Dagens runda

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
AFJ

Re: Dagens runda

Inlägg av AFJ » sön 26 maj 2019, 09:56

Big Berra skrev:
sön 26 maj 2019, 09:21
Och då är ändå Ängsbanan i mycket bättre kondition än Dalbanan.
Hu!

Brorsan är ju med i Golf Star så det brukar bli några rundor per år på deras banor och även om skicket aldrig är på topp så brukar det vara acceptabelt men det här gången var det faktiskt uselt. Hoppas det tar sig om/när det kommer lite sol och värme.

matteasdf

Inlägg av matteasdf » sön 26 maj 2019, 10:54

Gay på banan skrev:
sön 26 maj 2019, 08:53
matteasdf skrev:
sön 26 maj 2019, 08:21
3puttade från ca 1,5m för eagle.
Mycket bra att spela under par brutto. Men hur du treputtar för eagle får jag inte ihop.

Kan det vara, du hade eaglechans, men treputtade? Så det blev birdie?

Bra ändå, uppe på green på en parfemma på två.

Helt rätt, det blev bara par av den. Ett kortare par 5 på 440m där jag hade 128m kvar efter en fantastisk drive :D jag bommade putten vänster hålkant, i frustration missade jag returen också. Dålig mental inställning när jag såg hur närma inspelet blev. Men jag är ändå nöjd att jag höll ihop det bra efteråt.

matteasdf

Inlägg av matteasdf » sön 26 maj 2019, 10:54

Ballesteros skrev:
sön 26 maj 2019, 09:11
Murklan skrev:
sön 26 maj 2019, 09:05
Gay på banan skrev:
sön 26 maj 2019, 08:53

Mycket bra att spela under par brutto. Men hur du treputtar för eagle får jag inte ihop.

Kan det vara, du hade eaglechans, men treputtade? Så det blev birdie?

Bra ändå, uppe på green på en parfemma på två.
Jag utgår från att det blev bogey av hans eaglechans, var nog det du menade men du gör så ofta birdies att din auto correct ändrade det från bogey åt dig. :lol:
Par måste det väl ändå bli om man treputtar när man har eaglechans?
Helt rätt, treputtspar. Dåligt formulerat av mig :?

Batigolf

Inlägg av Batigolf » sön 26 maj 2019, 21:07

Tävlingsdebut på Gripsholm. Regn och blåst. Plaskigt på fw och små pölar i bunkrarna. Skicket var strax under ok då greenerna var gropiga från frostskador. Allt annat helt ok för årstiden.

Mål: Inga dubbelbogeys och spela stressfri golf (Planera spelet från tee, inga short side, attackera bara pinnar som står "rätt", slå enklaste slaget och slå inga slag jag inte inte tränat på).

Hål 1: Dubbelbogey. Snett utslag, upplägg till bra avstånd, duff, chip, 2-putt.
Hål 2: Short side men lyckades rädda par.
Hål 3: Aningen mask och "blev tvungen" att försöka fejda en j7 (knappt övat och ej enkelt!) från ruffen till flaggan som stod längst till höger på green uppe på platå (=ska ej attackeras). Blev bunker och bogey.
Och så fortsatte det. Fem dubbelbogeys, en kvadruppel och 7 bogeys. 7 fw, 3 gir och 35 puttar. 9 bunkerslag i blöta bunkrar. Höjningen blev annulerad pga CBA.

Dock några bra hål efter regnet slutade som ger hopp om lite form i Estland. Dessutom har jag köpt ny bag utan inneboende skitslag.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 27 maj 2019, 20:45

Ballesteros skrev:
sön 26 maj 2019, 09:11

Par måste det väl ändå bli om man treputtar när man har eaglechans?
Exempelvis
putt, chip, putt, putt
ger med mina matematiska kunskaper en bogey.
Dock var ju inte fallet sådant denna gång, sedan kanske definitionen på treputt är tre puttar på raken utan något annat slag däremellan.

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 28 maj 2019, 09:20

Big Berra skrev:
mån 27 maj 2019, 20:45
Exempelvis
putt, chip, putt, putt
ger med mina matematiska kunskaper en bogey.
Dock var ju inte fallet sådant denna gång, sedan kanske definitionen på treputt är tre puttar på raken utan något annat slag däremellan.
Jag har för mig att jag läst att på PGA-touren så räknar man så att en putt är det första slaget från greenytan och alla följande slag oavsett klubba och läge.

Kan mycket väl ha fel.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » ons 29 maj 2019, 21:11

Bra vind på Riksten.
Sista hålet är 396 meter från backtee. Jag slog driver-driver och nådde inte fram. Min kompis med svinghastighet som en tourspelare slog driver-spoon och nådde inte heller.
Ett över på medvindshålen, åtta över i motvinden.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
hio11

Inlägg av hio11 » lör 01 jun 2019, 19:10

Började birdie-par-birdie på ett nästan vindstilla Riksten. Sen började vinden komma och det var en styv klubba vind redan på 7:an.
Spelade stabilt och sänkte en del puttar strax utanför comfort zone. Chipp-2-putt på 4:an och 8:an. Treputt på 7:an efter att jag missbedömt vinden på inspelet.
Missade drivern vänster på 11:an och 3-putt från foregreen. Superdrive på 15 och spoon nådde nästan green men floppade upp och satte 0.5m birdieputt. Chipp-2-putt på 17 efter bra spoon ut. Enkelt par på 18 för en gång skull efter bra drive-7i-chipp-0.8m putt.
74 slag 30puttar, 38poäng och sänkning till 4.6.

Kul att Mizuno-drivern levererar som den gör. Tappat lite längd mot Callaway DBD men klart stabilare.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » lör 01 jun 2019, 22:25

77 i onsdags i hård vind och med glashala greener på Varberg Västra med klockren bollträff, men 37 puttar och två bollar i vattnet efter korkade beslut (ändå dagens näst bästa score efter en plushandicappare i Hallands seriespel H40). 35 poäng blev enda sänkningen i fältet (de flesta med under fem i handicap). CBA -2/RO.

Idag 34 slag första nio på Halmstad Golfklubb, Norra banan. Chip-in på ettan, skön nedför vänster-höger på sexan och ett härligt lim på svåra nian var de tre birdies som gav mig tankar på en monstersänkning (fem bättre ut). Sen blev det stopp, långfika och mycket snurr i skallen. 43 slag in (trots tvåputt-birdie på elvan) blev ännu en 77:a. Surt, men snart kommer nog formen på riktigt.

Rekommenderar båda dessa banor för den som vill göra en utflykt - härligt skick nu!

Bild
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » lör 01 jun 2019, 23:23

Riktigt bra känsla och i kropp och knopp under den första tredjedelen av dagens SGF H50. Men sedan... händer något jag inte kan förklara. Allt bara försvinner och jag börjar spela riktigt dåligt. Allt jag gör är "1 meter för dåligt" och slagen rinner mellan fingrarna på mig... Just nu känns formen fruktansvärt långt borta! =(
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Våga vara källkritisk - Endast döda fiskar följer strömmarna!

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 07 jun 2019, 19:00

Dagens runda inte spelad ännu, tänker tillbaks på gårdagen. Negativa tankar efter väldigt många skitslag men kom ändå in ett bättre än handicap så något måste ha varit bra. Vi får se hur dagens runda slutar.

Egon

Inlägg av Egon » lör 08 jun 2019, 22:46

.. var inte bra!
Det känns dock konstigt att vara så långt ifrån det spel jag borde ha och ändå inse att det inte är mycket som skulle vända på steken ordentligt. Rent spontant är jag nöjd med en kass score då jag vet vad som ger den. När jag väl får bukt med det och kommer tillbaka till 50% av tidigare nivå ... så trillar det av 10-12 slag från scoren utan problem.
Märklig känsla!

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 09 jun 2019, 11:55

Var faktiskt riktigt bra. Ett par hål i mitten då högersläppen gjorde sig påminda, men det fixade sig med mer avslappade armar och mer arbete med underkroppen. Bra tryck i slagen, lite för höga bara. Närspelet hyggligt, något slag under hcp.

Har fått en massa bra tips, och hittade den här, bra tänk. Hjälpte till att få ett par saker på plats.
https://www.youtube.com/watch?v=JG73Jah-O9U
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Westersund

Inlägg av Westersund » mån 10 jun 2019, 20:19

Den där resan till Estland gjorde verkligen att min golf vaknade upp, formen jag har väntat på har äntligen infunnit sig. Spelade 18 hål dagen vi kom hem och gick iofs runt på 86 slag vilket inte var bra, men spelet kändes bättre än resultatet visade. Sen blev det inget spel alls under arbetsveckan (jobbade eftermiddag). I lördags ställde jag mig på rangen och bollträffen var helt magisk, dagar när den är bra är den inte alltid lätt att ta med sig det ut på banan. Men den här dagen följde bollträffen med ut på banan och efter 6 hål låg jag på -1, på det 7:e hålet kom dock ett misstag och jag gjorde en dubbel. De sista 2 hålen (spelade bara 9 hål) gick jag på par och en fin 37:a noterades. Trött och på väg hem hojtade en polare och då hängde jag med på 6 hål till som spelades på +3 vilket var okej ändå. Idag blev det ytterligare 9 hål med väldigt bra bollträff och ännu en 37:a noterades trots ett par mindre bra chippar/puttar. Sedan hemkomsten från Estland har jag sänkt mig från 7,0 till 5,9, more to come hoppas jag. :)

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 10 jun 2019, 21:33

Westersund skrev:
mån 10 jun 2019, 20:19
...
Att matchen höll till 18:e får man alltså se som en bedrift av undertecknad då ;-)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 11 jun 2019, 13:12

Puttaren skrev:
lör 01 jun 2019, 22:25
som gav mig tankar på en monstersänkning (fem bättre ut). Sen blev det stopp,
alltid...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nils77

Inlägg av Nils77 » tis 11 jun 2019, 22:45

.....tror man mäktade med 7st 3 puttar..räknar då putt från foregreen som putt.
Scoremässigt öken..dock nöjd med mycket.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

LaSt

Inlägg av LaSt » ons 12 jun 2019, 11:41

Tror jag lyckades gör mina bästa nio hål någonsin som avlöstes av min sämsta nio hål någonsin. :D

Riksten. (första gången)

Första nio. 41slag, +5 (22poäng)
Sista nio. 57 slag, +21 (6poäng)

(har svårförsvarade 18 i hcp)

Westersund

Inlägg av Westersund » ons 12 jun 2019, 17:17

AlbertS skrev:
mån 10 jun 2019, 21:33
Att matchen höll till 18:e får man alltså se som en bedrift av undertecknad då ;-)
Haha du väljer att tolka det så alltså. ;) Nää, men vår match var väldigt roligt och spännande. Sen att det avgjordes på sista putten säger väl samma mesta, blir inte jämnare än så. :D

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 13 jun 2019, 10:07

Snabb niohålare i ottan. Välspelad golf är galet mycket roligare är halvdan.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » lör 15 jun 2019, 22:37

Lite välspelad golf idag.
Har bytt putter och bytt approach - ritat siktlinje på bollen, riktar in den ordentligt och ställer mig inte över bollen förrän jag är hundra nöjd med linjen. Det tar lite extra tid men det tar jag igen på en blixtsnabb rutin innan själva stroket. Försöker slå puttarna med samma sorglöshet som jag rullar i halvmetersreturerna på övningsgreenen. Allt gav resultat, 27 puttar på 18 hål med flera birdieförsök som brände hålkanterna.
Hyfsat långt spel innebar 71 slag.
Avslutningen var intressant. Birdie på 15, ett under par och givetvis darrig på nästa tee. Gör således en Spieth, bollen 40 meter höger och borta. Up’n’down från greenbunkern för dubbel. Depp. Men sen puttar jag i från fringen på 17 och chippar i på 18. Klang och jubel.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » fre 21 jun 2019, 08:08

Gårdagens.

Elva under på nio hål. Personbästaoch ingen behöver veta att vi spelade norsk poängbogey
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

pstenman

Inlägg av pstenman » fre 21 jun 2019, 11:22

Gay på banan skrev:
fre 21 jun 2019, 08:08
Gårdagens.

Elva under på nio hål. Personbästaoch ingen behöver veta att vi spelade norsk poängbogey
Fyrmannascramble? 8-)

Edit: Aha, nu kom det fram i ljuset.
Eller mörkret..
Linköpings GK - 15.8

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » lör 22 jun 2019, 18:56

Dagens runda var årets mentala träning.
Det var spel på Brollsta, banan vars layout jag hatar mest av alla banor jag spelat.
När det dessutom var 2-3 klubbors vind och alldeles för snabba greener för att jag skall känna mig bekväm var den mentala kampen svår.

pstenman

Inlägg av pstenman » lör 22 jun 2019, 20:10

Big Berra skrev:
lör 22 jun 2019, 18:56
Dagens runda var årets mentala träning.
Det var spel på Brollsta, banan vars layout jag hatar mest av alla banor jag spelat.
När det dessutom var 2-3 klubbors vind och alldeles för snabba greener för att jag skall känna mig bekväm var den mentala kampen svår.
Åkte förbi där igår, är i en stuga utanför Brollsta.
Ekskogen.
Banan ser ju väldigt kul ut!
Linköpings GK - 15.8

Skriv svar