Lämna pinnen i hålet 2019! 2.0

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Nordan

Re: Lämna pinnen i hålet 2019! 2.0

Inlägg av Nordan » fre 11 jan 2019, 16:56

Nale72 skrev:
fre 11 jan 2019, 16:53
Nordan skrev:
fre 11 jan 2019, 16:29
personligen känner jag att det borde vara en relativt smal sak att göra ett korrekt fysiskt test för att se hur det verkligen ligger till?

Ungefär såhär (postad tidigare i annan tråd också)?: https://www.youtube.com/watch?v=Mc90UbpJbuM
Ja ungefär så, fast mer vetenskapligt...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 11 jan 2019, 19:24

Mitt jobb är ju att vara lite "motvalls" så... here we go...

Jag har hävdat från början att flaggan endast hjälper dåliga puttar (och chippar), vilket ju egentligen är det enda den här videon visar.

Men... i egenskap av No-lärare kan jag inte ge något högt betyg för denna "vetenskapliga" test. Orsaken är enkel, nämligen att det framgår endast att dom provat där bollen går mitt i hål! Om något hade jag tyckt detta test - med en stimpmeter " varit intressant OM:

- Dom testat med lika många bollar med träff "left-center", alltså halvvägs från mitten av koppen och ut mot kanten.
- Dom testat med lika många bollar med träffa längst ute vid kanten, alltså sådan som går i, från sidan (jag tror ni förstår).

För att det här ska få kallas ett "vetenskapligt arbetssätt" borde också denna test göras med flera farter. Nu upplevde jag att dom testade med en fart där bollen hade gått mer än en meter förbi hål, alltså en på tok för hård putt/chipp. Hur hade utfallet blivit om farten varit 0,5 meter förbi? Ska testet bli bra, måste testet göras även med denna fart, både i mitten av koppen, "vänster/höger-center" och längst ute vid kanten.
Till sist, Hade man behövt göra om testet ett antal gånger där i olika fall, plan green, uppför, nedför och från sidan på skrå.

Vi har vetat sedan urminnes tider att en träff mitt i flaggan alltid är bra, men på samma sätt är en träff på sidan av flaggan en helt annan sak. Självklart beroende på material i pinnen förstås.

Så.. nää... nåt "vetenskapligt" test var det sannerligen inte "F" i flera av kunskapskriterierna för bristerna i testet! :D

Synd att dom slarvade med sin laborationsplanering på det här sättet, dom hade ju kunnat göra ett riktigt bra test som faktiskt gett oss ett bra svar.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Användarvisningsbild
singel

Inlägg av singel » fre 11 jan 2019, 19:27

Dr Golf skrev:
fre 11 jan 2019, 19:24

Jag har hävdat från början att flaggan endast hjälper dåliga puttar (och chippar), vilket ju egentligen är det enda den här videon visar.

Men... i egenskap av No-lärare kan jag inte ge något högt betyg för denna "vetenskapliga" test. Orsaken är enkel, nämligen att det framgår endast att dom provat där bollen går mitt i hål! Om något hade jag tyckt detta test - med en stimpmeter " varit intressant OM:

- Dom testat med lika många bollar med träff "left-center", alltså halvvägs från mitten av koppen och ut mot kanten.
- Dom testat med lika många bollar med träffa längst ute vid kanten, alltså sådan som går i, från sidan (jag tror ni förstår).

För att det här ska få kallas ett "vetenskapligt arbetssätt" borde också denna test göras med flera farter. Nu upplevde jag att dom testade med en fart där bollen hade gått mer än en meter förbi hål, alltså en på tok för hård putt/chipp. Hur hade utfallet blivit om farten varit 0,5 meter förbi? Ska testet bli bra, måste testet göras även med denna fart, både i mitten av koppen, "vänster/höger-center" och längst ute vid kanten.
Till sist, Hade man behövt göra om testet ett antal gånger där i olika fall, plan green, uppför, nedför och från sidan på skrå.

Vi har vetat sedan urminnes tider att en träff mitt i flaggan alltid är bra, men på samma sätt är en träff på sidan av flaggan en helt annan sak. Självklart beroende på material i pinnen förstås.

Så.. nää... nåt "vetenskapligt" test var det sannerligen inte "F" i flera av kunskapskriterierna för bristerna i testet! :D

Synd att dom slarvade med sin laborationsplanering på det här sättet, dom hade ju kunnat göra ett riktigt bra test som faktiskt gett oss ett bra svar.
+1

Användarvisningsbild
singel

Inlägg av singel » fre 11 jan 2019, 19:30

Jag tror att dåliga puttare vill ha flaggan i.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 11 jan 2019, 19:41

singel skrev:
fre 11 jan 2019, 19:30
+1

Old-T

Inlägg av Old-T » fre 11 jan 2019, 21:27

singel skrev:
Jag tror dåliga puttare vill ha bollen i

Egon

Inlägg av Egon » lör 12 jan 2019, 00:38

Det bär emot nåt enormt att media fått för sig att dåren Dechambeu skulle vara någon ”scientist” och samtidigt ska ha cred för att ”pinnen i” blir standard på pga.

Jag tror nämligen det, att fler kommer ha pinnen i eftersom det inte finns några fakta som talar för att det iaf. blir sämre.

Det bästa är ändå att om ett halvår så kommer hela diskussionen vara bortglömd för då har det satt sig och vi har anpassat oss. Många här kommer göra precis tvärtemot vad de skrivit och inte ens ägna det en tanke.

Egon

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » lör 12 jan 2019, 10:13

Egon skrev:
lör 12 jan 2019, 00:38
Det bär emot nåt enormt att media fått för sig att dåren Dechambeu skulle vara någon ”scientist” och samtidigt ska ha cred för att ”pinnen i” blir standard på pga.

Jag tror nämligen det, att fler kommer ha pinnen i eftersom det inte finns några fakta som talar för att det iaf. blir sämre.

Det bästa är ändå att om ett halvår så kommer hela diskussionen vara bortglömd för då har det satt sig och vi har anpassat oss. Många här kommer göra precis tvärtemot vad de skrivit och inte ens ägna det en tanke.

Egon
Min gissning är att bra puttar kommer att gå, med eller utan flagg. En vindpust eller en träff "off-center" på flaggan kommer att riskera att knuffa ut bollen, och när folk har råkat ut för det några gånger kommer flaggan att tas ur precis som alltid.

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » lör 12 jan 2019, 11:34

Jag kommer att göra så som jag i princip alltid gjort på mina ensamspelsrundor, dvs alltid ha pinnen i :) . Enligt de helt ovetenskapliga empiriska fakta som jag samlat från mina många ensamrundor kan jag inte påminna mig om en enda gång som bollen studsat "pinne-ut" då jag tänkt att "den där hade nog gått i om jag tagit ur flaggstången". Däremot vet jag att jag vid ett flertal tillfällen sänkt puttar då jag känt att jag puttat för hårt och tänkt "den där hade förmodligen inte gått i om jag tagit ur flaggstången "...

Dock kommer jag förmodligen inte be medspelare att sätta i flaggstången igen om de har valt att plocka ur den en gång. Möjligtvis i enstaka undandagsfall om jag får för mig att det skulle kunna hjälpa mig.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » lör 12 jan 2019, 12:12

Nale72 skrev:
lör 12 jan 2019, 11:34
Jag kommer att göra så som jag i princip alltid gjort på mina ensamspelsrundor, dvs alltid ha pinnen i :) . Enligt de helt ovetenskapliga empiriska fakta som jag samlat från mina många ensamrundor kan jag inte påminna mig om en enda gång som bollen studsat "pinne-ut" då jag tänkt att "den där hade nog gått i om jag tagit ur flaggstången". Däremot vet jag att jag vid ett flertal tillfällen sänkt puttar då jag känt att jag puttat för hårt och tänkt "den där hade förmodligen inte gått i om jag tagit ur flaggstången "...

Dock kommer jag förmodligen inte be medspelare att sätta i flaggstången igen om de har valt att plocka ur den en gång. Möjligtvis i enstaka undandagsfall om jag får för mig att det skulle kunna hjälpa mig.
Precis. Många chippar (och puttar från fringen) man sänkt räddades av flaggan, men jag kan inte påminna mig om att jag nånsin upplevt det motsatta. Omöjligt att veta förstås men det är nära sanningen.

Får se hur jag gör till våren. Känns så otroligt fel att putta mot ett hål med en flagga i. Fult visuellt, fult ljud. Starka tränings- och plojspelsvibbar. Känner som Justin Thomas, kan inte ta det på riktigt allvar.
Puttar man likadant som tidigare kommer fler bollar att gå i men frågan är om man klarar av att inte ändra sin teknik.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

duffaren

Inlägg av duffaren » lör 12 jan 2019, 23:05

Dr Golf skrev:

+2
hellre lång å sne än kort och rak

Chris-j

Inlägg av Chris-j » lör 12 jan 2019, 23:15

Dr Golf skrev:

Naturligtvis är testerna undermåliga och alternativen för hur bollen närmar sig hål för få.
Samma putt utan flagga måste stämmas av mot flagga i för att det ska vara ett användbart underlag.
singel skrev:
Det vill jag inte alls :-D !

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » fre 18 jan 2019, 17:38

Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kungen

Inlägg av Kungen » fre 18 jan 2019, 18:01

Låter gayigt.

JG76

Inlägg av JG76 » ons 17 apr 2019, 18:40

Användarvisningsbild
Barilla

Inlägg av Barilla » tor 18 apr 2019, 08:34

Kungen skrev:
fre 18 jan 2019, 18:01
Låter gayigt.
https://www.youtube.com/watch?v=vZWP-Tprpok

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tor 18 apr 2019, 09:22

Intressant hur puttningen kommer påverkas av nya regeln.
Årets rundor: 31,3 puttar i snitt.
Förra årets motsvarande: 34..

Användarvisningsbild
hio11

Inlägg av hio11 » tor 18 apr 2019, 09:58

När jag har puttat hittills i år så tycker jag att om man har har flaggan i även på lite kortare puttar, så får i alla fall jag en mer specifik punkt att sikta/fokusera på i hålet som är bättre definierad än bara själva hålet. Jag har gärna flaggan i även på 1m puttar just av denna anledning.

Sedan snabbar det absolut upp spelet då man slipper springa fram och tillbaka för att passa flaggan på långa puttar.

Ballesteros

Inlägg av Ballesteros » tor 18 apr 2019, 09:59

Spelade 4 * 18 hål förra helgen. Lyfte inte flaggan en enda gång. Fan vilken bra regel.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tor 18 apr 2019, 10:32

Ballesteros skrev:
tor 18 apr 2019, 09:59
Spelade 4 * 18 hål förra helgen. Lyfte inte flaggan en enda gång. Fan vilken bra regel.
Vi lirade 54 hål och jag tror vi lyfte på pinnen typ max 5 gånger (säkert 3). Men då blåste det å andra sidan 3 klubbor vind.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » tor 18 apr 2019, 11:38

Spelade mina första två tävlingsrundor (Frozen undantaget) med nya regler förra veckan. När det gäller flagga i/ur blev det så att så länge alla i bollen hade första puttar som var långa (mer än 5 meter typ) fick flaggan sitta i. Men när man sen var framme och markerade för nästa putt så åkte flaggan ur ändå.

Känns mentalt obekvämt att slå en putt från 70 cm med flaggan i. Kanske ändras efterhand.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tor 18 apr 2019, 12:08

Vattenmannen skrev:
tor 18 apr 2019, 11:38
Spelade mina första två tävlingsrundor (Frozen undantaget) med nya regler förra veckan. När det gäller flagga i/ur blev det så att så länge alla i bollen hade första puttar som var långa (mer än 5 meter typ) fick flaggan sitta i. Men när man sen var framme och markerade för nästa putt så åkte flaggan ur ändå.

Känns mentalt obekvämt att slå en putt från 70 cm med flaggan i. Kanske ändras efterhand.
Med lite tur ligger bollen i flaggstångens skugga. ;)

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tor 18 apr 2019, 12:14

hio11 skrev:
tor 18 apr 2019, 09:58
När jag har puttat hittills i år så tycker jag att om man har har flaggan i även på lite kortare puttar, så får i alla fall jag en mer specifik punkt att sikta/fokusera på i hålet som är bättre definierad än bara själva hålet. Jag har gärna flaggan i även på 1m puttar just av denna anledning.

Sedan snabbar det absolut upp spelet då man slipper springa fram och tillbaka för att passa flaggan på långa puttar.
Ganska ofta (inte i år), har jag haft problem att se hålet på halvlånga puttar, 5-10 meter.
De flesta jag spelat med skulle kanske tycka jag hade varit jobbig om jag bett om passning i dessa lägen, och därför har jag också avhållit mig från att be om det.
För mig råder inget tvivel alls: nya regeln är till gagn för min puttning.
Kanske får äta upp det påståendet när säsongen avrundas.. :lol:

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » tor 18 apr 2019, 20:37

Eftersom jag inte är så motvalls som jag verkar, har jag spelat mycket med flaggan i under säsongsupptakten, och jag håller med Adam Scott. Det blir lite löjeväckande på de lite kortare puttarna eftersom man kan bomba en putt mitt i flaggan utan att riskera att missa. På dessa korta puttar, är avståndskontrollen tagen ur spel, vilket jag tycker är synd. (Dock naturligtvis samma för alla.)

Men, jag märker att jag inte "stör" mig på flaggan så mycket som jag trodde jag skulle göra. Men det är ett h-vete att ta upp bollen, vilket är orsaken till att jag puttar runt en massa innan jag tjuren vid hornen och slår i fanskapet... jaja... Får försöka komma över det, så jag kan börja putta i den direkt istället...

AFJ

Inlägg av AFJ » lör 20 apr 2019, 14:01

Dr Golf skrev:
tor 18 apr 2019, 20:37
På dessa korta puttar, är avståndskontrollen tagen ur spel, vilket jag tycker är synd. (Dock naturligtvis samma för alla.)
Men hur ofta händer det att någon slår en kort putt så hårt att den flyger över hålet och skulle har räddats av flaggan? Jag kan inte påminna mig detta en enda gång.

Skriv svar