Ett sätt att tänka kring puttningen

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Nick_Corey

Re: Ett sätt att tänka kring puttningen

Inläggav Nick_Corey » mån 26 nov 2018, 10:06

Därför hävdar jag fortfarande att hcp 3 - 5 INTE är låg-hcp utan "låg medel-hcp".

Man kan naturligtvis kalla vilka handicapgrupper för precis vad som helst om man känner för det. Man kan kategorisera 23-handicappare som elitspelare om man tycker det är kul. Man kan ju även utvidga resonemanget till andra dimensioner än handicap om man vill, och kalla 85-åringar för juniorer eller personer som spelar 150 rundor per år för sällangolfare. Det ligger ju för övrigt lite i linje med den allmänna tidsandan, fakta är inte så noga utan det är hur man upplever saker som räknas. Man beskriver saker som man vill att de skall vara, inte som de faktiskt är.

Ursäkta mitt barnsliga, raljanta och överdrivna inlägg - men jag tycker nog ändå att en handicapkategori som 98% av golfarna är sämre än måste betraktas som låghandicappare, annars får orden en innebörd som är väldigt svårtolkad.

Men jag håller förstås med om att man som femhandicappare har en slagrepertoar som är väldigt svajig. Det är en hyfsat usel blandning av halvduffade chippar, fladdriga okrispiga järn, brända kortputtar och grova drivermissar - men ändå är man mycket bättre än genomsnittspelaren. Än de med medel-handicap.
"Vi har varit naiva."

Egon

Inläggav Egon » mån 26 nov 2018, 20:02

Därför hävdar jag fortfarande att hcp 3 - 5 INTE är låg-hcp utan "låg medel-hcp".
Men jag håller förstås med om att man som femhandicappare har en slagrepertoar som är väldigt svajig. Det är en hyfsat usel blandning av halvduffade chippar, fladdriga okrispiga järn, brända kortputtar och grova drivermissar - men ändå är man mycket bättre än genomsnittspelaren. Än de med medel-handicap.
Det är väl lite, som jag försökte säga, att det är omgivningen som mer sätter stämpeln än personerna ifråga.

Jag stoltserar med -4.2, har varit nere i -3.5 och skulle med 2020-regler ha runt -3 i skrivande stund. Jämför inte mig själv på något sätt med en 20-åring med samma hcp. utan konstaterar bara att snittscore på tävling är ungefär densamma.

Jag drar in några ronder runt par och ett antal över 80. Det är när man lallar runt och har en erbarmligt dålig chip/putt-dag som värderingarna kryper fram.
- Du som har så lågt hcp. ...!?

-Japp, jag spelar som en j-a kratta under stundom men min kapacitet att göra par hänger inte på snygga och perfekta slag. Jag tar mig fram, missar sällan så det kostar mer än 1 slag och kan skrälla till med nåt avgörande slag här och där.

Egon

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » mån 26 nov 2018, 20:43

GB-O skrev:

Jag hade en bekant för tjugotalet år sedan som ståtade med -2.
På min fråga varför han inte spelar på tourerna fick jag svaret "med -2 vore det bortkastade pengar att ge sig ut på tourerna".
Det svaret ligger nära det som janne64 återger.

Jag tror att det mestadels är spelarna själva med hcp 3-5 som vill kalla sig för låghandicapare, ja rent av elitspelare.
De begreppen har ingenting med procenttal att göra.

Än en gång: förlåt att jag torgför den åsikten i den här tråden.
Jantelagens väktare har talat.

janne64

Inläggav janne64 » mån 26 nov 2018, 22:50

All golf med hcp är som jag skrivit, sossegolf!
Det är alltså som i förra inlägget jantelagen , som styr oss och sossarna sedan urminnes tider.
Alla ska ha samma chans att vinna på en golfbana vet ni väl?
Oavsett om du skjuter 110 brutto eller 70 så tävlar ni emot varandra.

Silver King

Inläggav Silver King » tis 27 nov 2018, 00:01

Träna chippning också!
Stor skillnad att hamna 1 meter från hål än 2-3.
För 50 år sedan satte jag banrekord med 65 slag efter att ha träffat nio greener. Det var chippningen som gjorde en hygglig score till något bra.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » ons 12 dec 2018, 19:48

Det hela beror ju på hur man jämför...
Både Nick Corey och Egon är inne på det...

Sen vill jag gärna återföra det jag skrev tidigare, om att det är större skillnad mellan olika kategorier spelare än vad man kan tro! Jag med mina 4, skulle aldrig förlora en putt-tävling mot en 10-handikappare! Det skulle helt enkelt inte kunna hända, för att det är för stor skillnad.

Jag skulle däremot förmodligen förlora de flesta long-driving-utmaningarna mot en yngre 10-handikappare.

På samma sätt, skulle long-driving vara den enda delen av spelet jag skulle känna att jag hade en chans mot en scratchspelare, men puttning? Aldrig.

Och går vi sedan vidare till tourspelarna... så... jag vet att ni inte gillar det här uttrycket men jag står fast - Dom spelar ett helt annat spel!
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

janne64

Inläggav janne64 » tor 13 dec 2018, 19:10

Märkligt att du tycker att det är så stor skillnad mellan en 4hcp :are och en 10 hcp :are .
Det tycker då inte jag.
Tycker ni andra det också?
Slag på slopen.
4:an kanske 5-6 slag. .
10:an 12-13 slag
Eller?
Skiljer alltså på deras idealarundor, 5-6 slag.
Vi säger brutto 77 -83...
Skulle då inte 10 hcp:aren
kunna vinna en puttävling mot 4:an?
Det skulle han absolut, visst ,?

merpo

Inläggav merpo » tor 13 dec 2018, 21:01

För det första måste vi reda ut det där med + och - hcp.
En - hcp kan aldrig hävda sig på någon europatour.

Den som jag spelat med med lägst hcp (KM i min dåvarande hemmaklubb) hade +5,5.
Han måste på den tiden göra 6 birdies för att gå på par i hcp-tävling.
Han hade i sin karriär tjänat 16,500 SEK på SGT.

Nåväl. Puttning.
Dr Golfs summering är bra men säger kanske inte hela sanningen.
Uppför eller nerför och lutning adderar meter.

Som alltid på golfbanan och livet så gäller det att gilla läget.
Värdera varje putt och slå den med den riktning och hårdhet du har bestämt.
Det tror jag är det absolut viktigaste. Dåliga puttar beror oftast på osäkerhet i tillslaget
(ouups den kanske blir för lång, det lutar nog inte så mycket, osv)

Jag har en gammal bok om Lee Trevino. Där står "attackera alla puttar under 4 meter, satsa på 2 putt på allt som är längre.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tor 27 dec 2018, 10:17

Märkligt att du tycker att det är så stor skillnad mellan en 4hcp :are och en 10 hcp :are .
Det tycker då inte jag.
Slag på slopen.
4:an kanske 5-6 slag. .
10:an 12-13 slag
Eller?
Skiljer alltså på deras idealarundor, 5-6 slag.
Vi säger brutto 77 -83...
Skulle då inte 10 hcp:aren
kunna vinna en puttävling mot 4:an?
Det skulle han absolut, visst ,?
Jag har full förståelse för att du har svårt att tro på det jag skriver här. Och jag vill vara tydlig med att jag absolut inte vill vara "näsvis" eller "kaxig" i det jag skriver. I den bästa av världar lyckas jag istället sprida en insikt om en viktig grund för att spela golf på eller nära banans par.

Rent matematiskt skiljer det ju inte mer än 150% i det antal slag man får tappa, men spelskickligheten att klara av det gång på gång på gång är betydligt större än så. Mitt resonemang bygger naturligtvis på att spelet går ut på att få bollen i hål, och i just den lilla detaljen är låghandikapparen avsevärt bättre!
Jag själv spelar massor med seriespel med spelare med högre hcp än jag, som slår bollen både längre och bättre (nåja) än jag, men i hål? Dit når jag alltid först.

En av mina bästa gamla golf-vänner spelar på scratch! En "vanlig" runda oss emellan ser alltid likadant ut. Efter en timme gör jag ett misstag, han gör en birdie. Efter ytterligare en timme händer samma sak. Jag slår samma slag, lika långt, lika högt, chippar bra, puttar bra, men... efter 18 hål är jag alltid minst 3-4 slag efter.

Golf går ut på att få bollen i hål, inte att slå bollen "bra". "Bra" är i det här avseendet ganska ointressant, "rätt" blir en helt annan sak. Och jag står fast vid att man ser kanske inte skillnad på en 4-handikappare och en 10-handikappare på rangen, men man gör det - definitivt - på och runt övningsgreenen. Jag återkommer till det här med att det blir ett helt annat typ av spel. En 10-handikappare är liksom en bogeyspelare, medan en 4-handikappare är en par-spelare.

Sen... finns det förstås alltid undantag som bekräftar regeln! =)

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 27 dec 2018, 11:04

Dr golf skrev...
Precis så. Spelar ofta match scratch mot McBerglund här på forumet som har 4.5 och jag har typ 8. Vi har liknande långt spel men lik förbannat är det som du säger. Ett misstag infinner sig och han matar på. Men de gånger man slår honom känns det gött. Dock är det väldigt svårt att göra om båda har en bra dag. Det skiljer något där. Det intressanta är att det är så svårt att peka på vad det är, men visst är det runt greenerna det händer- eller slaget före då. Men tror mer på närspelsslagen för har man 150 meter till en pinne så är inte chansen så där väldans stor att man har en enkel birdieputt.

Som jag och f.d. forumit diskuterade under julhelgen. Vi spelar WGT (wgt.com) ihop ibland. Man står där med ett 165 yardsslag. Det blåser lite sidvind. Det är lite nedför eller uppför. Man är sjukt glad om man stannar på green- och då är datorspelet lättare än i verkligheten förståss! (man går ofta på par där). Ändå står man där i verkligeten i snålblåsten på Falsterbo med pinnen 150 meter bort och en j6:a i näven och tror man kan träffa pinnen.... ;)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 27 dec 2018, 11:27

Märkligt att du tycker att det är så stor skillnad mellan en 4hcp :are och en 10 hcp :are ... Skiljer alltså på deras idealarundor, 5-6 slag.
Om det inte fanns hcp skulle 10 hcp-aren förlora i stort sett varje match mot 4 hcp-aren

Mellan 77 slag och 83 slag är det c.a. 7% skillnad. En skridskoåkare som är c.a. 7% sämre skulle vara c.a. 1 minut efter på 10.000 meter, c.a. 2,5 varv efter.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

DCI981

Inläggav DCI981 » tor 27 dec 2018, 14:44

Märkligt att du tycker att det är så stor skillnad mellan en 4hcp :are och en 10 hcp :are ... Skiljer alltså på deras idealarundor, 5-6 slag.
Om det inte fanns hcp skulle 10 hcp-aren förlora i stort sett varje match mot 4 hcp-aren

Mellan 77 slag och 83 slag är det c.a. 7% skillnad. En skridskoåkare som är c.a. 7% sämre skulle vara c.a. 1 minut efter på 10.000 meter, c.a. 2,5 varv efter.
Är det inte puttningen ni jämför? Hade en gång en bangolfare ute på banan som knappt kunde slå ett golfslag förutom putta och han slog dom flesta på green. Spelar även regelbundet själv med några 4-5 hcp:are och det är inte i närspelet jag förlorar slag mot dom men ni kanske endast har en generell diskussion där ni bevisar en hypotes som bygger på en genomsnittlig golfare i olika hcp kategorier?

Till skillnad mot Albert så har jag inte ett liknande långt spel som den genomsnittliga 4-5 hcp:aren däremot har jag ett likvärdigt närspel om man nu endast jämför chip och puttning.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tor 27 dec 2018, 16:07

Är det inte puttningen ni jämför? Hade en gång en bangolfare ute på banan som knappt kunde slå ett golfslag förutom putta och han slog dom flesta på green. Spelar även regelbundet själv med några 4-5 hcp:are och det är inte i närspelet jag förlorar slag mot dom men ni kanske endast har en generell diskussion där ni bevisar en hypotes som bygger på en genomsnittlig golfare i olika hcp kategorier?

Till skillnad mot Albert så har jag inte ett liknande långt spel som den genomsnittliga 4-5 hcp:aren däremot har jag ett likvärdigt närspel om man nu endast jämför chip och puttning.
Det blir naturligtvis en något generell och ganska slarvig diskussion eftersom man kan ha hcp 10 av olika anledningar, olika styrkor och svagheter på precis samma sätt som en 4-handikappare kan skilja sig från en annan vad gäller styrkor och svagheter.

Min poäng är att det visst kan "se" lika bra ut. Det kan låta lika bra om bollträffen, men som jag beskrev i skillnaden mellan mig och mina scratch-kompis, så kommer 10-handikapparen att göra en "oprovocerad chipp å 2-putt" en gång i timmen, då jag gör ett enkelt tap-in-par. Det är inte större skillnad än så, och det kommer naturligtvis att kunna hända att 10-handikapparen sänker en chip när jag chip å 2-puttar. I slutändan så kommer 4-handikapparen snitt att vara avsevärt bättre.

Svårt att förklara med ord, det är det här "det" som behöver komma till. Det ÄR större skillnad än vad många tror och det är enligt mig en väldigt stor orsak till att många fastnar högre upp i handikappstegen än vad dom skulle behöva göra! Många saknar insikten om vad som verkligen krävs och man tror helt enkelt att man är bättre än man är.

DCI981

Inläggav DCI981 » tor 27 dec 2018, 18:08

Det blir naturligtvis en något generell och ganska slarvig diskussion eftersom man kan ha hcp 10 av olika anledningar, olika styrkor och svagheter på precis samma sätt som en 4-handikappare kan skilja sig från en annan vad gäller styrkor och svagheter.

Min poäng är att det visst kan "se" lika bra ut. Det kan låta lika bra om bollträffen, men som jag beskrev i skillnaden mellan mig och mina scratch-kompis, så kommer 10-handikapparen att göra en "oprovocerad chipp å 2-putt" en gång i timmen, då jag gör ett enkelt tap-in-par. Det är inte större skillnad än så, och det kommer naturligtvis att kunna hända att 10-handikapparen sänker en chip när jag chip å 2-puttar. I slutändan så kommer 4-handikapparen snitt att vara avsevärt bättre.

Svårt att förklara med ord, det är det här "det" som behöver komma till. Det ÄR större skillnad än vad många tror och det är enligt mig en väldigt stor orsak till att många fastnar högre upp i handikappstegen än vad dom skulle behöva göra! Många saknar insikten om vad som verkligen krävs och man tror helt enkelt att man är bättre än man är.
Jo det är sant att många av oss saknar självinsikt oavsett ämnesområde.

pippi

Inläggav pippi » sön 30 dec 2018, 13:24

Min puttningsfilosofi kommande säsong är att det kommer att BLI SÅ MYCKET BÄTTRE - för jag har skaffat en ny putter efter en herrans massa år. Kommentaren från pro vid shoppingtillfället är just att många har fel putter. Så jag ska börja träna med min nya, ska ta till mig doktorns goda råd på vägen o sänka många fler puttar nu än förr. Träna träna träna....

Egon

Inläggav Egon » sön 30 dec 2018, 15:06

Som Doktorn skriver, det kan se likadant ut men i långa loppet så är det skillnad.

Vet inte om det var den här tråden eller nån annan men jag vidhåller att man bör droppa i bollen i hålet. Man kommer att få i de flesta som har lite sämre riktning ist.f en koppsnurr men också lägga nån putt kort. Det jämnar ut sig och bonusen är att returerna blir givna.

Egon

Nordan

Inläggav Nordan » ons 02 jan 2019, 11:26

Det tycker då inte jag.
Ja... Tycker att det är en otroligt stor skillnad mellan -4 och -10.
Och jag skulle inte bli förvånad om det skiljer ÄNNU större skillnad mellan 0 och -4, även om det skiljer färre slag på slopen.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » ons 02 jan 2019, 12:39

Det tycker då inte jag.
Och jag skulle inte bli förvånad om det skiljer ÄNNU större skillnad mellan 0 och -4, även om det skiljer färre slag på slopen.
Precis så är det. Man skulle kunna säga att en graf av en spelares handikapp och den faktiska spelstyrkan som krävs, är en exponentiell kurva.

Om jag får drista mig till att säga - och jag vill absolut inte vara näsvis eller "översittaraktig" på något sätt, men... jag tror verkligen att avsaknad av den här typen av insikt är en stor orsak till att många spelare håller sig kvar på "fel" sida om gränsen till singelhandikapp.

Nordan

Inläggav Nordan » ons 02 jan 2019, 13:16

Nu var det bara träningsdosen som måste utökas...

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 02 jan 2019, 15:34

Det tycker då inte jag.
Precis det här har jag fått bekräftat av flera olika tävlingsföräldrar där deras barn tävlar mycket och ligger på + eller 0-komma-någonting. Jag har inte sett det så tydligt själv men det sägs vara STOR skillnad mellan några små steg i hcp.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 11000 träningsbollar slagna

Egon

Inläggav Egon » ons 02 jan 2019, 22:56

Det tycker då inte jag.
Precis så är det. Man skulle kunna säga att en graf av en spelares handikapp och den faktiska spelstyrkan som krävs, är en exponentiell kurva.

Om jag får drista mig till att säga - och jag vill absolut inte vara näsvis eller "översittaraktig" på något sätt, men... jag tror verkligen att avsaknad av den här typen av insikt är en stor orsak till att många spelare håller sig kvar på "fel" sida om gränsen till singelhandikapp.
Generellt sett så skiljer det, naturligtvis, men det jämnar även ut sig.
En scratchspelare är jämnare i sitt spel rakt över och/eller besitter en större förmåga att vända + till -.

Ska vi frångå det generella så tycker jag mig se 2 typer av de spelare som ligger runt +2 till -2.
1. De som är så otroligt säkra att ett misstag inte finns och som sätter 2/3 rimliga chanser till birdies.
2. De som har mer kapacitet och gör några bogey’s men förutom det konstant har 12/15 bra birdiechanser per runda och som bränner minst hälften av dessa.

Rent krasst är de naturligtvis bättre än en 4-6hcp men puttningen är inte något som står ut.
-Ja, Jag vet att jag är lite färgad... men skulle jag behöva ranka spelets olika delar så ligger puttningen bland de sista. Möjligen (hör och häpna) kanske bunker ligger allra sist men puttningen knackar på dörren.
1:a är 50 och in med längd/precision från tee som klar 2:a.
Detta tycker jag även speglar vad som är lättast och svårast i spelet. Puttning kommer alltid vara det enskilt enklaste, alla kat.

Egon

Mashie

Inläggav Mashie » tor 03 jan 2019, 00:25

Egon du har aldrig haft puttyips va? Det har jag haft i ca 6 säsonger, och när man träffar mellan 12-15 gir och går 8-10 över par så är svårt att säga att puttningen är lätt!

Egon

Inläggav Egon » tor 03 jan 2019, 11:52

Egon du har aldrig haft puttyips va? Det har jag haft i ca 6 säsonger, och när man träffar mellan 12-15 gir och går 8-10 över par så är svårt att säga att puttningen är lätt!
Jag har full förståelse för din situation, men det är inte den jag pratar om.

Ex.
Det finns språk som är lättare än andra. Dvs. tekniskt sett lättare med färre variabler, regler och uttal.
En person med talsvårigheter eller dyslexi kan inte greppa ett sådant uttalande.

Ergo... inse att det inte är graden av komplexitet i puttningen som gör det svårt för dig.

Egon

falkn

Inläggav falkn » tor 03 jan 2019, 12:04

Håller med Egon till fullo. Puttningen är den enskilt enklaste delen av spelet och går snabbast att träna upp. Det är svårt att se skillnad på puttning mellan någon med 4 och 10 i hcp.

Nordan

Inläggav Nordan » tor 03 jan 2019, 15:04

Detta tycker jag även speglar vad som är lättast och svårast i spelet. Puttning kommer alltid vara det enskilt enklaste, alla kat.

Egon
För någon som aldrig spelat golf tenderar det säkert att enklare närma sig en medelgolfares puttnivå än drivernivå.
MEN!

För mig blir det lite för enkelt att säga att det ena är enklare än det andra då sättet man spelar ett hål hela tiden är beroende av de andra delarna.
För när man spelat ett tag och kan slå en drive, eller man kan grunderna och vet att man kan få bollen i spel, då är de två slagen mycket närmare varandra i betydelsen på banan.
En spelare med bra drivar sätter sig i bra lägen för inspel och lämnar sig potentiellt bra lägen för birdies.
Samtidigt som en bra puttare/närspelare "vet" att jag kan spela lite hursom mot green, "man tvåputtar alltid".
Det skulle inte förvåna mig om du ställde frågan till och Jämför Stensons med Snedekers svar så får du säkert olika på vad som är den enklare biten i golf.

Min analys av mitt eget spel har varit alldeles för mkt "att inte se skogen för alla träd".
Dvs, jag har fokuserat så mkt på endast puttningen att jag missat en stor del, dvs att oftare sätta mig i bra lägen på green. Kan jag sätta bollen lite närmare varje gång har det större effekt på min puttning än puttningen i sig självt, hoppas du förstår vad jag menar, för det känns lite rörigt när jag skriver? :?

Återgå till "Golfspel"