Sveriges sämsta öppningshål

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Jornhona

Re: Sveriges sämsta öppningshål

Inläggav Jornhona » tis 02 okt 2018, 09:15

Har inte klagat på 17:e indexering utan att det är ett dåligt golfhål. Tack för mig, hej.

Säker bogey, många par och allt är sänkbart som ligger under hålet. Över green är nono. Utslag 200m och lite studs sen är det +100m kvar. Greenen ligger i höjd med fw. +15m djup som sluttar kraftig mot spelaren och tar emot inspel bra.
De som inte når upp på green har oftast en chip från uppförsläge (bästa möjliga för en hacker).

Svårt, tråkigt, ... tyck vad du vill!
Dåligt, som ett epitet, kräver mer än tycke o smak.

Finns väääldigt många dåliga hål i din närhet isf... på en bana som är trevlig och utmanande att spela.
My bad.. att jag inte kan ta seden dit du tar den.

Egon
De flesta hålen på Lagan är dåliga. Avsaknaden av greenområde bakom greenerna är ett genomgående tema på många av hålen. Hade ju inte behövt vara så, utom möjligen 17:e. Så jag ger Albert rätt där, 17:e är inte bra. Hålet mer eller mindre förlorat om bollen går en meter för långt på inspelet.

Egon

Inläggav Egon » tis 02 okt 2018, 17:21

Har inte klagat på 17:e indexering utan att det är ett dåligt golfhål. Tack för mig, hej.

Säker bogey, många par och allt är sänkbart som ligger under hålet. Över green är nono. Utslag 200m och lite studs sen är det +100m kvar. Greenen ligger i höjd med fw. +15m djup som sluttar kraftig mot spelaren och tar emot inspel bra.
De som inte når upp på green har oftast en chip från uppförsläge (bästa möjliga för en hacker).

Svårt, tråkigt, ... tyck vad du vill!
Dåligt, som ett epitet, kräver mer än tycke o smak.

Finns väääldigt många dåliga hål i din närhet isf... på en bana som är trevlig och utmanande att spela.
My bad.. att jag inte kan ta seden dit du tar den.

Egon
De flesta hålen på Lagan är dåliga. Avsaknaden av greenområde bakom greenerna är ett genomgående tema på många av hålen. Hade ju inte behövt vara så, utom möjligen 17:e. Så jag ger Albert rätt där, 17:e är inte bra. Hålet mer eller mindre förlorat om bollen går en meter för långt på inspelet.
Det du säger är att en ogenomtänkt strategi gör ett hål ”dåligt”!?
Nää, det kan inte godtas!
Jag beskylls för bortförklaringar och försvarsiver när jag tittar på kända fakta.
Eller tänk så här... är alla hål med vatten framför, vid sidan eller what ever... dåliga bara för att en spelare inte kan använda sin hjärna!?

Jag gillar inte 17 men strategin är enkel.
Man ser faran och det gäller att planera. Missar man utslaget når man sänkan och därifrån är det generellt sett en hyggligt enkel chip från en par-chans med säker bogey.

Btw.
Det finns inget värre än när folk tänker bort sina egna val och skyller på annat.
Med det sagt... Det finns en gemensam nämnare här. 2 spelare och en boll samt klagomål på ”risken” att slå över green.

Egon

Jornhona

Inläggav Jornhona » tis 02 okt 2018, 23:54

Näe,det jag säger är att ett hål är dåligt om det inte kan spelas schysst runt green. Har ingenting med strategi att göra öht. Vore det så enkelt kan man ju säga att det aldrig finns dåliga hål, bara illa vald spelstrategi. Väl så,men det är inte så jag tänker mig ett bra golfhål.
I Lagans fall anser jag att en för lång boll blir alltför bestraffad jämfört med felet. Du jämför bushen med vattenhinder vilket inte heller är en god jämförelse då vattenhinder hade gjort beslutet inför nästa slag enklare.
Betänk följande: vi sätter vita pinnar i bushkanten bakom hålen. Då hade golfarna reagerat, antagligen inte positivt.
Men jag tror faktiskt att över en säsong hade man faktiskt sparat slag på det viset.

Kungen

Inläggav Kungen » tor 18 okt 2018, 10:39

Och du står för faktan? Vilka står isf för bullshiten, jag, Albert, alla som sågar Lagan?
Vem ljuger enligt dig?
Låtit sitt "tycke" ta överhanden, nu skämtar du igen va?
Jag vet inte vart du vill komma med resonemang!?
Ljuga är ett starkt ord och om man tror på något behöver det inte definieras som ljug bara för att någon annan påvisar motstridiga fakta.

Lagan är inget annat än en bonnabana med skick som i bästa fall anstår en dylik sådan. Orsaken är till det är ekonomisk i första hand och kunskapsbaserad (avs. skötsel) i andra hand.
Routingen har varierat men transporten under E4 är ett gissel. Hålen är varken superba eller speciellt dåliga och variation finns. Jämförelsevis så finns det inte så mycket överraskningar som dyker upp utan det man ser, får man. Lagom svårt/lätt (om du frågar mig) pga. att man designat de flesta hål med möjlighet att trä in bollen på de ibland lite små greenerna.

Designmässigt finns det alltså fördelar som gör banan spelbar för alla. Saker som många knappt tänker på innan de ställs för faktum på andr banor.

Återigen, okunskap om designfördelar och så enkla saker som hål-indexering, gör att ”tycket” fördunklas. Tror man, som många tror, att index är baserat enkom på svårighet så är man ute och cyklar. Tror man sen det så in i h-e... så blir man missledd och inte mottaglig för en normal argumentation. Dessvärre är hål 17 ett bra ex. på att folk inte har en susning om varken indexering eller vad som gör ett hål svårt/lätt. Det tävlar med 8 andra hål om sitt index. 17 är det enda som inte har något hinder, inte är långt eller har ett svårt utslag. Det bör då kvalificera sig bland de 3 enklaste på den slingan. Med de kriterier för indexering som finns så är det helt rätt med index 17.

Egon
Resonemang!? Ljuga var ditt ord. Det är väl du som "resonerar" om dolda hål, index, skick på banan, ekonomiska faktorer och fan och hans moster, och inte minst vad som kan godtas som argument.
Tycker att Albert o Jornhorna beskriver det bra även om jag hade kunnat fylla på.
Vi kan tycka olika, helt ok. Men jag tycker att Lagan är en riktigt riktigt dålig golfbana med svenska mått mätt... oavsett dina "fakta" :roll:

Vänta! Den har en fördel... man tar sig snabbt därifrån. ;)

Egon

Inläggav Egon » tor 18 okt 2018, 19:35

Vi kan tycka olika, helt ok. Men jag tycker att Lagan är en riktigt riktigt dålig golfbana med svenska mått mätt... oavsett dina "fakta" :roll:
Även jag tycker att Lagan har det svårt att mäta sig med många banor men jag baserar det tyckandet på mina personliga preferenser avs. vilket skick och kvalite en bana bör uppvisa.

Rent tekniskt finns det finare banor som brister mer i designmässiga delar och det är väl bara det jag försökt påpeka. Tji fick jag eftersom få verkar kunna göra den kopplingen.
Däremot verkar många kunna göra reptilkopplingen dålig score och ”jag vågar ju inte slå drive på alla hål”. Fine by me.

Men men, jag värderar ordet ”dålig” som ett faktabaserat omdöme mer än ett åsiktsbaserat. Det är där det går snett mellan oss. Jag misstycker inte om din åsikt utan menar bara att du inte fattar vidden av det du skriver.

Ex:
En feldoserad kurva är dålig men en kurva som svänger mer än vad du vill, är inte det.

Egon

Kungen

Inläggav Kungen » tor 18 okt 2018, 20:22

Nåväl, jag tackar för mig gällande feldoserade Lagan. ;)

Sveriges sämsta är att ta i men Lilla Viks öppningshål är verkligen ingen höjdare, känns som att det bara kan bli bättre därifrån, tack och lov är det just precis vad som händer.

Peter Parker

Inläggav Peter Parker » fre 19 okt 2018, 21:19

Västerviks hål 1 byggs nu om. Ska tydligen bli mer sikt ända ner mot green och vattnet. Vi får väl se.

janne64

Inläggav janne64 » fre 19 okt 2018, 22:29

Nåväl, jag tackar för mig gällande feldoserade Lagan. ;)

Sveriges sämsta är att ta i men Lilla Viks öppningshål är verkligen ingen höjdare, känns som att det bara kan bli bättre därifrån, tack och lov är det just precis vad som händer.
Vad? Lilla Viks öppningshål, det är väl ett helt normalt par 4?
Du spelar ut, rakt ut på fairway ifrån en lite upphöjd tee.
Med någon bunker till höger..
Och sedan kan du spela in ditt andraslag på green , inga konstigheter alls egentligen..
Vad i ligger det dåliga?
Så ser 1000 tals par 4:or ut.
Och som öppningshål, är det många klubbar som har det så med.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » mån 22 okt 2018, 15:34

Helt enig, ser inga tydliga brister med det hålet. Det är visserligen out vänster, men hålet är ju såpass kort att det duger gott att spela ut med en hybrid eller ett långt järn, och då är knappast outen i spel. Sen ett kort järn till en oknasig green, där det främst handlar om att inte segla ned för slänten bakom.

Tänk om sexan varit öppningshål istället, hade varit något att bita i... hyfsat svårt att veta var man skall sikta om man inte spelat banan förr :)

Bild
"Vi har varit naiva."

janne64

Inläggav janne64 » mån 22 okt 2018, 17:02

Helt enig, ser inga tydliga brister med det hålet. Det är visserligen out vänster, men hålet är ju såpass kort att det duger gott att spela ut med en hybrid eller ett långt järn, och då är knappast outen i spel. Sen ett kort järn till en oknasig green, där det främst handlar om att inte segla ned för slänten bakom.

Tänk om sexan varit öppningshål istället, hade varit något att bita i... hyfsat svårt att veta var man skall sikta om man inte spelat banan förr :)

Bild
Första gången jag spelade LillaVik, blev det par på 6:an..
Tur säkert..
Andra gången krånglar det som f-n och jag har för mig jag hade 7...
På tal om hål 1 där..
Jag visste inte ens att det är out till vänster.
Kan det vara att greenen vaktas av bunkrar som gör att han tycker det är ett dåligt hål?
Men det gör väl många startål?

Mashie

Inläggav Mashie » mån 29 okt 2018, 20:46

Som tidigare medlem på Österlens GK har jag spelat banan ett antal ggr. Tycker inte hål 1 är konstigt på något vis, ok det är out till vänster, men man kan missa till höger rätt ordentligt och fortfarande ha ett vettigt slag in mot green. 6:an är lite knepigare, en fade med hybrid eller spoon så ligger man bra, dock är greenen rätt knepig:-)!

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » mån 29 okt 2018, 22:19

Bild
Det ser inte ut att finnas nåt att sikta på alls, oavsett hur många gånger man spelat där. Ser ut som om det behövs en motorsåg.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav Skalman » tis 30 okt 2018, 11:53

Bild[/quote]

Jag undrar mest vad den som ritade banguiden tänkte på, eller är det bara jag som vill ha ett mått från tee till mitt i fairway på den streckade linjen med 119m till greenkant?

pstenman

Inläggav pstenman » tis 30 okt 2018, 15:22

Bild

Jag undrar mest vad den som ritade banguiden tänkte på, eller är det bara jag som vill ha ett mått från tee till mitt i fairway på den streckade linjen med 119m till greenkant?
Från T58

320-119=201m ?
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Egon

Inläggav Egon » tis 30 okt 2018, 20:38

Bild

Från T58

320-119=201m ?
Wtf. Menar du att man måste tänka när man läser en banguide o spelar golf. :lol:

Egon

Glenn Quagmire

Inläggav Glenn Quagmire » tis 30 okt 2018, 21:50

320 (till mitten av green fr. tee 58) - 119 (till framkant green) - 16.5 (till mitten av green fr. framkant) = 184.5 m.

pstenman

Inläggav pstenman » tis 30 okt 2018, 22:52

320 (till mitten av green fr. tee 58) - 119 (till framkant green) - 16.5 (till mitten av green fr. framkant) = 184.5 m.
Flaggan stod 2.25m in från bakkant..
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Nordan

Inläggav Nordan » ons 31 okt 2018, 10:17

Bild

Från T58

320-119=201m ?
Fast igen, ett betydligt bättre mått att ha är ju center fw än ett antal meter ÖVER fw efter runout?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nordan

Inläggav Nordan » ons 31 okt 2018, 10:18

Finns det ett foto från tee så att man kan få en uppfattning om hur det verkligen ser ut?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tor 01 nov 2018, 08:30

Bild

De flesta måtten i banguider brukar vara till nånting urskiljbart, ofta bunkrar, i det här fallet det stora trädet och starten på vattenhindret. Du får leta länge innan du hittar ett mått till en tom yta i mitten av fairway.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

janne64

Inläggav janne64 » tor 01 nov 2018, 10:56

Undrar hur vi kom in på hål 6 på LillaVik?
Som sagt ett knepigt hål.
Ett riktigt vackert hål dessutom. ..
Det är svårt att på denna bild (banguide) få en uppfattning om hur fint hålet verkligen är.
Och att man slår utslaget över en rejäl svacka är det ingen som vet heller om man inte spelat hålet.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tor 01 nov 2018, 12:12

Undrar hur vi kom in på hål 6 på LillaVik?
Som sagt ett knepigt hål.
Ett riktigt vackert hål dessutom. ..
Det är svårt att på denna bild (banguide) få en uppfattning om hur fint hålet verkligen är.
Och att man slår utslaget över en rejäl svacka är det ingen som vet heller om man inte spelat hålet.
Det undrar jag med, som trådskapare.

Det ska handla om öppningshål, och den som börjar på 6:an har nog mer problem med sin golf än just själva hålets design.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » fre 02 nov 2018, 02:23

Ok. Jag blir bara så provocerad när golfbanor tillåts växa igen.

Jag nominerar ettan på Fors.
Simpel bana, typ pay and play, men ett dåligt hål är ett dåligt hål.
Halvlångt par 3 uppför, ej synlig greenyta. Vatten bakom green, i övrigt slätstruket och platt greenområde.
Jag må vara färgad av att jag endast spelat hålet på vintern, ouppvärmd direkt från bilen, i kyla och motvind, och i det läget är det helt enkelt omöjligt att träffa en järnfemma ordentligt. Tråkig start varje gång alltså.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 02 nov 2018, 12:07

Det här är roligast erkänt subjektivt tycker jag även om det är kul att objektifiera. Så vad är mina erfarenheter genom åren?

Sämsta pilliga öppningshålet (är inte öppningshål numer, är nu hål 10), Viksjö. Det var alltid bollet efter första slaget.
Kalle ankigaste öppningshålet, Saxnäs. Kort dubbeldogleg par 5 som första hål. Kom igen!
Sämsta längre öppningshål? Kan inte på rak arm komma ihåg något hål som är typ 380 från gubbtee. För de allra flesta blir det ett kort, tråkigt par-5
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Jornhona

Inläggav Jornhona » fre 02 nov 2018, 13:13

Vittsjö 1:a är inte bra nånstans, utom på tee möjligtvis.
Upphöjd green med rejält motlut gör greenen nästintill omöjlig att få bollen att stanna kvar på vid inspelet. När den är torr och snabb förstås. Är den mjuk och trög är den bara svår..

Återgå till "Golfspel"