1 manna scramble:)

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Jornhona

Re: 1 manna scramble:)

Inlägg av Jornhona » tis 15 sep 2020, 09:54

Nick_Corey skrev:
tis 15 sep 2020, 09:44
Nordan skrev:
tis 15 sep 2020, 08:36
Jag är medveten om att scramble tar mer tid, men jag förstår igen inte varför?
Att slå ut två bollar, eller fyra för den delen, och konstant spela från det bästa läget där en person behöver ta fram ett avstånd. Och tänk då den boll som slår som nr 2, som har tid på sig en masse... Och spelar man 4-manna går man ju och chitchattar hela tiden, och det är inget leta boll, det är igen ett mått, nä det övergår mitt förstånd.
Ja, lite märkligt är det. Man borde ju spara en del tid på att det inte skall slås en massa slag från konstiga lägen. Dessutom är ju det totala antalet slag betydligt lägre i scramble. Säg att en boll med två bogeyspelare utan scramble slår 90+90 slag. Om dessa istället spelar scramble kanske de hamnar på en score strax över par, dvs i praktiken kanske 75+75 slag. Bara där har man ju då sparat in 30 slag (varav en hel del från konstiga lägen) som det inte skall läggas tid på, plus att man ju kan avstå från en del boll-letande.. Å andra sidan tar det lite tid att resonera om bollval, hämta icke-använda bollar... men ändå.

Jag gissar att det är tävlingsmomentet i sig som drar upp tiderna. Plus att det ofta är lite olika event längs vägen med fika, beat the pro, sponsorjippon och annat som drar upp tiden. Inte spelformen i sig.

Varför inte testa att spela en scramble med polarna istället för en vanlig runda nån dag? Dels för att se hur lång tid det tar, och dels för att se hur låg score man kan få?
Folk slår åt alla håll och kanter. Alla vill ha fatt i sin boll och sånt tar rejält med tid.

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 15 sep 2020, 11:02

Nick_Corey skrev:
Ja, lite märkligt är det. Man borde ju spara en del tid på att det inte skall slås en massa slag från konstiga lägen. Dessutom är ju det totala antalet slag betydligt lägre i scramble. Säg att en boll med två bogeyspelare utan scramble slår 90+90 slag. Om dessa istället spelar scramble kanske de hamnar på en score strax över par, dvs i praktiken kanske 75+75 slag. Bara där har man ju då sparat in 30 slag (varav en hel del från konstiga lägen) som det inte skall läggas tid på, plus att man ju kan avstå från en del boll-letande.. Å andra sidan tar det lite tid att resonera om bollval, hämta icke-använda bollar... men ändå.

Jag gissar att det är tävlingsmomentet i sig som drar upp tiderna. Plus att det ofta är lite olika event längs vägen med fika, beat the pro, sponsorjippon och annat som drar upp tiden. Inte spelformen i sig.

Varför inte testa att spela en scramble med polarna istället för en vanlig runda nån dag? Dels för att se hur lång tid det tar, och dels för att se hur låg score man kan få?
Exakt! Det totala antalet slag är ganska mkt lägre. Inte sällan går ju en putt i som inte är den fjärde.
Resonerandet kring bollvall, visst, men i många av fallen är det en nobrainer.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 15 sep 2020, 11:22

Det är på greenerna det tar tid mestadels, samt att det i princip väntas på varje par 5 för ett mirakelslag till green
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » tis 15 sep 2020, 13:19

Lördag, 4-manna. Tog 4:15.
Söndag, 4-manna. Tog 4:30 (och vi väntade ganska ofta...).

Det finns många ställen där man kan spara tid, i 4-manna scramble.
- Man behöver inte slå ut alla fyra, om man redan har ett bra läge eller om man "måste" välja utslag från viss person.
- Det är ju oftast ett scorekort lägesförbättring, och ibland en klubblängd, så man hamnar aldrig i en torva etc. Man låter blir onödiga slag mht det.
- Att använda tänkarenergi och tid för att värdera två relativt likvärdiga lägen är onödigt. Utfallet blir likartat vilket man än väljer.
- Självfallet väntar man på parfemmor, om man har en praktisk chans att nå green på två. Av helgens åtta parfemmor: två greenträffar, en greenbunker, två foregreen, tre layup med 50-100 m kvar.
- Man letar inte boll över huvud taget om det sinkar spelet och man har en annan spelbar boll.
- Alla behöver definitivt inte vara inblandade i alla val. Man litar på att spelkamraterna vet vad de gör.

Det finns många slag att vinna på chippar och puttar. Där skall man vara noggrann.

Egon

Inlägg av Egon » tis 15 sep 2020, 21:15

Nordan skrev:
tis 15 sep 2020, 11:02
Nick_Corey skrev:

Exakt! Det totala antalet slag är ganska mkt lägre. Inte sällan går ju en putt i som inte är den fjärde.
Resonerandet kring bollvall, visst, men i många av fallen är det en nobrainer.
1. Logistiken i en 4-boll singel är snabbare än en 4-boll scramble. Alla ska slå från samma läge men först hämta sin boll. Inte sällan har man också en förbestämd ordning.
Hur långt detta tar i extra tid har jag ingen aning om... men jag köper inte en ”åsikt” som bara förringar dessa faktorer utan belägg.

Dessutom får man ingen rabatt på förberedelse utan varje spelare börjar om från scratch.
Bara för att belysa sannolikheten i det sistnämnda... 40 sek för första och 30 för andra, tredje osv. gäler på touren. Jag tror inte att de skulle få igenom det med spelarna om det inte fanns viss relevans. Ergo... på touren skulle en 4-manna scramble tillåtas ta 3x10 sek längre tid/läge.
Ber. på om hälften eller alla slag behöver slås då diffar det 18,5-37min.

- Nej, jag säger inte att det tar 10, 20, 30 eller 40 sekunder för en spelare att slå sitt slag... men det är tidsskillnad på att vara redo att slå, vid sin boll, och att placera en boll, förbereda sig samt slå sitt slag.

Btw.
OT... men jag undrar hur många som håller sig till ”line-up” regeln vid scramble/partävlingar?
Jag får påpeka det hela tiden.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 15 sep 2020, 21:20

Egon skrev:
tis 15 sep 2020, 21:15
OT... men jag undrar hur många som håller sig till ”line-up” regeln vid scramble/partävlingar?
Scramble täcks inte av golfreglerna därför kan man göra lite som man vill fick jag till svars när jag frågade om det verkligen var okay att stå och titta i puttlinjen när nån annan puttade. Kan inte tänka mig att line-up-regeln inte faller bort också.

Egon

Inlägg av Egon » tis 15 sep 2020, 21:28

AlbertS skrev:
tis 15 sep 2020, 21:20
Egon skrev:
Scramble täcks inte av golfreglerna därför kan man göra lite som man vill fick jag till svars när jag frågade om det verkligen var okay att stå och titta i puttlinjen när nån annan puttade. Kan inte tänka mig att line-up-regeln inte faller bort också.
Intressant... kan vi få det bekräftat?
Menar du också att jag då kan ha 15 klubbor i bagen, plocka fram min unlimited cobra ss 370 osv.?

Jag tvivlar def. inte på att ”alla” regler inte kan appliceras på scramble, men ändå.

Egon

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » tis 15 sep 2020, 21:36

Söndagsscramble senaste helgen. Det var ok att göra tap-in för par och ändå ha kvar chansen till birdie på kvarvarande puttar (och klart motsvarande för eagle/birdie etc). Aningen ovanligt, men sparar lite tid på ganska många greener.

Egon

Inlägg av Egon » tis 15 sep 2020, 22:00

Stora Norrland skrev:
tis 15 sep 2020, 21:36
Söndagsscramble senaste helgen. Det var ok att göra tap-in för par och ändå ha kvar chansen till birdie på kvarvarande puttar (och klart motsvarande för eagle/birdie etc). Aningen ovanligt, men sparar lite tid på ganska många greener.
Det brukar det väl alltid vara tillåtet!?

Nåväl, AlbertS har rätt att scramble inte täcks av golfregler... frågan är ju bara hur långt man kan dra det?
Övningsspela före/under ronden?
Övningsvinga/pröva bunkern?
Kasta bollen ur bunkern?

Som sagt, jag har aldrig sett att några specifika tävlingsbestämmelser presenterats som isf. skulle förbjuda detta. Därav tar jag för givet att de regler som defacto tas ur spel iom. spelformen (välja boll och placera samt putta ut) är de enda undantagen.
Att man sen kan/får göra andra undantag är en annan sak.

Vi tillåter t.ex inte bil om man inte har sjukintyg av den lägre graden, dvs. TL bestämmer och inte SGF.
Det skulle ju inte vara en issue isf.

Ledsen om jag tjatar men om 4 dagar smäller det och jag är TL. :oops:

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 15 sep 2020, 22:08

5.1.3.1 Scramble

Varje lag består av två, tre eller fyra spelare. Samtliga spelare slår var sin boll från tee. Därefter väljer laget från vilket läge (dvs från vilken boll) de vill fortsätta spela och markerar denna. Spelarna placerar därefter i valfri ordning sina bollar inom ett visst bestämt avstånd, till exempel ett scorekort eller en klubblängd, dock inte närmare hålet, och spelar sina slag. Spelet fortsätter på samma sätt, dock att man återskapar läget i bunker till exempel genom att kratta. Ett hål är avslutat först när alla spelare i laget haft möjlighet att håla ut och därmed förbättra lagets resultat. Lagmedlemmar får ge varandra råd.

Enligt vår rekommendation skulle det inte vara något problem att lagmedlemmarna kollar puttlinjen. Vi inser att det är väldigt svårt att hålla borta laget från att stå och titta på puttlinjen, därför är det lättare att låta det vara tillåtet .….. Det är ju ändå inte riktig golf .. J!
Där är det slutgiltiga svaret jag fick i frågan om det var ok att kolla puttlinjer... tror jag stoppar vidare diskussion där :)

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 15 sep 2020, 22:26

Egon skrev:
tis 15 sep 2020, 22:00
Stora Norrland skrev:
Tidigare var det inte tillåtet. Om t ex förste man slog en birdie putt som stannade på hålkanten och sedan direkt gjorde sin tap-in så var scoren par och det var bara att gå vidare. Detta ledde ju till en hel del onödigt markerande. Därför ändrades regeln (rekommendationen) till det som står i Alberts citat:

Ett hål är avslutat först när alla spelare i laget haft möjlighet att håla ut och därmed förbättra lagets resultat.

Vet inte när det ändrades men kanske för 6-7 år sedan??

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 15 sep 2020, 22:30

När vi snackar scramble regler. På senaste scramblen jag spelade gällde att markera och sedan ett scorekort. Man fick dock inte byta klipphöjd! Låg man t ex 5 cm in i semi-ruffen fick man alltså inte placera bollen på fairway.

Jag tror inte jag har hört den begränsningen tidigare. Någon synpunkt?

Egon

Inlägg av Egon » tis 15 sep 2020, 22:34

AFJ skrev:
tis 15 sep 2020, 22:26
Egon skrev:
Stora Norrland skrev:
Tidigare var det inte tillåtet. Om t ex förste man slog en birdie putt som stannade på hålkanten och sedan direkt gjorde sin tap-in så var scoren par och det var bara att gå vidare. Detta ledde ju till en hel del onödigt markerande. Därför ändrades regeln (rekommendationen) till det som står i Alberts citat:

Ett hål är avslutat först när alla spelare i laget haft möjlighet att håla ut och därmed förbättra lagets resultat.

Vet inte när det ändrades men kanske för 6-7 år sedan??
Ok, jag har iofs. aldrig varit med om något annat.

Återigen (citerar tävlingsbestämmelserna från SGF)...
5.1.3 Lagspel
Lagspel kan vara till exempel scramble eller Pro-Am. Lagspel hanteras, med något undantag, normalt inte av Regler för golfspel.

5.1.3.1 Scramble
Varje lag består av två, tre eller fyra spelare. Samtliga spelare slår var sin boll från tee. Därefter väljer laget från vilket läge (dvs från vilken boll) de vill fortsätta spela och markerar denna. Spelarna placerar därefter i valfri ordning sina bollar inom ett visst bestämt avstånd, till exempel ett scorekort eller en klubblängd, dock inte närmare hålet, och spelar sina slag. Spelet fortsätter på samma sätt, dock att man återskapar läget i bunker till exempel genom att kratta. Ett hål är avslutat först när alla spelare i laget haft möjlighet att håla ut och därmed förbättra lagets resultat. Lagmedlemmar får ge varandra råd.

... var står det att jag får/inte får bryta mot övriga regler?

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 15 sep 2020, 22:47

AFJ skrev:
tis 15 sep 2020, 22:30
När vi snackar scramble regler. På senaste scramblen jag spelade gällde att markera och sedan ett scorekort. Man fick dock inte byta klipphöjd! Låg man t ex 5 cm in i semi-ruffen fick man alltså inte placera bollen på fairway.

Så är det alltid här nere.

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 15 sep 2020, 23:04

Egon skrev:
tis 15 sep 2020, 22:34
Jag tror man skall se det som att regelboken inte explicit hanterar t ex scramble.

Det är dock inte samma sak som att regelboken inte gäller vid scramble. Det är nog underförstått att om man spelar en scramble så följer man regelboken i de delar där den är tillämplig, t ex max antal klubbor, lättnad för tillverkade föremål, dropregler vid pliktområden etc.

Allt annat vore ju rätt opraktiskt...

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » ons 16 sep 2020, 09:12

AFJ skrev:

Vi kör ibland tvåmannascramble på kul som matchspel i kompisgänget. En väldigt bra regel att ha då är att inga bollar placeras. Den boll som används spelas som den ligger, och den andra bollen som skall slås från samma plats droppas så nära som möjligt.

Det gör att man inte kan lägga bollar så bra i ruffar och semiruffar att de i praktiken är uppeggade och man kan göra orimliga klubbval. Bättre eftersom det adderar nytta av att träffa fairway.
"Vi har varit naiva."

Zaphod

Inlägg av Zaphod » ons 16 sep 2020, 09:17

AlbertS skrev:
tis 15 sep 2020, 22:47
AFJ skrev:

Jag är inte helt säker, men tror det har varit så på alla scramble-tävlingar jag har spelat.

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 16 sep 2020, 09:53

Egon skrev:
Kasta bollen ur bunkern?
jag kanske är ute och cyklar, men att kasta en golfboll faller väl knappast under epitetet att "spela golf"?

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » ons 16 sep 2020, 09:58

Egon skrev:
tis 15 sep 2020, 22:34
Ok, jag har iofs. aldrig varit med om något annat.

Återigen (citerar tävlingsbestämmelserna från SGF)...
5.1.3 Lagspel
Lagspel kan vara till exempel scramble eller Pro-Am. Lagspel hanteras, med något undantag, normalt inte av Regler för golfspel.

5.1.3.1 Scramble

Egon
Det där vad som stod i Spel- och Tävlingshandboken från 2016. Jag är osäker på vad motsvarande verk sa 2019, men till 2020 års version har man i alla fall plockat bort meningen "Ett hål är avslutat först när alla spelare i laget haft möjlighet att håla ut och därmed förbättra lagets resultat.", gissningsvis för att den meningen inte finns med i Scramble-texten i "Committee Procedures 9c", som är en del i det nya regelverket från 2019. Med avseende på detta gissar jag att denna ändring även fanns med i 2019 års version av Spel- och Tävlingshandboken. Nytt är också tillägget i exemplet gällande råd om att just stå i spellinjen; "och stå i spellinjens förlängning både bakom bollen och bakom hålet":
Spel- och Tävlingshandboken 2020 skrev:5.2.3.3 Scramble
Committee Procedures 9c. Scramble regleras inte fullständigt av Regler för golfspel. Varje
tävlingsledning bör därför bestämma egna och tydliga tävlingsvillkor.
Ett exempel:
Samtliga spelare slår varsin boll från tee. Därefter väljer laget från vilken bolls läge de vill
fortsätta spela från och markerar den. Spelarna placerar därefter i valfri ordning sina bollar
inom en klubblängd från den valda bollens läge, dock inte närmare hålet, och spelar sina slag.
Spelet fortsätter löpande på detta sätt. I bunker återskapas den valda bollens läge genom att
krattning. Lagmedlemmar får ge varandra råd och stå i spellinjens förlängning både bakom
bollen och bakom hålet.
https://golf.se/globalassets/tavling/20 ... dboken.pdf
Committee Procedures 9c skrev:
Scramble
En scramble spelas med lag med två, tre eller fyra personer. Varje spelare slår ut från tee på varje hål sedan väljs ett utslag och alla spelarna slår sina andra slag från den platsen. Sedan väljs ett av de andra slagen och alla spelarna spelar sina tredje slag från den platsen och så vidare tills bollen är hålad.

Det finns många varianter av detta grundscramble format. Några av dessa innefattar:

- En Texas scramble är en fyra personers lagscramble och kräver vanligtvis att ett minsta antal utslag av varje lagmedlem ska användas under ronden. Några former av Texas scramble kräver att en spelare ska spela sin boll under hela spelet av varje par tre hål.
- En Florida scramble (också känd som ”utslagsscramble”, ”stiga-åt-sidan”, ”stå bredvid”) säger att den spelare vars boll väljs inte spelar nästa slag.
- En en-persons-scramble är när varje spelare slår två utslag och sedan väljer en boll och spelar två slag från detta läge, väljer på nytt en av bollarna och spelar två slag från detta läge och så vidare tills bollen är hålad.
https://www.randa.org/sv-se/rog/2019/ru ... dures/9#9c

Jag brukar för säkerhets skull rekommendera att man förtydligar gällande hur man går tillväga på green och specifikt om man godkänner att "säkra upp" ett resultat. Detta då jag av erfarenhet vet att man historiskt gjort på olika sätt på olika klubbar/tävlingar.
Senast redigerad av 3 Nale72, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » ons 16 sep 2020, 10:01

Zaphod skrev:
ons 16 sep 2020, 09:17
AlbertS skrev:
tis 15 sep 2020, 22:47
AFJ skrev:

Jag är inte helt säker, men tror det har varit så på alla scramble-tävlingar jag har spelat.

Om det inte ska vara tillåtet att byta klipphöjd måste man i så fall vara tydlig med detta i sina lokala regler/bestämmelser för tävlingen. Om man inte uttryckligen skriver att placeringen inom ett scorkort/klubblängd/etc måste vara på samma klipphöjd så är det naturligtvis tillåtet att placera bollen på valfri plats (inte närmare hålet) inom angivet avstånd. Även detta är väldigt olika mellan olika klubbar/tävlingar och även om vissa anser att ett visst förhållningssätt är "givet" för att de alltid gör så är inte det "givet" för alla.
Senast redigerad av 1 Nale72, redigerad totalt 0 gånger.

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 16 sep 2020, 10:02

Egon skrev:
1. Logistiken i en 4-boll singel är snabbare än en 4-boll scramble. Alla ska slå från samma läge men först hämta sin boll. Inte sällan har man också en förbestämd ordning.
Hur långt detta tar i extra tid har jag ingen aning om... men jag köper inte en ”åsikt” som bara förringar dessa faktorer utan belägg.

Dessutom får man ingen rabatt på förberedelse utan varje spelare börjar om från scratch.
Bara för att belysa sannolikheten i det sistnämnda... 40 sek för första och 30 för andra, tredje osv. gäler på touren. Jag tror inte att de skulle få igenom det med spelarna om det inte fanns viss relevans. Ergo... på touren skulle en 4-manna scramble tillåtas ta 3x10 sek längre tid/läge.
Ber. på om hälften eller alla slag behöver slås då diffar det 18,5-37min.

- Nej, jag säger inte att det tar 10, 20, 30 eller 40 sekunder för en spelare att slå sitt slag... men det är tidsskillnad på att vara redo att slå, vid sin boll, och att placera en boll, förbereda sig samt slå sitt slag.

Btw.

Egon
Det kanske är just det här, folk hämtar bollar som man likaväl kan ta på vägen fram till eller efter att man slagit istället för att "ränna runt"

Men man har en person som behöver mäta, man ligger oftast i ett bra läge, det är ju OTROLIGT sällan bunkerbesök eller djupt inne i skogen, dvs knappt något letande av boll, man har läget klart för sig. Det är inte sällan färre än 4 puttar som skall slås.
Hur lång tid tar det om man är nr 3 att slå? Varför skulle man inte vara förberedd innan? Man (är) bör kunna vara förberedd, man ska bara lägga ner bollen och slå, kontra någon som eventuellt skall gå ut i ruffen/skogen, mäta avståndet, välja klubba och sedan slå.

ATT det tar längre tid är vi nog alla överens om, men jag ser fortfarande inte ett bra argument till VARFÖR/HUR det tar sån tid.

janne64

Inlägg av janne64 » ons 16 sep 2020, 12:37

Egon.
Vad menar du med " line-up regeln "?

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » ons 16 sep 2020, 13:17

Är tävlingen spelad än? I så fall, hur gick det?
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » ons 16 sep 2020, 13:20

janne64 skrev:
ons 16 sep 2020, 12:37
Egon.
Vad menar du med " line-up regeln "?
Ett tips, trots att jag inte är Egon: https://lmgtfy.com/?q=golf+line+up+rule :roll:
Mer sakligt: Regel 10.2b(1)

Egon

Inlägg av Egon » ons 16 sep 2020, 18:24

Nale72 skrev:
ons 16 sep 2020, 09:58
Spel- och Tävlingshandboken 2020 skrev:5.2.3.3 Scramble
Committee Procedures 9c. Scramble regleras inte fullständigt av Regler för golfspel. Varje
tävlingsledning bör därför bestämma egna och tydliga tävlingsvillkor.
Ett exempel:
Samtliga spelare slår varsin boll från tee. Därefter väljer laget från vilken bolls läge de vill
fortsätta spela från och markerar den. Spelarna placerar därefter i valfri ordning sina bollar
inom en klubblängd från den valda bollens läge, dock inte närmare hålet, och spelar sina slag.
Spelet fortsätter löpande på detta sätt. I bunker återskapas den valda bollens läge genom att
krattning. Lagmedlemmar får ge varandra råd och stå i spellinjens förlängning både bakom
bollen och bakom hålet.
https://golf.se/globalassets/tavling/20 ... dboken.pdf
Committee Procedures 9c skrev:
Klart och tydligt, Tack Nale.
Vi kan då härmed konstatera att man får stå bakom på green MEN att det inte hör ihop med att scramble inte täcks av regler för golfspel OCH att inte alla andra regler är slängda åt sidan.

Egon

Skriv svar