Svingtråden

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Harry Friberg

Re: Svingtråden

Inläggav Harry Friberg » lör 29 dec 2018, 17:12

Bra tråd. Vad säger ni om nedan?

https://youtu.be/PzMvWS3ksm8
11,6

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » lör 29 dec 2018, 17:31

Jag har aldrig tagit en lektion. Aldrig brytt mig om hur min sving ser ut. Gör förmodligen olika i vart och vartannat slag. Har haft 14,2 som bäst i hcp under 15 års golfande.

Ibland blir det bra, ibland (oftast) blir det halvdåligt.

Har hur kul som helst varje gång jag lirar ändå.

Hur orkar ni bry er så mycket om en sving?

Gör ni likadant när ni lirar innebandy med gubbpolarna? Eller hyr en badmintontid i en rackethall?
Senast redigerad av 2 Vattenmannen, redigerad totalt 0 gång.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Egon

Inläggav Egon » lör 29 dec 2018, 18:26

Jag har aldrig tagit en lektion. Aldrig brytt mig om hur min sving ser ut. Gör förmodligen olika i vart och vartannat slag. Har haft 14,2 som bäst i hcp under 15 års golfande.

Gör ni likadant när ni lirar innebandy med gubbpolarna? Eller hur en badmintontid i en rackethall?
Jag förstår inte heller fascinationen av att ”veta” när en handled ska böjas eller inte.

Har man, som du, runt 15 i hcp så har man andra problem med spelet än själva förståelsen för svingtekniken.
Förstå mig rätt... Jag svingar betydligt sämre än många andra och jag märker frustrationen i de som har betydligt högre hcp. än vad jag har. Att få bollen dit man vill handlar om kompensationer för den dåliga tekniken och att vara lite golfsmart. Utan det hade inte ens proffsen kunnat prestera.
Att kunna spela med en miss, veta var man kan missa och ha hygglig koll på var slagen finns att hämta.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 29 dec 2018, 20:29

Det är väldigt roligt att skjuta under 80. Svårt att nå utan lektioner men inget omöjligt givetvis. Man har nån slags önskan om att slå sitt personbästa och jag ser en tjusning i det. Skiter i hur det ser ut så länge det är effektivt och har landat i något jag kan överleva en runda med. Vill jag komma så långt att jag går ner på banans par gäller det att närspelet är på plats. Det är det det isåfall behöver läggas träningsmängd.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 29 dec 2018, 22:23

Gör ni likadant när ni lirar innebandy med gubbpolarna? Eller hur en badmintontid i en rackethall?
Det är svingens svårighet som är själva tjusningen för med golfen för mej. Om det vore som badminton eller innebandy, bara att veva på, då hade jag slutat för 20 år sen.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » lör 29 dec 2018, 23:37

Det är svingens svårighet som är själva tjusningen för med golfen för mej. Om det vore som badminton eller innebandy, bara att veva på, då hade jag slutat för 20 år sen.
Det är förstås inte bara att veva på om man vill bli duktig på riktig i en sport. Bara att lära sig serva en bra dubbelserve i badminton tar år av träning, liksom att skjuta ett bra skott i innebandy. Om vi nu snackar tävlingsnivå på säg högre än division 2 i innebandy och kanske elitklass i badminton.

Och då är det oftast saker man lär sig som ung och läraktig.

Men att så många äldre herrar (25 och över) lägger ner så mycket tid på sin sving är för mig fullkomligt obegripligt. Gå ut och lira och ha kul o stället. Eller, som jag uppfattade Albert, lägg kraft på närspelet i stället. Där finns det ju faktiskt slag att hämta.

Jag har hört så otroligt många berättelser och förklaringar från medspelare som redogör för hur de just nu förändrat nånting i svingen, och så står jag där och ser dem göra olika rörelser varje gång de står vid bollen. Sen vid nästa runda kommer de med nån ny idé.

Fast absolut, klart det vore kul att nån gång komma under 80. Jag tog mig runt på 84 (det blev 65 netto) en gång på Haninge GK, det är pers för mig. Men resultatet hade jäkligt lite med min sving att göra, för den var knappast solid den dagen heller.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

― Lou Reed

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 31 dec 2018, 08:48

golfsvingen kan inte jämföras med någon annan klubb/racketsport. I de andra sporterna lär man sig svingen, blir bättre. I golfen kan du tappa totalt, fortfarande efter 30 år. Och det är sådan komplicerad rörelse, med en sådan tung klubba. Helt faschinerande. Ända sedan 1981. Har fortfarande aldrig gått av en range utan känslan ”en boll till”. Undrar om MPS hittade sin?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » mån 31 dec 2018, 09:41

Helt i motsats till Vattenmannen kan jag inte förstå de som inte försöker förbättra sin usla sving.

Men det kanske är en personlighetsfråga, själv är jag aldrig riktigt nöjd med spelet.
Om jag mot förmodan gick en runda 10 under par så skulle jag efter att den omedelbara euforin släppt fundera på vilka missar jag gjorde och hur jag kan förbättra spelet för att undvika dessa missar igen.
Vissa (som t.ex. Egon ?) verkar ha förmågan att återupprepa en rörelse så pass bra att de även med en lite sämre svingteknik lyckas få bollen dit de vill.
Då försvinner givetvis mycket av motivationen att hålla på att nöta tekniska detaljer i svingen.
Det enda sättet för en annan att t.ex. förbättra antalet fairwayträffar är att träna på tekniken så pass mycket att man får till en rörelse som går att återupprepa med hyfsad precision på banan.

Om det gäller att spara slag så är det givetvis såsom AlbertS säger bättre att lägga tid på närspelet. Dock med stigande ålder har jag börjat tycka att just närspelsträning nog är det tråkigaste man kan hålla på med inom golfen.

För några år sedan hade jag en period då jag seriöst funderade på att lägga av med att spela på banan och bara slå på drivingrangen, detta var dock förmodligen någon form av 50-års kris som nu gått över.

Jag tar inte lektioner speciellt mycket, har så mycket att träna på ändå att det inte behövs. Kommer dock ihåg senast jag tog en lektion. (3 år sedan ?)
Jag hade problem med att jag pushade väldigt stor del av slagen. Efter lite felsökning tillsammans med pron hittades några åtgärder.
Några hinkars träning senare kändes det väldigt bra, spelade 9 hål och träffade alla greener på rätt antal slag.

Att träna på någon detalj och få den att sitta och sedan se resultatet på banan (även om det är under en kort period) är det som driver mig att träna och en av de saker som gör att jag fortfarande håller på med golf.

DCI981

Inläggav DCI981 » mån 31 dec 2018, 10:15

golfsvingen kan inte jämföras med någon annan klubb/racketsport. I de andra sporterna lär man sig svingen, blir bättre. I golfen kan du tappa totalt, fortfarande efter 30 år. Och det är sådan komplicerad rörelse, med en sådan tung klubba. Helt faschinerande. Ända sedan 1981. Har fortfarande aldrig gått av en range utan känslan ”en boll till”. Undrar om MPS hittade sin?
Låter som när grabbens tränare säger att hockey är världens svåraste sport. Alla slags rörelser går att bryta ner i minsta beståndsdel och analysera sönder för att förbättra lite eller som för dom flesta komplicera lite mer. Tror helt enkelt den bristande insikten är boven i dramat även hos tränaren.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 31 dec 2018, 13:54

Låter som när grabbens tränare säger att hockey är världens svåraste sport. Alla slags rörelser går att bryta ner i minsta beståndsdel och analysera sönder för att förbättra lite eller som för dom flesta komplicera lite mer. Tror helt enkelt den bristande insikten är boven i dramat även hos tränaren.
Vem har kommit in i socketfrossa med en hockeyklubba, någonsin?

Har spelar de flesta racketsporter, och har inte som jag kommer ihåg någonsin blivit sämre på ett visst slag mitt under en match.

DCI981

Inläggav DCI981 » mån 31 dec 2018, 16:34

Har spelar de flesta racketsporter, och har inte som jag kommer ihåg någonsin blivit sämre på ett visst slag mitt under en match.
Så du har rätt och tränaren fel? Ja så kan det vara eller så har ni inte grottat ner er tillräckligt i andra sporter. Tror du inte det finns en väldigt många tekniska detaljer i alla sporter som det går att förbättra och försämra?

Om du inte har blivit sämre på ett visst slag mitt under en match så kan du knappast ha spelat speciellt mycket matcher där pressen är hög, tror nog det drabbat dom flesta som tävlingsspelat. Sen att just socket är förknippat med golf är ju en helt annan sak om nu socketfrossa är ett måste för att ranka en sports svårighet så har du helt rätt att golf är svårast.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tis 01 jan 2019, 01:59

Har du tävlingsspelat på hög nivå i en racketsport?

Kan du sätta dig in i hur Mecir hade det när han fick serva underhandsserve i tennis?

Eller när Grubba knappt kunde slå ett slag i pingis?

Jag har varit elitspelare i badminton och hade två säsonger när jag inte kunde slå en singelserve från vänster ruta utan att det blev en slice-liknande historia.

Dubbelserven i samma sport är komplex. Du ska göra exakt samma rörelse gång efter gång efter gång.

Jag kommer aldrig att hävda att den sport jag själv utövat är svårast eller mest komplicerad. All idrott på högsta elitnivå är det.

Men den golf de flesta av oss ägnar oss år är väldigt långt från elitnivå, därför mitt konstaterande att jag inte förstår varför man ägnar så mycket tid åt svingen.

― Lou Reed

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 01 jan 2019, 11:30

quote=Vattenmannen
....

Men den golf de flesta av oss ägnar oss år är väldigt långt från elitnivå, därför mitt konstaterande att jag inte förstår varför man ägnar så mycket tid åt svingen.
Dock är det ju bland oss långt som är långt från elitnivå som en liten ändring kan göra stor skillnad.

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » tis 01 jan 2019, 14:08

quote=Vattenmannen
....

Dock är det ju bland oss långt som är långt från elitnivå som en liten ändring kan göra stor skillnad.
+1
11,6

Egon

Inläggav Egon » tis 01 jan 2019, 14:38

I golf ligger bollen stilla. Detta tas som en garant för att spelet inte kan liknas vid andra racket-sporter. Det saknas tyvärr lite logik i den analysen och det är förståligt, men likväl fel ändå.

Golfsvingen är inte mer (eller mindre) komplicerad än ett bandyslag. I bandy blir slaget en reaktion på det, vid tillfället, givna förutsättningarna. Hjärnan analyserar, beräknar och skickar signaler till kroppen som reagerar och klämmer till bollen.

De ggr golfspelet känns busenkelt och bara flyter på med slag som går exakt dit man vill är få. Orsaken brukar i efterhand kunna kopplas ihop med att hjärnan varit fullt upptagen med annat och åtm. så har alla tekniska svingtankar lyst med sin frånvaro.

Det är det här som är/bör vars det grundläggande målet med träning. Att träna in rörelser och försäkra sig om att man kan och sen inte behöva tänka/tvivla på det under spelets gång.

Egon

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tis 01 jan 2019, 18:18

För att jag ska kunna spela golf med min rygg har jag under de senaste åren lagt om svingen ganska radikalt. Rent tekniskt sett svingade jag bättre förr, men insikten att "leva som man lär" har ändå gjort mig till en bättre golfare. Svingmässigt är den stora ändringen att jag gått ifrån att vara en "hitter" till en "swinger" och jag upplever att stora förbättringar har följt med detta. Högsta-nivån är högre än någonsin tidigare och förhoppningsvis får jag höga sämsta-nivår under 2019.

Konkret svingtips till alla som strävar efter att vara "swingers" (vilket de flesta ändå gör?)

- Håll lösare!!

Att svinga avslappnat och lugnt handlar om att ge kraft till svingen när och där det behövs. Att skapa spänningar runt om i kroppen, tex genom att hålla klubban hårt i händerna är att be om problem på lite olika sätt. Att hitta känslan att att accelerera genom bollen, och dessutom göra det "helt utan ansträngning" som det brukar heta är en ruskigt go känsla, och dessutom ganska enkelt att lära sig att repetera.
Varför känns det där som bra slag, bra slag bra slag, socket?
Jag har faktiskt ingen aning. För mig är det mer som att det står ett repristecken efter de tre första slagen du nämner: Bra slag, bra slag, bra slag :II

:D
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tis 01 jan 2019, 18:47

Om man ger någon som inte spelat vare sig bandy eller golf en klubba av vardera sorten och får veva mot en för spelet avsedd boll hävdar jag bestämt att den som försöker träffa bandybollen vettigt kommer ha betydligt enklare. Rörelsen du behöver göra med en golfklubba för att få till en vettig träff är betydligt mer komplicerad och allt annat än intuitiv. Naturligtvis inte väsensskild, Tumba, Kenta och halva Boltic är ju tydliga indikatorer på att en hyfsad klubbsvingare från annan sport har större chanser att träffa boll än en random webbutvecklare eller ica-handlare.

Rutger

Inläggav Rutger » tis 01 jan 2019, 19:03

Detta uttalande finner jag vara mkt märkligt? Jag tänker helt tvärtom nämligen om man är långt efter eliten så är det väl naturligt att träna svingen mer. Det kom en bok för ngt år sedan som visade att just det långa spelet, den vanliga fulla svingen är det viktigaste när man spelar golf. Den här boken visade att puttning som man trott tidigare var viktigast inte alls var det och inte heller någon annan del av närspelet. Visst allt är viktigt men viktigast är den fulla svingen, så för mig är det naturligt att det är där man ska lägga ner tid.

DCI981

Inläggav DCI981 » tis 01 jan 2019, 20:04

Om man ger någon som inte spelat vare sig bandy eller golf en klubba av vardera sorten och får veva mot en för spelet avsedd boll hävdar jag bestämt att den som försöker träffa bandybollen vettigt kommer ha betydligt enklare. Rörelsen du behöver göra med en golfklubba för att få till en vettig träff är betydligt mer komplicerad och allt annat än intuitiv. Naturligtvis inte väsensskild, Tumba, Kenta och halva Boltic är ju tydliga indikatorer på att en hyfsad klubbsvingare från annan sport har större chanser att träffa boll än en random webbutvecklare eller ica-handlare.
Ja det är ju svårt att argumentera mot en sådan solid bevisföring.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tis 01 jan 2019, 22:40

Okej, jag har inga vetenskapliga bevis. Mer än de tjogtals jag drog med mig till golfbanan ffa under studieåren, till rangen för att testa på lite. Satte en klubba i näven på dem och kollade vad som hände. Känner mig absolut inte som bollsinnesmannen bollsinnesman, men jag har inga problem att få iväg en bandyboll från skridskor, testade lite då sonen spelade. Men mina vänner hade alla helvetes problem att få iväg nåt hyfsat vettigt med en golfklubba.
Som sagt, att skjuta bandyskott bra är naturligtvis lika svårt som i vilken sport som helst. men man får iväg nånting som går hyfsat rakt med hyfsad fart. Det tar ett bra tag innan en nybörjare i golf får det.

DCI981

Inläggav DCI981 » tis 01 jan 2019, 23:11

Okej, jag har inga vetenskapliga bevis. Mer än de tjogtals jag drog med mig till golfbanan ffa under studieåren, till rangen för att testa på lite. Satte en klubba i näven på dem och kollade vad som hände. Känner mig absolut inte som bollsinnesmannen bollsinnesman, men jag har inga problem att få iväg en bandyboll från skridskor, testade lite då sonen spelade. Men mina vänner hade alla helvetes problem att få iväg nåt hyfsat vettigt med en golfklubba.
Som sagt, att skjuta bandyskott bra är naturligtvis lika svårt som i vilken sport som helst. men man får iväg nånting som går hyfsat rakt med hyfsad fart. Det tar ett bra tag innan en nybörjare i golf får det.
Om personen har det minsta bollsinne/talang så tar det väl ca 1 till 3 slag innan den får iväg golfbollen hyfsat rakt med hyfsad fart även om det i sig kanske inte är ett bra slag. En person som inte kan åka skridskor har en betydligt längre sträcka att få till en hyfsad bandysving utan att drutta på ändan, men utan skridskor på en skottramp tar det ungefär samma tid som på golfbanan skulle jag tro då jag inte har undersökt saken närmare. Men som sagt jag har ju inte riktigt samma bevis som du då jag aldrig tog med mig folk att prova på bandysvingen däremot har dom flesta som jag tagit med mig till rangen klarat av att då och då slå iväg golfbollen 100-150 m utan några som helst större problem, inom några få slag från start.

Däremot är jag ngt skeptiskt till om ngt ovanstående i denna diskussion bevisar att golfsvingen är svårare eller lättare än ngn annan av dom nämnda sporterna.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » ons 02 jan 2019, 00:30

Som får iväg bollen 150 m då och då. Det var bara de som aktivt hållt på med hockey eller bandy som fixade det av de som jag såg. Jag har sett typ 5 stycken luftsvingar som inledning. Av folk som spöat mig i squash.

DCI981

Inläggav DCI981 » ons 02 jan 2019, 09:49

Som får iväg bollen 150 m då och då. Det var bara de som aktivt hållt på med hockey eller bandy som fixade det av de som jag såg. Jag har sett typ 5 stycken luftsvingar som inledning. Av folk som spöat mig i squash.
Du missade 100-150 m eller hur? Du kan inte vara speciellt bra på squash om dom luftsvingar 5 ggr som inledning alternativt skulle dom haft en vänsterklubba eller så hittar du bara på.

Hur många slag behövde du innan du lyckades träffa bollen för första gången?

Åk ner på allmänhetens istid så inser nog även du att det krävs några försök innan en nybörjare ens klarar av att stå upp på isen med hyfsad balans än mindre att samtidigt hålla i klubban någorlunda korrekt eller titta på en tennismatch mellan två nybörjare utan erfarenhet av bollsport och räkna hur många bra slag dom slår under en timmes tennis.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » ons 02 jan 2019, 18:43

Ser man samma exempel på att "tappa svingen" inom bandy och tennis också för "10-hcp:are" i de sporterna? Eller motsvarigheten i någon annan bollsport med 500 youtubeklipp om "hur du botar din slice"?

Enhandsbackhand i tennis var ganska svårt att lära sig att slå med hyfsad kraft, men fick hjälp av en kompis som tävlar på rätt hög nivå, och sen dess slår jag en skaplig backhand. Har aldrig tappat den svingen. Samma med att smasha eller slå klir i badminton då jag tävlade lite. Det var inte alldeles enkelt att lära sig, men det var som att åka cykel. Har man väl lärt sig det så kan man. Stenson tappade svingen totalt i början av 2000-talet.

Just det, att man inte kan göra ett slagskott med golfklubban på golfbollen var en av de saker som faschinerade mig med golfen då jag började 1981 och det faschinerar mig fortfarande.

Gissar att ditt hcp är riktigt lågt, 981:an?

DCI981

Inläggav DCI981 » ons 02 jan 2019, 19:45

Ser man samma exempel på att "tappa svingen" inom bandy och tennis också för "10-hcp:are" i de sporterna? Eller motsvarigheten i någon annan bollsport med 500 youtubeklipp om "hur du botar din slice"?

Enhandsbackhand i tennis var ganska svårt att lära sig att slå med hyfsad kraft, men fick hjälp av en kompis som tävlar på rätt hög nivå, och sen dess slår jag en skaplig backhand. Har aldrig tappat den svingen. Samma med att smasha eller slå klir i badminton då jag tävlade lite. Det var inte alldeles enkelt att lära sig, men det var som att åka cykel. Har man väl lärt sig det så kan man. Stenson tappade svingen totalt i början av 2000-talet.

Just det, att man inte kan göra ett slagskott med golfklubban på golfbollen var en av de saker som faschinerade mig med golfen då jag började 1981 och det faschinerar mig fortfarande.

Gissar att ditt hcp är riktigt lågt, 981:an?
Det gör man säkert om världsstjärnor kan tappa det varför skulle inte en medelspelare i tennis kunna göra det?

Det finns YouTube klipp om det mesta om nu det är ngn form av mätning av svårighetsgraden låter jag vara osagt. Jag tror utan ngt som helst vetenskaplig fakta att golf är en sport som spelas av fler vuxna som börjar i sen ålder som inte har ngn talang för spelet överhuvudtaget jämfört med många andra sporter.

Skulle inte förvåna mig det minsta om det finns dom som slår med en slagskottsliknande sving inom golfen, tycker man har sett det mesta under åren på banan och framåt kommer dom trots att dom inte har en sving som liknar ngt som lärs ut av diverse pron och experter på Youtube.

Om man har ett längre uppehåll från dom flesta sporter så krävs det övning för att hitta tillbaka oavsett hur duktig man varit det är inte som att cykla oavsett om det är tennis, hockey eller fotboll.

Vad mitt hcp har med frågan att göra vet jag faktiskt inte tror den knappast har med min ståndpunkt I frågan. Är ungefär lika usel på tennis som på golf.

Tror jag får släppa diskussionen här då jag inte riktigt når fram.

Återgå till "Golfspel"