Svingtråden

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Svingtråden

Inläggav Anders » ons 19 dec 2018, 12:59

Tänkte vi kan köra lite teoretiskt nu då praktiken är besvärlig(svingspåret syns i och för sig bra i snön)

Allt om svingen kan diskuteras, tänkte främst vi kan hjälpa och peppa varandra lite inför våren. General overhauls skall man väl släpa iväg med till lämplig pro, så har vi det sagt på en gång.

Men tänkte bara inledningsvis langa upp de svingtankar jag haft under året som visat sig fruktsamma och kolla vad ni tycker.

1. Inåtböjd vänster handled i toppen. Något som pros tidigare klagat på mig som jag fick hyfsat kläm på. Känslan jag fått är att framsidan av underarmen leder klubban längs spåret.
2. stäng fötterna för att minska slicerisk. Var kvar bakom bollen. Känns som en kompensation för andra fel men det funkar...
3. Från toppen, låt fötterna dra igenom svingen. Gammal tanke som funkade kanon för något decennium sen som jag glömt.
4. tänker ni aktivt på vad ni gör med höger axel under nedsvingen?
5. Uppställning med boll nära/längre ifrån sig. Har fått olika bud av olika pron där. Marlene Hedblom ville definitivt ha mig närmare bollen och det har i perioder gett mig en lägre bollbana och bättre längd. Känns dock "trångt" emellanåt. Tankar där?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

Egon

Re: Svingtråden

Inläggav Egon » tor 20 dec 2018, 22:54

En lite mer simplare tanke.. kanske!?

Sista singeltävlingen var en pina.
Dra bak klubban ut, in, upp, lågt osv. gjorde ingen som helst skillnad. Likaså böjd handled, en riktig hammar-release eller helt stelopererat... same shit!
Bollarna kom ut lågt och till vänster.

Runt hål 12-13 gav jag upp svingen och släppte på tyglarna. Jag började svinga igenom slaget med underkropp (höft, ben, bål eller vad ni än kallar det) som ledde rörelsen.
Utgångsläge, samma scenario som ovan dvs. böjd, stel, ut, in osv. ... same shit! Bollen gick rakt, högt och med bra tryck.

Slutsats: Vissa småsaker och hur extremt man än överdriver dem gör inte ett smack om man inte gör ”de stora” någorlunda rätt.

Egon

GB-O

Inläggav GB-O » fre 21 dec 2018, 08:57

Köp och läs boken "Be A Player".

GOD JUL och GOTT NYTT GOLFÅR 2019

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 21 dec 2018, 09:13

Köp och läs boken "Be A Player".

GOD JUL och GOTT NYTT GOLFÅR 2019

Man kan inte tänka själv? Det kanske typ är det som är tjusningen?

God jul på dig själv!
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 21 dec 2018, 09:22

En lite mer simplare tanke.. kanske!?

Sista singeltävlingen var en pina.
Dra bak klubban ut, in, upp, lågt osv. gjorde ingen som helst skillnad. Likaså böjd handled, en riktig hammar-release eller helt stelopererat... same shit!
Bollarna kom ut lågt och till vänster.

Runt hål 12-13 gav jag upp svingen och släppte på tyglarna. Jag började svinga igenom slaget med underkropp (höft, ben, bål eller vad ni än kallar det) som ledde rörelsen.
Utgångsläge, samma scenario som ovan dvs. böjd, stel, ut, in osv. ... same shit! Bollen gick rakt, högt och med bra tryck.

Slutsats: Vissa småsaker och hur extremt man än överdriver dem gör inte ett smack om man inte gör ”de stora” någorlunda rätt.

Egon
Fast de stora är väldigt många och väldigt interagerande. Och de små kan leda de stora rätt. Du anar inte vilka slicar jag kan åstadkomma genom att börja svinga igenom med "underkropp". Och vad man uppfattar som underkropp kan variera väldigt.

Visst är det så, att de rundor man åstadkommit där det gått riktigt bra med det långa spelet har det inte varit finliret som styrt. Det är då rytmen stämmer. Då man har få och fungerande triggers som styr svingen. Men lika sant är att varenda gång jag fått socketfrossa är då jag typ "börjat fokusera på målet och struntat i hur jag svingar." Det är lite som med ett marklyft. Det skall inte bara vara skönt. Att rotera upp, att ha rätt posititon på toppen, att dra med underkroppen på ett sätt så att axlarnas rörelser kommer automatiskt är inte skönt. Att spela golf är inte att lära sig cykla. Tiger skulle hålla med mig.

Egon

Inläggav Egon » fre 21 dec 2018, 20:28

Det har väl varit uppe tidigare... men vi kan väl ta det ett varv till. ;)

1. Medelhandicapare slicar oftast av en enda Orsak: OTT!

2. Den hacker som releasar underkropp/höft för snabbt är inte född. Om man trots det skulle ha minsta tendens till att tycka att det är underkropp/höftrotation som är problemet, så är man ett fullständigt unikum om man inte aut. anpassar facet till detta efter några slag.

3. OTT går inte att bota med handleder, stängd stance eller nåt annat golftidnings-mumbojumbo.

4. Ditt problem är OTT.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 21 dec 2018, 20:31

Det har väl varit uppe tidigare... men vi kan väl ta det ett varv till. ;)

1. Medelhandicapare slicar oftast av en enda Orsak: OTT!

2. Den hacker som releasar underkropp/höft för snabbt är inte född. Om man trots det skulle ha minsta tendens till att tycka att det är underkropp/höftrotation som är problemet, så är man ett fullständigt unikum om man inte aut. anpassar facet till detta efter några slag.

3. OTT går inte att bota med handleder, stängd stance eller nåt annat golftidnings-mumbojumbo.

4. Ditt problem är OTT.

Egon
Ja, ingen pro har kunnat göra nåt, så...

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 21 dec 2018, 21:07

Anders: Jag är ingen pro och glad amatör. Men jag fick ett tips i Klaipeda som verkligen hjälpte mig. Värt att testa

1) För bak klubban längs gräset i en vid båge så länge du kan
2) Låt klubbans träffyta titta på bollen genom hela svingen. Det är det här som skiljer mest. Dom flesta pros vill du skall vinkla upp så klubban pekar rakt upp 90grader bak i svingen. Låtsas att träffytan har ögon som tittar på bollen.
3) Ha inte för bråttom runt vändningen
4) Släng ut ut klubban i "högra krysset" (för högerspelare) i follow through.

Om jag bara håller mig till det här får jag höga fina bollbanor med lite vänsterskruv och alla som träffat mig kan gå i god för att jag normalt sett slagit bollen väldigt lågt. Men detta funkar, men jag fuskar tyverr med det här tipset själv och då blir det som det blir. Men står jag på rangen är det detta jag vill träna in.

Martin på National Golf i Klaipeda är det som stod för tipset och han lyckades även få murklan att sluta slå sockets vilket är en större bedrift än att få mig att sluta slica....Rekommenderar ett träningsläger dit om du har råd/lust.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 21 dec 2018, 22:51

Anders: Jag är ingen pro och glad amatör. Men jag fick ett tips i Klaipeda som verkligen hjälpte mig. Värt att testa

1) För bak klubban längs gräset i en vid båge så länge du kan
2) Låt klubbans träffyta titta på bollen genom hela svingen. Det är det här som skiljer mest. Dom flesta pros vill du skall vinkla upp så klubban pekar rakt upp 90grader bak i svingen. Låtsas att träffytan har ögon som tittar på bollen.
3) Ha inte för bråttom runt vändningen
4) Släng ut ut klubban i "högra krysset" (för högerspelare) i follow through.

Om jag bara håller mig till det här får jag höga fina bollbanor med lite vänsterskruv och alla som träffat mig kan gå i god för att jag normalt sett slagit bollen väldigt lågt. Men detta funkar, men jag fuskar tyverr med det här tipset själv och då blir det som det blir. Men står jag på rangen är det detta jag vill träna in.

Martin på National Golf i Klaipeda är det som stod för tipset och han lyckades även få murklan att sluta slå sockets vilket är en större bedrift än att få mig att sluta slica....Rekommenderar ett träningsläger dit om du har råd/lust.
1) den här har jag haft svårt för. Spå samma sätt som jag har svårt för backhand i alla racketsporter. Kan inte förklara det bättre än att jag upplever att klubban blir väldigt tung om man drar upp den. Har fått det helt motsatta tipset från pro, och hört från monte: sätt helt enkelt handlederna i baksvingen. Du hamnar väldigt rätt i toppen så, och bara med ”hela kroppen”
2) känner att jag ungefär får det här med böjd handled. Antar att klubbans yta skall titta på linjen?
3) Här känner jag att nedsvingen startas av svingtanken, det är rytm snarare än hastighet.
4) Har försökt men det blir väldigt konstigt.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 21 dec 2018, 23:26

1 och 2 hänger ihop lite och det känns som den vänstra axeln är den som styr takeaway.

Edit: Det är i princip så att när jag gör som jag skriver så får jag varje gång höra "bra sving" eller liknande (förmodligen för att det är katastrof annars!) så jag känner direkt att yes! här satt den liksom. Måste göra det oftare =) Det är ändå rätt skönt. Framförallt blir resultatet konsekvent.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 22 dec 2018, 10:59

1 och 2 hänger ihop lite och det känns som den vänstra axeln är den som styr takeaway.

Edit: Det är i princip så att när jag gör som jag skriver så får jag varje gång höra "bra sving" eller liknande (förmodligen för att det är katastrof annars!) så jag känner direkt att yes! här satt den liksom. Måste göra det oftare =) Det är ändå rätt skönt. Framförallt blir resultatet konsekvent.
Men för att klargöra, var pekar bladet i toppen av baksvingen?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 22 dec 2018, 11:46

Bladet är stängt. Tror DJ svingar så, kolla. Dvs, bladet tittar på bollen.

Egon

Inläggav Egon » lör 22 dec 2018, 12:14

Återigen... Om grundrörelsen är solid så har småsaker, som vart bladet pekar på toppen, ingen bärighet.

Du är fel på det Anders... rätta till det som skapar felen.
Man kan inte köra micro manage på sig själv. Om det stora är rätt blir det lilla betydelselöst.
Back to basics.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 22 dec 2018, 12:32

Återigen... Om grundrörelsen är solid så har småsaker, som vart bladet pekar på toppen, ingen bärighet.
Står knappast och funderar på hur bladet ser ut bakom nacken om man säger så =) Annars håller jag med dig.. gå till en duktig pro.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 22 dec 2018, 14:35

Försökte plocka bort det här med pro redan i trådstarten. Klart man kan gå till en pro. Men här tänkte jag mer svingtankarna. Det som gör golfen rolig.

Nils77

Inläggav Nils77 » lör 22 dec 2018, 15:27

Filmsnutt e inte att tänka på??
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 22 dec 2018, 17:19

Filmsnutt e inte att tänka på??
Snön ligger vit på fur och gran...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 22 dec 2018, 17:22

Och jag tror der behövs lite Boye här också:

- Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd.

Och det är vägen som är det roliga? Om man inte tjänar sitt uppehälle på golfen förstås.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tor 27 dec 2018, 10:07

För att jag ska kunna spela golf med min rygg har jag under de senaste åren lagt om svingen ganska radikalt. Rent tekniskt sett svingade jag bättre förr, men insikten att "leva som man lär" har ändå gjort mig till en bättre golfare. Svingmässigt är den stora ändringen att jag gått ifrån att vara en "hitter" till en "swinger" och jag upplever att stora förbättringar har följt med detta. Högsta-nivån är högre än någonsin tidigare och förhoppningsvis får jag höga sämsta-nivår under 2019.

Konkret svingtips till alla som strävar efter att vara "swingers" (vilket de flesta ändå gör?)

- Håll lösare!!

Att svinga avslappnat och lugnt handlar om att ge kraft till svingen när och där det behövs. Att skapa spänningar runt om i kroppen, tex genom att hålla klubban hårt i händerna är att be om problem på lite olika sätt. Att hitta känslan att att accelerera genom bollen, och dessutom göra det "helt utan ansträngning" som det brukar heta är en ruskigt go känsla, och dessutom ganska enkelt att lära sig att repetera.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Rutger

Inläggav Rutger » tor 27 dec 2018, 22:15

Egon skriver
4. Ditt problem är OTT.

Okey. Några enkla råd.
I baksvingen så för du över tyngden till insidan av höger fot.
I nersvingen så startar du INTE med att rotera höfter eller axlar aktivt. Du kan t.o.m. aktivt hålla emot rotationen i början.
Det första du gör i nersvingen är att svinga ner händer och klubba på rätt svingplan. LD Marcus ger här ett kanonbra råd nämligen svinga ner höger arm som om du simmar ryggsim. Då är du på ett korrekt plan. En annan liknelse är att det ska vara som om du tar en pil ur kogret och drar pilen rakt ut åt sidan. När du svingar på rätt plan så händer något fantastiskt nämligen höfterna flyttar sig automatiskt. Om du kommer ihåg den gode Tom Tomasello så säger han detta i ett av hans "chapters". Tyvärr så säger han inte att man måste svinga armarna bakåt så när jag för många år sedan kontrollerade detta med video så såg jag att höfterna flyttade sig inte ett piss vilket berodde på att jag svingade OTT. Dvs jag gjorde inte rätt.
Du kan även hjälpa att höger armbåge ska komma ner framför höger höft genom att aktivt vicka på axlarna dvs vicka ner höger axel samtidigt som du svingar ner händerna i början av nersvingen.
När händerna kommit ner till kl 8 i nersvingen så sätter du aktivt igång rotationen av höfter och axlar och du för kraftfullt över tyngden till främre benet.
Börja med detta så får vi se hur det går.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 29 dec 2018, 09:25

För att jag ska kunna spela golf med min rygg har jag under de senaste åren lagt om svingen ganska radikalt. Rent tekniskt sett svingade jag bättre förr, men insikten att "leva som man lär" har ändå gjort mig till en bättre golfare. Svingmässigt är den stora ändringen att jag gått ifrån att vara en "hitter" till en "swinger" och jag upplever att stora förbättringar har följt med detta. Högsta-nivån är högre än någonsin tidigare och förhoppningsvis får jag höga sämsta-nivår under 2019.

Konkret svingtips till alla som strävar efter att vara "swingers" (vilket de flesta ändå gör?)

- Håll lösare!!

Att svinga avslappnat och lugnt handlar om att ge kraft till svingen när och där det behövs. Att skapa spänningar runt om i kroppen, tex genom att hålla klubban hårt i händerna är att be om problem på lite olika sätt. Att hitta känslan att att accelerera genom bollen, och dessutom göra det "helt utan ansträngning" som det brukar heta är en ruskigt go känsla, och dessutom ganska enkelt att lära sig att repetera.
Varför känns det där som bra slag, bra slag bra slag, socket?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 29 dec 2018, 09:38

Svarar i tråden
Egon skriver
4. Ditt problem är OTT.

Okey. Några enkla råd.
I baksvingen så för du över tyngden till insidan av höger fot.
A- check
I nersvingen så startar du INTE med att rotera höfter eller axlar aktivt. Du kan t.o.m. aktivt hålla emot rotationen i början.
A- Check
Det första du gör i nersvingen är att svinga ner händer och klubba på rätt svingplan. LD Marcus ger här ett kanonbra råd nämligen svinga ner höger arm som om du simmar ryggsim.
A - den var svår att visualisera
Då är du på ett korrekt plan. En annan liknelse är att det ska vara som om du tar en pil ur kogret och drar pilen rakt ut åt sidan.
a - Ännu svårare
När du svingar på rätt plan så händer något fantastiskt nämligen höfterna flyttar sig automatiskt. Om du kommer ihåg den gode Tom Tomasello så säger han detta i ett av hans "chapters". Tyvärr så säger han inte att man måste svinga armarna bakåt
a - när?
så när jag för många år sedan kontrollerade detta med video så såg jag att höfterna flyttade sig inte ett piss vilket berodde på att jag svingade OTT. Dvs jag gjorde inte rätt.
Du kan även hjälpa att höger armbåge ska komma ner framför höger höft genom att aktivt vicka på axlarna dvs vicka ner höger axel samtidigt som du svingar ner händerna i början av nersvingen.
A - check
När händerna kommit ner till kl 8 i nersvingen så sätter du aktivt igång rotationen av höfter och axlar och du för kraftfullt över tyngden till främre benet.
A - det här handlar för mej mycket om rytm.
Börja med detta så får vi se hur det går.
Bra tips!

Egon

Inläggav Egon » lör 29 dec 2018, 13:20

Självklart inget nytt men bra sammanfattat.
Nedanstående klipp är nog ett av de bästa jag sett och som på ett enkelt sätt förklarar golfsvingens do or dont’s samtidigt som den medger en massa individualitet.
Det börjar lite trevande med en röst och en dialekt som inte lär gå hem ovanför jkp... men håll ut, kunskapen vinner.
https://m.youtube.com/watch?v=OpSLp5oPVR8

Egon

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » lör 29 dec 2018, 13:57

Självklart inget nytt men bra sammanfattat.
Nedanstående klipp är nog ett av de bästa jag sett och som på ett enkelt sätt förklarar golfsvingens do or dont’s samtidigt som den medger en massa individualitet.
Det börjar lite trevande med en röst och en dialekt som inte lär gå hem ovanför jkp... men håll ut, kunskapen vinner.
https://m.youtube.com/watch?v=OpSLp5oPVR8

Egon
Mkt bra video.
11,6

Rutger

Inläggav Rutger » lör 29 dec 2018, 14:29

när????

Tomasello glömde bort att tala om hur man skulle föra den högra armen dvs som om du simmar ryggsim dvs så långt tillbaka som möjligt. När jag då själv svingade och filmade mig så såg jag inte att höfterna flyttade på sig men det berodde ju på att jag svingade OTT dvs mot bollen. När jag nu gör korrekt så flyttar sig höfterna ca 15cm utan att jag behöver tänka på ngn bumb eller liknande.

Efter drygt 2 min https://www.youtube.com/watch?v=cFs78A2WkeQ

edit
en sak till. Det är höger ben som du ska aktivera när du för över tyngden, höger höft ska gå högt genom träffen. En del tror att det är vänster ben som man ska sträcka på men det är helt fel. Vä höft ska vara flekterad genom hela svingen. Så sträck på höger ben allt du förmår.

Återgå till "Golfspel"