Vinterträning 2019

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Nils77

Re: Vinterträning 2019

Inlägg av Nils77 » sön 02 dec 2018, 20:20

Egon skrev:
sön 02 dec 2018, 13:40
Nils77 skrev:
sön 02 dec 2018, 10:45
Ett bälte för de tyngsta marklyften ska in.
Polaren checkade mig med ett lånat bälte och 2 tunga lyft ett med ett utan,det är bättre flow i lyftet med bälte.Samtidigt så har man en platå som inte gått att komma förbi på 2 år, devisen för samma resultat som alltid så utför som alltid, vill du ha förändring gör något annorlunda gäller.
Lite intresserad av vilka vikter det är som gäller.
Inte för att bedöma dig utan generellt.
Kroppsvikt vs lyft vikt ser jag som intressant.. finns det något sånt?

Ser killar på gymmet som stoltserar med vikter en bra bit över 200kg. Känns inte som en omöjlighet med lite dedikerad (läs, riktad) träning och lite extra kilon på kroppen. Killar som väger runt 100 o drar 200 är ju ingen skräll, men alla tänker ju inte så. De jämför bara vikten på stången.

Egon
84kg fördelat på 186cm Platån ligger på 150kg, där tar det stopp.
Strengt level, com ger att det är hyggligt för en gubbe, lite till för nästa nivå utan att lägga på sig massa onödig vikt vore önskvärt.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » fre 14 dec 2018, 20:41

Nils77 skrev:
sön 02 dec 2018, 20:20
Egon skrev:
sön 02 dec 2018, 13:40
Nils77 skrev:
sön 02 dec 2018, 10:45
Ett bälte för de tyngsta marklyften ska in.
Polaren checkade mig med ett lånat bälte och 2 tunga lyft ett med ett utan,det är bättre flow i lyftet med bälte.Samtidigt så har man en platå som inte gått att komma förbi på 2 år, devisen för samma resultat som alltid så utför som alltid, vill du ha förändring gör något annorlunda gäller.
Lite intresserad av vilka vikter det är som gäller.
Inte för att bedöma dig utan generellt.
Kroppsvikt vs lyft vikt ser jag som intressant.. finns det något sånt?

Ser killar på gymmet som stoltserar med vikter en bra bit över 200kg. Känns inte som en omöjlighet med lite dedikerad (läs, riktad) träning och lite extra kilon på kroppen. Killar som väger runt 100 o drar 200 är ju ingen skräll, men alla tänker ju inte så. De jämför bara vikten på stången.

Egon
84kg fördelat på 186cm Platån ligger på 150kg, där tar det stopp.
Strengt level, com ger att det är hyggligt för en gubbe, lite till för nästa nivå utan att lägga på sig massa onödig vikt vore önskvärt.
Sin egen vikt i princip, föredrar hellre ”mycket” mindre vikt och ordentliga ”rena” rörelser nu för tiden.
Då jag är ute efter välmående mer är muskler.
Beach 2019 är körd iaf. ;)
Bollen är rund!

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » fre 14 dec 2018, 20:46

Lite därför jag går på golfgym istället för dom stora kedjorna.
Små vikter stor koncentration. Jag lovar, thats the shit.
Bollen är rund!

Nils77

Inlägg av Nils77 » ons 19 dec 2018, 23:33

Styrkebälte införskaffad samt testad. Rätt "stelt" bälte, 10mm tjockt iofs.
Enorm skillnad med att hålla buktrycket med bälte vs inget bälte, är hygglig på det utan bälte.
Nackdelen med bältet vs utan var att jag kände mig instängd, en lätt obehaglig känsla. Säkerligen en vane sak.
D. Hume

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » mån 31 dec 2018, 15:48

Träning uppskjuten 2 veckor pga, skada.

Jag kommer köra stenhårt efter föregående schema och kommer säkerligen att justera det lite, när jag får reda på hur lång tid det tar. Men jag ska försöka hålla tråden vid liv iaf.
Gott nytt alla.
Bollen är rund!

Egon

Inlägg av Egon » tis 01 jan 2019, 15:31

Claesson77 skrev:
fre 14 dec 2018, 20:46
Lite därför jag går på golfgym istället för dom stora kedjorna.
Små vikter stor koncentration. Jag lovar, thats the shit.
Det här läste jag lite för snabbt. Trodde du anammat en trend. :oops:
Det nya (finns säkert nyare ändå) är ju att gummiband bytts ut till de lite häftigare kedjorna.
Ex. En hög med kedjor fästa i ändarna på stången som adderar vikt ju högre de lyfts. Tidigare hade man gummiband för samma effekt dvs. det sträcks mer ju högre du lyfter stången.

Egon

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » tis 15 jan 2019, 21:48

Jo vars!
Träningen är i gång iaf. Det var inget värsting gym som jag entrade direkt. :) :).

En bänkpress, och fria vikter. En cykel och Springband. Mycket pilatbollar och sånt som jag aldrig har vågat mig på riktigt.
Men fördelarna var att det verkar vara rätt tomt på folk, så jag kanske kan repa in lite ”udda övningar” försöka göra så att det ser lite mer manligare ut, än att det ser ut som en valross som kämpar för sitt liv.

Kul möte med vd:n/ägaren på Öijared GK första träningen iaf... och satan va han körde på med diverse övningar på yogamattan.

Iaf, så har jag pulat ihop ett schema tillslut, som känns rimligt för mig, till att börja med.

Jag delar upp det i 4pass iaf, då jag hatar strikta dagar att träna på. Vill jag vila en dag så gör jag det, och vill jag köra på 3 dagar sträck så gör jag det också. Drt gäller ju att lyssna på sin kropp och känna efter vad som känns rätt.
Vet inte hur många gånger jag har varit så sugen på att komma igång, att jag tagit ut mig totalt och fått feber, som är jäkligt jobbigt att bli helt kvitt, tider som denna.
Jag tänkte börja köra lite lugnt i början, med små vikter, hög koncentration och varannan dag typ.

Pass1:
R1
* Benböj med stång 3x8
* Vader med hantel 3x12
* Axelpress med hantel 3x10
* Shrugs 3x8

Pass2::
B1
* Sidodrag med hantel 3x8
* Russian twist 3x8
* Bänkpress 3x8
* Snebänk 3x8

Pass3:
R1
* Superset (Biceps/Triceps) 3x10
* Marklyft 3x8
* Framåtlutad Rodd med stång 3x8
* Rodd på bänk med hantel 3x10

Pass4:
R1 + B1
———————————————————
R1=
Bålrotation med kvastskaft Max 3set
Ljumsktöjning i sidled Max 3set
Skorpionen Max 3set
Klätterställning följt av push-up-utfall 2set

B1=
Plankan Max 3set
Sned planka Max 1set vardera sida
Rygglyft (Stålmannen) Max 3set
Mountain Climbers Max 3set
Situps Max 3set
—————————————————————

**
Passen tar för mig runt timmen, vilket jag hade som mål när jag snickrade ihop antal set med mera.
Undrar ni över varför jag har olika rep och set, så kör jag få rep (8) = tunga vikter (12) = lätta.

+ på detta också, minst 3 timmar cykel/gång i veckan.

Då kör vi!
Bollen är rund!

Nils77

Inlägg av Nils77 » ons 16 jan 2019, 11:49

Claesson77 skrev:
tis 15 jan 2019, 21:48

**
Passen tar för mig runt timmen, vilket jag hade som mål när jag snickrade ihop antal set med mera.
Undrar ni över varför jag har olika rep och set, så kör jag få rep (8) = tunga vikter (12) = lätta.

+ på detta också, minst 3 timmar cykel/gång i veckan.

Då kör vi!
Kör hårt
D. Hume

Skriv svar