Hur blev det?

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Nordan

Re: Hur blev det?

Inlägg av Nordan » tis 08 okt 2019, 10:27

Dr Golf skrev:
mån 07 okt 2019, 18:26
Ready Golf - Negativt. Alltför många maskar på tee för att se någon annan gå fram och slå för att se hur vinden spelar på just det här slaget. Ingen verkar längre ta sitt ansvar att vara klar när det är ens egen tur vilket vilket innebär att någon tid inte sparas in, snarare tvärtom. "Räddningen" blir den där stackaren i bollen som tappat sin runda och går först i alla lägen. Upp på tee, pegga upp och slå... Men samma "stackare" blir också problemet ute på fairway när den spelaren också går fram och slår sin boll i fel spelordning vilket gör att många under säsongen som gått har fått avbryta sin rutin och sitt slag på grund av detta. Och på riktigt, hur svårt kan det vara att hålla reda på vems tur det är???
Håller med och lite ändå inte. Ready golf tycker jag i grunden är bra, om någon känner att man vill och kan ta den platsen så kan man utan dröjsmål slå innan ens tur, om det är byigt och spelaren med turen tvekar och jag känner mig bekväm, fine, kör!
Men jag ser inte problemet egentligen? Bara för att det finns en möjlighet är det väl inget tvång, utan spelordningen finns ju i botten oavsett.
Och här kommer delen i vilken jag håller med dig, hur svårt ska det vara att veta att jag slår först och anpassa sig därefter?

Jag kan väl tillägga att jag tillämpade ready golf långt innan det blev en regel...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 08 okt 2019, 11:47

Största problemet med readygolf är folk som bara nyttjar det till sin fördel. Dvs gärna blir av med honnören men promt håller på den i motsatta läget.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tis 08 okt 2019, 12:45

AlbertS skrev:
tis 08 okt 2019, 11:47
Största problemet med readygolf är folk som bara nyttjar det till sin fördel. Dvs gärna blir av med honnören men promt håller på den i motsatta läget.
Bara att radera den j-velns nummer i telefonboken.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 08 okt 2019, 18:05

Puttaren skrev:
tis 08 okt 2019, 12:45
AlbertS skrev:
tis 08 okt 2019, 11:47
Bara att radera den j-velns nummer i telefonboken.
Verkligen.

Silver King

Inlägg av Silver King » tis 08 okt 2019, 20:09

På det hela taget är förändringarna till det bättre, tom flagga i hålet som jag var kritisk till trots att jag spelat med den regeln 1954-68 då denändrades till flagga ur eller passad.
Kan dock inte förstå varför dubbelslag inte räknas som två slag. Ett dubbelsag är ju ett riktigt dåligt slag som kanske bara skulle gått en meter eller så men bollen kan med dubbelslaget hamna på green nära flaggan. Galet enligt min uppfattning.

Egon

Inlägg av Egon » tis 08 okt 2019, 21:38

Regeländringen på dubbelslag är det väl lite ”B” över. Att inte bestraffas för att träffa sig själv är väl en följd av nya dropregler och egen utrustning faller väl inom ”sig själv” så det fick man på köpet. Möjligen är ”dubbelslag” sprunget ur samma sakfråga.
Hade gärna sett en annan skrivning där. Utrustning not, sig själv... helt ok.

Flaggan i är bra på långa puttar men dåligt på korta. Det går hårt åt en kanten på hålet när alla klåpare ska ta upp bollen och även om det mest är kosmetiskt så stör det.

Pliktområde som benämning är bara en omskrivning för att ”oändliga vattenhinder” ska bli legala. Lite löjligt även om det inte gör nåt nämnvärt. Droppa på andra sidan var en sån där ”jag-kan-tjäna-på-att-kunna-reglerna” grej och den saknar jag lite. Möjligen var den inte speciellt rättvis, men ändå.

Dubbelplikt och dropp på fw för förlorad boll har vi inte sett i SE än. En garanterad tidssparare även om det är väldigt lite golf över den. Lite synd om man ämnar snabba upp spelet och smått idiotiskt med ”olika regler” i olika länder. Lite väl mycket SGF över att motarbeta det.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 08 okt 2019, 21:42

Dr Golf skrev:
mån 07 okt 2019, 18:26
När jag gör min bedömning av hur jag personligen tycker att reglerna har fungerat ska ni ha i åtanke att jag spelat ca 50 tävlingsrundor och 4-5 sällskapsrundor under säsongen. Resten av mitt spel på bana är ren träning under tider det är lite folk ute vilket gör att reglerna för golfspel är helt ointressanta.
:
Flaggan kvar i hålet - Negativt. Kontraproduktivt ur tidsperspektiv eftersom var och en vill olika. Det blir mycket i och ur med flaggan, en del blir irriterade och vi ska inte ens börja prata om hålkanterna! =(
:
Ready Golf - Negativt. Alltför många maskar på tee för att se någon annan gå fram och slå för att se hur vinden spelar på just det här slaget. Ingen verkar längre ta sitt ansvar att vara klar när det är ens egen tur vilket vilket innebär att någon tid inte sparas in, snarare tvärtom. "Räddningen" blir den där stackaren i bollen som tappat sin runda och går först i alla lägen. Upp på tee, pegga upp och slå... Men samma "stackare" blir också problemet ute på fairway när den spelaren också går fram och slår sin boll i fel spelordning vilket gör att många under säsongen som gått har fått avbryta sin rutin och sitt slag på grund av detta. Och på riktigt, hur svårt kan det vara att hålla reda på vems tur det är???
Intressant. Har själv inte tävlat i år, intressant att se de här två effektterna.

Kan förstå det här med flagga i och ur i tävlingssammanhang men lite förvånad att det blir så pass mycket så att det blir störande. Antagligen något man kommer in i, ändå. I mera sällskaplig golf är det en lisa, det snabbar upp. Att ha sönder hålkanterna skall man inte behöva göra. Men kan förstå att folk slarvar.

Readygolfen - Används den verkligen på mer seriöst hållna tävlingar? Och är verkligen folk så förslagna att de sniglar för att få se vindriktning? Lågt. Som jag har upplevt det, på mina mer seriöst hållna rundor är det snarare så, att de som spelar mycket har all logistik i ryggmärgen och blir klara för spel fortare, för sällskapsspel ser jag bara fördelar. Och trodde inte att readygolf användes i skarpare sammanhang.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Egon

Inlägg av Egon » tis 08 okt 2019, 22:02

Readygolf har funkat långt före det myntades.
Honnören kan få vara helig eller inte för det spelar mindre roll för uppsnabbandet. Det är på det övr. spelfältet inkl. green som tidsvinsten finns och, som sagt, där har man alltid funnit sig att spela i den ordning som ”readygolf” förespråkar. Detta både på tävling och sällskapsspel.

Egon

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 08 okt 2019, 23:28

Egon skrev:
tis 08 okt 2019, 21:38
Dubbelplikt och dropp på fw för förlorad boll har vi inte sett i SE än. En garanterad tidssparare även om det är väldigt lite golf över den. Lite synd om man ämnar snabba upp spelet och smått idiotiskt med ”olika regler” i olika länder. Lite väl mycket SGF över att motarbeta det.
Regeln har ju utformats som en möjlighet till lokal regel så den har aldrig varit tänkt att vara enhetlig över världen, inte ens över nationer - om jag förstår rätt.

Jag tycker det är lite synd - i sällskapsgolf så snabbar det upp spelet och gör att provisorisk blir näst intill onödig. För seriöst tävlingsspel var det väl aldrig tänkt att användas.

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 08 okt 2019, 23:31

Silver King skrev:
tis 08 okt 2019, 20:09

Kan dock inte förstå varför dubbelslag inte räknas som två slag.
Skammen att slå en "dubbel" är så stor att man inte behöver strö salt i såren med plikt! :-)

Old-T

Inlägg av Old-T » ons 09 okt 2019, 08:02

Egon skrev:

Egon
Grabben spelade på en bana i närheten av universitetet igår, de hade för att snabba på spelet uppmaningen
Lost Ball
Drop another ball and continue to play taking a one shot penalty.

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » ons 09 okt 2019, 08:49

AFJ skrev:
tis 08 okt 2019, 23:28
Egon skrev:
Regeln har ju utformats som en möjlighet till lokal regel så den har aldrig varit tänkt att vara enhetlig över världen, inte ens över nationer - om jag förstår rätt.

Jag tycker det är lite synd - i sällskapsgolf så snabbar det upp spelet och gör att provisorisk blir näst intill onödig. För seriöst tävlingsspel var det väl aldrig tänkt att användas.
Som jag förstått det så är det inte bara SGF utan R&A som varit mycket emot denna regel gällande "dubbelplikt och dropp på fw vid förlorad/out". Enligt uppgift var det USGA som verkligen ville ha regeln i boken, vilket ledde till en kompromiss att det blev en möjlig lokal regel. På så sätt kunde R&A informellt rekommendera "sina förbund", inkl. SGF, att inte använda den, medan man på andra håll fick använda sin önskade regel. Hur sant det är kan jag dock inte ta gift på, men tar det för rimligt.

Jag har väl annars i princip bara märkt av positiva reaktioner på nya reglerna när de väl satt sig och man provat på dem. Flagga i eller ur var ju en vanlig diskussionspunkt inför säsongen och i början, men även min reflektion är att i princip alla har landat i att ha flaggan i vid längre puttar medan de flesta önskar den ur när man närmar sig. Jag och många jag brukar spela med har dock ofta i flaggan hela tiden förutom att vi brukar lyfta den när vi plockar ur bollen.

Droppa från knähöjd var ju det andra stora diskussionsämnet som jag noterade, främst från seniorerna då många ansåg att de hade svårt att komma ner så långt. Mitt stående svar när jag hörde såna synpunkter var att jag frågade hur de gjorde när de peggade upp på tee eller lägesförbättrade. Kom de inte ner längre än till knähöjd med handen då? Den motfrågan har för det mesta dödat ytterligare diskussion i ämnet.

Gällande ready golf på tävling på högre nivåer kom i början lite rapporter om medvetet slirande för att få lite extra tid, men det klargjordes som jag minns det att bara för att ready golf uppmuntras kan en spelare inte komma undan straff för långsamt spel bara genom att hänvisa till ready golf, utan spelaren som är längst ifrån (eller har honnören) är den i bollen som är ansvarig för att nästa slag sker inom givna tidsramar. Sedan kanske det ändå tänjs lite på detta, men då är nog enda lösningen att de spelare som drabbas av det rapporterar det till TL/TD/domare.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » ons 09 okt 2019, 09:30

Tycker det blev alldeles utmärkt, och den regel som gjort särklassigt störst skillnad är förstås att man kan ha faggan i vid puttning. I början velade vi lite hit och dit, men ganska snabbt landade vi i att alltid ha flaggan i. Även på korta puttar.

På hela säsongen kan jag påminna mig en(1) putt som vi tyckte "borde" gått i men som studsade ut från flaggstången. Hur många puttar som egentligen varit alldels för hårda, men som räddats till hanterbara returer genom att träffa flaggan vet jag inte, men de är betydligt fler.
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 09 okt 2019, 11:07

En tanke när det gäller hålkanterna.
Rent fysikaliskt kan hålet inte bli mindre av att folk har svårt att ta upp bollen utan att slita på hålkanten när flaggan sitter i.
Ni som tycker flaggan-i-hålet är en dålig idé, är det bara estetiskt som ni ser ett problem med detta ?
Eller är det den lilla fördelen som senare spelande partier har, när hålet är en gnutta större, som stör er ?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » ons 09 okt 2019, 11:33

Big Berra skrev:
ons 09 okt 2019, 11:07
En tanke när det gäller hålkanterna.
Rent fysikaliskt kan hålet inte bli mindre av att folk har svårt att ta upp bollen utan att slita på hålkanten när flaggan sitter i.
Ni som tycker flaggan-i-hålet är en dålig idé, är det bara estetiskt som ni ser ett problem med detta ?
Eller är det den lilla fördelen som senare spelande partier har, när hålet är en gnutta större, som stör er ?
Om du missar putten något till höger så du får en koppsnurr, så känns det som att bollen lättare tar sig ur än om kanterna är skarpa. Men det är bara en känsla, jag har svårt att besvisa det och nackdelarna vägs nog upp av fördelarna. Så för mig åtminstonde är det rent estetiskt.

janne64

Inlägg av janne64 » ons 09 okt 2019, 13:36

Det är väl så att själva golfen i sig inte påverkats så mycket?
Inte då för mig och de jag spelar med och de andra i"klubben". ( de runtomkring)
Det är ni på forat och de i grannkklubbarna, de man hör något av..
Det är ifrån Säter, Falun -Blge, Dalsjö, Hedemora, o Hagge, Gagnef o Leksand där jag har mina kontakter.
En regel som jag tror inte nyttjas som är ny är väl den att droppa sig ur bunkern med två slagsplikt.
Vem skulle göra det?

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » ons 09 okt 2019, 16:56

AFJ skrev:
tis 08 okt 2019, 10:13
Intressanta synpunkter och jag kan förstå att det kan skilja lite hur man upplever detta om man i huvudsak spelar tävlingsgolf.

Jag tycker dock inte man kan säga att "regler spelar oerhört liten roll vid sällskapsspel!l".
För att förtydliga det jag menar med detta: Under sällskapsspel gör man precis som du säger, man kan till och med ha lite olika regler och förhållningssätt för olika sällskap. Jag och bästa kompisen betalar våra snedsteg med "en öl på Läsö" och konstaterar att vi är skyldiga varandra några hundra öl när vi kommer dit!

Alltså, de officiella golfreglerna blir då ganska obetydliga eftersom man gör som man vill, vid sällskapsspel.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Våga vara källkritisk - Endast döda fiskar följer strömmarna!

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » ons 09 okt 2019, 17:00

Angående att Ready Golf använts sedan länge...

- Ja, med den "lilla" skillnaden att folk visste vems tur det var, och den vars tur det var såg till att vara den som var klar!
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Våga vara källkritisk - Endast döda fiskar följer strömmarna!

Egon

Inlägg av Egon » ons 09 okt 2019, 18:52

Nale72 skrev:
ons 09 okt 2019, 08:49
AFJ skrev:
tis 08 okt 2019, 23:28
Egon skrev:

Som jag förstått det så är det inte bara SGF utan R&A som varit mycket emot denna regel gällande "dubbelplikt och dropp på fw vid förlorad/out". Enligt uppgift var det USGA som verkligen ville ha regeln i boken, vilket ledde till en kompromiss att det blev en möjlig lokal regel. På så sätt kunde R&A informellt rekommendera "sina förbund", inkl. SGF, att inte använda den, medan man på andra håll fick använda sin önskade regel. Hur sant det är kan jag dock inte ta gift på, men tar det för rimligt.
Jag har hört samma historia och att jag inte nämnde den berodde bara på att jag inte ville bli långrandig i ämnet.
Sen om det var R&A eller främst EGA, kan vi strunta i. EGA är ju i praktiken ”SGF” i mitt tycke då de har haft ett oerhört stort inflytande där.

Nu talade jag inte om det men mitt ”gnäll” hade väldigt lite med själva regelns vara eller icke vara att göra och desto mer med stundande WHS att göra. Regler för golfspel och den praktiska appliceringen av det borde vara lika i hela världen när det slagits på stora trumman om att även handicap ska bli lika. ”Dubbelplikt och dropp på fw vid förlorad/out" kommer ge en bättre score för största delen av spelarna. Ergo... redan från början är det lika illa med WHS som det blev med de SGF-kvoterade sällskapsronderna. Dvs. Inte fu**ing lika alls!

Egon

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » ons 09 okt 2019, 19:32

Egon skrev:
ons 09 okt 2019, 18:52
”Dubbelplikt och dropp på fw vid förlorad/out" kommer ge en bättre score för största delen av spelarna. Ergo... redan från början är det lika illa med WHS som det blev med de SGF-kvoterade sällskapsronderna. Dvs. Inte fu**ing lika alls!

Egon
Fast hur ofta får spelare poäng om man slår sitt fjärde slag från fairway efter sitt utslag? Kanske lika ofta som de ändå hade fått det om de slagit ut sitt tredje slag på fairway istället (fast ofta kanske lite längre fram)? Borde inte det vara rätt sällsynt och i så fall inte ge någon större effekt hcp-mässigt eftersom man även framöver vad jag förstått det även framöver kommer ha "nettodubbel" som maxscore per hål?

Jag tror att denna lokala regel främst spar tid, men inte skulle ge någon större hcp-effekt. Men det är förstås rena spekulationer då jag aldrig provat på att spela med den.

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » ons 09 okt 2019, 19:52

Dr Golf skrev:
ons 09 okt 2019, 17:00
Angående att Ready Golf använts sedan länge...

- Ja, med den "lilla" skillnaden att folk visste vems tur det var, och den vars tur det var såg till att vara den som var klar!
Folk vet väl egentligen även nu vems tur det är och som sagt är det fortfarande spelaren vars tur det att spela som har ansvaret att inte fördröja spelet. Ingen bör "komma undan" fördröjande av spel genom att skylla på ready golf. I så fall har de missuppfattat regelboken, men om medspelarna förstås går dessa spelare tillmötes så kan de ju tjäna på det så länge som bollen håller sin plats på banan.

Men jag har i alla fall inte någon gång i år råkat ut för att någon spelare eller boll med spelare har skyllt på ready golf när jag påpekat att de tappat tid på bollen framför eller att de ligger efter tidsmässigt och måste öka på lite.

Egon

Inlägg av Egon » ons 09 okt 2019, 20:03

Nale72 skrev:
ons 09 okt 2019, 19:32
Egon skrev:
”Dubbelplikt och dropp på fw vid förlorad/out" kommer ge en bättre score för största delen av spelarna. Ergo... redan från början är det lika illa med WHS som det blev med de SGF-kvoterade sällskapsronderna. Dvs. Inte fu**ing lika alls!

Egon
Fast hur ofta får spelare poäng om man slår sitt fjärde slag från fairway efter sitt utslag? Kanske lika ofta som de ändå hade fått det om de slagit ut sitt tredje slag på fairway istället (fast ofta kanske lite längre fram)? Borde inte det vara rätt sällsynt och i så fall inte ge någon större effekt hcp-mässigt eftersom man även framöver vad jag förstått det även framöver kommer ha "nettodubbel" som maxscore per hål?

Jag tror att denna lokala regel främst spar tid, men inte skulle ge någon större hcp-effekt. Men det är förstås rena spekulationer då jag aldrig provat på att spela med den.
Din konsekvensanalys/magkänsla lämnar en del att önska enl. mitt tycke. Antingen kan du inte sätta dig in i en (dubbel)bogey-spelares situation eller så förtränger du effekten av Oob. Dvs. slag och distans!
Bryter man ner det till att drabba olika spelnivåer så ser man snart när ”distans” övergår till att betyda mer än ”slag”. Många skulle def. tjäna på att droppa en boll på fw. och slå sitt 4:e slag. Gränsen för när, i hcp.stegen, lär naturligtvis bero på hur spelet brukar spelas. Jag har inga illusioner om att alla inom samma hcp. spelar likadant men jag kan tydligt se att mångas chanser till en andraserv def. inte är en garant för ett lyckat resultat.

Egon

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » ons 09 okt 2019, 22:16

Egon skrev:
ons 09 okt 2019, 20:03
Nale72 skrev:
ons 09 okt 2019, 19:32
Egon skrev:

Egon

Din konsekvensanalys/magkänsla lämnar en del att önska enl. mitt tycke. Antingen kan du inte sätta dig in i en (dubbel)bogey-spelares situation eller så förtränger du effekten av Oob. Dvs. slag och distans!
Bryter man ner det till att drabba olika spelnivåer så ser man snart när ”distans” övergår till att betyda mer än ”slag”. Många skulle def. tjäna på att droppa en boll på fw. och slå sitt 4:e slag. Gränsen för när, i hcp.stegen, lär naturligtvis bero på hur spelet brukar spelas. Jag har inga illusioner om att alla inom samma hcp. spelar likadant men jag kan tydligt se att mångas chanser till en andraserv def. inte är en garant för ett lyckat resultat.

Egon
Som sagt var det en ren gissning då jag helt saknar empiriskt underlag och du kan mycket väl ha rätt. Det kanske till och med finns något sådant underlag att finna någonstans.

Jag håller också med om att många (generellt mer och mer ju högre hcp spelaren har, så långt man nu kan dra generella slutsatser utifrån en spelares hcp) skulle tjäna på att få droppa en boll på fairway och slå sitt fjärde slag och chansen att få en lägre score och därmed få någon poäng öka. Men jag har svårt att se att man särskilt ofta skulle få mer än någon enstaka poäng då och då om man slår sitt fjärde slag från fairway.

Men visst, om man (allt annat lika) konsekvent någonstans använder den lokala regeln (om det nu är t ex något land som konsekvent använder den även i praktiken) så kan effekten bli att spelarnas snittpoäng blir något högre än om den lokala regeln inte används. Jag har dock svårt att se att ska göra någon större skillnad på den generella hcp-nivån.

Som jag förstått det tidigare så kommer det trots allt finnas vissa möjligheter till nationella anpassningar även av det nya hcp-systemet (jag kommer veta mer om det om en månad, så även här spekulerar jag nu). Hur stora eller små de kommer bli vet jag inte. Men jag ser det inte som helt orimligt att de möjliga anpassningar man eventuellt kommer tillåtas kan ha större påverkan på spelarnas hcp-nivå än om man använder den lokala out-regeln.

Men återigen är det mestadels spekulationer och jag gör inte något som helst anspråk på att mina funderingar i ämnet avspeglar någon form av absolut sanning. Dessutom är denna diskussion relativt OT då ämnet för tråden var hur det blev, och inte hur vi tror att det hade blivit om vi hade använt oss av en viss lokal regel. Om någon finner eventuella effekter av denna lokala regel intressant kanske den kan diskuteras i en annan tråd, såtillvida det inte är någon som konsekvent spelat med den lokala regeln och har något konkret faktiskt utfall att rapportera, vilket skulle göra att den följer trådens ämne :) .

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » ons 09 okt 2019, 22:42

Silver King skrev:
tis 08 okt 2019, 20:09

Kan dock inte förstå varför dubbelslag inte räknas som två slag.
Som jag ser det. Du tjänar sällan något på att slå ett dubbelslag. Snarare förlorar du oftast ett slag. Får du då plikt förlorar du ofta två slag. Ett lite för hårt straff för den förseelsen.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

AFJ

Inlägg av AFJ » lör 19 okt 2019, 07:52

Dr Golf skrev:
ons 09 okt 2019, 16:56
AFJ skrev:
tis 08 okt 2019, 10:13
Intressanta synpunkter och jag kan förstå att det kan skilja lite hur man upplever detta om man i huvudsak spelar tävlingsgolf.

Jag tycker dock inte man kan säga att "regler spelar oerhört liten roll vid sällskapsspel!l".
För att förtydliga det jag menar med detta: Under sällskapsspel gör man precis som du säger, man kan till och med ha lite olika regler och förhållningssätt för olika sällskap. Jag och bästa kompisen betalar våra snedsteg med "en öl på Läsö" och konstaterar att vi är skyldiga varandra några hundra öl när vi kommer dit!

Alltså, de officiella golfreglerna blir då ganska obetydliga eftersom man gör som man vill, vid sällskapsspel.
Jag tycker ändå du drar fel slutsats. De officiella reglerna är alltid viktiga, även vid sällskapsspel. Utan det officiella regelverket så skulle varje gäng behöva bestämma sina egna varje gång de spelar. Jag har ingen aning om hur många regler det finns i boken men det måste väl vara flera hundra som i sin tur täcker alla möjliga (och omöjliga :-)) situationer som kan uppstå vid golfspel. I huvudsak försöker även sällskapsspelare följa reglerna - de medvetna avstegen är enligt min erfarenhet få.

Skriv svar