Mål 2019

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
jazzy

Re: Mål 2019

Inläggav jazzy » mån 14 jan 2019, 21:15

Målet för säsongen 2019 måste ju bli att spela mer än 2018. 4 veckors semester, med endast 2 golfrundor toppades med 5 veckors sjukdom där jag endast orkade att spela 3-4 rundor.

punchfade

Inläggav punchfade » mån 21 jan 2019, 13:09

Att bli bättre.

Har gått ihop med en kompis och skall köra med träna varannan vecka och då kunna styra vad det skall tränas på på ett helt annat sätt än på gruppträningarna som klubben erbjuder. Det blir såklart något dyrare men jag tror att vi kommer att få ut mer av träningen. Börjar på söndag med en rejäl genomgång av nuläget med hjälp av TrackMan och SAM-puttlab plus att vi redan har svarat på ett frågeformulär.
Hade första tillfället med tränaren igår och enligt SAM så var inte puttningen helt utan hopp utan rent av ganska bra. Det stämmer inte riktigt med känslan jag har när jag spelar men ändå skönt att det inte var sämre. Skall jobba in en längre bakåtpendel samtidigt som den skall vara snabbare och en kortare genompedling.

Därefter följde video av slag med pitch, mellanjärn, långt järn och driver. Såg skapligt ut men det fanns såklart saker att jobba på vilket inte var någon överraskning.
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 21 jan 2019, 14:46

Bild
Ett mål kan jag ha. Mentalt. Att även när det går dåligt nåra hål, inte ge upp. Man vet aldrig vad som händer. Det var precis så den där runda... släppte och gick vidare. Och så smackar man i 4 birdies på 5 hål.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » mån 21 jan 2019, 17:13

Bild
Ett mål kan jag ha. Mentalt. Att även när det går dåligt nåra hål, inte ge upp. Man vet aldrig vad som händer. Det var precis så den där runda... släppte och gick vidare. Och så smackar man i 4 birdies på 5 hål.
Måste ha varit en sjuk runda....3 tripplar o en dubbel...sluta med en 79a!
Jaja, jäkligt bra räddat, eller kanske personbästa?
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 21 jan 2019, 22:37

Sam skrev:
Jaja, jäkligt bra räddat, eller kanske personbästa?
Mest räddingen. PB är 76 med en trippel...

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tor 24 jan 2019, 10:57

Bild
Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är 100% fairwayträffar.
Det har jag aldrig fått uppleva på en 18-hålsrunda trots snart 50 års golfspelande.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 24 jan 2019, 15:09

Haha det säger alla BB ;-) men jag för inte den statistiken i appen.. :)

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tor 24 jan 2019, 15:41

Haha det säger alla BB ;-) men jag för inte den statistiken i appen.. :)
Aha, det var förklaringen.

Nordan

Inläggav Nordan » tor 24 jan 2019, 17:25

Skall jobba in en längre bakåtpendel samtidigt som den skall vara snabbare och en kortare genompedling.
Känns som lite Snedeker-varning?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inläggav Egon » tor 24 jan 2019, 19:23

Bild
Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är 100% fairwayträffar.
Det har jag aldrig fått uppleva på en 18-hålsrunda trots snart 50 års golfspelande.
Det har jag ... men bara om jag går på slopningen av min hemmabana. På nåt j-a dumsätt har de fått för sig att räkna semi som fw. pga. 40mm. klipphöjd. Synd bara att Greenkeepern sällan lyckas med det. :roll:

Egon

Mashie

Inläggav Mashie » lör 09 feb 2019, 20:26

Har nu kört 9 pass i nya inomhushallen på klubben. Har tagit tre lektioner där jag har fått jobba in ett starkare grepp samt att hålla handledsvinkeln rätt på toppen av bakswingen, d.v.s. inte ett öppet blad.Knepigt är det... På lektionen häromdagen hade tränaren med en ny manick som mäter gradtalet som man har när greppet tas, på toppen av bakswing samt vid bollträff. Denna pryl fästs vid handled och handrygg, är uppkopplad va bt. till en dator och ger info om händernas position. Tufft att få veta hur kass min handpostition vid topp och träff har varit! Nu blir det att hårdträna på att få in känslan av att klubbbladet är jätteslutet hela tiden! Det är inte det med för mej känns det så! Måste bli av med handledsflippen vid träff!

punchfade

Inläggav punchfade » sön 10 feb 2019, 17:10

Skall jobba in en längre bakåtpendel samtidigt som den skall vara snabbare och en kortare genompedling.
Det kommer säkert att kännas så för mig men det är inte honom jag försöker att efterlikna, är idag alldeles för långsam bakåt och lite ryckig framåt, det är dom bitarna som skall jobbas bort.

Nordan

Inläggav Nordan » mån 11 feb 2019, 09:56

Det kommer säkert att kännas så för mig men det är inte honom jag försöker att efterlikna, är idag alldeles för långsam bakåt och lite ryckig framåt, det är dom bitarna som skall jobbas bort.
Lite tvärtom alltså?

punchfade

Inläggav punchfade » mån 11 feb 2019, 20:00

Lite tvärtom alltså?
Ja, lite så och en mer liknande längd på bak- och frampendlingen.

Egon

Inläggav Egon » mån 11 feb 2019, 20:55

Ett litet tips!

Ett slag är ett slag och en pendel är en pendel.
Skillnaden är att en pendel nyttjar sin egenvikt som kraft.
Tänk ”sätt fart på pendeln bakåt” och låt den falla tillbaka samt accelerera med sin egenvikt som kraft.
Tänk inte.. ”slå”.

Sen hjälper det naturligtvis om din putter (främst balansen) och ditt grepp är gjort för en pendel eller ett slag.

Egon

Nordan

Inläggav Nordan » tis 12 feb 2019, 10:13

Lite tvärtom alltså?
Inte för att påstå att jag är på din nivå, men jag har gått från att vara en katastrofal puttare till på de senaste rundorna vara en acceptabel puttare, och jag fick ett tips med att korta "bakstroket", resultatet blev bättre och nu är det som sämst så som du faktiskt beskriver det, att det blir ryckigt framåt.
Min känsla är att när det blir för kort, då kommer ryckigheten, så mitt fokus ska ligga på att mjuka upp vändningen.
Sen så har jag juen ny putter också, och det hjälper ALLTID, initialt i alla fall ;)

punchfade

Inläggav punchfade » tis 12 feb 2019, 10:43

Inte för att påstå att jag är på din nivå, men jag har gått från att vara en katastrofal puttare till på de senaste rundorna vara en acceptabel puttare, och jag fick ett tips med att korta "bakstroket", resultatet blev bättre och nu är det som sämst så som du faktiskt beskriver det, att det blir ryckigt framåt.
Min känsla är att när det blir för kort, då kommer ryckigheten, så mitt fokus ska ligga på att mjuka upp vändningen.
Sen så har jag juen ny putter också, och det hjälper ALLTID, initialt i alla fall ;)
Du kan säkerligen vara en bättre puttare än vad jag är, det är dom flesta :) :? :roll:

Jag har försökt att hitta på någon egen rörelse för att kompensera för mina brister men det har inte fallit ut speciellt väl. Visst kan jag putta bra någon runda här och där men i det stora så är det min svaga punkt. Detta gör det lättare att acceptera att det behövs en förändring även om jag misstänker att puttningen kommer att bli ännu sämre initialt.

Ny putter brukar hjälpa, där är vi helt eniga :D

Nordan

Inläggav Nordan » tis 12 feb 2019, 11:14

Du kan säkerligen vara en bättre puttare än vad jag är, det är dom flesta :) :? :roll:

Jag har försökt att hitta på någon egen rörelse för att kompensera för mina brister men det har inte fallit ut speciellt väl. Visst kan jag putta bra någon runda här och där men i det stora så är det min svaga punkt. Detta gör det lättare att acceptera att det behövs en förändring även om jag misstänker att puttningen kommer att bli ännu sämre initialt.

Ny putter brukar hjälpa, där är vi helt eniga :D
Trust me, I´m not...

Det värsta är att jag tycker att det är förbaskat kul att putta!

Återgå till "Golfspel"