Svingtråden

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Nils77

Re: Svingtråden

Inläggav Nils77 » fre 11 jan 2019, 17:24

Swinger eller hitter.. Javisst, kunde det dras en självklar definition av vad som skulle vara en det ena eller det andra så. Men definitionen varierar beroende på vem som kommer med den ide’n. Lite mumbo jumbovarning tycker jag.
Som Dr Golf är inne på så tycker jag grepptryck ock därmed hållande/släppande(hit) av vinkeln mellan klubba och arm är typ hitter. Gärna med bakre arm som pådrivare i svingen, forehand typ.
Swinger: löst hållen klubba som releasas med gravitationens hjälp. Mer bladrotation genom swingen än en hitter.
Men som jag tycker: lite samma sida av samma mynt. Sätten delar fler likheter än skillnader för att särskilja dem exakt.
Just därför bör man ha någon typ "liknade" synsätt att utgå från för att slippa onödiga misstolkningar. Och ja både herrn o Dr Golf och Kelley säger samma sak, med vissa skillnader som jag gärna önskade klargörande om.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » fre 11 jan 2019, 19:41

Swinger eller hitter.. Javisst, kunde det dras en självklar definition av vad som skulle vara en det ena eller det andra så. Men definitionen varierar beroende på vem som kommer med den ide’n. Lite mumbo jumbovarning tycker jag.
Som Dr Golf är inne på så tycker jag grepptryck ock därmed hållande/släppande(hit) av vinkeln mellan klubba och arm är typ hitter. Gärna med bakre arm som pådrivare i svingen, forehand typ.
Swinger: löst hållen klubba som releasas med gravitationens hjälp. Mer bladrotation genom swingen än en hitter.
Men som jag tycker: lite samma sida av samma mynt. Sätten delar fler likheter än skillnader för att särskilja dem exakt.
Just därför bör man ha någon typ "liknade" synsätt att utgå från för att slippa onödiga misstolkningar. Och ja både herrn o Dr Golf och Kelley säger samma sak, med vissa skillnader som jag gärna önskade klargörande om.

Det finns definitioner på det här. Det är dom jag har berättat om. Det du, Nils77, berättar om från The Golfing Machine, om överacceleration och kast har tyvärr ingenting med "swinger/hitter" att göra.

Swinger/hitter, har att göra med att antingen avslappnat svinga igenom impact och "krocka med bollen", medan en hitter genomför en aktiv "handrörelse" och slår på bollen. Enkelt, och sedan urminnes tider vedertaget.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Toppspinn

Inläggav Toppspinn » fre 11 jan 2019, 21:04

Tjaa Anders,
Det här varierar från hur smidig du är, och hur du träffar bollen.
Når jag började med golf, (fyllde 50år) men var vältränad, spelade bordtennis.
Jag slog ung. 300m då med Driver. I fjol snittade jag 225m.
Nu är jag 69år, det blir väl lite kortare nu, men eftersom jag har mycket att
göra på tomten, motorsåg, röjsåg ,göra ved, så lite allmän träning av alla
muskler är nyttigt.
Rygg, lår och mag muskler , samt smidighet är viktigast om du vill
ha mer muskler och slå längre.
Jag var tränare i 20 år i bordtennis.
Spelade samtidigt bordtennis och fotboll med VIK
(Curre Lundmark,"Mysing Carlson, Petterson bröderna från bandy och Tuppen )när jag var yngre.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 11 jan 2019, 22:13

Men hur långt kastar du en handgranat?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Rutger

Inläggav Rutger » fre 11 jan 2019, 22:20

Når jag började med golf, (fyllde 50år) men var vältränad, spelade bordtennis.Jag slog ung. 300m då med Driver. I fjol snittade jag 225m.
Vad anser du vara den mest bidragande orsaken till din minskning?
Stelhet? Långsammare rotation? Svagare? dvs oträning? Allmänt skröplig?

Nils77

Inläggav Nils77 » lör 12 jan 2019, 02:58

Sorry Dr Golf, att ändra/vinkla det jag skrev ger????
Vi försöker igen för jag är seriöst nyfiken.

Dr Golf skrev tidigare i tråden. Hitter hålla "hårdare" och "dra på".
Speciellt punkten "dra på" väcker intresse.
Försökte relatera följder av"dra på" till Kelley för lite "vetenskap" och slippa hur just någon enskild känner ett utförande.
D. Hume

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » lör 12 jan 2019, 11:30

Jag ber uppriktigt om ursäkt om du tycker att jag har ändrat/vinklat det du skrev. Det är naturligtvis inte min mening och jag gör ett nytt försök. Det här är vad du skriver:
Hitter vs swinger ..grävde fram The golfing machine från bokhyllan för lite hur var det nu... Åtminstone en bok där ämnet har avhandlats ur något typ av vetenskaplig inriktning.
Och nope hitter är ej dra på hålla hårdare i klubban snarare symtom på överaccelaration,kast.
Begreppet "överacceleration" är inget jag kan kommentera. Det är inget jag någonsin har hört i något golfsammanhang över huvudtaget.

Däremot "kast", är ett vedertaget begrepp inom svingteknik. Att "kasta" betyder att man startar nedsvingen med händerna. Annars vill jag ju gärna starta med höfterna och låta händer falla. Två rörelser som hjälper till att öka handledsvinkeln, den så kallade "sättningen" innan man kommer fram till "hit-position" där man då kan "dra på" mot bollen.
När man "kastar", så minskar man alltså sättningen redan från toppen av svingen.

Det här är en mycket vanlig orsak till quick-hooks och duck-hooks.

Med det hoppas jag att jag på ett sakligt sätt har förklarat varför jag inte får ihop det Kelley skriver om "swinger/hitter".

Jag ber på förhand om ursäkt för att jag säger emot, men... det här handlar inte om att "tycka". Det är kanske det som är felet? Det finns en definition, men sen man börjar "tycka" vad den innefattar, och då blir det annorlunda och till slut "fel".

Det är viktigt att komma ihåg att även en "swinger" kan hålla sin sättning länge och ha en sen release utan att "slå"! "Swinger" handlar endast om att låta rotationskraften göra jobbet. Vad en "swinger" (särskilt med sen release) behöver vara duktig på är att "hålla emot", så att klubban verkligen "kommer över" och in i bollen.

En "swinger" kan också ha en stor bladrotation genom impact. Bladrotationen har ingenting med det här att göra. Det har med release-mönster att göra och både "swingers" och "hitters" kan svinga/slå bollen både med square-to-square- eller open-to-shut-release.

Det kanske var dumt av mig att dra in grepptrycket, för - per definition - så har det ingenting med saken att göra heller. Däremot blir det oerhört mycket lättare att genomföra en avslappnad sving ála "swinger-modellen" om man håller klubban löst. På samma sätt blir det oehört mycket lättare att "slå" bollen med underarmar/händer om man håller klubban väldigt hårt.
Observera nu att jag säger att det blir "lättare" - inte att det ena eller andra utesluter något, för det har inte heller med "swinger/hitter" att göra.

Jag ber om ursäkt att jag drog in dessa i sammanhanget irrelevanta begrepp, men min tanke var att dels berätta en skillnad som ofta förekommer mellan stilarna men också förklara ett sätt att lättare kunna testa och förstå skillnaderna i det vi diskuterar; "Swinger/Hitter".

Och i den andan svarar jag även på detta:
Dr Golf skrev tidigare i tråden. Hitter hålla "hårdare" och "dra på".
Speciellt punkten "dra på" väcker intresse.
Försökte relatera följder av"dra på" till Kelley för lite "vetenskap" och slippa hur just någon enskild känner ett utförande.

Jag får erkänna att det är ett slarvigt använt begrepp ifrån min sida! Syftet var att man kan förstå känslan om man beskriver en modell som att vara "avslappnad och bara roterar genom bollen" och den andra modellen med att "hålla hårt och dra på"

Vad dessa förkortade förklaringar betyder är:
En "swinger" håller ofta löst i klubban eftersom hela grundtanken bygger på att lägga så lite fysisk kraft som möjligt men ändå få ut så mycket kraft till bollen som möjligt. Den fysikaliska grunden att en muskel bara kan göra en sak, att dra ihop sig, är också en viktigt i sammanhanget. För att bli så obesvärat kraftfull man någonsin kan är det ju av yppersta vikt att "motstående muskel" är avslappnad och inte motverkar den rörelse man vill genomföra.
Genom att sätta upp sig själv i en bra position på toppen, och sedan förstärka den genom att tydligt starta nedsvingen med underkroppen och därmed öka "skillnaden" mellan under och över-kropp. (Det som Jim McLean tjänade miljoner på att kalla för X-faktor.)
Nu har "swingern" byggt upp en spänning i kroppen. Ibland pratar man ju om en fjäder som ska släppas lös, och det är exakt det här man menar då. När man sedan börjar närma sig "hit-position" så gör egentligen en "swinger" ganska lite - eftersom han per definition inte "slår". Istället behöver behöver en "swinger" hålla emot med vänstersidan (högerspelare) så att den ackumulerade kraften släpps loss och koncentreras till impact-zonen. (Notera här att om en swinger inte håller emot, utan istället glider igenom impact-zonen så kommer aldrig paketet med armar/klubba att hinna rotera "in" i bollen utan lämnas öppet. Det är också en tydlig tendens, att när höfterna "försvinner" så blir axlarnas rotationsplan för horisontellt, vilket trycker ut paketet med armar/klubba vilket förstås i sin tur leder till att klubbhuvudet hamnar utanför spåret.)
Den här parantesen är egentligen inte viktig för att förklara vad en "swinger" är, förutom att man inte får tro att en "swinger" inte gör något, eller har något som är viktigt att göra rätt.

För att förklara mitt eget uttryck att "dra på", så kan man säga att känslan av att "dra på" för en "swinger" kommer tidigt i nedsvingen och rörelsen sitter i höften. Självklart är det viktigt att höften roterar "rätt"! Om man pratar i spelriktningen, så ska den vänstra sidan av höften roteras bort från spellinjen, alltså till vänster. Är man nu connectad i överkroppen, så hjälper det förstås till att få in klubban, och få fram händerna framför bollen till en kraftfull position med en sund "forward shaftlean".

En "hitter" gör inte jättemycket annorlunda, och jag skulle säga att det är svårt att se skillnad på ett "swinger" och en "hitter" om man bara ser två stå bredvid varandra på rangen.
Men det "hittern" gör, är att använda kroppen lite mindre. Det finns ett syfte i svingmodellen med detta, och det är att det ska bli lättare för kroppen att göra likadant vid varje sving, att repetera sin rörelse. Därför ser svingen likadan ut i baksvingen, vändningen kommer på samma sätt, det kommer att bli en separation mellan höfter och axlar (alltså en sk X-faktor) men där "swingern" accelererar sina höfter låter "hittern" hela paketet fortsätta framåt i samma form. När "hittern" sedan närmar sig "hit-position" så får kroppen fortsätta på samma sätt, man gör inte särskilt mycket extra, men det gör däremot högerhanden (högerspelare). Nu tar den över, och när kroppen har roterat "förbi" impact, så "slår" man aktivt med högerhanden, tänk lite som att slå över en tennisboll till andra sidan, helt utan att använda varken armen eller kroppen, bara handen/handleden. En medveten aktiv handling - ett definierat "slag".

Igen... "swingern", genomför inget definierbart "slag" mot bollen, rotationskraften startar en rörelse, som hålls emot varpå rotationen kommer runt spelaren och klubban kommer att krocka med bollen utan någon aktiv inverkan ifrån spelaren. Medan "hittern" använder sin sving för att sätta upp sig inför slaget, skapa en grundhastighet för att sedan ytterst definierbart "slå" mot bollen.

Till sist, så finns det ju styrkor och svagheter mellan dessa stilar och om jag nu utmanar ödet och försöker uttrycka mig lite enkelt igen, så är det att en "hitter-sving" skulle passa någon som har bra "känsla" för klubba och boll. Ni vet det där mystiska epitetet "boll-känsla", det skulle vara bra att ha! Är man tex gammal hockey- bandy eller kanske tennisspelare så kan "hitter" vara ett lämpligt val. Samma om man har en riktigt dålig rygg och därför inte kan hämta någon extra kraft ur rotationen. Då kan det vara bra att rotera lugnt, men hämta den där extra lilla kraften från att "slå" mot bollen istället.
En "swinger" blir mer "mekanisk" även om den känns mjuk (känns egentligen fel att skriva det ordet, för det känns "hårt" medan svingkänslan är allt annat än hård!) I en "swingers" rörelse är det så gott som bara de stora muskelgrupperna som arbetar, och det innebär ju att kroppen har lättare att lära sig att upprepa och göra den här typen av rörelse rätt.

I den andan, blir alltså en skillnad mellan dessa svingmodeller att "swinger" har lättare att lära sig vara stabil, medan "hittern" som aktiverar så mycket små muskelgrupper får bra känsla för svingen. Det blir alltså "hittern" som "kan tänka draw så blir det draw" medan "swingern" behöver genomföra mekaniska förändringar i grepp och uppställning. På samma sätt, så får "hittern" en styrka i att den har bättre förutsättningar för att kontrollera avståndskontroll och verkligen slå 84 meter när det är 84 meter till flaggan. "Swingerns" styrka ligger mer i att slå samma längd hela tiden, även om den förstås också kan lära sig att "ta av" sina slag.
Men med detta, så hoppas jag att jag har förklarat varför man väljer mellan dessa olika stilar...
Bara för sakens skull, eftersom det nu är "stilar" vi pratar om, så kommer man förstås att se att man blandar ibland. Inget jag personligen skulle rekommendera, men det är en annan fråga som ni får ställa om ni tycker det är intressant.

En liten fun-fact, för er som är intresserade: Studera Tiger Woods tidiga karriär. Lägg märke till hur han var en ganska utpräglad "swinger" med drivern och de långa klubbarna. Man kan väldigt tydligt se vilken fart han sätter på höfterna! I en detaljstudie, så kan man också se, att han startar sin release, och släpper vinkeln mellan underarmar och klubba relativt tidigt.
Om man sedan tittar på hur han slog sina wedgar, så var det mer av en "hitter-sving". Mindre, och betydligt stabilare underkroppsarbete med senare release och mer händer för mer känsla!
För 15 år sen kunde man läsa en del om detta, hur han blandade dessa stilar och hur en del skribenter och förstå-sig-påare ville hävda att just detta var en nyckel till hans storhet. Jag är själv lite inne på det spåret! Han lyckades på något sätt bemästra (nåja, med tanke på hur vinglig från tee han alltid varit...) båda stilarna och utnyttja styrkorna hos två olika grundstilar. Galet häftigt om man tänker efter...

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » lör 12 jan 2019, 12:45

Men hur långt kastar du en handgranat?
:lol:
11,6

Nils77

Inläggav Nils77 » lör 12 jan 2019, 16:13

Dr Golf, uppskattar det mycket detaljerade förtydligandet. Nöjd :D
D. Hume

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » lör 12 jan 2019, 17:34

=)

Moridin

Inläggav Moridin » mån 14 jan 2019, 00:09

Något som jag tycker förbises ofta är att man som nybörjare ofta försöker att skära bollen för att få upp den, nästan som en stoppboll i tennis. Detta gör att slå driver blir ännu mer konfunderande då många säger att driversving och järnsving egentligen är samma sak. Försöker man då "skära" drivern så får man alla möjliga konstiga resultat.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » mån 14 jan 2019, 16:00

En liten fun-fact, för er som är intresserade: Studera Tiger Woods tidiga karriär. Lägg märke till hur han var en ganska utpräglad "swinger" med drivern och de långa klubbarna. Man kan väldigt tydligt se vilken fart han sätter på höfterna! I en detaljstudie, så kan man också se, att han startar sin release, och släpper vinkeln mellan underarmar och klubba relativt tidigt.
Om man sedan tittar på hur han slog sina wedgar, så var det mer av en "hitter-sving". Mindre, och betydligt stabilare underkroppsarbete med senare release och mer händer för mer känsla!
För 15 år sen kunde man läsa en del om detta, hur han blandade dessa stilar och hur en del skribenter och förstå-sig-påare ville hävda att just detta var en nyckel till hans storhet. Jag är själv lite inne på det spåret! Han lyckades på något sätt bemästra (nåja, med tanke på hur vinglig från tee han alltid varit...) båda stilarna och utnyttja styrkorna hos två olika grundstilar. Galet häftigt om man tänker efter...
Jag har själv funderat lite åt det här hålet. Jag tyckte mig se att han hade två lite olika svingar förr. Och något jag själv tycker mig märka, att långa klubbor har en sving och korta klubbor en lite annan sving.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Återgå till "Golfspel"