Sveriges bästa öppningshål

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Vattenmannen

Sveriges bästa öppningshål

Inläggav Vattenmannen » tis 18 sep 2018, 22:31

Finns det någon liknande tråd sen förut får den här gärna kastas. Annars skulle jag gärna se lite förslag och motiveringar. Jag håller mig till Stockholm eftersom jag lirar där oftast. Banor som man bara spelat någon enstaka gång är svårare att ranka.

Mina två spontana favoriter är Wermdö GCC och Haninge GK.s röda.

Wermdö en ganska kort par 4 där man spelar från upphöjd tee ner på en enormt bred fairway. Ett lätt inspel mot en green som är inbjudande och ligger i en uppförsbacke vilket gör att det är lätt att få stopp på bollen. Allt annat än sämst bogey är en fet besvikelse.

Haninges 1:a på röd är en par 5:a där man kan slå ut nästan hur som helst utom allt för kort höger. Autostrada för andra slaget som kan nå green i bra vind. Inspel mot en green i två nivåer där flaggan står lätt oavsett om den är "uppe eller nere". Även här bör man klara minst bogey alla dagar i veckan.

Bubblare: International GC.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Sveriges bästa öppningshål

Inläggav AlbertS » tis 18 sep 2018, 22:58

Kalmar GK gamla banan. Par3 över vatten framför klubbhusresturangen.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » tis 18 sep 2018, 23:06

Några förslag:
Gränna
Orust
Katrineholm
På alla står man högt vid utslaget och har fin utsikt.
"I do not trust doctors. They are like golfers. Every one has a different answer to your problems."
Seve Ballesteros

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 18 sep 2018, 23:09

Inte för att "boast my boat" men jag tycker det är trevligt när man har lite publik på första, typ karlshamns gamla bana. Ligger runt puttinggreen och har en väg till rangen förbi. Rätt trevligt :)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Coleburn

Inläggav Coleburn » tis 18 sep 2018, 23:27

Kategori "slå utan att behöva tänka":
Bro Bålsta - bred och rak par 5 utan större hinder på utslaget.

Kategori "utmanande start", förstås inte i Sverige men bör ändå nämnas:
Aura Golf, Åbo, Finland: 167m par 3 uppför till en green man inte ser, vägen in till klubben (out) längs hela vänstersidan, gamla ekar till höger om greenen.
Om inte det var nog så är hål 2 en 400m par 4, stora ekar "mitt i fairway", inspel över/genom/under fler ekar till en tvärställd green med out bakom.
Det hålet brukar alltid ha typ en låda öl i pris till den som gör birdie...och sponsorn blir garanterat inte fattig på den utgiften.
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tis 18 sep 2018, 23:53

Några förslag:
Gränna
Orust
Katrineholm
Ja Gränna är fin. Den har jag spelat två gånger :D
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

― Lou Reed

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » ons 19 sep 2018, 00:17

Östersund Frösö Golfklubb.
Vidunderlig utsikt, ordentligt med plats, du ser var bollen landar, några strategiskt placerade snälla bunkrar fångar många av de sneda slagen utan att straffa för mycket. Du går nästan alltid ifrån detta hål med en positiv känsla vilket gör att chansen finns att du grundlagt en bra runda.
Bra birdiechans för de långtslående.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » ons 19 sep 2018, 07:41

Vidunderlig utsikt, ordentligt med plats, du ser var bollen landar, några strategiskt placerade snälla bunkrar fångar många av de sneda slagen utan att straffa för mycket. Du går nästan alltid ifrån detta hål med en positiv känsla vilket gör att chansen finns att du grundlagt en bra runda.
+1

Inget annat i Sverige kan ens komma i närheten av detta! =)
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » ons 19 sep 2018, 07:41

Kanske att den är bäst, men helt säkert den läckraste och mäktigaste jag nånsin lirat.
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » ons 19 sep 2018, 08:31

Orust
Fast ettan på Orust är väl en extremt kort parfemma, med tillhörande risk för strul när folk skall gå in på två? Eller blandar jag ihop det med någon annan bana?

För mig är det ideala öppningshålet ett lätt (men givetvis inte drivbart) parfyra där utslaget skall vara inbjudande och helt riskfritt. Helst nedför och gärna våldsamt brett. Hålet får istället försvara sig med ett bra greenområde, dock utan för mycket lull-lull som kan leda till problem och ta tid. Ett par bra bunkrar och en vettigt ondulerad green är lagom.
"Vi har varit naiva."

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » ons 19 sep 2018, 09:55

Orust
Fast ettan på Orust är väl en extremt kort parfemma, med tillhörande risk för strul när folk skall gå in på två? Eller blandar jag ihop det med någon annan bana?

För mig är det ideala öppningshålet ett lätt (men givetvis inte drivbart) parfyra där utslaget skall vara inbjudande och helt riskfritt. Helst nedför och gärna våldsamt brett. Hålet får istället försvara sig med ett bra greenområde, dock utan för mycket lull-lull som kan leda till problem och ta tid. Ett par bra bunkrar och en vettigt ondulerad green är lagom.
Jo, det är en kort parfemma på 421 m från gul men det är rejält brett om man tänker sig gå in på 3 slag. Om man vill gå på två så för man gå över bunkrarna (carry 236 m). Då finns ju risk för out till höger men går man över bunkrarna så ska man slå rejält snett för att gå out.
Greenområdet är mycket fint tycker jag, ligger lite upphöjt, har två bunkrar och lite lätt ondulerat. Och fint inramat av lövträd.
"I do not trust doctors. They are like golfers. Every one has a different answer to your problems."
Seve Ballesteros

Nordan

Inläggav Nordan » ons 19 sep 2018, 10:20

Har väl kanske inte något speciellt hål, snarare att jag gillar par femmor så att man kommer igång. Mälarös, Riksstens, Täbys och Ullnas gillas.
Man ska kunna välja flera olika klubbor, men ändå "klara" hålet.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » ons 19 sep 2018, 10:34

Har väl kanske inte något speciellt hål, snarare att jag gillar par femmor så att man kommer igång. Mälarös, Riksstens, Täbys och Ullnas gillas.
Rikstens 1:a är absolut en kandidat. Lite för tjock semiruff för min smak bara. Ullna gillar jag inte alls, för mycket skit på vägen.

― Lou Reed

Nordan

Inläggav Nordan » ons 19 sep 2018, 10:38

Rikstens 1:a är absolut en kandidat. Lite för tjock semiruff för min smak bara. Ullna gillar jag inte alls, för mycket skit på vägen.
haha, ja Ullnas kanske är lite mer trixigt i jmf med Riksten, men undrar om inte favoriten ändå är Mälarö?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » ons 19 sep 2018, 10:47

Orust

Jo, det är en kort parfemma på 421 m från gul men det är rejält brett om man tänker sig gå in på 3 slag. Om man vill gå på två så för man gå över bunkrarna (carry 236 m). Då finns ju risk för out till höger men går man över bunkrarna så ska man slå rejält snett för att gå out.
Greenområdet är mycket fint tycker jag, ligger lite upphöjt, har två bunkrar och lite lätt ondulerat. Och fint inramat av lövträd.
Menade inte alls att det är något fel på hålet, det är mycket trevligt. Utan tänkte mest på att det kanske inte är perfekt just som öppningshål, eftersom det kan bli lite orytmiskt och ryckigt. När en boll är på green står det ett gäng med 200 m kvar och väntar i en naiv förhoppning om att gå in på andraslaget, samtidigt som det står ett otåligt gäng på tee som inte kan slå ut. Hade hålet varit 50 längre hade det inte hänt alls lika ofta.

Skall man ha nåbara parfemmor (och det skall man så klart) är det lite bättre om de är en bit in på rundan då det ändå kan ha uppstått naturliga luckor eller genomsläppningsmöjligheter.
"Vi har varit naiva."

MIZUNO

Inläggav MIZUNO » ons 19 sep 2018, 11:02

Några förslag:
Gränna
Orust
Katrineholm

Jag har spelat Gränna två gånger och kan inte påminna mig att man varken står högt eller har någon utsikt att tala om på hål 1. I övrigt är det en trevlig bana.
Din bästa golfrunda kommer snart att följas av din sämsta. Sannolikheten för den senare ökar med antalet som du berättar om den första...

Modegurun

Inläggav Modegurun » ons 19 sep 2018, 15:23

Håller med Berra om att Östersund har ett bra öppningshål. Fantastisk utsikt och det är alltid trevligt med par-5 som start. Tyvärr så inleder Östersund-Frösö starkt, sen blir det sämre.

Gävle GK Avan har också ett bra öppningshål. Par-5 på ca 450 meter där det är lagom brett för att vara öppningshål och det finns även flera olika sätt att spela hålet.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » ons 19 sep 2018, 15:37

Håller med Berra om att Östersund har ett bra öppningshål. Fantastisk utsikt och det är alltid trevligt med par-5 som start. Tyvärr så inleder Östersund-Frösö starkt, sen blir det sämre.

Gävle GK Avan har också ett bra öppningshål. Par-5 på ca 450 meter där det är lagom brett för att vara öppningshål och det finns även flera olika sätt att spela hålet.
Jag lyckades hitta en bunker på Avan. Därför går den bort.

― Lou Reed

Batigolf

Inläggav Batigolf » ons 19 sep 2018, 16:52

Gillar också par5:or där man har två relativt lätta slag där man ser landningsytorna och ett kortare inspel till en svår green. Gärna med en begränsning i hur långt man ska på andraslaget. Salem och Katrineholm är exempel på sådana hål. Man vet också, när man har 90 - 100 m kvar, att det är ett av de lättaste hålen på banan och en birdie vore bra och sämre än par är illa. Ett dåligt öppningshål på en annars bra bana är Drottningholm, svag dogleg med dold landningsyta.

Bild
Bild

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » ons 19 sep 2018, 17:15

Jag har spelat Gränna två gånger och kan inte påminna mig att man varken står högt eller har någon utsikt att tala om på hål 1. I övrigt är det en trevlig bana.
Man kanske inte står så jättehögt men gul tee är ju i nedförsbacken mellan klubbhuset och fw. Utsikten är ju inte över Vättern eller nåt sånt men en bra överblick över hål 1, 13 och 18.
Seve Ballesteros

Modegurun

Inläggav Modegurun » ons 19 sep 2018, 17:26

Jag lyckades hitta en bunker på Avan. Därför går den bort.
Då kallas det dålig spelstrategi :D Från tee finns det två alternativ att spela hålet. Antingen slå ut ett järn för att slå sig kort om bunkrarna som ligger på varsin sida av fairway (för att sen slå ett transportslag och sedan gå in på tredje slaget).

Eller så slår man drive på utslaget, för att istället gå förbi bunkrarna (men då försöker man givetvis gå in på andraslaget istället, vilket kan vara lite tricky då greenen är ganska ondulerad, har en bunker på höger sida och ett stort träd och en kulle till vänster).

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » ons 19 sep 2018, 17:32

Några förslag:
Gränna
Orust
Katrineholm

Så är det. På Gränna står man inte högt på ettan och har ingen särskild utsikt.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » ons 19 sep 2018, 17:52

Gillar också par5:or där man har två relativt lätta slag där man ser landningsytorna och ett kortare inspel till en svår green. Gärna med en begränsning i hur långt man ska på andraslaget. Salem och Katrineholm är exempel på sådana hål. Man vet också, när man har 90 - 100 m kvar, att det är ett av de lättaste hålen på banan och en birdie vore bra och sämre än par är illa. Ett dåligt öppningshål på en annars bra bana är Drottningholm, svag dogleg med dold landningsyta.

Bild
Bild
Salem, herregud. En mardröm för en 16-hcp:are med gubb-fade och rabies (vattenskräck). Smäller gärna ut en första drive till en flört med outen vid parkeringen. Räddar sig ut på fairway. Försöker slå ett tjusigt transportslag till höger, men hookar det och går i vattnet. Droppar. Wedge in på green (förhoppningsvis). Ligger något för långt. Puttar av green. Får chippa tillbaka och sedan tvåputta. (Och då har man för en gångs skull ändå inte varit i greenbunker...).

Men fint hål rent estetiskt.

― Lou Reed

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » ons 19 sep 2018, 18:23

Så är det. På Gränna står man inte högt på ettan och har ingen särskild utsikt.
Man kanske inte står så jättehögt men som jag minns så är gul tee i nedförsbacken från klubbhuset ner mot fw med utsikt över hål 1, 13 och 18. Det är ju inte utsikt över Vättern eller nåt sånt men jag tycker det är fint när man får lite överblick över banan.
Seve Ballesteros

MIZUNO

Inläggav MIZUNO » ons 19 sep 2018, 20:11

Man kanske inte står så jättehögt men gul tee är ju i nedförsbacken mellan klubbhuset och fw. Utsikten är ju inte över Vättern eller nåt sånt men en bra överblick över hål 1, 13 och 18.

Allt är ju relativt men jag vill nog snarare påstå att gul tee snarare är i jämnhöjd med fairway, möjligtvis någon meter över. I banguiden på Caddee visas ingen "elevation" på det hålet. Om det beror på att den är noll eller att de bara har missat det är oklart.
Din bästa golfrunda kommer snart att följas av din sämsta. Sannolikheten för den senare ökar med antalet som du berättar om den första...

Återgå till "Golfspel"