Ett sätt att tänka kring puttningen

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Dr Golf

Ett sätt att tänka kring puttningen

Inlägg av Dr Golf » ons 21 nov 2018, 12:13

Inspirerad av denna tråd: http://everythinggolf.se/forum/viewtopi ... =7&t=10369

Enligt mitt sätt att tänka golf så kan man dela in puttningen i olika delar, och man kan förstås göra detta på flera olika sätt. Det här är ett sätt!

0-1,2 meter
Dom här korta puttarna som "måste i". Dom måste verkligen i. Det här är ett nyckelavstånd att vara bra på för många av de riktigt långa puttarna och chipparna är ganska realistiska att få inom det här avståndet. Så, är man vass här kommer man att rädda många slag!

1-5 meter
Dom här puttarna som är så enkla när dom är för birdie, men så jämarns svåra när dom är för par! En grundläggande "klokskap" är förstås att tänka bort ifrån par och bara se en fullt möjlig sänkbar putt! Oavsett om den är för birdie eller par eller dubbelbogey för den delen! Här ska man lära sig att bli så pass aggressiv att man kan sänka en del puttar, men utan att överdriva så man också missar returen!

Dom bästa puttarna i världen har bra fart på dom här puttarna för att dom vill sänka från det här avståndet! Men det hänger också ihop med en sak som Brad Faxon sa i en intervju för länge sen. "Rädd för långa returer? Jag? Men... du säger ju själv att jag är en av världens bästa puttare? Varför ska jag vara rädd för en metersretur???"

5-10 meter
Vanskligt avstånd, för en del puttar i det här avståndet kan ha riktigt luriga linjer och är det en snabb utförsputt så kan det faktiskt bli svårt att 2-putta, men det är precis vad man måste! 10 meter är fortfarande på tok för kort för att 3-putta och det är precis det som sätter sina spår i huvudet på en!

Jag skulle påstå att det är just i det här avståndssegmentet för puttar som vikten av att lägga sitt inspel på rätt sida flagg blir viktig. Det är förstås alltid viktigt, men det är här det märks först om ni förstår vad jag menar? 7 meter uppför med en svagt bryt är en bra birdiechans, medan samma putt nedför ligger i 3-puttarlandet!

Det här är Jordan Spieth's styrka och när han var som bäst (läs puttade som bäst) satte han fler puttar än någon annan spelare på just den här mellandistansen.

Vi amatörer måste lära oss att bli trygga härifrån, och kan vi rulla i en och annan "bonusputt" så har vi kommit en bit på väg.

10-15 meter
Nu börjar det bli långt. Härifrån sätter vi inte många puttar, men kan vi hålla ett puttsnitt på 2,0 från det här avståndet så är det helt okej för mig att man börjar tala om sig själv som en duktig puttare.

+15 meter
Överlev...
Svårt att hitta linjerna, svårt att hitta avståndet. Det blir så stor höjdskillnad åt alla håll å kanter när avståndet är så här stort. Kan vi 2putta från +15 meter så är det alltid bra!

En av de sakerna jag lärt mig (rent teoretiskt vill säga, när jag själv är ute på banan har jag förmodligen lika svårt att omvandla mina teoretiska kunskaper till bra golf som alla andra) är att se varje slag som just "ett slag". Att tänka bort ifrån par, och istället tänka vad jag utifrån mina egna förutsättningar, styrkor och svagheter kan göra på det här hålet eller vad jag kan göra med det här slaget?
När jag närmar mig en putt, så räcker det inte riktigt att bara se att jag har en 4-metersputt för birdie och sedan ställa mig och vara aggressiv på den och helt glömma bort att den är brant utför med en meters brytning från vänster till höger. Ibland, kan man tjäna ganska mycket på att gå fram till en 4-metersputt med en ödmjuk inställning för att sedan aggressivt kliva in i en 7-metare på nästa!
Att lära sig att analysera sitt läge, se det slag man behöver slå och lära sig när man kan vara aggressiv och när det kan vara farligt att vara det - är en svår men nödvändig konst att lära sig för att närma sig ett resultat runt par.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Nordan

Re: Ett sätt att tänka kring puttningen

Inlägg av Nordan » ons 21 nov 2018, 16:52

my kind of tråd, eller att läsa...
Men definitionen om hur långa puttar som "ska" i, så vill jag se en tydligare distinktion.
för 0-1,2 m, redan där skiter det sig, för det är så otroligt stort spann mellan att ha en 2dm och en 12dm lång putt, för mig i alla fall.
min lista skulle börja med:
0 - 5dm: här känner jag att det "MÅSTE" vara en enputt.
5 dm - 2m: det här avståndet är tillräckligt kort för att man ska kunna ge det ett tillräckligt lågt odds för att kunna göra en enputt. Otroligt stor skillnad beroende på fall mm
2 - 5m: Fortfarande en bra enputtschans, men marginalerna börjar bli ganska små för att det ska kunna generera en tvåputt.

osv...

En tråd jag kommer att följa!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » ons 21 nov 2018, 20:19

Nordan skrev:
ons 21 nov 2018, 16:52
Finns tyvärr inget att följa. Dr. Golf har rätt. Nu behöver du bara träna.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » ons 21 nov 2018, 20:29

Nordan skrev:
ons 21 nov 2018, 16:52
my kind of tråd, eller att läsa...
Men definitionen om hur långa puttar som "ska" i, så vill jag se en tydligare distinktion.
för 0-1,2 m, redan där skiter det sig, för det är så otroligt stort spann mellan att ha en 2dm och en 12dm lång putt, för mig i alla fall.
min lista skulle börja med:
0 - 5dm: här känner jag att det "MÅSTE" vara en enputt.
5 dm - 2m: det här avståndet är tillräckligt kort för att man ska kunna ge det ett tillräckligt lågt odds för att kunna göra en enputt. Otroligt stor skillnad beroende på fall mm
2 - 5m: Fortfarande en bra enputtschans, men marginalerna börjar bli ganska små för att det ska kunna generera en tvåputt.

osv...

Åh, det blev intressant redan här tycker jag!

Vad tänker du om jag säger att min tanke med mina avstånd är som jag också skriver, om man vill attackera banans par? Skulle man då kunna tänka sig att du genom att göra den analysen du gör - har hittat en förbättringspotential?

Jag själv attackerar inte par varje gång, och min puttning har gäckat mig på senare tiden så jag kämpar själv med flera av dom här delarna jag listar här, bland annat den kortast. Min trygghetszon sträcker sig till ca 9-10dm, men skulle behöva bli en dutt längre för att vara "bra". Mellandistansen funkar hyfsat, men sen blir jag lite för dålig på de långa avstånden.

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 22 nov 2018, 11:11

Dr Golf skrev:
ons 21 nov 2018, 20:29
Åh, det blev intressant redan här tycker jag!

Vad tänker du om jag säger att min tanke med mina avstånd är som jag också skriver, om man vill attackera banans par? Skulle man då kunna tänka sig att du genom att göra den analysen du gör - har hittat en förbättringspotential?

Jag själv attackerar inte par varje gång, och min puttning har gäckat mig på senare tiden så jag kämpar själv med flera av dom här delarna jag listar här, bland annat den kortast. Min trygghetszon sträcker sig till ca 9-10dm, men skulle behöva bli en dutt längre för att vara "bra". Mellandistansen funkar hyfsat, men sen blir jag lite för dålig på de långa avstånden.
Definitiv förbättringspotential!
Och nu är jag inte i den häraden att jag attackerar banans par förutom på enstaka hål, men potentialen är att jag på Tee DEFINITIVT kan göra par på ALLA hål jag spelar. Problemet är att göra det 18 gånger i rad... Men jag har spelat ett antal rundor och legat något eller två-tre slag över banan efter 10-11 eller kanske 12 hål.

Och det som du benämner som komfortzon har väl blivit en lite längre sträcka, men fortfarande inte så lång som jag skulle vilja ha den.

Ett problem som jag upptäckt på vägen är att min dåliga puttning inte sällan beror på att jag satt mig i en dålig position att utföra bättre puttning. Man kan säga att jag inte sett skogen för alla träd i det hänseendet.
Att putta från 15m ger ju en potentiellt längre andra putt, och med en dålig komfortzon och darrig puttning så ger det fler treputtar, enkelt!
Jag har gjort 38-39 puttar och varit missnöjd över det, men om jag tittar på min statistik (ganska grovhuggen från gamebook) så har jag ökat GIR med 7% de senaste 10 rundorna, och sänkt puttsnittet en aning.
Mitt känsla och antagande är att om jag träffar fler greener så har även precisionen varit bättre, vilket leder till att min förstaputt är potentiellt kortare.
Min direkta känsla över det är att jag faktiskt slagit ganska mkt wedgear på rangen, och jag tycker mig känna, att förutom att puttningen känns bättre, så kommer jag nog lite närmare flaggorna, och bara det ger ju en potentiellt bättre puttningstatistik.

Som på frozen 1, där hade jag 6/9 GIR på första nian och 39 bto. bara tvåputtar. Andra nio 3/9 GIR och 48 bto... tre enputtar och tre treputtar.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tor 22 nov 2018, 14:08

Dr Golf skrev:...första inlägget.
Tack.
Gay på banan skrev:
ons 21 nov 2018, 20:19
Dr. Golf har rätt. Nu behöver du bara träna.
Yes. Check på den. :lol:
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 22 nov 2018, 14:51

Gay på banan skrev:
ons 21 nov 2018, 20:19
Finns tyvärr inget att följa. Dr. Golf har rätt. Nu behöver du bara träna.
And that I will!

Egon

Inlägg av Egon » tor 22 nov 2018, 19:07

Det största problemet jag upplever är en oförmåga att kapitalisera på lägen. Just i det fallet är birdie betydligt svårare än par från samma avstånd. Visserligen har jag drällt i en hel drös med birdies vissa rundor men då har jag exceptionellt många och bra chanser.

De där riktigt bra spelarna gör sina bogey’s de med och de räddar naturligtvis par ofta, men där känner jag inte att skillnaden är så stor. De sätter sina chanser helt enkelt.

Naturligtvis och underförstått så har bättre spelare fler OCH bättre lägen i snitt, men när min puttning är hygglig (ytterligare en disclaimer) så rullar jag i det mesta från 1-3 meter om de är för par eller bogey. Är de för birdie så faller snittet drastiskt.

Egon

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 23 nov 2018, 00:02

Egon skrev:
tor 22 nov 2018, 19:07
Det största problemet jag upplever är en oförmåga att kapitalisera på lägen. Just i det fallet är birdie betydligt svårare än par från samma avstånd. Visserligen har jag drällt i en hel drös med birdies vissa rundor men då har jag exceptionellt många och bra chanser.

De där riktigt bra spelarna gör sina bogey’s de med och de räddar naturligtvis par ofta, men där känner jag inte att skillnaden är så stor. De sätter sina chanser helt enkelt.

Naturligtvis och underförstått så har bättre spelare fler OCH bättre lägen i snitt, men när min puttning är hygglig (ytterligare en disclaimer) så rullar jag i det mesta från 1-3 meter om de är för par eller bogey. Är de för birdie så faller snittet drastiskt.

Egon
Det här var intressant! Jag upplever det precis tvärtom! Mycket lättare att sätta en birdie än att rädda ett par! Jag känner "tvång" och "press" för paret, men birdien är något positivt! Egentligen förmodligen helt knäppt av oss båda, eftersom vi båda puttar för att tjäna ett slag eller inte!

Proffsen sätter fler lägen ja, men jag påstår också att dom skaffar sig bättre lägen oftare bara genom att vara på rätt sida flaggan. Jag skulle tro att vi låghandikappare måste vara mer noggranna med sådana saker om vi ska kunna sänka oss den sista biten när emot noll.

GB-O

Inlägg av GB-O » fre 23 nov 2018, 16:13

En fundering till DrGolf (och kanske även andra):
- är man låg-hcp i dagens golfsverige om hcp ligger mellan 3 och 5?

Det kryllar av unga spelare med hcp nere på 0 till 2.
Är då hcp 4 lågt?
Jag vill nog kalla den nivån mera för "låg medel-hcp-are".

Ballesteros

Inlägg av Ballesteros » fre 23 nov 2018, 16:40

GB-O skrev:
fre 23 nov 2018, 16:13

Är då hcp 4 lågt?
Tillför det här inlägget något till diskussionen? Du förstår ju vad han menar eller hur?

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » fre 23 nov 2018, 17:08

GB-O skrev:

Är då hcp 4 lågt?

Under 2% av golfarna i Sverige har ett hcp som ligger under 4.5... så det enda rimliga är nog att betrakta spelare som ligger i spannet hcp 3-5 som låghandicapare, ja.
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 23 nov 2018, 21:23

För mej är det mindre psykologi än tänk, vad det gäller olika puttlängder.

För korta puttar spelar lutningen jättestor roll. Är det lutning är det verkligen känna linje. Hyfsat platta handlar om en bra release.

De värsta för mej är 2-4 metrarna. Är där mittemellan, blir teknik efter tillfälle. För längre puttarna är det läsning, processning, sen dartkastning, dvs hundra procent målfokus. Kort baksving och slå fram den till hål. Då jag kom på det här för några år sen gick mitt puttsnitt ner drastiskt. Passar mej. Får framför allt bra längd på puttarna.

Har väldigt lite förväntningar på hur en putt skall bli. Blir faktiskt lite stressad då jag sätter långputtar.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Egon

Inlägg av Egon » fre 23 nov 2018, 21:45

Lite svårt ändå med olika tankar kring puttning. De flesta hänvisar till sin egen och många av oss puttar otroligt mycket sämre än de antal puttar vi faktiskt får i.

Jag brukar spela lite partävlingar då och då. En av mina partners puttar som en gud avs. resultat på singelrond. Han har bra hastighet men slår inte en enda putt på tänkt linje. Då läsningen oftast är lika usel så trillar de ändock i en hel del puttar. Jag får på dessa tävlingar besinna min iver att hjälpa till med tanken win some, loose some. ;)

En annan partner har bra teknik men totalkass läsning och får han hjälp med det så... Senaste gången vi spelade var han själaglad för sin puttning och tyckte att han tog ut linjer själv (jag hjälpte ju bara till med det uppenbara). På nästa (singel)rond var han nere på jorden igen. ;)

Egon

janne64

Inlägg av janne64 » lör 24 nov 2018, 15:33

Hur tänker ni puttning, med de olika greener vi har i Sverige, en del jättetröga och en del supersnabba...
Jag antar att ts är inne på någon sorts medelsnabb green.?
Jag riktigt hatar de tröga greenerna.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » lör 24 nov 2018, 22:48

Nick_Corey skrev:
fre 23 nov 2018, 17:08
GB-O skrev:

Är då hcp 4 lågt?

Under 2% av golfarna i Sverige har ett hcp som ligger under 4.5... så det enda rimliga är nog att betrakta spelare som ligger i spannet hcp 3-5 som låghandicapare, ja.

Det är den siffra som Nick Cory hänvisar till här som jag tänker på när jag menar att man är låghandikappare under 5. Sen... är det en annan femma huruvida man är så särskilt vass ändå?

Jag kommer in i perioder där jag spelar riktigt fin golf, men den största lärdom jag kan dra av dessa, är hur dålig man är däremellan! :D

Nää.... det är få om kommit ner under 5 i handikapp, men det är inte så märkvärdigt som man kan tro! =)

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » lör 24 nov 2018, 22:53

Dr Golf skrev:
lör 24 nov 2018, 22:48
Dr Golf skrev:
Nää.... det är få om kommit ner under 5 i handikapp, men det är inte så märkvärdigt som man kan tro! =)
Det är som i kampsporter, där svart bälte inte är högsta grad, utan enbart att man passerat nybörjarstadiet. (Det finns grader av svart bälte sen).
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

janne64

Inlägg av janne64 » sön 25 nov 2018, 01:26

Eller så här...
Vår förre Pro
Hade -3 ihcp. ..
Men han sade att ifrån toppen och proffsspel så var han mil efter..
Han var knappt på Svenskarankingen, ändå. .

Egon

Inlägg av Egon » sön 25 nov 2018, 10:54

janne64 skrev:
sön 25 nov 2018, 01:26
Eller så här...
Vår förre Pro
Hade -3 ihcp. ..
Men han sade att ifrån toppen och proffsspel så var han mil efter..
Han var knappt på Svenskarankingen, ändå. .
Nae, med -3 lär man inte ha med den toppen att göra. Trodde du något annat? :roll:

Egon

GB-O

Inlägg av GB-O » sön 25 nov 2018, 11:17

Förlåt, men nu har jag och janne64 (m.fl.) halkat utanför trådens rubrik.
Jag har även hoppat in i en annan tråd som handlar om puttning.

Puttningen har ytterst stor betydelse för resultaten, oavsett på vilken nivå man spelar.
En spelare som är medelmåttig fram till green men lyckas sätta alla puttar i den omfattning riktiga elitspelare gör får en score lägre än vad motsvarande dålig puttare uppnår.

Därför hävdar jag fortfarande att hcp 3 - 5 INTE är låg-hcp utan "låg medel-hcp".

Jag hade en bekant för tjugotalet år sedan som ståtade med -2.
På min fråga varför han inte spelar på tourerna fick jag svaret "med -2 vore det bortkastade pengar att ge sig ut på tourerna".
Det svaret ligger nära det som janne64 återger.

Jag tror att det mestadels är spelarna själva med hcp 3-5 som vill kalla sig för låghandicapare, ja rent av elitspelare.
De begreppen har ingenting med procenttal att göra.

Än en gång: förlåt att jag torgför den åsikten i den här tråden.

Egon

Inlägg av Egon » sön 25 nov 2018, 11:42

AlbertS skrev:
lör 24 nov 2018, 22:53
Dr Golf skrev:
lör 24 nov 2018, 22:48
Dr Golf skrev:
Det är som i kampsporter, där svart bälte inte är högsta grad, utan enbart att man passerat nybörjarstadiet. (Det finns grader av svart bälte sen).
Kanske, men ändå inte.
Min svåger har väl 3:e Dan nu, men inte f-n är han någon Jackie Chan. Man tränar till sig ett bälte och graderingar men det är inte sällan som eleverna är mer fysiskt kapabla än läraren.

Oavsett, många Pro’s brukar landa runt 2-3 i hcp. pga. uppenbara orsaker. Det finns en ingångsnivå för att ens få bli Pro och sen har de naturligt sett mindre tid/sug för sitt eget spel efter det. Detta betyder på inget vis att de är sämre på spel och teknik än en elev som mönstrar +hcp.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » sön 25 nov 2018, 11:50

GB-O skrev:
sön 25 nov 2018, 11:17
Jag tror att det mestadels är spelarna själva med hcp 3-5 som vill kalla sig för låghandicapare, ja rent av elitspelare.
De begreppen har ingenting med procenttal att göra.

Än en gång: förlåt att jag torgför den åsikten i den här tråden.
Jag skyller på Jante.
Det är du GB-O och ditt oförstånd som målar upp en bild om vad vi ”låg-hcp” tror om oss själva.

Jag vet, för jag kallar mig själv ofta för en oduglig hacker, och i tid och otid benämner andra mig som något annat.

Kort o gott: Din värdering är din och inte min. Det är din värdering som ger dig din åsikt.

Egon

janne64

Inlägg av janne64 » sön 25 nov 2018, 15:18

Det är ju inget märkvärdigt med att vara en scratchspelare, det kan vi slå fast.
Så att säga att en sådan puttar mycket bättre än en som har hcp 6 tex är ju bara bladder.

Egon

Inlägg av Egon » sön 25 nov 2018, 17:46

janne64 skrev:
sön 25 nov 2018, 15:18
Det är ju inget märkvärdigt med att vara en scratchspelare, det kan vi slå fast.
Så att säga att en sådan puttar mycket bättre än en som har hcp 6 tex är ju bara bladder.
Ja, vill väl inte vara så kategorisk som du men det finns ju inga fysiska hinder för att bli en bra puttare. Trots det, generellt sett puttar väl alltid bättre spelare bättre än sämre spelare.

Egon

janne64

Inlägg av janne64 » sön 25 nov 2018, 18:27

Självklart Egon.
Men hur mycket bätttre?
Det är inte mycket.
För att vara säker på 1.5 -2m putt..
Så måste man lägga tid på puttövningar.
De bästa som lever av golf, lägger nog minst en timme + om dan på puttning .
Hur mycket lägger vi glada amatörer /sällskaps golfare på puttövningar?

Skriv svar