Lämna pinnen i hålet 2019! 2.0

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
janne64

Lämna pinnen i hålet 2019! 2.0

Inläggav janne64 » ons 07 nov 2018, 09:44

Känner att det inte blir riktigt rätt att på regeldelen, (viktigt att det blir ordning där)diskutera denna fråga, reglerna är ju som dom är.
Och hur vi tänker oss att spela med flaggan i eller ur hör ju inte till reglerna .
Så :
En fundering, med pinnen i så minskar man i fortsättningen, att lämna kort slagna puttar!
Ellerhur?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Lämna pinnen i hålet 2019! 2.0

Inläggav Anders » ons 07 nov 2018, 10:54

Lämnar pinnen i hål, slipper man krångla med den.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » ons 07 nov 2018, 10:55

Du menar att det i princip är "vinst varje gång" om du puttar stenhårt på flaggstången och ju hårdare du puttar ju mer tar du bort fall och därför kommer alla putta stenhårt i flaggstången och därmed nästan aldrig lämna puttar kort?

Jag kommer förmodligen fortfarande lämna puttar kort på samma vis som nu. Jag kommer fortfarande vara så rädd för att vid miss få en retur på ett par meter för att inte medvetet öka hårdheten för att "få putten rakare". Och även om jag trodde att det var "vinst varje gång" om jag träffade flaggstången (vilket inte är min personliga uppfattning) är det inte så att jag känner mig så säker på att alltid träffa putten där jag siktar bara för att jag puttar hårdare så att det är värt det.

Förmodligen kan det bli så med mycket korta puttar, att jag kanske puttar medvetet för hårt (ungefär som nu, men ytterligare något hårdare) om jag är lite osäker på hur mycket det kan komma att falla, för att på så sätt "ta bort" lutningen. Detta då det på dessa kortare puttar ändå inte bör blir så hårt att bollen ska studsa på flaggstången och ur.

Men det är än så länge spekulationer och det får nog bli en del testande för att se om jag kommer putta annorlunda jämfört med nu, förmodligen blir det nog inte det. Även idag låter jag alltid flaggstången sitta kvar om jag spelar ensamrundor för att spara tid.

Nordan

Inläggav Nordan » ons 07 nov 2018, 16:57

Jag har alltid levt i tron om att det INTE är fördelaktigt med flaggan i hålet när man puttar?
Det kan ju alltså komma att bli ett jädra i och urande av flaggan varje runda?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

AFJ

Inläggav AFJ » ons 07 nov 2018, 19:21

Jag har alltid levt i tron om att det INTE är fördelaktigt med flaggan i hålet när man puttar?
Bryson DeChambeu har tydligen sagt att han kommer putta med flaggan i - åtminstone på de banor där de har flagga av rätt material (minns inte om det var stål eller glasfiber som var fördelaktigt). Han har väl räknat på det...

Proffsen har ju caddie som sköter pinnen så för dem gör det väl sak samma rent tidsmässigt men om någon i mitt kompisgäng propsar på att flaggan skall sättas i efter det att vi tagit ur den så blir det spöstraff! :-) Tanken är väl att regeln skall spara tid - inte tvärtom. Men det är ju en uppenbar risk att många kommer vilja ha flaggan i.

Att låta flaggan sitta i hela tiden och aldrig plocka ur den kan i och för sig spara ännu mera tid men jag tycker att flaggan har ett "signal-värde". Speciellt om det är en blind green är det ju jättebra om man ser att flagga åker ur och sedan sätts i igen. Då vet bakomvarande parti att det är läge att börja förbereda sig för att slå.

Egon

Inläggav Egon » ons 07 nov 2018, 19:23

Man kan kanske dra en liten parallell (och tankeställare) till andra saker gällande puttningen?
Man hör ju ofta ”jag gav den iaf. chansen” av folk som inte gjort någon sansad analys av puttning öht. De har hört nåt o sen är det svart eller vitt utan en konsekvensanalys värd namnet.
Jag vet personer som gärna ”boxar” i puttar och sen är helt förstörda när någon tar i hålkant och ur. De har ”otur” och hela världen är emot dem. Tyvärr, en putt med rätt hastighet går i även från sidan. Hålkant och ur är en omöjlighet med lite för lös till perfekt hastighet. Det är simpel fysik!

Dechambeu verkar ha gjort EN analys och sen vet vi att det är mycket munläder på grabben så fort någon auktoritet är mottagare för hans snack. Han har varken någon ”cor” eller C.T att gå på utan det är ren PR han håller på med. Media vet att de säljer och Hacker-Jannar världen över går all-in. ;)

Oavsett om de fakta som går att finna (Pelz t.ex) pekar åt något håll så bör man nog vara källkritisk och lite mer sansad i sin hållning. Den enklaste sanningen är att en putt som tar pinnen trillar i lika lätt som en där den är urtagen pga. att ..... en putt med RÄTT hastighet helt enkelt går i oavsett.

Egon

janne64

Inläggav janne64 » ons 07 nov 2018, 19:57

:lol: Hacker-Jannar o fuskar-Jannar:)
Vi Jannar får mycket spö:))
Och inte att glömma att en del av oss spelar sossegolf .

Old-T

Inläggav Old-T » ons 07 nov 2018, 20:39

Man kan kanske dra en liten parallell (och tankeställare) till andra saker gällande puttningen?
Man hör ju ofta ”jag gav den iaf. chansen” av folk som inte gjort någon sansad analys av puttning öht. De har hört nåt o sen är det svart eller vitt utan en konsekvensanalys värd namnet.
Jag vet personer som gärna ”boxar” i puttar och sen är helt förstörda när någon tar i hålkant och ur. De har ”otur” och hela världen är emot dem. Tyvärr, en putt med rätt hastighet går i även från sidan. Hålkant och ur är en omöjlighet med lite för lös till perfekt hastighet. Det är simpel fysik!

Dechambeu verkar ha gjort EN analys och sen vet vi att det är mycket munläder på grabben så fort någon auktoritet är mottagare för hans snack. Han har varken någon ”cor” eller C.T att gå på utan det är ren PR han håller på med. Media vet att de säljer och Hacker-Jannar världen över går all-in. ;)

Oavsett om de fakta som går att finna (Pelz t.ex) pekar åt något håll så bör man nog vara källkritisk och lite mer sansad i sin hållning. Den enklaste sanningen är att en putt som tar pinnen trillar i lika lätt som en där den är urtagen pga. att ..... en putt med RÄTT hastighet helt enkelt går i oavsett.

Egon
Var det inte Pelz som mätte sig fram till att en perfekt "missad" putt går 40 (fast nog borde det vara 42..) cm förbi. Hade den hade den inte missat hade den gått i...

pstenman

Inläggav pstenman » ons 07 nov 2018, 21:01

Flaggan har ett "signal-värde". Speciellt om det är en blind green är det ju jättebra om man ser att flagga åker ur och sedan sätts i igen. Då vet bakomvarande parti att det är läge att börja förbereda sig för att slå.
Där är nog första RIKTIGT rimliga argumentet jag sett för att vara motsträvig regeln, ofta letar man flaggtopp när man har en blind green osv, ser man den inte väntar man, dyker den sen upp slår man en stund senare..

Helt plötsligt har man dödat en stackare som bara ville vara säker på att den överjävligt hårda krocketputten ska gå mitt i flaggan å stanna i hål.

Det vore ju tråkigt.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Egon

Inläggav Egon » ons 07 nov 2018, 22:01

Hålkant och ur är en omöjlighet med lite för lös till perfekt hastighet.

Egon
Var det inte Pelz som mätte sig fram till att en perfekt "missad" putt går 40 (fast nog borde det vara 42..) cm förbi. Hade den hade den inte missat hade den gått i...
Ärligt talat har jag inte en susning om hur stort spann det är mellan precis över kanten och förbi, men ändå.
Slår man en boll ”inom” hålet och den inte trillar i, så är den för hårt slagen... flagga eller ingen flagga.

Med det sagt, så verkar vissa inte förstå innebörden av deras tanke och kommentar ang. missade puttar. Många medelgolfare skulle nog må bra av att putta mer till hålet än förbi. Förbi-miss ger ofta längre ”returer” än kort i linjen... och så j-a bra som proffsen är vi inte inom 3feet. Och Nej, förbi är inte = fått chansen utan det är bara minst lika dåligt.

Egon

Egon

Inläggav Egon » ons 07 nov 2018, 22:09

Flaggan har ett "signal-värde". Speciellt om det är en blind green är det ju jättebra om man ser att flagga åker ur och sedan sätts i igen. Då vet bakomvarande parti att det är läge att börja förbereda sig för att slå.
Där är nog första RIKTIGT rimliga argumentet jag sett för att vara motsträvig regeln, ofta letar man flaggtopp när man har en blind green osv, ser man den inte väntar man, dyker den sen upp slår man en stund senare..

Helt plötsligt har man dödat en stackare som bara ville vara säker på att den överjävligt hårda krocketputten ska gå mitt i flaggan å stanna i hål.

Det vore ju tråkigt.
+1

Troligen är det tillräckligt ovanligt förekommande, generellt sett, att de bestämmande tagit med den risken i beräkningen.
... Och som vi alla vet är dolda greener/hål inte en faktor inom ”bra” golfdesign öht. :roll:

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tor 08 nov 2018, 09:45

Det vore ju tråkigt.
Onekligen en hel del sanning i detta. Men är greenen blind brukar signalsystem typ klockor finnas. Eller så får man komma på nåt nytt. Allt som innebär mindre logistik från det att man närmar sig green till att alla lämnat nästa tee är av godo. Åtminstone för oss som inte finner vår styrka i detaljerna och procedurerna. Då man spelar "på riktigt", typ tävling förtar all slantletning, peghittning, andraslinjekollande, skuggundvikande, pennhittande, scorekortsskrivande och sånt all glädje runt de för miljontals kronor uppiffade greenområdena för den smått filosofiskt lagde. Att slippa mippla med flaggan är en välkommen processförbättring.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Nordan

Inläggav Nordan » fre 09 nov 2018, 10:16

Bryson DeChambeu har tydligen sagt att han kommer putta med flaggan i - åtminstone på de banor där de har flagga av rätt material (minns inte om det var stål eller glasfiber som var fördelaktigt). Han har väl räknat på det...

Proffsen har ju caddie som sköter pinnen så för dem gör det väl sak samma rent tidsmässigt men om någon i mitt kompisgäng propsar på att flaggan skall sättas i efter det att vi tagit ur den så blir det spöstraff! :-) Tanken är väl att regeln skall spara tid - inte tvärtom. Men det är ju en uppenbar risk att många kommer vilja ha flaggan i.

Att låta flaggan sitta i hela tiden och aldrig plocka ur den kan i och för sig spara ännu mera tid men jag tycker att flaggan har ett "signal-värde". Speciellt om det är en blind green är det ju jättebra om man ser att flagga åker ur och sedan sätts i igen. Då vet bakomvarande parti att det är läge att börja förbereda sig för att slå.
Ja han kallas väl inte proffessorn för intet....

men som sagt, om det är så att den enda baksidan med vare sig flagga i eller ur skulle vara att bollen ev går i vid en för hårt slagen putt, så visst, jag har inget emot att putta med flaggan i per definition.

Men om alla nu ska krångla ner händerna i koppen med pinnen i hålet, kommer inte hålkanterna att mest troligt bli ganska påverkade?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 09 nov 2018, 10:36

Men om alla nu ska krångla ner händerna i koppen med pinnen i hålet, kommer inte hålkanterna att mest troligt bli ganska påverkade?
Är väl bara att börja med såna där fotbollsgolfkoppar som va på tapeten för nåra år sen...
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Nordan

Inläggav Nordan » fre 09 nov 2018, 11:07

Är väl bara att börja med såna där fotbollsgolfkoppar som va på tapeten för nåra år sen...
:lol: :lol:

Återgå till "Golfspel"