Golfstar

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
AFJ

Re: Golfstar

Inlägg av AFJ » tis 23 feb 2021, 10:03

Big Berra skrev:
tis 23 feb 2021, 09:48
Större affärer av det här slaget är i allmänhet väldigt soppiga.
Själv har jag försökt få klarhet i hur fastighetsaffärerna kring "Öster by Stenson" hänger ihop, vilket nästan är omöjligt.
Flera delar i affärerna är kopplade till externa aktiviteter som t.ex. kommunens detaljplaner och deras godkännande.

Fastighetsbolag har i allmänhet inte kapital att genomföra en komplett betalning vid kontraktstillfället utan delbetalningar görs under vägen och summorna varierar säkerligen beroende på när olika saker sker.
Du har säkert rätt, men jag tycker ändå att det är lite märkligt att inte kunna ge någon form av indikation på hur mycket pengar det tillför bolaget.

Old-T

Inlägg av Old-T » tis 23 feb 2021, 11:25

AFJ skrev:
tis 23 feb 2021, 10:00
Old-T skrev:
tis 23 feb 2021, 09:07
Vilka av banorna tänkter du på då som har varit i så dåligt skick?
Eftersom brorsan är medlem i Golfstar så brukar jag spela lite då och då. Gripsholm, Lövsättra, Kyssinge, Lindö, Kungsängen, Waxholm, Viksberg och Bodaholm är väl de som jag spelat mest. Tidigare spelade jag tämligen ofta på dessa banar men de senaste 2-3 åren har det blivit mindre.

Under 2020 spelade jag ingen runda alls på Golfstar så mina observationer är inte dagsfärska men som sagt tycker jag att man ibland möts av ett underhåll som balanserar på gränsen till godkänt.

T ex så gillar jag Bodaholm. Kul layout, varierande hål och en backe som stärker benmusklerna! :-) Ofta lätt att få tid och en bana som passar oss hackare perfekt. Gillar när parkeringen är en grusplan och klubbhuset en barack - skön kontrast till hemmaklubben! :-) Men alltför ofta är tees långhåriga och stimpen under 7 när den borde kunna vara 10 på de i grunden fina greenerna.

Ett annat exempel på att man inte riktigt är "på" golfmässigt är Hässelby golf. Brukar inte spela banan men rangen är trevlig och har alltid varit öppen hela vintern, härligt att kunna åka ut och slå några hinkar så här års när temperaturen letar sig upp över nollan och man kan ana att det blir säsong även i år. Förra (?) året tog Golfstar över och rangen är nu stängd off-season.

Men som sagt - jag är inte tillräckligt frekvent besökare på Golfstar för att kunna ge en aktuell bedömning av banorna så ta inte min "klagan" som någon sanning, mer min upplevelse.

Det viktiga är väl att om markaffärerna nu rullar på och medlemstalen växer så borde utsikterna för en långsiktig hållbar skötsel av golfbanorna vara säkrad vilket jag som sagt tycker är superviktigt med tanke på hur många banor det handlar om.
och det var inget påhopp från min sida heller :-)
Jag tog upp golfen lite mera just under 2020 och förvånades faktiskt över hur bra skick banorna var (ja, tom Lindö Äng (?) som jag inte alls tycker om).
Nu skajg ju erkänna att jag häckat norr om stan men som sagt överlag bra skick.
Tidigare år spelade jag bara när det var väldigt fint väder och då är de flesta banor bra :-)

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 23 feb 2021, 11:52

Old-T skrev:
tis 23 feb 2021, 11:25
Jag tog upp golfen lite mera just under 2020 och förvånades faktiskt över hur bra skick banorna var (ja, tom Lindö Äng (?) som jag inte alls tycker om).
Tidigare år spelade jag bara när det var väldigt fint väder och då är de flesta banor bra :-)
Ser att Berra skrev lite om skicket tidigare i tråden (i höstas) och han tyckte ju också att det ryckt upp sig under 2020 så kanske är man på rätt väg!

I solsken, med bra spel och en kall öl efteråt är alla banor bra! :D

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 23 feb 2021, 13:11

AFJ skrev:
tis 23 feb 2021, 10:03
Big Berra skrev:
tis 23 feb 2021, 09:48
Större affärer av det här slaget är i allmänhet väldigt soppiga.
Själv har jag försökt få klarhet i hur fastighetsaffärerna kring "Öster by Stenson" hänger ihop, vilket nästan är omöjligt.
Flera delar i affärerna är kopplade till externa aktiviteter som t.ex. kommunens detaljplaner och deras godkännande.

Fastighetsbolag har i allmänhet inte kapital att genomföra en komplett betalning vid kontraktstillfället utan delbetalningar görs under vägen och summorna varierar säkerligen beroende på när olika saker sker.
Du har säkert rätt, men jag tycker ändå att det är lite märkligt att inte kunna ge någon form av indikation på hur mycket pengar det tillför bolaget.
Det finns ju andra anledningar till att inte gå ut med siffror offentligt.
En sådan anledning är skatteskäl. Man vill ju trolla bort så mycket som möjligt av intäkterna i bokföringen för att slippa skatta för vinsten.
Några hål på dagens bana försvinner och nya hål måste byggas, detta blir omkostnader kopplade till försäljningen.
Det kan ju vara så att det skattemässigt är mest fördelaktigt att köparen betalar ombyggnaden och får avdrag på den icke-offentliga köpesumman.
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 23 feb 2021, 14:21

Big Berra skrev:
tis 23 feb 2021, 13:11
En sådan anledning är skatteskäl. Man vill ju trolla bort så mycket som möjligt av intäkterna i bokföringen för att slippa skatta för vinsten.
Några hål på dagens bana försvinner och nya hål måste byggas, detta blir omkostnader kopplade till försäljningen.
Det kan ju vara så att det skattemässigt är mest fördelaktigt att köparen betalar ombyggnaden och får avdrag på den icke-offentliga köpesumman.
Det jag är ute efter är ett uttalande från Golfstar i stil med. "Vi räknar med att affären, efter kostnader för ombyggnation för nya hål, kommer ge bolaget en vinst på ca X kronor". Genom att utelämna alla belopp öppnar man ju upp för ren gissningar - något som borde vara väldigt oönskat om man är ett "noterat" och "offentligt" bolag.

I den stora världen är det väl vanligt att man vid bolagsförsäljningar och liknande direkt kommunicerar vilka konsekvenser en affär får för den egna balans- och resultaträkningen.

LaSt

Inlägg av LaSt » tis 23 feb 2021, 16:25

AFJ skrev:
tis 23 feb 2021, 11:52
Old-T skrev:
Ser att Berra skrev lite om skicket tidigare i tråden (i höstas) och han tyckte ju också att det ryckt upp sig under 2020 så kanske är man på rätt väg!

...min amatörmässiga uppfattning är att skicket är tillräckligt bra för 99% av alla golfare. Förutom de vanliga gnällspikarna så finns det säkert även plus hcpare som skulle ha något att invända...

Old-T

Inlägg av Old-T » tis 23 feb 2021, 17:58

LaSt skrev:
tis 23 feb 2021, 16:25
AFJ skrev:
Old-T skrev:

...min amatörmässiga uppfattning är att skicket är tillräckligt bra för 99% av alla golfare. Förutom de vanliga gnällspikarna så finns det säkert även plus hcpare som skulle ha något att invända...
Kon vi inte fram till att vi alla var plushcpare? Vare sig det var med eller utan +?

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 23 feb 2021, 19:31

AFJ skrev:
tis 23 feb 2021, 14:21
Big Berra skrev:
tis 23 feb 2021, 13:11
Det jag är ute efter är ett uttalande från Golfstar i stil med. "Vi räknar med att affären, efter kostnader för ombyggnation för nya hål, kommer ge bolaget en vinst på ca X kronor". Genom att utelämna alla belopp öppnar man ju upp för ren gissningar - något som borde vara väldigt oönskat om man är ett "noterat" och "offentligt" bolag.

I den stora världen är det väl vanligt att man vid bolagsförsäljningar och liknande direkt kommunicerar vilka konsekvenser en affär får för den egna balans- och resultaträkningen.
Jo jag håller med om detta.
Rimligen bör någon form av kompletterande information komma ut innan nästa handelsperiod för aktien.
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

LaSt

Inlägg av LaSt » tis 23 feb 2021, 20:39

Old-T skrev:
tis 23 feb 2021, 17:58
LaSt skrev:
AFJ skrev:

Kon vi inte fram till att vi alla var plushcpare? Vare sig det var med eller utan +?
Ingen aning. Jag räknar dom under noll, dvs på minussidan, som plus hcpare...

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 24 feb 2021, 00:12

LaSt skrev:
Min uppfattning är att 99% av alla människor kan bli mätta på vatten och bröd.

Visst är så gott som alla golfbanor i Sverige "tillräckligt" bra för att man skall kunna utöva det underbara spelet golf. Samtidigt tror jag de allra flesta golfare uppskattar att spela en bra golfbana i fint skick.

Eller bryr du dig inte om skicket på banorna du spelar?

LaSt

Inlägg av LaSt » ons 24 feb 2021, 14:41

AFJ skrev:
ons 24 feb 2021, 00:12
LaSt skrev:
Min uppfattning är att 99% av alla människor kan bli mätta på vatten och bröd.

Visst är så gott som alla golfbanor i Sverige "tillräckligt" bra för att man skall kunna utöva det underbara spelet golf. Samtidigt tror jag de allra flesta golfare uppskattar att spela en bra golfbana i fint skick.

Eller bryr du dig inte om skicket på banorna du spelar?
Troligtvis gör jag det. Men har ännu inte reflekterat över på någon svensk bana, "oj vad dålig skick det var här".

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 24 feb 2021, 15:35

LaSt skrev:
ons 24 feb 2021, 14:41
Men har ännu inte reflekterat över på någon svensk bana, "oj vad dålig skick det var här".
Du spelar för lite golf! :-)

Skriv svar