Arbete och Golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Big Berra

Arbete och Golf

Inläggav Big Berra » fre 05 okt 2018, 20:03

De senaste åren har det varit en tydlig koppling mellan jobb och golf. Golfen har mer eller mindre varit ett sätt att koppla av från jobbet. Nu när det blev uppehåll? med jobbande så fanns en tanke i bakhuvudet att nu skall det spelas massor av golf. Hur har det blivit ?
Väldigt lite, förutom första två veckorna har det blivit lika lite som det brukar vara under semestern, dvs. nästan ingenting.
Det kanske är så att jag egentligen inte tycker golfspelandet är speciellt intressant längre?

Användarvisningsbild
Hofnar

Re: Arbete och Golf

Inläggav Hofnar » fre 05 okt 2018, 20:17

De senaste åren har det varit en tydlig koppling mellan jobb och golf. Golfen har mer eller mindre varit ett sätt att koppla av från jobbet. Nu när det blev uppehåll? med jobbande så fanns en tanke i bakhuvudet att nu skall det spelas massor av golf. Hur har det blivit ?
Väldigt lite, förutom första två veckorna har det blivit lika lite som det brukar vara under semestern, dvs. nästan ingenting.
Det kanske är så att jag egentligen inte tycker golfspelandet är speciellt intressant längre?
Du kanske plötsligt fått en annan balans i tillvaron? Golfen är inte lika viktig? Det finns så mycket annat.
Valfrihet är opium för folket.

janne64

Inläggav janne64 » fre 05 okt 2018, 20:39

Arbete o golf...
För mig betyder det just nu att jag spelar för lite pga arbetet.
Jag är ju anställd på liten byggfirma, 20 pers..
Så det är inte bara att gå hem..
Och för mig tex så är onsdagsgolfen viktig.
Så på hösten så jobbar jag tom in tid för att kunna spela på onsdagarna...
Vi är 40-50 pers i snitt och det är KUL.
Men jag har förstått att det är väldigt olika på andra klubbar.
I framtiden vet jag ju inte om det blir mer eller mindre golf, bara för att jag blir pensionär.

Användarvisningsbild
Claesson77

Inläggav Claesson77 » ons 10 okt 2018, 19:23

Jag vet och känner precis vad du menar:
Har sagt till mig själv många gånger nu att; nästa år då jävlar ska jag satsa. Jag ska spela 3-4 gånger i veckan och verkligen klättra ner i hcp, och verkligen spela på det.
För jag har tiden, hur mycket tid som helst, när man tänker efter.

Men sen kommer det nån gammal skada som river upp igen, och man får ta det lite lugnt och missar kanske 1 eller 2 dagar. Tredje dagen man ska ut, vare sig det gäller gym, träning eller golfrunda, så känns det bara så hopplöst. För suget finns inte längre
Man vill vara lika entusiastisk som man var när man först börja med golfen och slog den där vita bollen, fick den där pingisboll känslan.
Man var kung i baren för en dag..

Men det är svårt, med just golfen. Den är en färskvara är jag rädd, man kan inte vila sig i form, utan får dra sig ut minst en gång i veckan vare sig man vill eller inte....och slå, slå, slå, och när värken blir ständig och när orken och humören springer, blir golf mer en börda än ett nöje.

Nästa år, tänker jag som vanligt gå på det gamla tänket igen. Jag köper mig ett bra medlemskap där jag kan träna gym och spela golf....ofta, och helst 3-4 gånger i veckan. Nu ska jag ner till singel.

Eller så blir jag skadad, och får börja om nästa år.

Men som man säger: hoppet är det sista som går ur människan.
Bollen är rund!

Egon

Inläggav Egon » ons 10 okt 2018, 21:00

Insåg inför det här året att ronderna skulle minimeras till max 3/vecka. Som tur var kör jag förbi en range varje vardag så jag började köra 30min-1tim minst 2ggr i veckan.
Svingen gjordes om lite som en konsekvens av range-passen och det såg hyggligt bra ut. Det var höga fina järnslag från första bollen och jag fullkomligt pepprade målet och inte minst sweetspot.

Inte f-n hjälpte det... Tekniken från rangen följde inte med ut på banan och även om jag vet exakt hur jag ska svinga så funkar det så dåligt att jag faller tillbaka i mitt gamla rörelsemönster.

Nästa år blir det samma upplägg. Möjligen blir det mer chip eftersom den delen bara försvann ett tag.

Egon

Användarvisningsbild
Claesson77

Inläggav Claesson77 » fre 12 okt 2018, 15:19

Insåg inför det här året att ronderna skulle minimeras till max 3/vecka. Som tur var kör jag förbi en range varje vardag så jag började köra 30min-1tim minst 2ggr i veckan.
Svingen gjordes om lite som en konsekvens av range-passen och det såg hyggligt bra ut. Det var höga fina järnslag från första bollen och jag fullkomligt pepprade målet och inte minst sweetspot.

Inte f-n hjälpte det... Tekniken från rangen följde inte med ut på banan och även om jag vet exakt hur jag ska svinga så funkar det så dåligt att jag faller tillbaka i mitt gamla rörelsemönster.

Nästa år blir det samma upplägg. Möjligen blir det mer chip eftersom den delen bara försvann ett tag.

Egon
Mmm, jag börjar tro att jag kanske försöker lite "för" mycket ibland, man kanske bara ska coola ner lite. 8-)
Bollen är rund!

Användarvisningsbild
frebo

Inläggav frebo » fre 12 okt 2018, 22:29

Hade en dipp med motivationen förra hösten. Spelade inte så mycket och inte så bra...

Men bestämde mig att helt koppla bort golfen ett tag och sedan träna ordentligt i golfhallen under vintern. Jag tog tom ett par lektioner för första gången på länge. Fick tre tydliga detaljer att jobba med och jag var ganska flitig ett par månader. och märkte snabbt att svingen blivit mycket stabilare.

Så när banorna öppnade var motivationen på topp och det syntes även på scorerna. Mycket stabilare och även om jag "bara" sänkt HCP med drygt ett slag (10 -> 8.8) så är känslan mycket bättre.

Spelar 9 hål varje tisdagsmorgon och försöker komma ut åtminstone 9 hål på helgen också. Tyvärr svalnade barnens intresse i år så periodvis har det bara blivit de där nio hålen på tisdagar. Tränade inte så mycket som jag tänkt heller men tog iaf två till lektioner för att stämma av under året.

Så kvalitet i stället för kvantitet kanske man kan säga.
Min sämsta dag på golfbanan är ändå bättre än min bästa dag på kontoret...

donnel77

Inläggav donnel77 » lör 19 jan 2019, 10:22

De senaste åren har det varit en tydlig koppling mellan jobb och golfen. Golfen har mer eller mindre varit ett sätt att koppla av från jobbet. Nu när det blev uppehåll? med jobbande så fanns en tanke i bakhuvudet att nu skall det spelas massor av golf. Hur har det blivit ?
efter jobbet golf alltid avslappnande faktor

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 19 jan 2019, 13:33

Ska bli intressant att se då man blir pancho (vid 63, 75 eller vad det nu blir) hur mycket man kommer spela. Beror väl på var man bor och hur nära till banan, men jag kan se mig spela varje dag vädret tillåter. Niohålare, artonhålare ett par gånger i veckan.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » lör 19 jan 2019, 20:18

Man har ju inte den tiden man skulle vilja till golfen. Och problemet är att den lilla tiden som blir över har i alla fall jag en tendens att lägga på något jag tycker är roligt, vilket betyder att "träna på rätt saker" inte riktigt blir av...

... men det här året ska bli annorlunda... (igen...) :D
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 19 jan 2019, 23:55

Man har ju inte den tiden man skulle vilja till golfen. Och problemet är att den lilla tiden som blir över har i alla fall jag en tendens att lägga på något jag tycker är roligt, vilket betyder att "träna på rätt saker" inte riktigt blir av...

Hm. Skulle tippa att det är sant efter HCP. Ju duktigare man är ju mer skall man putträna? Beror förstås på vad man vill ha ut av sin golf. Jag skulle påstå att dålig sving är det riktigaste att korrigera för den som har dålig sving. Där målet är att kunna spela anständig golf med hyfsade scorer på sitt HCP 15, på småtävlingar eller med polarna. Skillnaden mellan bra och skitbra sving är dock säkert mindre betydelsefull än 3-4 sänkta istället för missade puttar för den som spelar tävlingsgolf i de lägre hcp-regionerna. Kan det stämma?

Har för övrigt bara haft tid till spel på banan de senaste åren, men det är inget som jag önskar... Dock mindre beroende på arbetstid än på att alla hyfsat stadsnära träningsanläggningar har lagts ned i Uppsala.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 20 jan 2019, 10:56

Hm. Skulle tippa att det är sant efter HCP. Ju duktigare man är ju mer skall man putträna? Beror förstås på vad man vill ha ut av sin golf. Jag skulle påstå att dålig sving är det riktigaste att korrigera för den som har dålig sving. Där målet är att kunna spela anständig golf med hyfsade scorer på sitt HCP 15, på småtävlingar eller med polarna. Skillnaden mellan bra och skitbra sving är dock säkert mindre betydelsefull än 3-4 sänkta istället för missade puttar för den som spelar tävlingsgolf i de lägre hcp-regionerna. Kan det stämma?

Har för övrigt bara haft tid till spel på banan de senaste åren, men det är inget som jag önskar... Dock mindre beroende på arbetstid än på att alla hyfsat stadsnära träningsanläggningar har lagts ned i Uppsala.
Ja, Anders, jag skulle hålla med om att det stämmer som du säger här. Det långa spelet måste upp till en viss nivå. När den väl är det, får man se till att träna på att få bollen i hål. Vass chippning så man kan rädda sig de gånger man missar, och vass puttningen så man kan sätta de chanser man skaffar sig.
Putträning har jag faktiskt genomfört en del eftersom jag tappade den under en period, så nu måste jag nog jobba upp min stabilitet från tee till green.

Du gör en klok analys, en spelare med högre handikapp missar oftare och större, med pliktslag och #spela sig åt sidan" som resultat. För att nå ett lägre handikapp måste man "ta för givet" att det långa spelet är uppe på en viss nivå, och när det är det, så måste det vässas med vasst närspel och framförallt puttning för att få bollen i hål. Det är ju faktiskt det som det här går ut på och Phil verkar hålla med: =)

http://www.svenskgolf.se/artiklar/tourn ... i-ledning/
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Återgå till "Golfspel"