solen.

Mitt eget spel var hyfsat i början och uselt på slutet. Kan till viss del skyllas på ett oväntat allergianfall på morgonen vilket tvingade mig att ta stark medicin, den tog ut sin rätt mot slutet.

Som vanligt den här säsongen har jag problem att hitta rätt känsla med järnen. Från tee känns de bra, men när bollen ligger på marken får jag halv panik.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Användarvisningsbild
hio11

Inläggav hio11 » fre 02 nov 2018, 17:31

Årets sista rond? Spelade Husby idag - fastän jag svor senast jag var där att jag inte skulle spela banan mer i år - då de på de 6 ronder jag dittills i år aldrig har lyckats sätta 18 vettiga pinnar - alla gånger minst 2-3 pinnar som sitter i bryt på snabba fina greener.
Banan är halvblöt, men inte så det stör. Greenerna är dock långsammare än vanligt och under hela ronden är det "dagg" på greenerna så de är tröga och ganska svårputtade ur ett hastighetsperspektiv.

Börjar med en drive ut i fw-bunker, missbedömer hur mycket kortare jag slår idag pga temp och vind på inspelet, 2-chip-3putt och startar med en ytterst dålig trippel. Börjar sedan spela bra med tre raka par. Fin bollträff med järnen och drivern har lagt till sig med en liten fin babydraw.
Treputtar hål 5 efter en fin 4i. Hål 6 slår jag ut en kanonbra hybrid. 137m kvar och hålar ut med 7i och en EAGLE som ger stabila 5poäng! Fortsätter ganska bra med 2 par och en bogey på 9:an, och vänder på 38 slag.

Andra 9:an brukar jag ha lite problem med på Husby men idag går det lätt. Träffar alla greener utom på 18, och pillar i birdie på 14. 3-puttspar på 15 och 2-puttsbirdie på 16.
På 17 kommer jag undan med blotta förskräckelsen. Jag har slått bra drives fram till nu men hookar den ut vänster ner i ett dike (3m längre och bollen hade varit oob) därifrån jag kan puncha iväg den. Slår sedan upp bollen från 180m och tvåputtar för ett bonus-par. 18 tappar jag driven höger istället, missar hybriden vänster men pitch-2putt ger ändå 35 slag in.

73 slag brutto, och 41poäng på blöta sega greener. Så nu är jag tillbaka på 4.5...

Återgå till "Golfspel"