Mål 2019

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
waggle

Mål 2019

Inlägg av waggle » mån 12 nov 2018, 18:01

Klippt från waggles golf.
- Slutet av i 2018 och egentligen hela 2019 vill jag jobba med mina utslag (främst driver) så jag får bollen dit jag vill (FIR).
- Jag vill lägga mer fokus på greenträning. Både chip och putt.
- 2019 vill jag spela mer på banan än 2018.
- Jag saknar inga grejer förutom att jag kanske vill se över min driver (skaft eller huvud?) genom en utprovning.

Vad har ni för mål inför nästa säsong?
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

pstenman

Re: Mål 2019

Inlägg av pstenman » tis 13 nov 2018, 18:58

waggle skrev:
mån 12 nov 2018, 18:01
- Slutet av i 2018 och egentligen hela 2019 vill jag jobba med mina utslag (främst driver) så jag får bollen dit jag vill (FIR).
- Jag saknar inga grejer förutom att jag kanske vill se över min driver (skaft eller huvud?) genom en utprovning.

Ska bli farsa för första gången i februari så målet är att ta mig iväg på Alberts resa och hinna några rundor till.
Samt bygga en barnstol till golfbagen/vagnen till 2020. 8-)
Linköpings GK - 15.8

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » tis 13 nov 2018, 19:32

Så du tänker överge din ca. 3 mån. gamla förstfödda för golf? Konstig prick du. :D

Egon

Inlägg av Egon » tis 13 nov 2018, 20:18

Sawgrass skrev:
tis 13 nov 2018, 19:32
Så du tänker överge din ca. 3 mån. gamla förstfödda för golf? Konstig prick du. :D
Smiley eller ingen smiley... den han ”överger” är isf. sin bättre hälft och det är bara hon (och han) som kan avgöra om det är ok eller inte.

Egon

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » tis 13 nov 2018, 21:29

Eftersom man köper en driver nu, så får det väl bli att försöka kunna slå med den ibland. På range och på lämpliga hål, mot slutet av säsongen.
Senast redigerad av 1 Gay på banan, redigerad totalt 0 gånger.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 13 nov 2018, 21:40

Har haft mål tidigare i år men 2019 hoppas jag mest att jag får ha hälsan med mig. Spelar liksom bra då. Åtminstonde så jag har roligt.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Kungen

Inlägg av Kungen » ons 14 nov 2018, 09:25

Ny driver.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 14 nov 2018, 11:03

pstenman skrev:
tis 13 nov 2018, 18:58
waggle skrev:

Ska bli farsa för första gången i februari så målet är att ta mig iväg på Alberts resa och hinna några rundor till.
Samt bygga en barnstol till golfbagen/vagnen till 2020. 8-)
Några golffattiga år framåt, då. Var medlem hela tiden under småbarnsåren men många rundor blev det inte. 5 om året kanske.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 14 nov 2018, 11:05

Behåller målen för förra året.

Ha kul och hitta tillbaka till sunda grejer i svingen.
Slå lägre och längre, framför allt med järn.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 14 nov 2018, 11:08

Anders skrev:
ons 14 nov 2018, 11:05

Jag har läst en del av dina tankar och du är typiskt en sån där kille som med lite bra grunder och tankar sannolikt skulle göra stora framsteg eftersom du är så analytisk och (tycks det) träningsvillig. Tar du lektioner och vad jobbar ni isf med?
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » ons 14 nov 2018, 11:19

Primärt mål: Att ha lika roligt på golfbanan som under 2018.

Tekniska medel för att nå målet: Spela mycket. Försöka träffa lite fler greener.

Strategiska medel för att nå målet:
Inte ta det hela på för stort allvar, och ta alla lägen och alla dåligt exekverade slag med ett leende, precis som de kommer. Att bara fokusera på det aktuella slaget. Sedan snabbt glömma bort det som redan passerat. Det är, för mig, den enskilt största prestationshöjaren och den gör golfen såååå mycket roligare och dessutom "bättre".

Hcp-mål? Njaej, egentligen inte. Möjligen att skrapa mig ned till singel-hcp igen. Hcp är dock sekundärt. Viktigast är att ha roligt.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » ons 14 nov 2018, 11:41

Det var väldigt vad ni var sparsamma på tangentryckningarna. Jag kan förstås förtydliga så blir det kanske lite roligare (?) innehåll i tråden.
waggle skrev:
Jag har tidigare fokuserat både uppvärmningen och svingträningen med wedgar och järn. Istället vill jag nu fokusera mer på de längre utslagsklubborna som spoon och driver. Jag kommer fortfarande värma upp med stretch och wedgar men ett dedikerat träningstillfälle med utslagsklubborna minst en/vecka kommer att ta bollarna till nya höjder.

Oftast har det här varit ett område som jag går förbi och stannar till på för att komma igång inför en runda eller ett rangepass. Här vill jag lägga in mer specifik träningstid på långa (10-15m) puttar och chippar. Samtliga puttar ska stanna inom en klubba från hålet och det gäller även chipparna. Puttarna från 1m behöver sitta. 100 puttar/övning, 25 från varje väderstreck. Minst ett pass/vecka när tillfälle ges (när jag är på GK).

Jag har dålig koll på antalet rundor 2018 men jag vill spela mer på banan 2019. Det kommer att göra mitt spel och min strategi stabilare. Att spela golf tar tid (från annat) och vill jag bli bättre så behöver jag prioritera. Ensamrundor är snabba så det kanske det blir mer av. Även niohålare kommer med i planeringen.

Materialmässigt börjar jag närma mig en bag som jag är ganska nöjd med. Det kommer alltid att dyka upp grejer som jag vill testa men nu behöver jag sluta upp med att blanda från runda till runda. Mitt hcp tillåter inte längre gissningslekar på banan och vill jag bli bättre på det här spelet behöver jag stabilitet och kvalitet i materialet. Det jag saknar just nu är en pålitlig driver som går dit jag vill och den kommer jag att prova ut under hösten/vintern och ha redo i bagen innan vår stora bana öppnar nästa säsong. Jag prioriterar FIR framför längd. Kommer att bli väldigt spännande.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 14 nov 2018, 11:58

Puttaren skrev:
ons 14 nov 2018, 11:08
Anders skrev:
ons 14 nov 2018, 11:05

Jag har läst en del av dina tankar och du är typiskt en sån där kille som med lite bra grunder och tankar sannolikt skulle göra stora framsteg eftersom du är så analytisk och (tycks det) träningsvillig. Tar du lektioner och vad jobbar ni isf med?
Tyvärr inga lektioner i år, har varit lite för mycket annat i livet. Har mer funderat på det som sagt i lektioner under de senaste åren. Det har handlat om uppställning, position på toppen av baksvingen, releaseträning. Har egentligen inte hittat riktigt den tränare jag önskar, kommer nog inte leta nästa år heller, men sedan får vi se. Uppsala är lite för litet.
Hade problem med toksläpp höger i många år efter typ 2010, det har rättat till sig, slår rätt hyggligt rakt nu, har till och med fått draw ett par slag i år, men det blir inte den rätta träffen. Det som är roligt är att det de två senaste säsongerna faktiskt gått framåt.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tor 15 nov 2018, 20:31

Kom på en sak till.
Få bort överflödig fett från kroppen. Inte fitnessmodellform med sexpack utan mer åt en sund nivå som håller i längden. BMI har inte fungerat på mig tidigare (sa överviktig även fast jag var tränad) men om jag ska kunna mäta någonstans med en app så vill jag vara på grönt (Samsung Helth), eller bara ha ett sundare midjemått. Typ.
waggle skrev:
ons 14 nov 2018, 11:41
Det var väldigt vad ni var sparsamma på tangentryckningarna. Jag kan förstås förtydliga så blir det kanske lite roligare (?) innehåll i tråden.
waggle skrev:
Jag har tidigare fokuserat både uppvärmningen och svingträningen med wedgar och järn. Istället vill jag nu fokusera mer på de längre utslagsklubborna som spoon och driver. Jag kommer fortfarande värma upp med stretch och wedgar men ett dedikerat träningstillfälle med utslagsklubborna minst en/vecka kommer att ta bollarna till nya höjder.

Oftast har det här varit ett område som jag går förbi och stannar till på för att komma igång inför en runda eller ett rangepass. Här vill jag lägga in mer specifik träningstid på långa (10-15m) puttar och chippar. Samtliga puttar ska stanna inom en klubba från hålet och det gäller även chipparna. Puttarna från 1m behöver sitta. 100 puttar/övning, 25 från varje väderstreck. Minst ett pass/vecka när tillfälle ges (när jag är på GK).

Jag har dålig koll på antalet rundor 2018 men jag vill spela mer på banan 2019. Det kommer att göra mitt spel och min strategi stabilare. Att spela golf tar tid (från annat) och vill jag bli bättre så behöver jag prioritera. Ensamrundor är snabba så det kanske det blir mer av. Även niohålare kommer med i planeringen.

Materialmässigt börjar jag närma mig en bag som jag är ganska nöjd med. Det kommer alltid att dyka upp grejer som jag vill testa men nu behöver jag sluta upp med att blanda från runda till runda. Mitt hcp tillåter inte längre gissningslekar på banan och vill jag bli bättre på det här spelet behöver jag stabilitet och kvalitet i materialet. Det jag saknar just nu är en pålitlig driver som går dit jag vill och den kommer jag att prova ut under hösten/vintern och ha redo i bagen innan vår stora bana öppnar nästa säsong. Jag prioriterar FIR framför längd. Kommer att bli väldigt spännande.

Nils77

Inlägg av Nils77 » fre 16 nov 2018, 11:08

Mål 2019 är liknande 2018.
Den största skillnaden kommer att vara tiden till godo som inte fanns 2018, 2017,2016.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » fre 16 nov 2018, 11:24

Målet 2018 var att spela mer. Check! Med råge. Blir nog inte 200 rundor, men inte långtifrån.

Målet 2019 får bli att sänka mitt handicap. I år har jag gått under par massor av gånger, men bara på sällskapsrundor. Några enstaka bra tävlingar har givit en del sänkningar, men överlag (spelar slagtävling onsdag och lördag på hemmaklubben och det är en del höjningar men mest rundor i zonen) har det inte blivit mer än en liten sänkning och "fastnat" på 4,5.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

AFJ

Inlägg av AFJ » fre 16 nov 2018, 12:31

2018 får anses vara ett bra år med mycket golf och förhållandevis god hälsa (allt är relativt).

För 2019 skall jag fortsätta att försöka behålla humöret på golfbanan även när det går emot. Jag blir alldeles för irriterad när jag spelar dåligt, men det har blivit bättre. På en tävling i Spanien i oktober kom jag sist i min klass och spelade bedrövligt. Eter rundan sa en av spelarna i min boll. "Jag är imponerad, de som spelar så dåligt som du gjorde idag brukar ju kasta klubbor och svära hela tiden. Du höll ju humöret uppe!". Jag tog det som en komplimang! :-)

Rent resultatmässigt är målet att avsluta säsongen på ett hcp som är lägre än det som jag inledde året med. Det har jag lyckats med 4 av de 6 senaste säsongerna. För att nå dit måste jag nog förbättra putt och chip lite och försöka att inte tappa mer längd från tee. Borde vara möjligt. Kan jag dessutom öka stabiliteten på transportslagen och träffa dem renare oftare så bör jag kunna kapa ett eller två steg på nuvuarnde hcp 12.9.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » fre 16 nov 2018, 13:54

Siktar på följande spretiga mål för 2019:

- Som alltid spela minst 50 rundor. Det är en absolut miniminivå, helst skall det strax över 60.

- Spela såpass bra att jag har en tydlig känsla av att vinna fler fika-bets än vad jag förlorar i matcherna mot polarna.

- Försöka hålla handicapet under 10% av åldern, även med det nya handicapsystemet. Kan nog bli svårt.

- Spela fortare.

- Förlora fler bruttomatcher än jag vinner mot sonen.

- Uppleva att jag har en mindre yipsartad och spastisk puttstroke på korta puttar.

- Att den regelbundna styrketräningen ger upplevd effekt på driverlängden.

- Köp minst en, gärna flera, vansinniga pikettröjor. Inte nödvändigtvis den här, men kanske nåt liknande.

Bild
"Vi har varit naiva."

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 18 nov 2018, 00:56

2018 blev något av ett mellanår för mig. Våren och sommaren präglades av två dödsfall i familjen så den lilla energi som lades till golfen lades till att spela några hål framåt kvällningen. Mot slutet av sommaren infann sig dock en formtopp av aldrig tidigare skådat slag och det jag presterade då vill jag gärna ha kvar som någon form av grundnivå!

När jag tänker på målen för 2019, så känner jag att det är dags att prestera lite resultat på tävling! Nu har det ofta varit bra på träning, dags att få med sig det ut på tävling också!

Primära mål:
Spela så fritt som jag gjort stundtals under sensommaren. Lita på tekniken, fokusera på målet, vara noggrann och se till att scora! Nu var det länge sen det kom en runda under par på tävling, så det blir ett mål! En milstolpe jag vill uppnå är en bogeyfri runda. Det har jag aldrig varit nära, men jag vill börja närma mig det!

Sekundärt mål:
Kanske dags att sänka sig? Som det är nu, kommer några bra rundor med jämna mellanrum, men höjningar däremellan så hcp ligger i stort sett stilla kring 4-4,5 trots allt...

Eventuellt teknikmål:
Vill egentligen lägga tekniken åt sidan, men funderar på att räta ut min vänstra handled helt och svinga med en "flat wrist". Det har lite för många fördelar för att förbises och min tro är att en del av din instabiliteten jag upplever kommer just ifrån att jag "kockar" handleden på toppen av baksvingen. Men jag vet inte... jag gör det så lite... och det är så jämarns obekvämt att träna detta med de långa klubborna... Men, jag är å andra sidan galet trött på att spela en jättestabil och fin par-runda på tisdagen, för att sedan skjuta 87 på torsdagen! Nåt beror det ju på?! :O
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

731PM

Inlägg av 731PM » ons 05 dec 2018, 00:15

Ökad stabilitet, bättre tryck i bollen och ökad längd med järnen.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 10 dec 2018, 16:47

Då man inte kommer att yrkesarbeta i traditionell mening finns tiden att träna och spela mycket mer, rimligt är då att snäppa upp målen väsentligt.

- 100 dagar med golf (träning eller spel)
- 20 tävlingar
- Få ner handicappet till det lägsta det här millenniet (lägre än 4.0)
- Delta i flera EG-arrangemang (redan anmäld till 2)

punchfade

Inlägg av punchfade » mån 14 jan 2019, 13:56

Att bli bättre.

Har gått ihop med en kompis och skall köra med träna varannan vecka och då kunna styra vad det skall tränas på på ett helt annat sätt än på gruppträningarna som klubben erbjuder. Det blir såklart något dyrare men jag tror att vi kommer att få ut mer av träningen. Börjar på söndag med en rejäl genomgång av nuläget med hjälp av TrackMan och SAM-puttlab plus att vi redan har svarat på ett frågeformulär.
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 14 jan 2019, 15:21

punchfade skrev:
mån 14 jan 2019, 13:56
Att bli bättre.

Har gått ihop med en kompis och skall köra med träna varannan vecka och då kunna styra vad det skall tränas på på ett helt annat sätt än på gruppträningarna som klubben erbjuder. Det blir såklart något dyrare men jag tror att vi kommer att få ut mer av träningen. Börjar på söndag med en rejäl genomgång av nuläget med hjälp av TrackMan och SAM-puttlab plus att vi redan har svarat på ett frågeformulär.
Frågeformulär ?
Intressant!!

Får nog sätta upp som mål 2019 att inte svara på något frågeformulär.

Rutger

Inlägg av Rutger » mån 14 jan 2019, 18:35

2018 spelade jag två hål, sen gick jag hem. Spinal stenos, dvs trångt för nerverna i ländryggen. Om allt fungerar så blir jag opererad under våren och därefter så förhoppningsvis ska jag kunna spela igen. Någon som har erfarenhet av denna op och golfspel efteråt?
War is Gods way to teach americans about geografi.

GB-O

Inlägg av GB-O » mån 14 jan 2019, 19:56

Skriv svar