Vinterträning 2019

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Claesson77

Re: Vinterträning 2019

Inlägg av Claesson77 » mån 12 nov 2018, 17:17

Skit i alla pratglada folk som gör allt för att synas och sabba alla trådar.

Egon vad var det för magövning då, intresserad.
PS.. det ”ska” göra ont.
It takes Juan to know Juan.

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » mån 12 nov 2018, 17:20

PS, och hade ni tänkt kommentera min kommentar, ge fan i det. Håll er till rätt tråd ”allt förutom golf” och låt oss diskutera det ”vi” tycker är intressant. Ok.
Inte så mycket begärt.

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » mån 12 nov 2018, 17:36

Jag jobbar på ett schema iaf, har inte fått nån bra respons ifrån forumet. Men har la ändå lagt en hyfsat bra nivå ändå.

Som jag sagt förut, fokus på bål. = mycket jävla magövningar. Utan magen kan ni aldrig rotera explosivt, för det är det jag är ute efter iaf.

Låt mig bli av med alla wanna bees och alls wanna sees, så kanske bi kan börja jobba på tränings schemat innan jul. Ok?

Egon

Inlägg av Egon » mån 12 nov 2018, 22:38

Claesson77 skrev:
mån 12 nov 2018, 17:17
Skit i alla pratglada folk som gör allt för att synas och sabba alla trådar.

Egon vad var det för magövning då, intresserad.
PS.. det ”ska” göra ont.
Typ, fällkniv med medicinboll. Inget att vara avis på, min tillgång inom muskelbyggning är ett avbräck i motionssyfte. Jag har ”flex” i musklerna (läs, bra kontakt) och kan träna med låg belastning utan att missa tryck eller pump. Bra för gym, sämre för uthållighet och ren råstyrka. Inte för att jag saknar styrka, men ändå.

Ang. mage/bål så har jag stel-ok rörlighet (Tpi) men det intressanta är att de musklerna helst bör vara så passiva som möjligt för max fart. Minsta ”ta i med magen” och farten bedarrar direkt.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » mån 12 nov 2018, 22:49

Claesson77 skrev:
mån 12 nov 2018, 17:36
Jag jobbar på ett schema iaf, har inte fått nån bra respons ifrån forumet. Men har la ändå lagt en hyfsat bra nivå ändå.

Som jag sagt förut, fokus på bål. = mycket jävla magövningar. Utan magen kan ni aldrig rotera explosivt, för det är det jag är ute efter iaf.

Låt mig bli av med alla wanna bees och alls wanna sees, så kanske bi kan börja jobba på tränings schemat innan jul. Ok?
Kommenterade det här precis, men kan ju göra det lite mer specifikt.
Om du kommer ihåg den lilla trumman med snöre och flörtkula på vardera sidan som man snurrade fram och tillbaka... så fattar du kanske vad jag anser att kraft/hastighet kommer av. Det är inget motsatsförhållande till träningen av bålen men det förklarar kanske att rotationshastighet inte har mycket (inget alls, enl. mig) med musklerna DÄR att göra.
Självklart är det bra/en förutsättning att tåla belastningen men det är inget ”chiptrim” som ger dig mer fart. Tvärtom kan det bromsa om du inte kan koppla bort kontraheringen och vara mjuk/smidig i rotationen.

Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » tis 13 nov 2018, 12:54

Olympiska ringar, upp i dipp start position. Knälyft obs ej höftböjar svängande. Lyft raktfram, lite vinklat sidan vänster höger, lite criss-cross. Sträcka fram ett ben i taget, cykla osv,
Skulle det kännas enkelt så är det bara att hänga på en sandsäck vid anklarna och repetera.

Är själv så klen så jag fick återgå till dippställningen för att orka utföra förfarandet hyggligt korrekt..
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » ons 14 nov 2018, 11:51

Förutom några få utvalda rangepass (med rätt temp.) kommer min vinterträning att bestå av kampsport (som jag tagit upp igen) och löpträning. Om jag (kroppen) orkar kommer jag även lägga in styrketräning men det sistnämna är inte prioriterat. Det brukar bli några (cirkel) varv i utegymmet efter löprundan i spåret.
Så snart snön kommer blir det även en del skidåkning.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » tis 20 nov 2018, 16:35

Egon skrev:
mån 12 nov 2018, 22:49
Claesson77 skrev:
mån 12 nov 2018, 17:36

Kommenterade det här precis, men kan ju göra det lite mer specifikt.
Om du kommer ihåg den lilla trumman med snöre och flörtkula på vardera sidan som man snurrade fram och tillbaka... så fattar du kanske vad jag anser att kraft/hastighet kommer av. Det är inget motsatsförhållande till träningen av bålen men det förklarar kanske att rotationshastighet inte har mycket (inget alls, enl. mig) med musklerna DÄR att göra.
Självklart är det bra/en förutsättning att tåla belastningen men det är inget ”chiptrim” som ger dig mer fart. Tvärtom kan det bromsa om du inte kan koppla bort kontraheringen och vara mjuk/smidig i rotationen.

Egon
För mycke text mannen. Jag tror det är explovisitet du är ute efter eller!?
Detta kräver ju för det första ”muskler” som reagerar fort. och startar rotationen.
Ju starkare du är i starten av rotationen, ju snabbare roterar du.

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » tis 20 nov 2018, 16:37

waggle skrev:
ons 14 nov 2018, 11:51
Förutom några få utvalda rangepass (med rätt temp.) kommer min vinterträning att bestå av kampsport (som jag tagit upp igen) och löpträning. Om jag (kroppen) orkar kommer jag även lägga in styrketräning men det sistnämna är inte prioriterat. Det brukar bli några (cirkel) varv i utegymmet efter löprundan i spåret.
Min dotter kör kampsport just nu, mycke bra övningar med höftrotationer mm. Inte alls dum idé att kombinera det med golfen. 👍

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » tis 20 nov 2018, 16:41

Nils77 skrev:
tis 13 nov 2018, 12:54
Olympiska ringar, upp i dipp start position. Knälyft obs ej höftböjar svängande. Lyft raktfram, lite vinklat sidan vänster höger, lite criss-cross. Sträcka fram ett ben i taget, cykla osv,
Skulle det kännas enkelt så är det bara att hänga på en sandsäck vid anklarna och repetera.

Är själv så klen så jag fick återgå till dippställningen för att orka utföra förfarandet hyggligt korrekt..
Du tar alltid i lite för mycket....exakt som du påpekar i min träning... men du gör lika dant själv...

Små vikter, exakta rörelser, lugnt och fint, thats the motto.

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » tis 20 nov 2018, 17:10

Som vanligt med alla forum, är ju att det är alldeles för mycke text och alldeles för lite fakta; eller det man är ute efter. Så jag ska lägga upp mitt schema inför 2019 och det är inget som är skrivet i sten. Absolut inte nu när jag råkat ut för en arbetsskada och är sjukskriven 6 veckor.
Men efter det så.

Dag 1...........................
Rörlighet Pass 1
Bål pass 1
Benspark fram 3x10
Benspark bak 3x10
Vader 3x12
Axelpress 3x8
Hantel lyft rak rygg 3x8

Dag 2...............................
Bål pass 1
Cable crunches 3x8
Framåtlutad Wood Chop 3x8
Sidodrag 3x8
Mage 3x15
Bänkpress 3x8
Snebänk 3x8

Dag 3..............................
Bål pass 1
Superset med kabel (biceps/triceps) 3x10
Marklyft 3x10
Framåtböjd Rodd med hantel 3x10
Höftlyft 2x8
Goodmorning 2x10
Sittande Rodd 3x18
Rörlighet pass 1
.,..................,,,,....,,.........
Bålpass 1 (B1)
Core Rotation 2x15. Medicinboll
Plankan 2x1-3min
Sned Planka 2x1-3min
Rygglyft 2x15
Mountain Climbers 2x20
Cykla med Twist 2x20
Situps 3x15
...............,.,,,,,,,,,,,............
Rörlighet pass 1 (R1)
Bålrotation med kvastskaft
Ljumsktöjning i sidled
Skorpionen
Bålrotation mot pilatesboll
Klätterställning följt av push-up-utfall.
......

Yoghurt, tufft schema. Men jag ska ge det en chans iaf, och kommer garanterat justera det eftersom säsongen lider... försök ni också..

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » tis 20 nov 2018, 17:19

Sätt gärna igång med cirkelsågen och finslipa schemat.

Egon

Inlägg av Egon » tis 20 nov 2018, 21:31

Claesson77 skrev:
tis 20 nov 2018, 16:35

Detta kräver ju för det första ”muskler” som reagerar fort. och startar rotationen.
Njaej, jag håller inte med...
Småskitar med långa kroppsdelar och en teknik formad av ungdomens rörlighet har inte en snabbhet sprunget ur muskelmassa.

Explosivitet handlar i grund och botten om hur man skapar rörelseenergi. Det krävs inga stora, starka eller explosiva muskler för att svinga en så lätt sak som en golfklubba. Däremot krävs det styrka för att hålla form och funktion... men det är en annan sak som inte ska förväxlas med hastighet.

Ja, en person som svingar snabbt bör kunna svinga snabbare OM de behåller sin rörlighet och utnyttjar en förvärvad styrka optimalt. Det, å andra sidan, är ingen orsak till att gymma skiten ur kroppen för att nå nåt slags max.

Nää, minimal ansträngning till maximal energiuttag är modellen. Detta uppnås genom tekniska förbättringar och då inte minst en rörelse med minimalt involverade och anspända muskler.

Hugh... Jag har talat! ;)

Egon

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » ons 21 nov 2018, 15:40

Egon skrev:
tis 20 nov 2018, 21:31
Claesson77 skrev:

Småskitar med långa kroppsdelar och en teknik formad av ungdomens rörlighet har inte en snabbhet sprunget ur muskelmassa.

Explosivitet handlar i grund och botten om hur man skapar rörelseenergi. Det krävs inga stora, starka eller explosiva muskler för att svinga en så lätt sak som en golfklubba. Däremot krävs det styrka för att hålla form och funktion... men det är en annan sak som inte ska förväxlas med hastighet.

Ja, en person som svingar snabbt bör kunna svinga snabbare OM de behåller sin rörlighet och utnyttjar en förvärvad styrka optimalt. Det, å andra sidan, är ingen orsak till att gymma skiten ur kroppen för att nå nåt slags max.

Nää, minimal ansträngning till maximal energiuttag är modellen. Detta uppnås genom tekniska förbättringar och då inte minst en rörelse med minimalt involverade och anspända muskler.

Egon
Säg det till Norén, och se vad han svarar. ;)

Egon

Inlägg av Egon » ons 21 nov 2018, 21:19

Claesson77 skrev:
ons 21 nov 2018, 15:40
Egon skrev:
tis 20 nov 2018, 21:31
Claesson77 skrev:

Egon
Säg det till Norén, och se vad han svarar. ;)
Tänkte kommentera med att allt inte är svart eller vitt... men sen insåg jag att du bara inte förstått.

Nåja, jag bejakar dig och din åsikt. Inget fel på styrkan eller explosivitet här... hardhitter, skulle inte tro det.

Bild

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tor 22 nov 2018, 10:05

Hur hård och hur mycket styrketräning behöver man egentligen?

Bild
Claesson77 skrev:
tis 20 nov 2018, 16:37
waggle skrev:
ons 14 nov 2018, 11:51
Min dotter kör kampsport just nu, mycke bra övningar med höftrotationer mm. Inte alls dum idé att kombinera det med golfen.
Det är många idrotter som använder marken och bålstyrkan/rotationen i sina grundrörelser. Kampsporten är en av dem och det finns mycket jag kan återanvända i golfsvingensvingen. Framförallt en stabil position i balans, stöd från marken och att starta rörelsen med höften.

Jag tror också på lätt styrketräning med 3-4 set x 5-15 reps/övning. Basövningar med skivstång är bra.

GB-O

Inlägg av GB-O » tor 22 nov 2018, 14:27

Utveckla detaljerat den här meningsdelen:

….lätt styrketräning med 3-4 set x 5-15 reps/övning. ...

Egon

Inlägg av Egon » tor 22 nov 2018, 19:23

GB-O skrev:
tor 22 nov 2018, 14:27

Tycker jag också... Tungt är väl mer i kat. 3-6reps.

På gymet blandar man olika reps för att få max ut av träningen. Basövningar körs ofta tungt och där föreligger det ett visst missförstånd som skapar denna filosofi. Kombinationen av att använda fler muskler samt muskelgrupper i en övning gör att man kan öka belastningen och följdproblemet blir att de starkaste då tar över. Denna träning skapar mer följdproblem med tiden och till slut går man sönder i de understimulerade musklerna.

Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » tor 22 nov 2018, 21:37

Claesson77 skrev:
tis 20 nov 2018, 16:41
Nils77 skrev:
tis 13 nov 2018, 12:54

Du tar alltid i lite för mycket....exakt som du påpekar i min träning... men du gör lika dant själv...

Små vikter, exakta rörelser, lugnt och fint, thats the motto.
Mja för att förstå så bör man se bakom det uppenbara, typ hur vet man vad som är för mycket om man inte provar ;)
D. Hume

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 23 nov 2018, 21:29

Fråga här, jag kör gymmet måndagar(lättare) och fredagar(tungt). Lite olika övningar men hela kroppen varje gång. Har inte tid med med mer gym. Frågan då: mitt i veckan, onsdag eller torsdag. Köra lite övningar hemma, typ armhäningar och plankor? Viken intensitet?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Egon

Inlägg av Egon » fre 23 nov 2018, 22:38

Det här med diskussion om träning är svårt. När jag ser att någon tränar hela kroppen 2ggr/vecka så inser jag att man måste värdera de orden för att få en möjlig bild av utsagon. Känner personen att det finns möjlighet till mer träning .... ja, hur ska jag utrycka mig? (Kör modell rycka plåster) så är det knappast någon träning av större dignitet.

Förstå mig rätt: All träning är bra och det går att träna på många sätt men vi misstolkar oftast vår egen insats och får en skev bild i jämförelsen med andra.

Gymträning är grymt mångsidig. Övningar går att variera i oändlighet och bara för att man kör ”samma” övningar som andra så är träningen inte densamma på långa vägar.

En knäböj för en styrkelyftare, bodybuilder, friidrottare eller en golfspelare är till synes likadan men ändå så diametralt olika. Det handlar dessutom inte om övningen i sig och att den skulle göra tricket utan det är totalen som gör det. Dvs. allt annat spelar en betydligt större roll än själva valet av övning. Det är en helhetssyn och det kan vars svårt att förstå.

Alla som pratar om att just ”den” träningen is da shit har inte fel. Det enda man dock kan vara säker på är att personen som uttrycker detta så starkt kommer att misslyckas med vilken ”träning” han än företar sig.

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » mån 26 nov 2018, 10:51

Egon skrev:
tor 22 nov 2018, 19:23
GB-O skrev:
tor 22 nov 2018, 14:27

Tycker jag också... Tungt är väl mer i kat. 3-6reps.

På gymet blandar man olika reps för att få max ut av träningen. Basövningar körs ofta tungt och där föreligger det ett visst missförstånd som skapar denna filosofi. Kombinationen av att använda fler muskler samt muskelgrupper i en övning gör att man kan öka belastningen och följdproblemet blir att de starkaste då tar över. Denna träning skapar mer följdproblem med tiden och till slut går man sönder i de understimulerade musklerna.

Egon
Ber om ursäkt, det kanske var lite otydligt? :oops:

Man kan faktiskt köra lätt belastning med endast 5 set och 5 repetitioner (reps). Speciellt bra för de som ska komma igång med vinterträningen och inte minst de som knappt tittat in i gymmet sedan Dacke. Finns ett ganska känt program som kallas SL 5x5 där man startar lätt (endast stången) och succesivt ökar med tiden.
Finns att läsa mer här: https://stronglifts.com/5x5/#gref

Ett kanske lite mer ”vanlig” upplägg kan vara 3x10-15 och anses vara lätt träning. Men det går definitivt att få det här att kännas tungt också. Det går självklart att variera massor och en del vill köra tills att mjölksyran sprutar ut ur kroppen och andra väljer att stanna en bit innan. Testa gärna att korta av vilan mellan seten.

Jag kör en variant på SL 5x5 och varierar antalet reps. Jag kör originalprogrammet och alternerar det efter 2 månader med 5x10-15 resps. Där 15e reppen är mitt max. vad jag pallar utan all faila. När jag klarar 15 repps, lägger jag på vikt så jag lägger belastningen kring 10-11 reps. under mina ”lätta” perioder.

Den bästa träningen är den som blir av och att man utför övningarna på rätt sätt. Är man grön på detta så kan man prata med en PT (helst sjukgymnast) som hjälper till med rörelserna. Det här kan göra stor skillnad.

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » mån 26 nov 2018, 12:26

https://youtu.be/RQmDISgjry8?t=47
hoppas bilden syns.

https://www.youtube.com/watch?v=RQmDISgjry8&t=12s
Annars kolla filmen c.a. 51 sekunder in.

Provar just nu en variant av denna. Med lite lättare vikter.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 02 dec 2018, 10:45

Ett bälte för de tyngsta marklyften ska in.
Polaren checkade mig med ett lånat bälte och 2 tunga lyft ett med ett utan,det är bättre flow i lyftet med bälte.Samtidigt så har man en platå som inte gått att komma förbi på 2 år, devisen för samma resultat som alltid så utför som alltid, vill du ha förändring gör något annorlunda gäller.
D. Hume

Egon

Inlägg av Egon » sön 02 dec 2018, 13:40

Nils77 skrev:
sön 02 dec 2018, 10:45
Ett bälte för de tyngsta marklyften ska in.
Polaren checkade mig med ett lånat bälte och 2 tunga lyft ett med ett utan,det är bättre flow i lyftet med bälte.Samtidigt så har man en platå som inte gått att komma förbi på 2 år, devisen för samma resultat som alltid så utför som alltid, vill du ha förändring gör något annorlunda gäller.
Lite intresserad av vilka vikter det är som gäller.
Inte för att bedöma dig utan generellt.
Kroppsvikt vs lyft vikt ser jag som intressant.. finns det något sånt?

Ser killar på gymmet som stoltserar med vikter en bra bit över 200kg. Känns inte som en omöjlighet med lite dedikerad (läs, riktad) träning och lite extra kilon på kroppen. Killar som väger runt 100 o drar 200 är ju ingen skräll, men alla tänker ju inte så. De jämför bara vikten på stången.

Egon

Skriv svar