Rökförbud

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Vattenmannen

Rökförbud

Inläggav Vattenmannen » tor 06 dec 2018, 17:54

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1 ... CxohoOAGAg

Rökfritt på uteserveringar vad det verkar. Bra tycker jag!

Jag skulle även jubla om man införde rökförbud på våra golfbanor, även om jag har kompisar som blossar på banan.

Vad tycker ni andra?
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Modegurun

Re: Rökförbud

Inläggav Modegurun » tor 06 dec 2018, 18:14

Skiter generellt i om folk röker eller inte, så länge inte jag blir drabbad. Spelade häromåret med en man som tände en cigg per hål. Bokstavligen talat. Efter 7 hål bad jag honom att inte gå framför/nära mig något mer.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tor 06 dec 2018, 18:20

Skiter generellt i om folk röker eller inte, så länge inte jag blir drabbad. Spelade häromåret med en man som tände en cigg per hål. Bokstavligen talat. Efter 7 hål bad jag honom att inte gå framför/nära mig något mer.
Var det Heden? :lol:
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 06 dec 2018, 18:21

Jag skulle även jubla om man införde rökförbud på våra golfbanor, även om jag har kompisar som blossar på banan.

Vad tycker ni andra?
Utmärkt idé. Förbjud rökning helt.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » tor 06 dec 2018, 18:22

Så länge rökarna tar hänsyn behövs inget rökförbud på golfbanan - däremot behövs ett förbud mot att slänga fimpar och snuspåsar på banan. Det ser jag som ett större problem än själva rökningen.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 06 dec 2018, 19:33

Vad tycker ni andra?
Det finns många beteenden som vore mer angelägna att förbjuda på golfbanorna än rökning.
Valfrihet är opium för folket.

trickard

Inläggav trickard » tor 06 dec 2018, 20:05

Så länge rökarna tar hänsyn behövs inget rökförbud på golfbanan - däremot behövs ett förbud mot att slänga fimpar och snuspåsar på banan. Det ser jag som ett större problem än själva rökningen.

Exakt! Problemet är alltför ofta att de inbitna rökarna inte verkar förstå att de stör omgivningen med sin rökning, eller så bryr de sig bara inte. Rök så mycket ni vill, men gör det på tillräckligt avstånd från andra människor och se till att hålla fimparna borta så är det inget problem.
Just nu har jag en riktigt bra formsvacka

Pinis

Inläggav Pinis » fre 07 dec 2018, 11:25

Var det Heden? :lol:

Haha... Den du, Vattenmannen :lol:

Tycker också det är bra med rökförbud på platser där folk träffas, typ uteserveringar
Golfbanan är ok om jag slipper få ta del (?) av röken.
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Pinis

Inläggav Pinis » fre 07 dec 2018, 11:27

Vad tycker ni andra?

Det finns många beteenden som vore mer angelägna att förbjuda på golfbanorna än rökning.

Fjöla...?
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 07 dec 2018, 12:52

däremot behövs ett förbud mot att slänga fimpar och snuspåsar på banan.
+1

På vår arbetsplats får man inte röka inne på området (stort område).
När man går förbi en "rökruta" (som är placerad utanför och på allmän plats) så är det lite som att titta på apor i en bur. Det finns askfat på platserna men alla verkar inte veta hur man använder dem. "Fimpa här", men de kanske inte är läskunninga? Finns ofta information på paketet också, om hurvida rökning är bra eller dåligt för hälsan. Snart trillar nog polletten ner.
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 10800 träningsbollar slagna

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 07 dec 2018, 13:40

Man blir åtminstonde sugen på att ta en rök när man läser era i lägg :)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Batigolf

Inläggav Batigolf » fre 07 dec 2018, 13:45

ja, förbudet kan omöjligen gälla cigarrer, pipor och annat som ju faktiskt är trevligt, sällskapligt och höjer stämningen för alla närvarande.

Förbudet borde istället gälla höga telefonsamtal och barn under 15 år.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » fre 07 dec 2018, 15:17

Som exempelvis vad för något?

Rentav några av de företeelser vi hade upp i den här tråden? http://everythinggolf.se/forum/viewtopi ... ringsplats

Kanske är det olika toleransnivå på själva banan jämfört med klubbarnas parkeringsplats?
"Vi har varit naiva."

Toppspinn

Inläggav Toppspinn » fre 07 dec 2018, 17:30

Tjaa,
slutade röka för många år sedan, men kommer ihåg en äldre man som
fick till ett kanonutslag på tee. Han glömde pipan han lagt ifrån sig,
jag påminde honom om den.Efter det spelade han inte så bra.
Jag har inget emot rökare eller de som har en hund med sig.
Undrar om jag skulle ha en katt med mig, vad säger de då?

janne64

Inläggav janne64 » fre 07 dec 2018, 18:34

Tjaa,
slutade röka för många år sedan, men kommer ihåg en äldre man som
fick till ett kanonutslag på tee. Han glömde pipan han lagt ifrån sig,
jag påminde honom om den.Efter det spelade han inte så bra.
Jag har inget emot rökare eller de som har en hund med sig.
Undrar om jag skulle ha en katt med mig, vad säger de då?
Ha,ha:)

Egon

Inläggav Egon » fre 07 dec 2018, 20:02

Exakt! Problemet är alltför ofta att de inbitna rökarna inte verkar förstå att de stör omgivningen med sin rökning, eller så bryr de sig bara inte. Rök så mycket ni vill, men gör det på tillräckligt avstånd från andra människor och se till att hålla fimparna borta så är det inget problem.
+1
Vet inte om det är Lala eller AlbertS jag ska skylla för mitt cigarr-rökande på golfbanan. Jag tycker det är himla nice att bolma på en feting eller några små cigariller. Skräpiga fimpar blir det inte och det är en stor bonus.

Snusare är jag kanske främst men det är samma där. En utslängd snus i gräset och lite finfördelning med foten så märks det inte.
Däremot fattar jag inte att ”miljöförstöringen” (läs, främst nedskräpning) med blöjsnuset får fortgå. De borde vara producerade med något biologiskt nedbrytbart sim håller nån timme i torrt tillstånd och sen bara vittrar sönder.
Visst, det är användarna som skräpar ner... men ändå.

Egon

LaSt

Inläggav LaSt » lör 08 dec 2018, 16:09

Rökning i samband med idrott/sport är väl en av anledningarna som golf inte betraktas som sport/idrott av många.

Själv har jag inget emot rökare mer än att jag ser dem som lite mer korkade än genomsnittet. :D

Att frivilligt dra ned en stort antal gifter rakt ned i lungorna övergår mitt förstånd. Att man sen även betalar
för att göra det är närmast lika svårförståeligt som kvantfysiken.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » lör 08 dec 2018, 22:27

Rökning i samband med idrott/sport är väl en av anledningarna som golf inte betraktas som sport/idrott av många.

Själv har jag inget emot rökare mer än att jag ser dem som lite mer korkade än genomsnittet. :D

Att frivilligt dra ned en stort antal gifter rakt ned i lungorna övergår mitt förstånd. Att man sen även betalar
Men inte riktigt lika mysko som att för spelet helt talanglösa men i övrigt relativt högpresterande medborgare år efter år lägger ned en massa tid och pengar på att korka igen golfbanorna.
Valfrihet är opium för folket.

Egon

Inläggav Egon » Igår, 00:20

Svårt att argumentera emot detta mer än att den som uttalar det bör vara rätt jävla perfekt i övrigt.

Jag ser inte mitt blossande som något annat än en njutning. Jag vet att det, för vissa, är en drog de inte klarar sig utan och jag har gjort mitt val till att nyttja en annan drog på vardaglig basis... men naturligtvis är det lika förkastligt.
Nåja, alla vet att vi ska dö och vissa saker ökar risken för att dö i förtid. Det går säkert att kvantifiera vad som är mest farligt men det intressanta är att saker som anses vara onyttiga inte alltid är lika ”farliga” som de som anses vara hälsosamma.

Egon

LaSt

Inläggav LaSt » Igår, 13:39

Svårt att argumentera emot detta mer än att den som uttalar det bör vara rätt jävla perfekt i övrigt.
...

Egon
Eftersom det är rökning som diskuteras i tråden så känner jag mig perfekt.

I andra avseenden så finns det säker en hel del korkade saker jag ägnar mig åt. Men
varför bjuda på det i den här tråden. :geek:

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » Igår, 13:58

Måste man verkligen lösa allt med förbud? Varför inte ge krögarna möjlighet att styra över detta själva och låta marknaden styra? Om man sätter upp en förbjudet att röka-skylt självmant så får väl kunderna förhålla sig till detta?

Eller för all del opt-out. Dvs ett allmänt förbud men där man får tillåta om man så önskar.

I övriga nyheter så verkar det ok att ta med sig sln hund in i butiker och krogmiljö så länge det är en accessoar, dvs man bär runt på stackaren.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » Igår, 14:46

Det jar börjat släppa nu, men det tog nog 5 år efter att jag slutat som nag inte blev röksugen då jag bara hörde ordet cigarrett nämnas. Görs det någon forskning på att ta fram cigarretter som inte är så skadliga?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Egon

Inläggav Egon » Igår, 15:28

Måste man verkligen lösa allt med förbud? Varför inte ge krögarna möjlighet att styra över detta själva och låta marknaden styra? Om man sätter upp en förbjudet att röka-skylt självmant så får väl kunderna förhålla sig till detta?

Eller för all del opt-out. Dvs ett allmänt förbud men där man får tillåta om man så önskar.

I övriga nyheter så verkar det ok att ta med sig sln hund in i butiker och krogmiljö så länge det är en accessoar, dvs man bär runt på stackaren.
Man undrar ju lite hur långt allt kan dras!?
Rökningen kan jag förstå och det som ligger till grund är naturligtvis ”second hand smoke”.
Hur allvarligt det är i ”väl ventilerade utrymmen” som väl ändå utomhus får räknas till, kan naturligtvis INTE diskuteras med förbudsivrarna som inte heller verkar kunna sätta data mot varandra. Självklart finns det ner forskning på rökning och t.ex avgaser än på svettlukt och luftburna allergener, men ändå... mode styr vad som förbjuds next.

Kul att du drar in hund i resonemanget.
Avd. Allergener är oerhört intressant. Nötter i skolan är ju numera en big nono. Say what!?
Det här har gått mig lite förbi och man frågar sig när någon kom på att förbud måste ersätta respekt och eget ansvar!?

Vill på inget sätt förringa någon eller något men vi drabbas troligen av en massa saker som borde förbjudas om man ser till förbudet med rökning utomhus.

Egon

Egon

Inläggav Egon » Igår, 15:33

Det jar börjat släppa nu, men det tog nog 5 år efter att jag slutat som nag inte blev röksugen då jag bara hörde ordet cigarrett nämnas. Görs det någon forskning på att ta fram cigarretter som inte är så skadliga?
Det spelar ingen roll!
Det är inte ATT det är farligt som ger förbuden utan det är olika intresse-organisationers framgång som skapar dem.

Btw.
Att andas in nåt annat än den ”luft” vi är anpassade till är alltid skadligt!

Egon

Återgå till "Golfspel"