Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Kungen

Re: Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Inlägg av Kungen » tis 26 nov 2019, 09:45

Anders skrev:
tis 26 nov 2019, 01:03
Nåt mot Dubai som ställe tror jag inte, han bodde väl typ där rätt länge?
Förvisso, men de valde också att flytta därifrån. Han har vid ett flertal tillfällen sagt att flytten till US var ett stort lyft och att den med facit i hand borde skett tidigare.
Senast redigerad av 1 Kungen, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » tis 26 nov 2019, 10:51

Euklides skrev:
mån 25 nov 2019, 17:56
AFJ skrev:
mån 25 nov 2019, 17:51
Nej, det måste har varit ett "utbrott" i total frustration och besvikelse över sin egen usla insats.
Kan ju påverka en del säkert men känns ändå som något annat måste ligga bakom.
Fick också känslan att det definitivt måste ligga något mer än bara en dålig tävlingsvecka bakom. Stene är alltid lite grinig när han spelat dåligt, men klagar mycket sällan på stället som sådant på det tydliga sättet han gjorde i den intervjun.

Dubai är ett land i mellanöstern. Stenson uttrycker vagt någon form av oklart missnöje. Alltså är han nazist. Case closed.
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Euklides

Inlägg av Euklides » tis 26 nov 2019, 11:37

Anders skrev:
tis 26 nov 2019, 09:23
Gay på banan skrev:
tis 26 nov 2019, 07:51
Han säger ungefär att han tidigare presterat bra vid några tillfällen trots att han egentligen inte tycker om spelplatsen.
Han sa det men det lät mest som gnäll.
Håller jag inte med om, tycker det var ett väldigt starkt uttalande för att komma från honom.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 26 nov 2019, 11:50

Euklides skrev:
tis 26 nov 2019, 11:37
Anders skrev:
tis 26 nov 2019, 09:23
Gay på banan skrev:
tis 26 nov 2019, 07:51
Han säger ungefär att han tidigare presterat bra vid några tillfällen trots att han egentligen inte tycker om spelplatsen.
Han sa det men det lät mest som gnäll.
Håller jag inte med om, tycker det var ett väldigt starkt uttalande för att komma från honom.
Han har inte skrätt orden tidigare heller, greener som broccoli, ruffar som är ogräs och allt vad det har varit. Lägg till det möjligen i konkurrens med Sergio största antalet i vredesmod slängda klubbor, sönderslagna teekulor och vad det nu är. När har han låtit munter i en intervju senast?
Säger inte att han inte kan ha någon slags issue med banan, men jag hade inte reagerat på uttalandet om jag hört det live. Jämför med Alex som haft ett minst lika dåligt år som Henrik.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 26 nov 2019, 13:55

Jag kan inte minnas att det har framförts någon större kritik mot banan förut. På TV såg den i alla fall ut att vara i gott skick och jag tycker layouten verkar helt OK. Sjöstrand påstod flera gånger i TV att det var en bana som spelarna gillar och i alla de små intervjuer som de gör på banan framkom ingen direkt kritik vad jag kan minnas (såg ganska många timmar).

Så om det låg något mer bakom Stenson kritik så borde det avse något utanför de 18 hålen. Men som sagt, jag tyckte det mest osade besvikelse och dålig förlorare - ungefär som när man själv gjort sin andra 26 poängare på raken och dessutom fått bilen repad på parkeringen! Då är det lätt att ta tlll starka ord! :-)

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 26 nov 2019, 15:19

Euklides skrev:
mån 25 nov 2019, 17:50
Modegurun skrev:
mån 25 nov 2019, 17:46
Euklides skrev:
mån 25 nov 2019, 17:26
Såg intervju med Stenson och mellan raderna så sågar han banan/platsen/tävlingen brutalt, trots att han vunnit där 2 gånger och bott i Dubai i 10 år.
Någon som vet vad det beror på ?
Har du någon länk till intervjun?
https://www.viafree.se/sport/henrik-ste ... rZfNlNyI0A
Haha, "det blir ju en tidig starttid imorgon så vi kommer ju härifrån tidigt iallafall"

Han är väl inte känd för att vara tyst, men det är ju en duktig sågning, mest i affekt tror jag, hade han presterar bättre är jag tämligen säker på att han inte skulle ha sagt nåt.
Jag skulle gissa att det är banan det hänger på mer än Dubai som så, annars bor man väl inte där under 10 år gissar jag?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inlägg av Egon » tis 26 nov 2019, 16:16

Ojojoj... vad kan han mena med ”spelplats”!?
Är han trött på golflivet på Jorden, flyttar han till en annan galax,... :roll:
Herregud!

Ord från Stenson ska inte tolkas. De är vad de är. Uppenbarligen har han inte spelet just nu och därför väljer han att inte låta frustrationen gå ut över materiella saker som klubbor eller banan. Verbalt så sätter han fingret på vad som fattas utöver formen. Banan passar inte hans öga. Den är inte hans eget val av spelplats och om han kunde välja bort den så skulle han det. Nu har European tour förlagt avslutningen hit och med ett år av mediokra resultat lockar det ut den mesta av frustrationen.

Egon

Kungen

Inlägg av Kungen » ons 27 nov 2019, 09:26

Egon skrev:
tis 26 nov 2019, 16:16
Herregud!

Ord från Stenson ska inte tolkas. De är vad de är. Uppenbarligen har han inte spelet just nu och därför väljer han att inte låta frustrationen gå ut över materiella saker som klubbor eller banan. Verbalt så sätter han fingret på vad som fattas utöver formen. Banan passar inte hans öga. Den är inte hans eget val av spelplats och om han kunde välja bort den så skulle han det. Nu har European tour förlagt avslutningen hit och med ett år av mediokra resultat lockar det ut den mesta av frustrationen.

Egon
Ojojoj... kan det kanske vara så att andra tycker det är kul att spekulera hej vilt, ironisera och skoja till det lite på ett forum som detta?
Måste allting alltid handla om att ha rätt eller fel i din galax? :roll:

Användarvisningsbild
Euklides

Inlägg av Euklides » ons 27 nov 2019, 09:30

Egon skrev:
Herregud!

Egon
Han har ett flertal gånger påpekat att en bana inte passar hans öga, har aldrig nämnts här. Tror du har helt fel.
Om vi nu ska gissa fritt som du gjorde så tror jag att det skurit sig rejält med arrangörerna, han kanske inte fått det boende han velat, kanske inte fått ta in familj eller vänner till Vippen, någonting åt det hållet som skurit sig rejält.

Egon

Inlägg av Egon » ons 27 nov 2019, 10:28

Kungen skrev:
ons 27 nov 2019, 09:26
Egon skrev:
Herregud!

Egon
Ojojoj... kan det kanske vara så att andra tycker det är kul att spekulera hej vilt, ironisera och skoja till det lite på ett forum som detta?
Självklart handlar det inte om rätt eller fel i ett tyckande men Stenson kändes ju rätt rak i intervjun. Jag tycker att det brukar bli bäst om man litar på det folk säger, möjligen med en liten läsning mellan raderna.

Hur du någonstans läste in ”muslim” är för mig en gåta. :roll:

Egon

Kungen

Inlägg av Kungen » ons 27 nov 2019, 13:32

Egon skrev:
ons 27 nov 2019, 10:28
Kungen skrev:
Egon skrev:
Herregud!

Egon
Självklart handlar det inte om rätt eller fel i ett tyckande men Stenson kändes ju rätt rak i intervjun. Jag tycker att det brukar bli bäst om man litar på det folk säger, möjligen med en liten läsning mellan raderna.

Egon
Läs mitt Ojojoj igen... :roll:

Egon

Inlägg av Egon » ons 27 nov 2019, 16:26

Kungen skrev:
ons 27 nov 2019, 13:32
Egon skrev:
ons 27 nov 2019, 10:28
Kungen skrev:

Egon
Läs mitt Ojojoj igen... :roll:
Behövs inte...
Hade du bytt ut ” :roll: ” mot en ;) , så hade jag varit med på noterna.
Nu vet jag. ;)

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 28 nov 2019, 14:38

Mpumalanga igen. Och jag kan aldrig glömma Zackes kommentering år ca 2010, på plats på banan. Episkt. Han måste varit precis lagom berusad. Zacke verkar väl ha lämnat in vad det gäller kommentering. Han var The Man.

Kul att de får köra kortbyxor. Har slagit på inspelning. Och får se om han krokodilen fortfarande är i livet. Skulle kunna lira den banan, det är så pass långt söderut.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tor 28 nov 2019, 20:29

Det ser för jääävligt ut.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

AFJ

Inlägg av AFJ » tor 28 nov 2019, 22:13

AlbertS skrev:
tor 28 nov 2019, 20:29
Till min förvåning måste jag nog hålla med.

Jag har alltid tyckt att det är lite fånigt att spelarna har tvingats att lira i långbyxor. De flesta (?) sommarsporter utövas i kortbyxor eller i fri klädsel så varför inte golfen? För oss amatörer är det väl en självklarhet att man kan lira i shorts om man så vill.

Men nu när man ser tourspelarna i shorts så ser det rätt oproffsigt ut faktiskt. I och för sig är det nog en vanesak men ändå.

Jag tycker det var kul att det blev av nu tack vare en extrem värme. Man skulle kunna tänka sig att det var detta som satte bollen i rullning men jag tror faktiskt tvärt om. Nu kommer långbyxorna vara kvar för lång tid framöver!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 29 nov 2019, 13:25

AFJ skrev:
tor 28 nov 2019, 22:13
AlbertS skrev:
tor 28 nov 2019, 20:29
Till min förvåning måste jag nog hålla med.

Jag har alltid tyckt att det är lite fånigt att spelarna har tvingats att lira i långbyxor. De flesta (?) sommarsporter utövas i kortbyxor eller i fri klädsel så varför inte golfen? För oss amatörer är det väl en självklarhet att man kan lira i shorts om man så vill.

Men nu när man ser tourspelarna i shorts så ser det rätt oproffsigt ut faktiskt. I och för sig är det nog en vanesak men ändå.

Jag tycker det var kul att det blev av nu tack vare en extrem värme. Man skulle kunna tänka sig att det var detta som satte bollen i rullning men jag tror faktiskt tvärt om. Nu kommer långbyxorna vara kvar för lång tid framöver!
Lite ovant, minst sagt. Takes some getting used to. Ross Fisher vann inte direkt på kortbrallor estetiskt sätt.

För framtiden undrar jag om inte just en temperaturgräns skulle kunna vara tillrådig. Man har ju inte kortbrallor för att det är snyggt själv, direkt, och det är nog en tempgräns där om jag spelar bland andra. Runt 16 grader i mitt fall, kanske 32 för proffstävlingar?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 29 nov 2019, 13:47

Ryström funkar bra. Skall vara en sån här myspysgubbe på tävlingar som Leopard Creek. Kommenterar omgivningarna underfundigt och trevligt.

AFJ

Inlägg av AFJ » fre 29 nov 2019, 19:20

Anders skrev:
fre 29 nov 2019, 13:47
Ryström funkar bra. Skall vara en sån här myspysgubbe på tävlingar som Leopard Creek. Kommenterar omgivningarna underfundigt och trevligt.
Instämmer, själva tävlingen har dock inte riktigt lyft tycker jag. Det kanske är naturligt att det känns så när de stora stjärnorna saknas OCH svenskarna håller sig i bakgrunden.

AFJ

Inlägg av AFJ » lör 30 nov 2019, 01:30

AFJ skrev:
tor 21 nov 2019, 22:03
Får hålla lite koll hur det går då!
Inte så vidare värst bra den här veckan. Philip Eriksson 14 över på två rundor. Han får väl ägna sig åt lite safari i helgen!

Även Alexander Björk lirade dåiigt. Har inte gjort något bra resultat på länge. Tyckte han kändes rätt stabil när han slog igenom.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 30 nov 2019, 12:18

AFJ skrev:
lör 30 nov 2019, 01:30
AFJ skrev:
tor 21 nov 2019, 22:03
Får hålla lite koll hur det går då!
Inte så vidare värst bra den här veckan. Philip Eriksson 14 över på två rundor. Han får väl ägna sig åt lite safari i helgen!

Även Alexander Björk lirade dåiigt. Har inte gjort något bra resultat på länge. Tyckte han kändes rätt stabil när han slog igenom.
Ja, han verkar vara i grunden säker. Kommer nog tillbaka i årom det inte är nåt generalfel vid sidan av golfen.

Lemke har både längden och spelet för att hävda sig väl, det har han visat. Men undrar psyket. Kommer in i väldigt djupa svackor någon gång under alla tävlingar och avslutar nästan alltid dåligt då han ligger bra till. Gör konstiga misstag då han varit i tv. Synd, det är en kille med kraften och precisionen, gör definitivt många birdies nog.

Men kul att Eltoro tycks göra en bra tävling. Han har ju varit lovande i typ 15 år.

AFJ

Inlägg av AFJ » sön 01 dec 2019, 21:44

Jaha, idag så lyfte verkligen tävlingen! Stor dramatik ända in i slutet. Larazabals totala kollaps och skavsår gjorde ju att han kändes helt uträknad. Hans vinst måste vara en av de mest remarkabla come-backs på en runda på ET i modern tid.

Holländare borde dock ha kunnat matcha honom, beslutet att gå för green på 18:e var korkat.

Stort grattis till Sjöholm - han gjorde vad han kunde och även han måste ju vara imponerad av hur Larazabal kunde komma tillbaka. Såg att han var framme och gratulerade på 18:e green - sportsligt!

Lite märkligt att banan är så svår - det ser ju ganska brett och "enkelt" ut på TV.

Egon

Inlägg av Egon » sön 01 dec 2019, 23:33

Hårda greener, nytt gräs och tydligen ganska svårt överlag.
Superintressant golf när det presenteras på det här viset. Lay-up med wedge kvar på 18:e och vinnaren limmar ett inspel som många andra slagit betydligt sämre hela dagen.

Sjöholm hade chansen många ggr om men gjorde det otroligt bra ändå. Det riktigt lös om honom. Knuten näve för ett par är lite befriande att se... det gör dem lite mer mänskliga. Me like.

305p på banken och en top-3 till eller kanske två top-10 så är kortet säkrat för 2021.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 02 dec 2019, 01:22

Då sista nio påsöndagen kommer tänder det till, även i ganska sömniga tillställningar. Både segraren och runner-up bjöd på härliga fighting faces. Hoppas nu att Eltoro har kommit in i ett stim.

Härlig bana, vilka hål! Både layout och omgivningar. Vad händer med de elefanter som känner för att vada över ån?

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 02 dec 2019, 01:58

Tänkte lite mer på det där med Larazabals blåsor på foten. Tydligen var det rätt illa.

Kan inte påminna mig att jag sett en liknande situation på touren förut. Man inbillar sig att proffsen har koll på sina skor, kanske var det värmen som ställde till det extra mycket? Men lite märkligt ändå.

För egen del har man väl haft några häftiga blåsor men sedan Compeed började sälja sina skavsårsplåster är det ju bara att plåstra om och köra vidare.

Modegurun

Inlägg av Modegurun » tor 05 dec 2019, 22:02

Tiger och Stenis top-5, då njuter man. Kan bli en härlig helg i TV-soffan det här!

Skriv svar