Hur var era säsonger -18?

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
janne64

Hur var era säsonger -18?

Inläggav janne64 » sön 02 dec 2018, 13:59

Jag saknar ju golfen nu:)
Bor man i masriket, så har man en säsong ( oftast början på maj tills slutet på okt )
Med en golfresa till någon destination i slutet på Mars.
Detta år var vi till Emporda, norra Spanien, nästa år-19 blir det södra Spanien.
Säsongen -18 sammafattas med en svag inledning en stark sommar, och en normal höst.
Jag hade turen att formtoppen satt som en smäck under Skåneveckan.
Tex en 10 :plats av ca 100 startande på Ystad GK, herrdagsgolf, 90 brutto ..och birdie på hål 1:)
38 poäng på Abbekås, 36 poäng på Romeleåsen osv osv..i +30 gradiga rundor.
Sedan en 69 netto på vår egen herrgolf hemma.
Blir 12:a i sammandraget hemma av ca 60 spelare.
7 bästa räknades av 23 rundor.
En orsak också till uppryckningen var att jag helt enkelt ställde undan min driver till förmån för en 12 gradig variant, rakare men kortare.
Det sitter i huvudet även på en bogeyspelare.
Ni kan ju tänka på att detta är för en 14hcp:are som slutar säsongen med lägre hcp än han började med.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Hur var era säsonger -18?

Inläggav Anders » sön 02 dec 2018, 17:05

Ja hur var det...

Den vanliga packen 9-hålare på Upsala, kan det blivit 50 st, kanske? Färre 18-hålare än vanligt, med Arlandastad i 32 graders värme mitt under torkan som mest spännande runda. Även trippen till öland, och lira med min bästa polare för första gången på 15 år, först nu kurant efter motorcykelskada, var en höjdare.

Liret har varit sådär. Svingen långsamt bättre, men långt ifrån 2000-talets bollträff. Drivern dock riktigt ok. Närspelet genomgående helt ok. Men längderna och stabiliteten med järnklubborna måste bli bättre. Bra mycket bättre.
Bakåtböjd handled i toppen på baksvingen, dra med fötterna, kvar bakom bollen och koll på axlarna är bra grejer som stabiliserat svingen. Men jag mäste hitta ner i en lägre bollbana, mera press på bollen. Shaftlean antagligen. Vi får se i mars då klubborn kommer fram igen.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Mashie

Inläggav Mashie » sön 02 dec 2018, 18:23

En usel vår och sommar! Mest beroende på ett trasigt nyckelben i slutet av april. Hittade spelet och framförallt puttningen i sista rycket av säsongen, det gav några hcp sänkningar och lite motivation för vinterträningen i vår nya slaghall på klubben! Nu gäller det att hålla sej skadefri under våren så säsongsstarten kan ta vid där årets säsong slutade!

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 02 dec 2018, 19:18

Har förmodligen aldrig varit så här bra. Men samtidigt aldrig känt mig så dålig.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » sön 02 dec 2018, 21:01

Jag har iofs bara haft en säsong under 2018 (ref rubriken) men den har varit synnerligen bra.
Säsongen sträcker sig från månadsskifter maj/juni fram till mitten av oktober, ungefär.
Det har varit cirka 90 dagar med golf. Ibland 9, ibland 27, oftast 18 hål. Från och med augusti har spelet varit ganska stabilt och det har varit riktigt kul att spela. Enda missen, om det nu kan kallas så, är att det inte blivit någon eagle. Det brukar bli en eller två under en säsong.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » sön 02 dec 2018, 22:48

Våren började med skada, således skräp. Sommaren för att hinna ikapp. Sensommaren en flyktig formtopp. Och hösten tillbaka till träsket. Totalt fyra birdiesar på hela säsongen ...
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

janne64

Inläggav janne64 » sön 02 dec 2018, 22:52

Jag har iofs bara haft en säsong under 2018 (ref rubriken) men den har varit synnerligen bra.
Säsongen sträcker sig från månadsskifter maj/juni fram till mitten av oktober, ungefär.
Det har varit cirka 90 dagar med golf. Ibland 9, ibland 27, oftast 18 hål. Från och med augusti har spelet varit ganska stabilt och det har varit riktigt kul att spela. Enda missen, om det nu kan kallas så, är att det inte blivit någon eagle. Det brukar bli en eller två under en säsong.
Det roligaste ni vet på detta forum är att märka ord osv.
Om jag skriver till alla, så kan jag väl få kalla det säsonger?
Min säsong, din säsong, allas säsonger.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » mån 03 dec 2018, 01:21

...Om jag skriver till alla, så kan jag väl få kalla det säsonger? ...
Självklart får du det.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 03 dec 2018, 12:20

Har inte bloggat särskilt mycket och knappt reggat en runda i golfshot. Lite trist, hade varit kul att ha då man summerade säsongen. ser fram mot 2020-talets möjligheter att regga saker. Samma med styrketräningen. Det är för plottrigt att komma ihåg att registrera saker. Förr tog jag alltid scorekort. I och för sig ännu värre upplevelsemässigt för registrerandet, men man hade rundan på pränt i alla fall.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » mån 03 dec 2018, 12:37

Färre rundor än de senaste åren trots mer tid än på länge.
Sommarhettan påverkade negativt då jag undviker att spela när det är över +20.
Resultatmässigt blev det ett par hyggliga rundor som gjorde att handicappet är oförändrat.
Spelmässigt så är även puttningen bedrövlig numera.

Målet att inte spela någon tävling klarade jag av.

Nordan

Inläggav Nordan » mån 03 dec 2018, 14:51

Mycket träning, en del spel, och ju längre säsongen gick, så ju bättre blev spelet.
Har lidit av ett så fundamentalt dåligt närspel och puttning, men med lite bra tips, en hel del träning och nötning samt ett köp av en ny putter så vände man på skutan till något som kan anses kunna bli nåt?!
Nu behöver man sy ihop säcken, och eftersom jag känner att jag är på rätt väg så ser jag redan fram emot nästa år, för nu blir det nog inget mer spel den här sidan om nyåret...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » mån 03 dec 2018, 16:00

Helt ok, kämpar mot en Slice som sätter käppar i hjulet. Men vet ungefär vad jag gör för fel och ska jobba på det.
Målet är att komma ner till 5 nästa säsong eller två.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » mån 03 dec 2018, 18:25

Mycket träning, en del spel och ju längre säsongen gick desto bättre blev jag.

- Jag lyckades nästan hitta en kontrollerad sving som jag ibland kunde repetera.
- Jag har (hoppas jag) vänt en ständig push/push-fade och från att absolut inte kunna slå en vänsterskruv till att slå en liten draw som stock-shot. Känns ovant men härligt. Inte för att det är just draw (som många eftersträvar), utan för att jag gillar när skruven går åt det hållet. Samtidigt känns svingen nu, mer kompakt än innan och jag tycker mig känna färre yviga kroppsdelar som flyger omkring i rotationen - som sitter i bolen.
- Innan vädret slog om till ”vinter” kunde jag iaf skruva åt båda hållen.
- Efter en del tjat med puttningen under sommaren så har jag lyckats minska mina tre-puttar och många en-meters går i utan förvarning.
- Chipparna har stannat närmare men är inte tillräckligt nära för att det ska bli ett bra resultat i slutändan.

Saknar just nu sommaren som var, då jag kunde stå på rangen (eller på banan) till sent på kvällarna och lyssna till de vinande bollarna som flög lååååångt bort. ;)

Jag är inte helt nöjd men 2018 var ett ganska okej år.
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 10800 träningsbollar slagna

731PM

Inläggav 731PM » tis 04 dec 2018, 23:58

Har senaste säsongerna kört vinterträning i studio, ca. 12 gruppass november till mars. Har kompletterats med en del vintergolf där man försökt testa och sätta ändringarna. Har tagit mycket kraft och tid att jobba med förändringarna då utgångsläget var mer av ett slagskott än en golfsving. Fokus har varit på processen men hcp har sjunkit i långsam till maklig takt allteftersom tekniken blivit bättre. Närspelet har dock under dessa säsonger fått stå tillbaka och precision och känsla har blivit lidande från 80m och inåt.

Säsongen började som de senaste åren med svårigheter att få ihop det efter vinterförändringarna, ibland bra bollträff men kass riktning nästa gång det omvända eller något helt annat... Känslan har ändå varit väldigt positiv i år och efter att även närspelet fått lite tid har hoppet vuxit om att lyckas hålla ihop en hel runda utan katastrofer med bortslagna bollar från tee och tripplar eller ett gäng dubblar som följd.

Så vid en gf-runda på Möre för två veckor sedan, i höstrusk med regn i luften och 7-8 plusgrader och låga förväntningar på resultat, hände det man inte trodde man någonsin skulle lyckas med nämligen att gå under banans par.

En surrealistisk runda med 7 birdies varav 4 på de fyra första hålen, 23 puttar och en sammanräkning på -2 (70 brutto/64 netto). Räknar inte med fler rundor som denna men roligt som belöning för nedlagd tid :)

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 05 dec 2018, 16:52

Har rent hcp-mässigt spelat som en apa sen första januari, 10 raka höjningar på de 12 tävlingar jag spelat i år. Övriga två tävlingar spelade jag hyfsat på men det var ett par provisoriska greener respektive bästbollsformat så sänkningarna uteblev. Egentligen inte så konstigt. Började året med att byta grepp och har sen både spelat och tränat mindre än vanligt i år.
Den våldsamma vänsterskruv jag spelat med sista åren började bli ett problem förra hösten och svingändringen till ett svagare grepp och ett mer neutralt svingspår sitter inte. Slår ofta otroligt bra på träning men på banan faller en och annan sving tillbaka i gamla hjulspår och hookarna kommer med jämna mellanrum, fatalt när man ställer upp för en liten draw eller till och med en fade. Särskilt min spoon och min hybrid har förstört många ronder i år.
Å andra sidan fortsätter lägstanivån att krypa uppåt. Jag tror det skiljer bara 13 slag mellan årets bästa och sämsta runda, 72 respektive 85, och 85an var på en riktigt svår bana där alla hade höga scorer.
Planen för 2019 är att undvika lektioner, låta det svaga greppet falla på plats och spela bättre när jag spelar bra. Jag har blivit bättre på att ta mig runt när jag är dålig men har sumpat alldeles för många bra totalscorer sista månaderna.
Sista rundan på Högantorp är typexempel. Ett över efter 10 hål och är av allt att döma i full kontroll men får plötslig och oförklarlig hjärnsmälta, faller för grupptrycket och slår driver på 11. Det sista jag ser innan jag drar tillbaka klubban är den höga kanten på andra fairwaybunkern, omöjlig att slå över, och givetvis blir slaget ett riktigt högersläpp ut i tjockruffen och bollen är borta. Blodtrycket går upp till 220/140, förtrollningen är bruten och trots en eagle på 14 slutar det på +5. 2018 har varit en lång, lång rad rundor som borde varit bättre.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

mejner

Inläggav mejner » ons 05 dec 2018, 19:52

Nio hål färre än säsongen 2017, så 18 hål i år på företagsgolf. Allt som vanligt: driver går rakt, putter går snett.

Slog över diket på 17:e på Viksjö så är nöjd med säsongen...

Så stora frågan är varför jag fördriver några minuter då och då på att följa era äventyr.

Jag kunde aldrig föreställa mig att jag skulle böja mig för familj, fotbollslag och landställe, men jag är tyvärr för trött/lat för att samla ihop golfrundorna mellan 06 och 09 på helgerna. Partnerskap i nystartat bolag tog bort även den gamla tisdagsräddningen, Titan Touren.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tor 06 dec 2018, 01:02

Nio hål färre än säsongen 2017, så 18 hål i år på företagsgolf. Allt som vanligt: driver går rakt, putter går snett.

Slog över diket på 17:e på Viksjö så är nöjd med säsongen...

Så stora frågan är varför jag fördriver några minuter då och då på att följa era äventyr.

Jag kunde aldrig föreställa mig att jag skulle böja mig för familj, fotbollslag och landställe, men jag är tyvärr för trött/lat för att samla ihop golfrundorna mellan 06 och 09 på helgerna. Partnerskap i nystartat bolag tog bort även den gamla tisdagsräddningen, Titan Touren.
Frågan är om du verkligen saknar mer golf.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 06 dec 2018, 01:07

Inte.
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
erik selim

Inläggav erik selim » tor 06 dec 2018, 10:59

Lustig är nog sammanfattningen. Innan året har jag ofta spelat jämndåligt runt mitt hcp som skiftat mellan 9.5-10.5. I år spelade jag en drös riktigt dåliga rundor både på tävling och träning men hade också ett gäng rundor som var bra mycket bättre än jag någonsin spelat.

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » tor 06 dec 2018, 16:22

40+ rundor 2017 blev knappa 20 2018, ffa beroende på extremvärmen. Jobbar sedan Jesu födelse m att slajda mindre, och rotera mer. Hcp höjt med 1,5 pinnar. Skitår.
11,6

AFJ

Inläggav AFJ » tor 06 dec 2018, 23:49

Måste vara nöjd med året.

Lite drygt 100 rundor, något lägre hcp vid årets slut än när det inleddes. Spelet är alldeles för ojämnt men så har alltid min golf varit. Största lättnaden är att den värsta putt-yipsen har försvunnit, nu händer det att jag sänker en och annan putt under metern! :-) Tyvärr har yipsen flyttat lite längre från hål och inträffar numera på chip-slag. Bara att kämpa vidare!

Jag tycker dock att jag lyckats med föresatsen att ha kull på banan och förhoppningsvis har jag svurit lite mindre och kastat lite färre klubbor i år än tidigare. Skönt att man mognar så här när man börjar närma sig 60-strecket! :-)

Ser fram emot 2019 med förväntan - hoppas kunna fortsätta att ha kul med boll och klubba ytterligare ett år!

Chris-j

Inläggav Chris-j » fre 07 dec 2018, 02:53

Den pågår fortfarande.. eller hur många säsonger finns det / säsong ?

janne64

Inläggav janne64 » Igår, 00:26

Är du också en sån där rolig språkpolis?

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » Igår, 00:37

Det är jag också, men jag kunde hålla mig. 8-)

Egon

Inläggav Egon » Igår, 01:00

Är du också en sån där rolig språkpolis?
Inte... var väl en vecka som spelet låg på is ( ;) ) iaf. teoretiskt.
Själv inväntar jag 2019 innan jag börjar igen. En runda i januari är såå mycket roligare än i december.

Egon

Återgå till "Golfspel"