Eclectic handikapp

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Eclectic handikapp

Inläggav AlbertS » tis 25 sep 2018, 09:20

Om vi får spåna lite. 2 rundors eclectic, dvs, andra varvet får du chans att förbättra din score från första rundan på varje hål (men den kan aldrig bli sämre).

Vad kan vara ett lämpligt hcp? 50%? 25%? . Grejen är ju att man sällan "använder" sina slag på samma hål så någon form av reducering bör man väl lägga in?

Bör man spela "poängbogey" dvs få slag på vissa hål, eller köra netto över rundorna?

Igår körde vi en 36-hålare och körde 50%. Det visade sig bli jämt och det avgjordes på sista hålet.

Hur tänka?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Stora Norrland

Re: Eclectic handikapp

Inläggav Stora Norrland » tis 25 sep 2018, 12:52

Scoreskillnaden vs par kommer minska med ökat antal eclecticronder. Den minskar snabbare för spelare med högre hcp.
Spelare med högre hcp bör alltså få större reducering.

Jag gissar på att en hcpreducering med cirka 15-20% är lämplig (dvs tre till fyra slag), för en bogeyspelare, om man räknas två ronders eclectic.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 25 sep 2018, 13:05

Jag tänker max bogeyspelare först och främst.

Tänker att om man har sådär singelhcp, så vet man aldrig var par och birdie hamnar, likväl vet man inte var bogey eller sämre hamnar heller. Kort uttryckt, var slagen hamnar.

Så om du lirar två rundor optimalt så borde det vara helt möjligt att spela scratch i eclecticen så till vida att man "lägger sina slag" på olika hål (tänker nu poängbogey-style). Dvs även om man har 4 i hcp eller 8 så kan båda på ren flax spela scratch. En 18-hcp borde kunna stänka i säg 3-4 par på en runda och över två varv kan förmodligen hälften tänkas bli par om man spelar efter ok förmåga, alltså som en 9hcp. En 36hcp borde väl kunna spela som en bogeyspelare i snitt över två varv?

Luktar 50%. Gynnar isåfall höghcp mer än låghcp. Men så är det nästan alltid i hcp-tävlingar oavsett. Kanske som du säger, kanske skall man reducera mer så man får typ 30-40% hcp över två varv. Nettostyle.

Eller så får man köra poängbogey och testa det med reducering.

Egon

Inläggav Egon » ons 26 sep 2018, 18:34

De officiella eclectic-tävlingar jag spelat har inte haft någon reducering alls.
Det borde, i mitt tycke, vara lika svårt att scora i fh. till sitt hcp. (annars kan vi väl skrota hcp.tävlingar öht.).

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 26 sep 2018, 22:04

Du har då spelar dem som poängbogey, dvs ”nettopar”? Egon?

Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav Skalman » ons 26 sep 2018, 22:17

De officiella eclectic-tävlingar jag spelat har inte haft någon reducering alls.
Det borde, i mitt tycke, vara lika svårt att scora i fh. till sitt hcp. (annars kan vi väl skrota hcp.tävlingar öht.).

Egon
Jag som inbillat mig att det är lättare att göra nettohio/nettoeagle om man har dubbelslag på hålen.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » ons 26 sep 2018, 23:26

Självfallet kommer en bogeyspelare att "tjäna" mer på eclectic, än vad en scratchspelare gör, om man inte reducerar hcp.

För resonemangets skull så låter vi båda spelarna ha lite tillspetsade egenskaper. Dvs egenskaper de redan har, men på ett mer extremt sätt.
Bogeyliraren gör alltid nio par och nio dubbelbogey, slumpmässigt fördelade över banans 18 hål. Scratchspelaren gör alltid 18 par.
Vem vinner eclecticen? Bogey kommer massakrera scratch.

Om vi nu låter spelarna ha lite mer normala egenskaper så kommer fortfarande bogey att vinna över scratch, om än inte lika stort.
Variansen i nettoscore per hål jfr par är helt enkelt högre för spelare med högre hcp, och det gör att man vinner på eclectic.
:geek:

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 26 sep 2018, 23:36

... och just därför eftersökte jag rimliga eclectichcp :)

janne64

Inläggav janne64 » tor 27 sep 2018, 06:07

Eclectic är väl alltid scratch. ?

Egon

Inläggav Egon » tor 27 sep 2018, 06:20

Va?

Frågan gällde reducering av handicap. Hur kan det ens missuppfattas vad jag åsyftade!?

Egon

Jornhona

Inläggav Jornhona » tor 27 sep 2018, 07:05

Egon
Jag som inbillat mig att det är lättare att göra nettohio/nettoeagle om man har dubbelslag på hålen.
Håller med :( Andelen 4-poängare sjönk med ens handicap, 5-poängare finns ej längre alls..

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tor 27 sep 2018, 07:38

Självfallet behöver handicap reduceras, åtminstone om målsättningen är att alla spelare på förhand skall ha lika stora sannolikhet att vinna. Frågan är med hur mycket? Ju fler rundor och desto större möjlighet att välja (det finns ju även eclecticvarianter där man efter varje runda måste "låsa" de hål man väljer) desto större handicapreduction behöver det vara.

Jag försökte googla (lite, det erkännes) men lyckades inte hitta något av värde.

MEN, då kom jag på att det löser ju du ju (ganska) enkelt själv AlbertsS... visst kan du programmera? Gör så att du riggar ett script som simulerar ett stort antal rundor där spelare med olika antal erhållna slag slumpmässigt producerar rundor som ger mellan kanske 26 och 36 poäng. Scorespridningen på enskilda hål begränsas enligt någon slags normalfördelning så att låghandicappare har viss chans till birdie, ofta par och bogeys och bara då och då dubblar eller värre. På motsvanade sätt har höghandicapparnas mycket liten (men existerande) chans till birdie, viss chans till par och i naormalfallet en mix av bogeys, dubblar och värre.

Sen låter du programmet räkna ut eclecticen och justerar därefter handicapreduktionen så att systemet blir neutralt i förhållande till handicap.

Visst bök, men det löser du :)
Senast redigerad av 1 Nick_Corey, redigerad totalt 0 gånger.
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 27 sep 2018, 08:23

Nick: Tanken har slagit mig ;)

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 27 sep 2018, 09:18

När klubben körde säsongseclectic körde vi så att när säsongen var slut så reducerades hcp med 50% av det hcp man hade när säsongen var slut.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Surfaren

Inläggav Surfaren » tor 27 sep 2018, 12:56

Statistikern i mig säger att 50% är alldeles för mycket sett över bara två rundor. Sedan spelar reduceringen mindre roll ju mindre hcp-differensen är mellan spelarna. Vi har kört detta några gånger när hcp legat mellan 8-15 utan reducering och oftast har den med lägre hcp vunnit ändå.

I länken nedan finns ett förenklat exempel (som stämmer bra överens med poängbogey) där de kommer fram till att behålla 86% av hcp. Tror jag stämmer bra. Kör man slagspel tror jag ingen reducering behövs alls över två rundor.
http://www.ongolfhandicaps.com/2015/05/ ... f.html?m=1

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 27 sep 2018, 14:34

När klubben körde säsongseclectic körde vi så att när säsongen var slut så reducerades hcp med 50% av det hcp man hade när säsongen var slut.
Jösses. Snacka om att favorisera höghcp. På en hel säsong gör ju även en 25hcp par på alla hål

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 27 sep 2018, 14:43

Förr var rekommendationen 15% av handicap för en längre eclectic.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se" onclick="window.open(this.href);return false;

LaSt

Inläggav LaSt » tor 27 sep 2018, 14:50

Jösses. Snacka om att favorisera höghcp. På en hel säsong gör ju även en 25hcp par på alla hål
Å andra sidan går väl en 10hcp på birdie på alla hål under ett år.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tor 27 sep 2018, 15:58

För tydlighetens skul... 15% kvar, dvs 85% reduktion alltså?
"Vi har varit naiva."

Batigolf

Inläggav Batigolf » tor 27 sep 2018, 16:30

Mitt förslag är att dra bort t ex 20 % på hcp för varje ytterligare runda. Första rundan räknas hålets resultat med full hcp, nästa runda 80 % av hcp o s v... Borde väl innebära att hög-hcp snabbt tappar slag jämfört med låg-hcp. Nackdelen förstås att det blir svårare och svårare att förbättra sin score och krångligt att folk ska räkna ut nytt antal slag inför varje runda.

Räknar jag på Strömsund där vi spelade två varv på 9-hålare så är eclectic-resultatet (exkl Murklan) 48 % av spelhcp.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 27 sep 2018, 17:43

För tydlighetens skul... 15% kvar, dvs 85% reduktion alltså?
Korrekt.
Å andra sidan går väl en 10hcp på birdie på alla hål under ett år.
Beror ju på hur mycket man spelar. Jag gick ett år Holms GK på 46 slag. 1 HIO, en eagle på tre par 4, eagle på alla par 5 och birdie på resten. Tror jag slutade med ungefär samma handicap som jag började.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 27 sep 2018, 18:44

Jag gick ett år Holms GK på 46 slag. 1 HIO, en eagle på tre par 4, eagle på alla par 5 och birdie på resten. Tror jag slutade med ungefär samma handicap som jag började.
Scratch? +2? Vänd det hur du vill, 3 eagles på par4 gör ingen 10 hcp.. jag har gjort en - i mitt liv.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 27 sep 2018, 19:35

Jag gick ett år Holms GK på 46 slag. 1 HIO, en eagle på tre par 4, eagle på alla par 5 och birdie på resten. Tror jag slutade med ungefär samma handicap som jag började.
Scratch? +2? Vänd det hur du vill, 3 eagles på par4 gör ingen 10 hcp.. jag har gjort en - i mitt liv.
Spelade drygt 300 rundor det året. Började på tre komma nåt och gick lite upp och ned från det men slutade strax över tre ändå. Slog lite längre på den tiden så det var lite enklare att göra eagle, men över 18 hål läckte det slag hela tiden.

Egon

Inläggav Egon » lör 29 sep 2018, 17:39

Spelare som vill någonstans har hcp1. När puttis har sina 4.5. Thats it!
Systemet funkar så...
Inget fel, inget mygel ... bara olika handicap på samma prestationsnivå.

Egon

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » lör 29 sep 2018, 20:48

Spelare som vill någonstans har hcp1. När puttis har sina 4.5. Thats it!
Systemet funkar så...
Inget fel, inget mygel ... bara olika handicap på samma prestationsnivå.

Egon
Vad vill du ha sagt? Jag justerar mitt handicap på tävling (allmänna samt onsdags- och lördagstävling) och har +30 såna noteringar. Reggade sänkning på en sällskapsrunda men då hade jag 4,5 och kom ingenstans.

Återgå till "Golfspel"